unngå motorhavari
#1
Posted 11 March 2011 - 14:39
Denne delen ahr viss en interval på 60000km.
Jeg hadde bilen på merke verksted på 175000km får stor service men den delen ble ikke byttet det er jo bare dårlig av verkstede.
Men når det er sakt så byttet jeg denne delen selv å det var plankekjøring.
Er det noe mere man bør vite om som kan gjøre at bilen lever så lenge som mulig.?
#2
Posted 11 March 2011 - 16:10
#3
Posted 11 March 2011 - 21:23
Til meg så sa mitsubishi verksted at det var 60000 km å det er merkbar forskjeld hadde en liten vibrasjon i gulvet i bilen å en liten tikke lyd i motor rommet å nå er det helt bra.
Den delen som jeg byttet var litt slitt men ikke mye.
#4
Posted 11 March 2011 - 21:33
#5
Posted 11 March 2011 - 22:23
snakker erfaring
http://www.finn.no/f...nnkode=21237382
http://www.finn.no/f...nnkode=21237457
http://www.finn.no/f...nnkode=20860010
http://www.finn.no/f...nnkode=20348873
fsd supply
#6
Posted 11 March 2011 - 23:44
snakker erfaring
hoper ikke det er noe som skjer ved kjøring på.
det må vel være litt ulent tereng så det er mye pendling da vel...?
#7
Posted 11 March 2011 - 23:54
Ja det er greit å skjekke delen kostet bare 203kr. Bare ledninger bil baklys som hadde irett opp. Men ingen lekasje går som en klokke.
#8
Posted 12 March 2011 - 19:59
det må vel være litt ulent tereng så det er mye pendling da vel...?
parkerte når det var kaldt så skrått at bilen flexa litt.da frøs tydligvis fettet i aksklene.
så når man kjører da,så står di i samme posisjon som når den var parkert
første dumt da så spretter den ut
http://www.finn.no/f...nnkode=21237382
http://www.finn.no/f...nnkode=21237457
http://www.finn.no/f...nnkode=20860010
http://www.finn.no/f...nnkode=20348873
fsd supply
#9
Posted 12 March 2011 - 21:46
så når man kjører da,så står di i samme posisjon som når den var parkert
første dumt da så spretter den ut
Det hørtes ikke noe sælig ut. Ble det store skader å dyrt da eller?
#10
Posted 13 March 2011 - 10:51
kom på 19000
http://www.finn.no/f...nnkode=21237382
http://www.finn.no/f...nnkode=21237457
http://www.finn.no/f...nnkode=20860010
http://www.finn.no/f...nnkode=20348873
fsd supply
#11
Posted 14 March 2011 - 21:59
#12
Posted 15 March 2011 - 12:52
Det lekker sikkert fra oljetykkgiveren. Det gorde det på min. Neste oljelekkasje får du på oljekjøleren til gearkassen. Den er enkel å fikse, bare dytte slangen litt lenger inn på stussen og flytte slangeklemmen etter...
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#13
Posted 15 March 2011 - 12:55
snakker erfaring
Det ble modifisert under garantien på min.. Ikke sett noen fler aksel problemer etter det.. Nå har den rundet 186 000 km
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#14
Posted 15 March 2011 - 13:18
Det jeg ut fra det ovenstående da lurer på er om den byttingen av glider på 90 000 km er en modifisering og denne kun skal kontrolleres etter dette? Noen som vet?
Prisen på den har forresten økt fra kr 25 til litt over 200 kroner siden sist... Jeg bytter uanset! De har også øket prisen på oljefilter ganske mye, om jeg ikke husker feil var den lagt på 200 kroner den også.. Da blir det uoriginalt heretter på det..
Edited by enjarl, 15 March 2011 - 13:21.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#15
Posted 17 March 2011 - 20:54
Var og hentet glider til registret hos Motorforum Asker, og snakket samtidig med kundemottakeren. Han var sterk motstander av å bytte denne glideren, hadde vært borti motorhavari i eterkant.. Høres merkelig ut for meg. Min ble byttet på foorrige hovedservice, og den ble tatt på Motorforun, Vollebekk i Oslo. Der holder også importen til i samme bygg. Så om du tar service i Asker og har runder 90 000, respektive 180 000 km osv. da bør du snarest sjekke denne! Kan jo si så mye at jeg etter et par vanlige servicer og noen garantisaker som de overhodet ikke ville se på i Asker fortsatte med servicer ut garantitiden på Vollebekk i stedet. Garantisakene ble ordnet uten diskusjoner der...
Å bytte er ikke noe problem, demonter toppdeksel. bare pass på at du ikke mister noe ned i registret. Det er bl.a distanse/foringsrør utenpå festeskruene til toppdekslet, og disse følger nødvendig vis ikke med ut. Løfter du da toppdekslet så kan de falle ned i registret, eller langt p... ned i motorrommet.. For å få av toppdekslet må også røret fra EGR kjøleren demonteres. en god anledning til å plugge den i samme slengen..
