F A Q Justering av AISIN forgasser til SJ 413 1985
#1
Posted 07 September 2006 - 23:00
Så her er resultatet så langt av noen kvelder med lesing av manualer så øyet ble stort og vått, testing, fotografering, justering, prøving og feiling..
Innspill, tillegg, fradrag og korrigeringer taes imot med takk, evt direkte på jsw@online.no
Før justeringer:
1. Sjekk tenning, denne skal være 10 grader BTDC ved ca 850 o/min.
2. Sjekk slakk på gasswire, denne skal være 10-15 mm ved kald motor (bilde 3-. Denne slakken skal endre seg til ca 3-5 mm ved varm motor.
3. Om du har ustabil / hakkete / dårlig tomgang, sjekk først at
A: PCV-ventilen (Positive Crankcase Ventilation) (bilde 5 - A) virker. Dette gjøres enklest ved å knipe igjen slangen ut fra ventilen med en nebbtang. Dersom turtallet endrer seg, må ventilen skiftes, den lekker falsk luft inn på manifolden. En annen måte å sjekke på er å nappe av T-stykket på slangen ut fra ventilen og blåse / suge (forsiktig!!) på slangen. Når du blåser skal det være mye motstand, bare litt skal slippe igjennom. Når du suger skal det være fri passasje. Dvs den fjærbelastede ventilen inne i huset skal bevege seg tilsvarende opp og ned.
(Jeg vet at noen bare plomberer denne ventilen om den er defekt. Effekten av dette er at evt oljedamp fra toppen på tomgang går tilbake til motorens forbrenning via filteret istedenfor rett til forbrenning, etter forgasseren).
B: tomgangsdysa har inntakt o-ring på enden slik tåffår skrev om her på forumet: http://www.offroad.n...chTerms=tomgang
4. Sjekk at de to idle-up systemenes (doble) vacuum-aktuator (bilde 1 ”A” og ”B”) virker ved å gjøre som følger: Ta av de to vakuumslangene G og H, skyv armen D helt inn, tett uttakene fra ”A” og ”B” med fingrene og slipp armen D. Denne skal da bli stående inne. Ta fingeren vekk fra uttaket for ”B” og armen skal gå litt ut. Ta så fingeren vekk fra uttaket for ”A” og armen skal gå ut resten til opprinnelig, ubelastet stilling.
5. Sjekk at choke-spjeldet er helt lukket ved kald, stillestående motor.
Generelt:
A. Idle-up funksjonen styres av
1. vakuumregulator del ”A” (bilde 1 og 4) ved varm motor (temperatur høyere enn 79 grader), turtallet økes med ca 100 – 150 o/min.
2. vakuumregulator del ”B” (bilde 1 og 4) ved ”lunken” motor (temperatur lavere enn 52 grader), turtallet økes til ca 1.500.
B. Kald motor i denne anvisning er når kjølevannets temperatur er lavere enn ca 25 grader. Dette fordi det er ved denne temperaturen det vokselement baserte automatchoke-systemet via arm (bilde 3 – C) styrt av kjølevannstemperaturen begynner å redusere choke-pådraget.
C. Varm motor i denne anvisning er når kjølevannets temperatur er høyere enn 79 grader da det vokselement baserte automatchoke-systemet styrt av kjølevannstemperaturen er helt åpent.
Justering:
Tinn 1, UTEN idle-up funksjonen innkoblet:
1. Den tre-veis solenoideventilen frakobles ved å løsne på låsefjær og dra ut grønt støpsel (bilde 4 - E). Du er da helt sikker på at den elektrisk styrte idle-up funksjonen ikke slår inn. Normalt starter denne idle-up funksjonen når hovedlys, defroster bakrute eller vifta til varmeapparatet kobles inn. For biler med fast kjørelys er imidlertid idle-up funksjonen normalt koblet bort fra hovedlysene slik at idle-up funksjonen ikke alltid blir stående på.
2. Start bilen med kald motor og la den gå (kort) til turtallet har stabilisert seg.
3. Juster skruen for tomgangshastighet ved kald motor (bilde 2 - A) slik at turtallet er ca 1.800 o/min (det syntes jeg er et greit turtall, boka sier at området 1.500 – 2.500 o/min er korrekt). Dette bør skje forholdsvis raskt da vokselementet (bilde 3 - C), som er det som stenger choken ved kald motor, begynner å åpne dette igjen via tannhjulsystemet (bilde 3 - A) ved ca 25 grader.
4. La motoren gå til den blir varm (arbeidstemperatur er 79 grader eller mer)
5. Juster tomgangshastigheten til 850 o/min med justeringsskruen for varm motor (bilde 5 - D) og du skal være ferdig med justeringen med idle-up funksjonen frakoblet.
6. Dersom alt beskrevet over er i orden og motoren fortsatt går ujevnt, kan det være blandingsforholdet for tomgangen som er feil. NB: Justering av dette påvirker CO-verdiene og skal derfor i utgangspunktet gjøres på verksted.
* Justering skjer ved først å justere turtallet opp til ca 880 o/min med justeringsskruen for varm motor (bilde 5 - D). Deretter justeres dysenålen (bilde 5 - ut eller inn. Juster til posisjonen med høyest mulig turtall (dette er den beste tomgangsposisjonen). NB: Denne dysenåla er plombert, dvs beskyttet av en ”hette” som vist på bildet. Denne må ødelegges for å komme til skruen om du ikke har spesialverktøyet for justeringen.
7. Gjenta justeringene som beskrevet under pkt 6 * til du har funnet beste posisjoner for begge reguleringene.
8. Avslutt med en siste justering av dysenåla (bilde 5 – slik at turtallet reduseres til 850 omin.
Tinn 2, MED idle-up funksjonen innkoblet:
1. La motoren bli helt kald (temperatur 25 grader eller lavere).
2. Tre-veis solenoideventilen kobles til igjen med grønt støpsel.
3. Skru justeringsskruen for vaccum ”A” langt tilbake slik at denne ikke tar (bilde 1– F)
4. Start motoren og la den gå til turtallet stabiliseres og deretter synker lavere enn 1.400 o/min, dvs at voks-elementet er blitt så oppvarmet og utvidet av kjølevannet at dette, dvs den ordinære automatchoken, har redusert turtallet.
5. Slå deretter på varmeapparatet slik at idle-up funksjonen kobles inn
6. Skru så på justeringsskruen med låsemutter (bilde 1 – C) for idle-up ”B” slik at turtallet blir 1.500 o/min.
7. La motoren gå til den får arbeidstemperatur (79 grader eller mer).
8. Juster idle-up-”A” til 900-1000 o/min ved å skru inn igjen justeringsskruen for dette (bilde bilde 1 – F)
9. Kontroller ildle-up A ved å slå av og på varmeapparatet. Turtallet skal endre seg 100-150 o/min som nevnt under avsnitt Generelt, A.
Det er noen justeringer til, bl.a. av stillingen på choke-speldet, nivå i flotørkammer mm men jeg lar det ligge her. Det som er beskrevet ovenfor skulle løse de fleste problemer med ujevn tomgang / kaldstart og måten turtallet går ned og stabiliserer seg på ved varm motor, med og uten belastning fra elektriske forbrukere som vifte, lys og varmetråder.
Litt feilsøk til slutt:
- Dersom turtallet endrer seg mye, f.eks går opp i 1800 eller mer uten grunn ved varm motor slik noen har klaget på, prøv å koble fra den grønne kontakten på tre-veis solenoideventilen (bilde 4 – E), den har kanskje slått krøll på seg:
- Dersom vakuum-regulatoren ”A” og ”B” ikke beveger seg som de skal (går av i 2 trinn som beskrevet lenger oppe), sjekk BVSV-ventilen (bimetall vakuum switch ventil) (bilde 4 - C) som følger:
1: Ta av slangene både under idle-up aktuator ”B” og ved T-leddet (bilde 4 A og .
2: Med vanntemperatur under 52 grader skal det ikke komme luft ut av filter D når du blåser inn ved A men komme ut av slange B.
3: Med varm motor (over 79 grader) skal det ikke komme luft ut av slange B når du blåser inn ved A men komme ut av filter D.
Skift ventilen om disse tingene ikke stemmer.
#2
Posted 08 September 2006 - 23:00
skal legge den inn i nyttige linker etterhvert.. den trengs i aller høyeste grad:)
________________________________________________
#3
Posted 07 September 2006 - 23:00
Rått stykke arbeid!!
#4
Posted 07 September 2006 - 23:00
snakkes i bar'n
OPPDAL 4X4
___________________________
Medlem nr:86 Suzuki 4x4 Club Norway
#5
Posted 07 September 2006 - 23:00
Men det var på høy tid at noen tok seg tid til å grave seg ned i en forgasser for å finne ut hvordan dette skal gjøres.
Jeg tror ikke AISIN lagre sååååå mange forgasser med samme defekter.
Svært godt forklart og ilustrert.
Legg denne til nyttige linker å la den ligge urørt i all fremtid.
Mvh Frank
Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#6
Posted 08 September 2006 - 23:00
Gøy å kunne gi noe tilbake til forumet etter selv å ha fått mange fine råd og gode forslag til løsninger på ymse problemer
Johan
#7
Posted 19 September 2006 - 23:00
Kopi av melding:
A: PCV-ventilen (Positive Crankcase Ventilation) (bilde 5 - A) virker. Dette gjøres enklest ved å knipe igjen slangen ut fra ventilen med en nebbtang. Dersom turtallet endrer seg, må ventilen skiftes, den lekker falsk luft inn på manifolden. En annen måte å sjekke på er å nappe av T-stykket på slangen ut fra ventilen og blåse / suge (forsiktig!!) på slangen. Når du blåser skal det være mye motstand, bare litt skal slippe igjennom. Når du suger skal det være fri passasje Dvs den fjærbelastede ventilen inne i huset skal bevege seg tilsvarende opp og ned.
Hei er du sikker på at dette er riktig? for når jeg suger stenger den og når jeg blåser så slipper den igjennom luft. altså omvendt av det du skriver!
#8
Posted 19 September 2006 - 23:00
Det skal være korrekt slik jeg skriver. Vedlegger som underlag kopi av bilde fra en verkstedsmanual som omtaler akkurat dette, dvs at luften skal gå tregt når du blåser (blås riktig vei om den er demontert, dvs inn på toppen av ventilen)
En lite NB: Jeg sjekket en bil nylig, og blåsetesten indikerte at PCV-ventilen var i orden. Like fullt fusket motoren på tomgang, men gikk pent da jeg stengte helt for ventilen. Min teori er da at dette kan skyldes at når jeg blåser og suger, så skjer dette med større trykk og mengde enn det motoren selv gir av trykk og mengde. En treg ventil vil da kanskje kunne "virke" i blåsetesten, men fuske under vanlig drift..
Kom gjerne med tilbakemeldinger på hva du fikk av resultat på hele justeringen!
Vennlig hilsen Johan
#9
Posted 19 September 2006 - 23:00
Tok i dag med meg innstillingsmanualen din ned og fulgte punktene nedover og justerte slik du beskrev. Jeg trudde ikke det var mere håp for forgassern min, men det har skjedd noe jeg aldri trodde skulle skje. Motoren går endelig sånn som den skal:D
Så tusen takk skal du ha for denna fine manualen:D:D
#10
Posted 23 September 2006 - 23:00
Ellers fikk jeg hjelp med justering på Bil og Karrosseri i Tromsø (der er de gamle sukigutta nå)
toya
Allt kan repareres, bare hammern e stor nokk!
#11
Posted 13 February 2008 - 22:03
A. Idle-up funksjonen styres av
1. vakuumregulator del ”A” (bilde 1 og 4) ved varm motor (temperatur høyere enn 79 grader), turtallet økes med ca 100 – 150 o/min.
2. vakuumregulator del ”B” (bilde 1 og 4) ved ”lunken” motor (temperatur lavere enn 52 grader), turtallet økes til ca 1.500.
<img src='http://www.offroad.no/snitz/uploaded/jsw/1 copy.jpg' border='0' alt='user posted image'>
På nyare forgassere, min er trulig frå en '91, er dette litt endra til at det er berre en enkel vacuumregulator der A og B på bilde 1 er. Regner med denne då tek seg av heile registeret frå lunken til varm. Ellers er forgasseren lik som på bilda.
Denne gasseren er den beste originale eg har hatt av 3. Tusen takk for utrulig bra FAQ!
