Deleliste :
*Intake manifoldgasket set Fel Pro MS 91586 (2 gaskets in one set)
*Head Gasket Fel Pro 5P02811B (this is for 6,5.Recomended for 6,2 also)
*Head Bolt Set Fel Pro ES 72724 (set is for one head,17 bolts)
*Valve Steam Seals Fel Pro 6-5112 (for one head, intake and exhaust, 8 seals)
*Valve Seals GM GM#23502552 (8 seals recomended for one head,intake and exhaust)
*Oil Filter Ultraguard Gold AC Delco GM#25322841 UPF 1218
*Diesel Filter AC Delco GM#25011765 TP 1006
*Air Filter AC Delco GM#8996118 A 664 C With foam
*Glow Plugs 60G AC Delco GM#12563554
Dette er deler jeg har brukt, og er veldig fornøyd med. Det finnes endel ”billig” deler på markedet. Ikke bruk dette. På en så omfattende jobb, er det greit å gjøre det skikkelig, og EN gang.
Som alltid før man begynner, lar man motoren få en skikkelig vask.
Beskriver ikke i detalj framgangsmåten for demontering. Dieselrørene kan ikke settes feil, uten å bøye dem.
Pakkningssettet for luftinntaket nevnt i lista over er for J motoren.
Pakkningssettet for toppen er egentlig til 6,5 diesel. Denne har sterkere forsterking rundt utsatte steder, og anbefalles brukt også på 6,2 literen.
Boltene til toppen må ikke brukes på nytt. De er av TTY typen (torque to yield) altså "strekkbolter". Ett sett inneholder bolter til EN topp. Og ja, der er 17 BOLTER pr. TOPP.
-----------------------------------------------------------------------------
Toppene er tunge. Å ta de av, er greit, da trenger man ikke være så forsiktig. Men når de skal på igjen, må ikke toppakkningen ødelegges.
Til dette lagde jeg meg noen løftehåndtak av flattjern og hestesko:


På bildet under ser dere hvor toppakningen vanligvis sprekker. Dette gir luft og bobling i kjølevannet.

På van min, eksprementerte jeg med de nye toppakkningene. Alle hull til kjølevannet er like, så du kan bruke h og v side om hverandre. Når vannet skal presses ut til toppen, er det sylinderene nærmest fronten som får best gjennomstrøming av vann, og dermed best kjøling.
Min teori er at det er derfor pakkningen sprekker ved de bakerste sylindrene. Der blir det varmest, grunnet dårligst kjøling.
På de nye toppakkningene borret jeg opp hullene til vannlanalene lengst unna. Har ikke hatt noe problemer med dette siden (3år og 50 tusen km).

Når toppene er av lønner det seg å overhale de skikkelig. Jeg begynte med å "porte" eksosen. Topp og eksosmanifold er ikke akkurat som hånd i handske. Det ser du på avleiringene/sot på topp og manifold. Det du gjør er å slipe den kanten på begge steder. På denne måten får du avledet varmen fra avgassen ut i eksosanlegget.

Her er toppen nesten helt strippet:

Neste steg i en total-renovering er å bytte ventiltettinger og ventil stamme ring.
Dette gjøres selvsagt etter ventilene er slipt mot setet sitt.
På disse motorene er det kun ventiltettinger på avgassiden. Jeg anbefaller å sette på innsuggsiden også, når det først skal gjøres. I tillegg bør "valve steam seal"'ene byttes. Dette er gummi ringer som sitter litt oppe på ventil stanga. Skal hindre olje å følge med stanga ned.
Her ser dere toppene av på en Van.

Når toppene skal på er UTROLIG VIKTIG Å FØLGE DENNE PROSEDYRE:

Bildet over viser i hvilken rekkefølge boltene skal strammes.
Først strammes alle boltene til 20 ft/lbs.....
Deretter til 55 ft/lbs........
Så går du over enda en gang med 55 ft/lbs ....
Deretter skal alle boltene strammes en siste gang 90-100 grader.
Til den siste strammingen er det greit å lage seg en mal:

Når du har gjort dette på begge sider, skjønner du hvorfor du IKKE skal bryte håndbak med en som lever av å skru motor....

Topper på plass igen:

Nå er det "bare" å montere resten. Jeg byttet vannpumpe i samme slengen. Satte inn en fra Peninsular racing, som gir 25% bedre "flow":

I tillegg kan man jo lakke opp toppdekslet og gi crossover og innsugsmaifold en strøk "crom-lakk":

Skift også glødeplugger samtidig. Bruk som nevn AC Dleco 60 plugger, ikke noe annet drit.
Håper noen kan dra nytte av dette, disse motorene er utrolig flotte og må behandles med omtanke...





President of Taliban Hunting Club