Skal bytte ut 1.6 med Fiat 130 TC motor. Dette har blitt litt mere arbeid enn jeg hadde regnet med, skal snart sette i motoren. Måtte overhale motoren først.
Her er Bilen som skal få ny motor.
Forslag og tips til ombyggningen tas i mot med stor TAKK.
Diffen forann ble festet med braketter for en stund siden for å slippe å feste denne til motoren.
Mulig at dette må forsterkes litt.
Motor i motorrom, blir ikke plass til liggende forgassere har ikke tenkt å bruke pedalboks, så det blir en 32/36 Weber til å begynne med. Men blir nok stående gassere til slutt.
Laget ny bunnpanne, brukt litt av Fiat og Lada, sveiset sammen.
Laget adapter plate til oljefilteradapteren, så ikke oljefilteret skulle butte i motorfestet. Skal bruke den orginale oljekjøleren til motoren.
Tenningsystemet er av Lada, den er stiftløs. Kappet aksling til rotor for at den skal passe på Fiat motoren.
Bytter ut klørtshuset på girkassen til Fiat 124 Spider hus for å få starteren på andre siden av motoren, da kommer den under innsuget på Fiat motoren.
Måtte lage feste til utløser sylinderen og armen. Fordi Fiaten har vaier til klørtsen. Blir enklere å tilpasse grenrøret som jeg skal bruke da dette ikke vil kræsje med starteren men bare med motorfestet.
Slipper unna dette problemet med Fiat klørtshuset.
Andre ting som er byttet på Nivaen.
Byttet ut de orginale diffene med torsen differ, disse har jeg kjørt en stund med. Byttet ut den bak først, etter en stund byttet jeg diffen forann også.
Blei litt spesiell å kjøre med torsen diff forann, så jeg monterte front axels on/off også. Når nivaen bare drar på bakhjula merker man ikke noe til torsen diffen forran.
Har byttet ut de orginale mellomakslingene til slike som Lada World i Dannmark selger.
Edited by Vaz maz, 27 November 2015 - 10:13.