For å få noe annet å tenke på enn all elendigheten som har skjedd i helgen, så har jeg gjort litt vedlikehold på bilen.
Nye opphengskuler, ny hjelpesnekke, nye stikkaksler (pga dårlige mansjetter):
Nøkkelen til suksess i arbeidet er skikkelig verktøy:
Fant ut at jeg skulle gjøre det billig denne gangen, og handlet uorginale opphengskuler og hjelpesnekke fra Millneroffroad.
Nye stikkaksler kjøpte jeg på nettet i USA til samme pris pr stk inkl frakt, som MMC forlangte for EN drivakselmansjett her i landet.
Gammel og ny aksel:
De nye akslene er produsert av EMPI (Made in China...). De var det mye styr med. Den på venstresiden fungerte fint.
Men den på høyresiden hadde en indre drivknute som ikke ville flekse skikkelig. Hjulet gikk ikke rundt med mindre akselen var nesten helt rett.
Da er jo vitsen med drivknute borte... Demonterte knuten og avslørte at kineserne hadde gjort en særdeles dårlig maskineringsjobb! Brukte en dag med Dremelen og freste bort maskineringskanter og sveisekanter her og der. Det som skulle være en lettvint løsning, ble ikke så lettvint likevel... og mansjettene på de nye akslene ser ut til å være av mye dårligere kvalitet enn de orginale. Så jeg er spent på hvor lenge de holder... den som lever får se! :-)
Hjelpesnekka fra Milner likte jeg ikke. Den har en grovere kon enn den orginale snekka fra MMC. Dro til mutteren alt jeg greide, likevel ble det et gap mellom pittmannarmen og styrestaget.
Se bilde. Noen andre som har vært borti dette?
Har underveis blitt litt lei av uorginale deler som enten ikke fungerer (akslene!) eller har dårlig passform (hjelpesnekka).
De øvre opphengskulene ser greie ut. De mangler smørenippel, men det går jo an å borre inn.
De nedre kulene jeg kjøpte hos Milner for et år siden, har gummibelger av dårlig kvalitet. De har ligget i kjelleren et år, og belgene er allerede morkne og har sprekker.
De nedre kulene har smørenipler, men niplene er feil plassert. Det gjør at du ikke får plass til fettpressa i det lille hullet som er laget i bærebrua for smøring.
Dvs at du må demontere kula for å få smurt den.
På fredag kom de nye torsjonsfjærene fra OME i posten, venter på demperne og spiralfjærene.. de kommer vel i morgen eller tirsdag vil jeg tro.