1. Karosseriheving eller bodylift, BL
2. Fjærheving med "originale " fjærer
3. Heving med andre typer fjærer
4. Heving med spiraler.
5. Spring Pack Over Aksle, SPOA
6. Sjakler.
7. Økt dekkdimensjon
Innledning
De fleste grener innen motorsport har et sterkt forhold til et kjøretøys bakkeklaring. For de fleste er det om å gjøre at kjøretøyet ligger så lavt ned mot asfalten som mulig. Et lavt kjøretøy opptrer mer stabilt og gir bedre kjøreegenskaper. I en formel 1 bil sitter førerne med baken bare fattige centimetre over asfalten.
Innen offroadmiljøet er det motsatt. Det er ingen grenser for hvor høye kjøretøy vi ønsker oss. Bedre bakkeklaring gir bedre fremkommelighet. Problemet er bare at for hver eneste centimeter vi løfter kjøretøyet betaler vi en pris i forhold til ustabilitet.
Det er derfor viktig å ha et nøkternt og saklig forhold til hva en vil oppnå og hva en taper ved å heve kjøretøyet. Det er i hovedsak tre grunner til å heve et kjøretøy: Bedre bakkeklaring, plass til større dekk og det rent visuelle.
Noen metoder er klart bedre tekniske løsninger enn andre, samt at kun et fåtall blir godkjent hos BT. Enkelte av metodene som beskrives her er tvilsomme til og med for en ren skogsbil.
Edited by Nöcke Gunnar, 11 March 2008 - 11:56.