Er en lenke til en diskusjon om det samme fra Pajero Owners Club (UK)
Som du ser av bildet under er det en sprekk i belegget, antakelig teflonbelegg. Det er snakk om noen millimeter før en stor bit ville falt av. Hvordan resten ville bli sittende da vet jeg ikke, men jeg tipper det ville falt av i samme slengen. Bilen hadde da gått 92000 km siden siste bytte av glider.. Tipper det blir en ganske bra konsert når kjedet drar rett mot metall, så forvarsel bør det komme før motoren kneler..
Jeg kommer til å sjekke det i god tid før neste 90 000km er rundet..
Her ser du den nye. Tydelig at designet er endret siden sist. Det rare er at plastdelen ikke sitter helt fast, men kan skyves litt på.. Forsterkningen i vinkelen på metalldelen er også borte. Det gjør at den nå kanske kan bøyes litt opp om noe galt skjer?
Her ser du plasseringen øvest mellom toppdrevene.
Edited by enjarl, 18 March 2011 - 10:55.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#16
Posted 21 March 2011 - 10:10
Var og hentet glider til registret hos Motorforum Asker, og snakket samtidig med kundemottakeren. Han var sterk motstander av å bytte denne glideren, hadde vært borti motorhavari i eterkant.. Høres merkelig ut for meg. Min ble byttet på foorrige hovedservice, og den ble tatt på Motorforun, Vollebekk i Oslo. Der holder også importen til i samme bygg. Så om du tar service i Asker og har runder 90 000, respektive 180 000 km osv. da bør du snarest sjekke denne! Kan jo si så mye at jeg etter et par vanlige servicer og noen garantisaker som de overhodet ikke ville se på i Asker fortsatte med servicer ut garantitiden på Vollebekk i stedet. Garantisakene ble ordnet uten diskusjoner der...
Å bytte er ikke noe problem, demonter toppdeksel. bare pass på at du ikke mister noe ned i registret. Det er bl.a distanse/foringsrør utenpå festeskruene til toppdekslet, og disse følger nødvendig vis ikke med ut. Løfter du da toppdekslet så kan de falle ned i registret, eller langt p... ned i motorrommet.. For å få av toppdekslet må også røret fra EGR kjøleren demonteres. en god anledning til å plugge den i samme slengen..
Er en lenke til en diskusjon om det samme fra Pajero Owners Club (UK)
Som du ser av bildet under er det en sprekk i belegget, antakelig teflonbelegg. Det er snakk om noen millimeter før en stor bit ville falt av. Hvordan resten ville bli sittende da vet jeg ikke, men jeg tipper det ville falt av i samme slengen. Bilen hadde da gått 92000 km siden siste bytte av glider.. Tipper det blir en ganske bra konsert når kjedet drar rett mot metall, så forvarsel bør det komme før motoren kneler..
Jeg kommer til å sjekke det i god tid før neste 90 000km er rundet..
Her ser du den nye. Tydelig at designet er endret siden sist. Det rare er at plastdelen ikke sitter helt fast, men kan skyves litt på.. Forsterkningen i vinkelen på metalldelen er også borte. Det gjør at den nå kanske kan bøyes litt opp om noe galt skjer?
Her ser du plasseringen øvest mellom toppdrevene.
På min var det en ny type glider uten det forsterkningen i vinkelen å det var da lett a se at den hadde bøyd seg litegrane. Får det var bare den ene siden av kjede som hadde gått inntil. Når jeg ser den gamle din så er det nokk ikke lenge siden min ble bytet men det står ikke i servichefte eller noen steder.
Ser ut som du gjore det i grevenstid.
#17
Posted 24 March 2011 - 10:03
Kan du forklare litt nærmere hvor denne slangen til oljekjøleren sitter? Er ikke så oppegående på hva alt dette oppi motor er. Nylig byttet oljetrykkgiver, men drypper fortsatt litt olje fra et el annet sted
#18
Posted 28 March 2011 - 20:53
Kikk inn i gitteret i det fremste skjoldet under regnummerplaten.. Lyser du inn der så ser du en stuss på hver side i underkant av radiatoren. Selve oljekjøleren sitter litt lengre opp. På min lakk det fra venstre slangestuss i bunn av radiatoren, altså ikke på selve oljekjøleren.
Om det har dryppet en stund før du fikk byttet giveren, tar det nok litt tid før det drypper seg ferdig.. Legger seg olje bl.a i traversen mellom midtre og bakre skjold under.
Edited by enjarl, 15 May 2011 - 13:53.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#19
Posted 28 March 2011 - 21:58
Ser ut som du gjore det i grevenstid.
Bare å konkludere med at trådstarters påstand om 60000 km må være et fornuftig intervall for kontroll og bytte av glideren.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#20
Posted 14 April 2011 - 18:17
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..