413 har aldri blitt levert med servostyring men det er likelvel relativt enkelt å sette på dette. De siste årene kom Samurai med mulighet for servostyring.
Ettermontering av servostyring krever formelt en godkjenning hos BT.
Jeg fikk godkjenning en uke etter at jeg sendte inn søknaden hvor jeg skrev at Suzuki RSA ikke ønsker gi noen anbefaling eller innspill om slik ettermontering, grunnet at det er en gammel utgått modell.
Nødvendig utstyr er følgende:
-Servosnekke. Fra Jimny er bolt-on mens Vitara må det lages to nye bolthull til og sette inn en kile for å få rett vinkel.
-Servopumpe med adapter for å feste den til motoren.
-Dobbelt remhjul som en kjøper fra Trail Tough eller Spidertrax.
--Tank til servoveske hvor en kan bruke enten fra Vitara eller Mit. Colt eller mye andre som kan tilpasses.
-Ledd til styrestanga inn på styresnekka som en kan lage selv eller så kan en kjøpe det løst eller det følger med i sett en kjøper.
-Rem
-Diverse slanger og slangeklemmer.
Bilde fra TrailTough
Det enkleste er å benytte en servosnekke fra en Jimny siden den er bolt-on.
Bilde fra tåffår
Eventuelt benytte en servosnekke fra Vitara som passer i ett av hullene men en må lage to nye.
-da trenger en to nye hylser i ramma og to nye bolter.
-Tank fra disse bilene eller fra en M. Colt som passer bedre med sine retninger på inn og utløp.
Snekker fra andre modeller kan selvsagt tilpasses men det vil nok fort gi problemer med godkjenning hos BT.
Innkjøp av deler
Det enkleste er å kjøpe ferdige sett med de nødvendige delene.
Dette skaffes i ulike varianter fra enkle deler til ferdige sett med alt en har behov for fra
http://www.rocky-roa...powersteer.html
http://www.trailtough.com/
http://www.puresuzuk...r_steering2.htm
Montering
Monteringen er en dags arbeid.
-Start med å tømme for kjølevann. Under radiatorens venstre side er det en slange og en tappeventil. Åpen radiatorlokket.
-Ta av slangene og skru ut radiatoren.
-Ta av vifta.
-Ta av vifterema.
-Skru av viftehjulet.
-Ta av staget inn på styresnekka.
-Løs styrestaget fra pitmannarmen. Ikke bruk en brytegaffel for da ødelegger du gummien. Bruk en endeleddavtrekker.
-Ta løs styresnekka.
-Bor ut de to plastpluggene i styrearmen som går inn på snekka. Denne armen må kortes inn ca 8 cm gjennom å komprimere den (banke den sammen slik at den blir kortere).
Bilde fra Nöcke.
-Fjern gummiskiva som har virket som ledd på armen inn på snekka og erstatt den med leddet som følger med.
-Monter det nye remhjulet.
Bilde fra Nöcke.
-Monter braketten for servopumpa. Der må det kuttes vekk litt av hjørnet som kommer i konflikt med eksosmanifoilen.
Bilde fra tåffår.
-Monter servopumpa.
-Monter servosnekka og monter styrestaget på pitmannarmen. Husk låsesplinten. Monter styrearmen inn på snekka.
Dersom du velger en Vitarasnekke må du borre to huller i ramma og sette inn to avstandshylser som sveises fast.
-Monter alle slanger og sett opp servovæsketanken.
-Monter begge remmene og juster disse.
-Monter vifte.
-Sett inn radiator og slanger.
-Etterfyll frostveske og servoolje.
-Start opp og luft systemene. Sjekk for lekkasjer.
-Prøvekjør.
-NYT den deilige følelsen av en bil som er såå lett på rattet.
-Forstillingskontroll før vising hos BT.
Edited by Nöcke Gunnar, 16 September 2009 - 21:00.