Gå til innhold

Foto

Nytt vind -verk i uthuset

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 zellus

zellus

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 11:10

Gamle kompressoren tok kvelden ..

Var forøvrig produsert 27.12.1948 så den hadde lov etter mange års bruk . Fikk faktisk solgt den for 500,-kr til en som trengte tank .. Ypen Atlas Copco eller Atlas Diesel som det sto på sylinderne. Ene sylindern var ok, men den til venstre var ripete inni. samt stemplet tilsvarende + hakk på toppen og at stempelfjærene var ødelagte. Denne ble kjøpt av far min brukt fra ei kornmølle i brumunddal i 1975. siden har den stått på gården hjemme hos meg.

Så da måtte ny "vind" maskin fåes tak i . kom over en KGK kompressor på finn.no som ble hentet i går.

modellnummer: 110/3021 . 100liter tank. 10bar ,307l/min effektiv, 240l/min avgitt luftmenge. 2uttak med trykkregulator og 1 direkte ut fra tank. På venste sia ser dere en tjukk svar slange, denne satt på den gamle også i et T rør stykke, denne er montert over på den nye, fin til kraftig blåsing som luftfilter traktor etc,skurtresker rengjøring osv osv.

Testet denne i går på biltema mini vinkelsliperen og punktsandblåseren .fungerte som fy, stål er som å skjære i smør. Så meget fornøyd.

Men trur dere denne duger til vanlig sandblåsing? er jo ikke nok avgitt luftmengde for at det skal være optimalt,men burde duge noehalig, + lakkering med sprøyte (ikke showlook) men bruks stand.

Det positive med den nye er at hvis den skulle bli for liten med tiden har jeg jo egentlig stor nok tank. men kan da sette på ny sylinder og 3 fase motor, denne er 1 fase. Men har jo 3 fase 32A fra før.

Aps

#2 Snømannen

Snømannen

Hitech redneck

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 20:38

Nice, hva betalte du for den?

Men la meg rette litt, det der ser fryktelig mye ut som en 3-fas asynkronmotor. Den svarte boksen over motoren er en converter som gjør om 1-fas til 3-fas. Jeg vet ikke akkurat hvordan den fungerer, det har noe med kondensatorer å gjøre. Jeg hadde en søyleboremaskin som var slik. På den kuttet jeg ut den converteren og koblet motoren gjennom en motorvernbryter og direkte inn på 3-fasnettet, og fikk plutselig mye mer kraft.

Men ikke ta mitt ord på det, det kan jo være at jeg tar feil.

Edited by Snømannen, 27 October 2007 - 20:41.

Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 22:03

De aller fleste slike motorer er 3-fas asynkronmotrer.. For å koble opp den tredje fasen brukes det en kondensator ja.. Størrelsen på den avhenger av motoreffekten... En slik oppkobling kalles steinmetz... Kraften blir ikke den samme som med skikkelig 3-fas.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 Snømannen

Snømannen

Hitech redneck

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 22:29

Takker, wazza. jeg har undret på hvordan slike var koblet opp.

Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#5 Jeeps

Jeeps

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 22:31

Ta og fjern den kondensatoren, for den kan brukes til mye morro dribble.gif

For å få meir luftmengde, så er det vel berre å kople på 1 stk kompressor til? Dei er no rimelige no til dags, men dei er jo berre 8 bar da.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!