Edited by yakuza, 13 February 2008 - 22:04.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#12
Posted 14 February 2008 - 10:51
Denne tråden er nå lagt til i lista over nyttige emner.
Om dere vet om andre eksisterende emner som er like nyttige som denne, eller har mulighet til å lage et FAQ-emne som dette så send meg gjerne linken så skal jeg putte den i lista.
Om du lager et FAQ-emne så er det også fint om du gjør som her og skriver FAQ i overskriften.
Husk. Om man lager FAQ-emner så er det veldig fint og nyttig å legge ved bilder av hvordan utførelsen gjøres, ikke bare bilder af ferdig jobb...
Vi trenger å fornye lista vår..
Forresten Arnfinn..får du komplettert denne med å ta bilder og forklare litt om forskjellen på den gassern din?.
Edited by ZukiJack, 14 February 2008 - 10:53.
#13
Posted 29 February 2008 - 18:53
Det som går igjen på alle sidene kan summeres opp i følgende.
1. Sjekk alle vakumslanger for sprekker etc.
2. Spray litt startgass rundt forgasseren og sjekk om den ruser seg opp.
3. Bytt bensinfilteret som sitter på rammevangen bak ved bensintanken.
Når dere har gått gjennom dette og den veiledningen som ligger først i denne linken kan dere bytte til en av forgasserne nevnt nedenfor eller åpne en ny link med spørsmål.
Ellers er forgassere som passer på innsuget til 413 følgende:
Mazda 626 fra midten av 80-tallet
Mitsubishi Galant 1,8
Toyota Starlet -82
Renault 5 Turbogasser for de som trenger det
Tercel 1500 -78 til -82
Starlet 1200 - 1500 -78 til -82
Corolla KE 20
Lancer 1,6 -86
LiteAce 1200 tidlig 80 tall
Spacewagoon 1300
Weber 32/36 med kit til 413.
På 410 er et alternativ
SU gasser fra MG
#14
Posted 01 March 2008 - 08:25
#15
Posted 02 March 2008 - 20:52
413 har en topdraft og 410 har en sidedraft så de er totalt forkjellige og det er ingenting der som går om hverandre.
Eneste felles de to har som jeg kan komme på er ising ;-)
På 413 og Samurai tror jeg det er samme forgasser på alle modeller. Varierer kun mellom choke som er styrt av kjølevann og manuell. Tror eg.
#16
Posted 29 April 2010 - 22:08
#17
Posted 11 June 2012 - 20:45
Begynte med "Før justering". Hoppet rett til punkt 3, da jeg ikke skjønte helt hvordan jeg sjekket at tenningen var 10 grader BTDC ved 850 o/min...
Det som skjedde da jeg tok nebbtangen å klemte rundt slangen ut fra PCV ventilen var ikke en forandring i turtall, men motoren gikk "stillere", akkurat som om du har hull i potta og tetter dette.
Betyr dette også falsk luft til manifolden?
Sjekket også de to idle-up systemene, vacuum aktuator A og B fra bildene. Koblet fra slangene, og holdt foran rørene. Da jeg slapp opp på uttak B flyttet IKKE armen på seg. Slapp jeg opp på A spratt den tilbake til normal posisjon.
Er da vacuumaktuatoren(e) ødelagt? Hvor mye har denne å si for jevn og fin gange?
Forsøkte å fulge feilsøkingen i bunn av innlegget om vacuumaktuatoren. Om vannet var over eller under 52 grader vet jeg ikke, men da jeg blåste inn ved A, kom det ikke luft ut fra hverken punkt B eller D.
Fant også en løs kabel da jeg sjekket rundt forgasseren, og aner ikke hvor denne skal stå. Noen som kjenner den igjen? Det er ikke kabelen til tre-veis solenoideventilen, den er koblet til.
#18
Posted 12 June 2012 - 07:40
Husker ikkje kva den egentlig var til, men den henger løs på alle SJ, er ikkje i bruk på norske biler i alle fall.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#19
Posted 17 December 2013 - 18:07
http://www.offroad.n...hl=tomgangsdysa
Det er altså ikkje tomgangsdysa som påstått enkelte plasser, men tomgangssolenoiden som kan gi feil ved gåen O-ring.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost