Det startet med at jeg ikke hadde lys i setevarmen HF, i vindusheis VF eller i noen av knappene under viftestyringa.
Da jeg gikk grundigere til verks fant jeg at ca halvparten av pærene i dash/dører var gått, og at de alle har en ting til felles - de er LODDET inn i kretskortene. Nice one Chevy...
Fant da et par nyttige tråder, men gjorde ting litt på egen måte. Blant annet synes jeg de endte opp med altfor mye lys, og det er slitsomt om kvelden.
Les gjerne gjennom trådene, da jeg ikke forklarer absolutt alt her.
Regn også med at du må dobbeltsjekke polariteten og loddepunkter på DIN bil før du starter, så du er 100% sikker på at du lodder der du skal.
Her er trådene:
Bryter i førerdøra: http://www.tahoeyuko...ead.php?t=16838
HVAC-panel: http://www.tahoeyuko...ead.php?t=16839
Her er hva jeg gjorde:
Jeg kjøpte mine LED på Clas Ohlson, og har brukt utelukkende 5mm og 3mm super white. De er da sørenmeg blå nok...
Vindusheiser
Jeg starta med vindusheisbryter høyre foran, og brukte prøvelampe for å finne polaritet. Ohmet meg så frem til de rette loddepunktene.
I stedet for å lodde en 5mm LED under hver bryter valgte jeg å legge en enkel 5mm på original plassering. Han sier i tråden at "it will look like crap", men jeg synes det ble veldig bra.
Legg merke til at du må frese et spor i den gjennomsiktige saken for at LED og krympestrømpe skal komme ut slik jeg har gjort.
Det siste bildet viser ferdig produkt sammen med originalbelyst setevarmebryter. Bildene kan lyve litt, så det ser ofte ut som lyset er sterkere enn det egentlig er.
Dette er temmelig likt originalstyrken, og det lyser som dere ser jevnt over bryterne.
Motstand brukt: 390ohm
LED brukt: 5mm
Venstre vindusheis ble tatt etter mye av det andre, men ryddigst å legge den inn her.
Samme metode brukt, og jeg anbefaler å bruke så tynne kabler som mulig. Mine 0,75mm2 var litt for tykke når ting skulle sammen igjen.
Også her må du frese bort litt av de klare lyslederne, og til slutt lodde sammen alt av kabler.
Motstander brukt: 2 x 390 ohm
LED brukt: 2 x 5mm
Speiljusteringsbryter
Denne må også tas, og her kommer du heller ikke til loddingene fra baksida.
Heldigvis er det et hull i kretskortet under pæra.
Fjern den gamle pæra og borr forsiktig bort plasten bak hullet med et 5-6mm bor.
Så lodda jeg motstanden til kortet og ned gjennom hullet, Der kobla jeg den på LED'n.
Bildene forklarer kanskje bedre..
Motstand brukt: 680 ohm
LED brukt: 3mm
Her er dørene komplette med nye LED:
Setevarme
Neste tok jeg setevarmebryteren, og her kunne man faktisk bytte pære.
Den pæra hadde ikke jeg, så jeg tok ut pæra og putta en 3mm LED i holderen.
Lodda så på kabler og motstand, og bort til strøm. Her var det til og med merka på loddepunktene.
Ser uansett dumt ut med LED enkelte plasser, for fargen på lyset blir annerledes.
Motstand brukt: 680 ohm
LED brukt: 3mm
HVAC-panelet
Øvre del:
Dette var faktisk ikke så vanskelig, men her må du ha tunga i rett munn.
Du vil ikke ødelegge noe såpass dyrt.. Øv deg gjerne på å fjerne led på en gammel forsterker eller noe før du "tester" ferdighetene på dette panelet.
De 4 øverste pærene kan du lage som vist her med 3mm (ikke bruk 5mm med mindre du vil ha plagsomt mye lys i panelet):
Glem den ene som avviker fra de andre. Lag dem rette slik jeg har gjort på 3 av 4.
Du må også regne med å bende litt på LED'ene for å få jevn belysning her.
Motstander brukt: 4x 560 ohm
LED brukt: 4x 3mm
Nedre del:
Lodda også her inn 3mm LEDs, og som beskrevet i linken fikk de en felles motstand på kabel nr 2. Dobbeltsjekk dette, så du ikke setter motstanden på feil kabel.
Kravet til disse LED'ene (4 i serie) ligger på rundt 180 ohm, så jeg lodda inn en 220 ohm først. Det ble ikke bra! Altfor sterkt lys i knappene.
Litt kult på dagen, men too much om kvelden.
Se bilde:
Motstanden på kabel nr 2 ble derfor bytta ut med 18.000 ohm (18K), og resultatet ble meget bedre.
Måtte da bende en del på LED'ene her også for at de skulle treffe i senter av knappene. Prøve og feile..
På det ene bildet ser dere jeg har tegna på pluss og minus for de øvre LED'ene. De nedre var lettere å spore seg til.
Motstand brukt: 18K ohm
LED brukt: 4x 3mm
Hovedlysbryter
Her kunne man også bytte ut pæra, men jeg valgte å sette inn en 3mm i pæreholderen og lodde den til de originale kontaktpunktene.
Ferdig produkt kunne da settes inn som en original pære. Funka fint, men den lyste litt hardt på 0 kontra park og hovedlys.
Klinte da litt svart silikon på tuppen av LED'en for å dempe den litt rett frem. Funka greit nok
Motstand brukt: 680 ohm
LED brukt: 3mm
4x4-bryter
Her kommer man heller ikke til på baksida, og jeg valgte å knuse de originale pærene.
Knus dem slik at lederne fortsatt stikker opp, og lodd deg rett på de originale lederne.
God plass her.
Motstander brukt: 2x 820 ohm
LED brukt: 2x 5mm
Bakvisker-bryter
Denne var pretty straight forward. Måtte bøyes en del frem og tilbake til jeg fikk den rette vinkelen på lyset.
Tok aldri ut kretskortet fra holderen.
Motstand: 680 ohm
LED: 3mm
Høydejusteringsbryter hovedlys
Alt er lett demonterbart, og LED loddes inn som vist.
Regn med noe justering av led-posisjon for at denne skal lyse noenlunde likt som tåkelysbryteren osv.
Motstand: 680 ohm
LED: 3mm
Tåkelysbryter
Lett demonterbar og god plass hvis det loddes som vist på bildene
Motstand: 680 ohm
LED: 3mm
Vindusheiser bakdører
Disse er kanskje litt vriene å lodde, for det er fort gjort å søle slik at man kortslutter. Vær obs på dette. Trangt og dårlig plass.
Jeg lodda LED med motstand rett inn der den gamle stod, og klippa bare et snitt i gummien slik at den noe høyere LED'en min fikk plass.
1800 ohm ble lysere enn de fremre, men det plaget ikke meg. Skal du ha noenlunde likt lys som i de fremre ville jeg gått for 3-5K ohm motstand.
Motstand: 1,8K ohm
LED 3mm
Resultat
Kommer i egen post, da jeg ikke får legge inn flere bilder!