EGR ventilen er debatert før og jeg måtte prøve en plugging. Jeg mistenker den for å stå bak den ektra brumlelyden som kommer fra tid til annen. Det samme gjelder følelsen av variabel effekt.
Med 150 000 km på baken, må det være mye sot og guffe i selve ventilen der eksosen møter luften fra innsuget og oljedamp fra toppdeksel/veivehusventilasjonen, som går inn på røret før turboen. Tipper selve EGR ventilen fusker fra tid til annen.
I røret fra EGR kjøleren og til ventilen var det 2 mm sot.. Er det like mye i kjøleren så får den redusert effekt og det kommer varm eksos til innsuget. Dette vil ta noe effekt, da insuglufta vil utvide seg.
Som nevnt i denne tråden vil dette kombinert med en intercooler som har avleiringer redusere motoreffekten ytterligere.
Etter litt kjøring i går mener jeg at motoren gir bedre respons ved pådrag og har fått en mer pen gange.
Ulempen er at jeg nå er et miljøsvin som slipper ut mer NOX. Dette har liten miljøeffekt globalt, men øker førurensningen lokalt. Der i mot vil en motor som går optimalt ha mindre utslipp av Co2 og lavere forbruk av fossilt brensel.
Det blir ikke målt NOX på Eu kontroll og målingene der gjøres uanset på varm motor.
Demonter "ligg unna" dekslelet på toppen av motoren. Løsne 2 mutrene/bolt på flens i hver ende av røret fra EGR kjøler til EGR ventil og ta av festeklammer på midten. Ved ventilen tok jeg ut den øveste bolten og lot den bakre/nederst så i gjengene.
Klippet ut en "plugg" fra sidedekslet av en gammel PC. Tykkelsen på plate er ca 1 mm.
Ferdig plugg. Pakningen er brukt som mal. La den på plass på flesen på EGR kjøleren og rørflensen over og tegnet rundt etter rørflensen, så fintilpasset passformen etter den.
Røret er koblet fra
Den originale pakningen legges på plass.
Pakning og "plugg" på plass.
Trekk til mutterene
Trekk til boltene.
Ut og kjør..
Edited by Kirneh, 25 March 2013 - 12:06.
Reparerte link.