Er det mulig å montere dumpventil på 2.5TD Pajero?
#1
Posted 01 September 2004 - 23:00
Pajero'
#2
Posted 02 September 2004 - 23:00
her har de http://ls-diesel.dk/
Gasspågivende, Hensynsløs og Voldsom
Norsk Hjemmebrent konsumereres lag www.himers.cjb.net
LJ70 VX http://www.offroad.n...70-vx-uteplass/
Edited by Kirneh, 03 March 2013 - 11:15.
fixet linker
#3
Posted 02 September 2004 - 23:00
#4
Posted 02 September 2004 - 23:00
Er lissom opplegget at idet man skal legge inn 2(lav) på vei inn i skaugen så skal alle som står i nærheten av bilen høre "psssssssssttt".
Eller har noen tenkt til å bruke paja til løp
#5
Posted 01 September 2004 - 23:00
#6
Posted 01 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Er det noen som vet om det er mulig å montere dumpventil på en 2,5 turrbo diesel motor?? isåfall hvor selges disse dumpventilene... Har en 87 mod. kort pajero med en 92.mod 2,5Td motor...
Pajero'
Opprinnelig postet av pajero_kort
diesel motoren din har ingen effekt med en dump ventil, er du ute etter lyden så finnes det en del forskjllige sett å få kjøpt, bla noe elektriske greier.. ellers er det noen som tar vacum fra bremsepumpa og masse rart.. det finnes løsninger får å få lyden som mange er ute etter, men kan aldri samenlignes med dumpvalve på biler med bensin motor !!
fant ikke linkene til de sidene som selger slike sett til diesel biler men skal legge dem ut så fort jeg finner dem igjen.
President Of DEA Fan Club
#7
Posted 01 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Snakka med turboservice og dei sa at dump ventil har samme effekt på diesel som bensin biler. Wastegate er der for å "spare" turbo og kan skape problem ved montering av dumpventil.
Opprinnelig postet av tony-loe
Det sa garantert ikke turboservice !!
President Of DEA Fan Club
#8
Posted 01 September 2004 - 23:00
Det der skjønte jeg ikke, mulig jeg er dum men jeg har noen timers erfaring med turbomotorer, og modding av de
-----------------
Toylet
www.toylet.no
#9
Posted 01 September 2004 - 23:00
#10
Posted 01 September 2004 - 23:00
-----------------------
Ivar Kjøs
Pajero 2,5 TD EXE
-----------------------
Det går alltid bra til slutt, så dersom det ikke er bra, så er det ikke slutten
-----------------------
"ikjos, member of DEA fan club"
-----------------------
#11
Posted 01 September 2004 - 23:00
Hvordan fungerer egentlig en turbo?
Turboen består av en kompressordel og en turbindel. I hver av delene er det et skovlehjul. Disse er igjen forbundet via en felles aksel. Kompressordelen suger til seg luft, komprimerer den og pumper den inn i motoren. Dette skjer først når du har gitt litt gass og eksosen (varmen) fra denne passerer turbinhjulet på vei ut i eksosanlegget. Denne eksosenergien setter snurr på turbinhjulet, som altså er forbundet med kompressorhjulet, og ytterligere øker komprimeringen og tvangsmatingen av innluft. Nettopp denne selvforsterkende effekten er det som kan kjennes på de fleste turbomotorer. Ladetrykket begrenses ved at eksosen sluses utenom turbinskovlene og gjennom en wastegate ventil.
Hva er en wastegate ventil?
Wastegate ventilen står parallelt med turbo og regulerer turbotrykket.
Ved oppgitt maks trykk åpner denne og slik at eksosen går rett ut, utenom turbo. Denne gjør det mulig å kjøre med maks turbo tykk på lavere turtall uten å være redd for å overbelaste turboen ved høyere turtall.
Hva er hensikten med en avlastningsventil(også kalt Dump-valve eller Pop-off)?
Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 100 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolagg
Hvorfor ettermontere en dump ventil?
På de fleste turbobiler finnes det som regel en avlastningsventil som resirkulerer overskuddsluften tilbake til sugesiden av turboen. Dette er løst med en ventil som enten sitter i selve kompressorhuset av turboen eller at det sitter en ventil like etter utløpet av turboen. Dersom den sitter på slangen ut fra turboen er den mest sannsynlig av plast og kan med fordel byttes til en mer robust versjon, spesiellt på trimmede biler.
Hvor bør pop-off ventilen monteres?
De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som flertallet vil ha. Dette er derimot ikke optimalt effektmessig. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snus og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet.
Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass
Hva bør en passe på?
En ting en bør være obs på ved bytte fra original resirk. til åpen dump valve er at på mange biler i dag finns en luftmengdemåler som måler mengden luft motoren suger til seg. Enkelte biler med luftmengdemåler kan få problemer ved montering av dump valve som slipper luften ut i det fri, oftest i form av at bilen stopper når du slipper den ned på tomgang og/eller får uren gange på tomgang. Når gass-spjeldet er lukket og motoren går er det vakum i innsuget og da åpnes dump valven og innsprøytingen tror den får mer luft en den egentlig gjør og mater på for mye bensin/diesel. Dette kan igjen føre til at enkelte biler går i nødprogram. De fleste biler får du ut av nødprogram ved å ta strømmen en liten stund, men enkelte må inn på verksted for å få nullstilt feilregister.
For å sjekke om bilen vil få problemer før du evt kjøper en kostbar dump valve kan du ta løs slangen fra dump valve til sugesiden av turbo slik at den blåser trykket ut i fri luft og kjør slik en stund. Husk å blinde slangen du tar av, vær sikker på at blindingen ikke kan suges inn i turboen.
Viser det seg at bilen din ikke fungerer med åpen dump valve finns det mange forsterkede resirkulerende varianter. Monterer du en slik lønner det seg også å flytte denne til etter intercooler. Både med tanke på retningen på luftstrømmen men også for ikke å resirkulere oppvarmet luft tilbake til turbo. Luften som kommer ut fra turboen kan ha en temperatur på over 200 grader, noe som er lite gunstig effektmessig. Luften inn i motoren bør være så kald som mulig, det er derfor en monterer en intercooler etter turboen. Men en intercooler kan ikke utføre mirakler, jo varmere luft den får inn, jo varmere er den som kommer ut. En resirk. ventil som er montert rett etter turboen slipper oppvarmet luft inn foran turboen igjen, noe som bidrar til å øke temperaturen på luften ut fra turbo.
#12
Posted 01 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Hmmm! Vil tru at dumpventil går på alle biler med turbo, i hverfall viss en har Wastwgate! (Kan ta feil, men men:D)
Opprinnelig postet av tony-loe
Det finnes spesielle dumpventiler til diesel, men det er kun for lyden. Du har ikke noe spjeld i innsuget som plutselig stenger for trykket, så turboen vil fortsatt snurre rundt og ikke bråstoppe som på en bensinmotor. Dessuten har du ikke noe vakuum i innsuget til å styre dumpventilen med, så de blir mye dill dall for å få den til å virke. Og du blir garantert lei lyden etter 10 minutter med bykjøring.
hvorfor må man ha wastegate for å bruke dumventil?
-----------------
Toylet
www.toylet.no