Hei har en Suburban 1996 mod 6,5TD som jeg plages med å få start på når den har stått over natta.
Har lest å prøvd noen tips fra rundt om men ingenting hjelper.
noen som har vert borti noe lignende?
Hvordan den oppfører seg:
Når den har stått hele natta er den tongstarta. føler nesten at det har blitt verre? kan være innbilning.
men den starter altså ikke. jeg kan være helding vest jeg kjinner velding lenge, da kommer den litt etter litt og tilslutt starter, ryker mye hvitt ved kulde.
Virker nesten som den ikke får diesel.
det var ganske kaldt i begynelsen, men som i dag for eks da det var noen varmegrader ute var den tungstarta.
ikke fult så mye som i 15- men har lest at disse skulle starte noenlunde ok ved varmegrader selv med dårlig gløding?
det rare er at bruker jeg motorvarmer starter den OK men ikke alti Med en gang,
det har hendt at når det er kaldt må jeg kjinne med motorvarmer selv etter 4,5 time med varmern i.
så står litt i beit her.
noen som har noe ide om hva jeg skall prøve?
har liksom sett for meg glødeproblem siden den starter nogelunde ok med motorvarmen,
,men her er det strøm og har prøvd 2 sett med glædeplugger, men ingen forskjell. selv med tvangsgløding.
åsså er det jo dette med at den av og til fusker på tomgang, som får meg til og tenke på dieseln.
ser ingen lekasjer på trykkside av matepumpe eller retur. men kan det være noe her selv om den holder trykket oppe?
ting som er prøvd:
GLØDING:
* Har skifta Glødeplugger, samt testa dem gamle og det var liv i alle.
* Målt spenning til glødeplugger - ca 11.54v
* har prøvd men direkte gløding fra batteriet i 60 sek, ingen forskjell.
* den både glør og etterglør når den er kald.
* sammenlignet gløding med en silverado der den låg på - ca 10.55v
* Testa batteri = OK
* har prøvd med starthjelp og ladding og motorn har OK fart, sammenlignet med andre biler,
* skifta åsså batteripoler til toppmonterte og rensa alle kontakt flater dær.
DIESEL:
* Skifta dieselfilter,
* skifta fremste returslanger begge sider siden disse lak. Ingen andre synlige lekasjer!
* Testa trykket i matepumpe - ca 5,5 PSI
* Hatt nede tank og sjekka Tank Armatur, ser ingen feil, samt sjekka sokken neddi tanken.
* Prøvd og trykktesta slanger fra matepumpe til tank, ser ingen lekasje ved bruk av lekasjespray.
* kan da legge til at forige eier skiftet ut rørene fra foran bakaksel til oppå tank med slanger. (hyd slanger med pressa skru koblinger.)
* har også prøvd og teste med trykk rett i tankpåfylling. men ser ingen lekasjer. så noen skrev at det skall være vakum i tanken etter en kjøretur, men det er det ikke pga av
lufterøret ved tankpåfylling er åpen. går liksom i en sving rundt påfyllingsrørert og munner ut i friluft der,
* har testa med en fsd driver fra en silverado som starter lett. ingen forskjell.
drivern min er flytta opp på motorn, på en hjemmelaga aluplate, ser jeg ikke har noe chip inni kontakta her men vet ikke om det muligens er en org driver som er brukt her med innebygd motstand?
motstand er ivertfall bestil fra Sarpsborg motor, samt en ny matepumpe.
Et par spørsmål.
1. kan jeg bruke en 9# chip i drivern min selv om det skulle vise seg at den er org med innebygd motstand?
2. kan matepumpe være def selv om den leverer rett trykk? Det kommer diesel ut av lokket på filteret og i krana fremme på motoren,
har som sakt målt trykk men ikke mengde.
HJEEEEEEEEEEELP!!
MVH
Fortvilt Chevy eier!!