TESTING AV FØDEPUMPE
#1
Posted 16 June 2006 - 23:00
Når man kobler sammen de 2 punktene som vist, SKAL fødepumpen starte. Motor eller tenning skal ikke være på, og man skal høre pumpen starer med en gang. Den skal pumpe ut ca 1 liter pr minutt.
Legg lufte slangen ned i en flaske for å unngå søling, pluss at man får samlet dieselen slik at mengden blir mulig å måle etter 1 minutt.
Jarl Ove
#2
Posted 16 June 2006 - 23:00
#3
Posted 25 August 2006 - 23:00
Kan noen legge den der?
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
#4
Posted 25 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
hvorfor ligger ikke denne på nyttige tråder/emner/linker??
Kan noen legge den der?Opprinnelig postet av Kai_westby
Det har "noen" gjort nå.....
Mvh. Sheriffen
member of DORK
NY GARASJE
Gammel Garasje
BILDER
RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...
#5
Posted 20 February 2008 - 22:17
Hvilket trykk er det på den pumpen? 5 psi?
Ved kjøring og du har varierende gasspådrag, bakker etc. , da skal vel fødepumpen øke trykket?
Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?
#6
Posted 20 February 2008 - 22:56
Hvilket trykk er det på den pumpen? 5 psi?
Ved kjøring og du har varierende gasspådrag, bakker etc. , da skal vel fødepumpen øke trykket?
Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?
I følge GM factory repair maunal skal den levere minimum 4psi
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#7
Posted 20 February 2008 - 23:55
Men kan noen svare meg på dette:
Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?
#8
Posted 21 February 2008 - 00:21
Hvilket trykk er det på den pumpen? 5 psi?
Ved kjøring og du har varierende gasspådrag, bakker etc. , da skal vel fødepumpen øke trykket?
Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?
Den har vel et konstant trykk på 4-5 psi, men klarer ikke levere de store mengdene.
Jeg sier konstant fordi fødepumpa ikke øker trykket ved aks.
Derimot faller trykket inn på IP (injeksjonspumpa) når du drar på i bakker, fordi den ikke leverer bra nok.
Derfor har mange av oss bygd om dieselsystemet og satt på ei Holley Blue fødepumpe.
Det er også en kjent sak at den originale fødepumpa sikkert funker helt greit når den er kliss ny, men at den ikke holder dampen oppe særlig lenge.
Les mer om detta på V8DieselTech - se i signaturen min
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#9
Posted 21 February 2008 - 09:32
Jeg sliter med at min bil stopper i bratte oppoverbakker av og til, spesielt rett etter at den har stått på tomgang en stund.
Var på tess i går, å kjøpte et manometer som måler psi/bar.
Vil kople meg inn etter fødepumpen, tar deretter slangen med manometer inn i bilen.
Da kan man teste ved akselrasjon og opp en bratt bakke, om fødepumpen leverer nok.
For da MÅ pumpen levere maks, det er nå den har behov for det.
Å gjør den ikke det,å evt. trykket faller ved akselerasjon må den byttest.
Inni fødepumpen, er det noen sil der?
Hva koster en holely blue med regulator?
#10
Posted 21 February 2008 - 11:09
Det er ikke noen sil i fødepumpa.
Sjekk også om du får luftbobler i filteret, det er flere som har hatt lekkasje i røra oppå tanken slik at det ble sugd litt luft inn der.
En Holley blue koster ca 140 USD hos Summitracing.
Du finner masse info her:
http://www.offroad.n...w...86379&st=20
PS Det er forskjell i koplingen på fødepumpa på 95 og på 96 og nyere. Fom 96 får fødepumpa direkte strøm fra releeet og ikke bare fra OPS.
Edited by RedWolf, 21 February 2008 - 11:13.
RedWolf
#11
Posted 21 February 2008 - 17:52
Det er ikke noen sil i fødepumpa.
Sjekk også om du får luftbobler i filteret, det er flere som har hatt lekkasje i røra oppå tanken slik at det ble sugd litt luft inn der.
En Holley blue koster ca 140 USD hos Summitracing.
Du finner masse info her:
http://www.offroad.n...w...86379&st=20
PS Det er forskjell i koplingen på fødepumpa på 95 og på 96 og nyere. Fom 96 får fødepumpa direkte strøm fra releeet og ikke bare fra OPS.
Stemmer nok det men relet blir styrt fra OPS... kan bypasses
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#13
Posted 21 February 2008 - 18:28
Aha. jeg skjønner tegniga, For at føde pumpa skal virke så må en an delene vær koplet til.. men
da relet er koplet til, så vil OPS bare fungere som sender for målern i instrumetet
Og ikke ha den sikkerhetsfunksjonen som gjør at hvis oljetrykket forsvinner så fødepumpen kutter ut og motoren stopper helst uten Motorhavari
Derfor den heter Oil Pressure Switch/Sender på samme måte som EGR/Baro sensoern på 6,5 sub,Tahoe,pickups
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#14
Posted 21 February 2008 - 18:51
Skal prøve å få målt der.
Men det blir ikke enkelt å koble seg inn i mellom der
Trangt som fy.
Hvordan er det på en 88 mod 6,2, er den også koblet på samme måte via oljetrykksbryter?
Kan man da ta ut releet å teste på same vis som beskrevet i 1 inlegget?
#15
Posted 04 March 2008 - 19:30
Manometeret begynner på 4PSI.
Ruset motoren, manometernålen stod fortsatt i bunnen.
Ingen reaksjon.
Enten er trykket 4 psi, eller lavere. Skulle hatt et manometer med lavere måleområde.
Åpnet opp dreneringskranen som kommer fra filterhuset, da fjusket å til slutt stoppet motoren.
Snakket med bergheim, de sa dette er det sikreste tegnet på at fødepumpen var defekt.
Så, noen som har en holley blue de vil selge????
#16
Posted 30 November 2009 - 06:09
soamann
#17
Posted 24 January 2010 - 10:16
Fødepumpen ligger i rammen.
Hvor sitter releet?
Noen som veit?
#18
Posted 14 January 2012 - 15:40
Når man kobler sammen de 2 punktene som vist, SKAL fødepumpen starte. Motor eller tenning skal ikke være på, og man skal høre pumpen starer med en gang. Den skal pumpe ut ca 1 liter pr minutt.
Legg lufte slangen ned i en flaske for å unngå søling, pluss at man får samlet dieselen slik at mengden blir mulig å måle etter 1 minutt.
Jarl Ove
Hei
Flott info dette her. Testet min nå og den klarer ikke levere mer enn 0.5 til 0,6 l/min. Testet en 4-5 ganger. Kunne ikke se noen luftbobler i dieselen som kom ut av slangen. Merket også at pumpen gikk ugjevnt. Er pumpa gåen? eller kan det også være hull i diselrørene?
#19
Posted 14 January 2012 - 16:43
Flott info dette her. Testet min nå og den klarer ikke levere mer enn 0.5 til 0,6 l/min. Testet en 4-5 ganger. Kunne ikke se noen luftbobler i dieselen som kom ut av slangen. Merket også at pumpen gikk ugjevnt. Er pumpa gåen? eller kan det også være hull i diselrørene?
fødepumpen skal gi minimum 4PSI men må ikke overstige 9psi, såkalt l/m måling er for unøyaktig
md hull i dyserør vil du få motorlampe og hvit dieselluktene røyk
men med hull i dieselrør fra tank.. vil du kunne oppdage evt rust i filterkoppen og luftbobler
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF