Hehe. Det har jeg i kjøleskapet
ChevyHoe's garasje
#121
Posted 14 November 2010 - 17:08
Hehe. Det har jeg i kjøleskapet
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#122
Posted 27 November 2010 - 13:51
#123
Posted 27 November 2010 - 13:54
Jeg fikk kode P0216 når jeg hadde masse hull i røret på dieseltanken.
Men hvis motoren din høres fæl ut ved kaldstart vil jeg vel tippe at du har feil tenning.
Glem å justere uten program. Er så og si ingenting som skal til. Ofte hadde jeg endra TDCO uten at jeg kunne se at jeg hadde flytta pumpa.
Du må først finne ut hva TDCO er i dag. så KANSKJE du kan justere i blinde..
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#124
Posted 27 November 2010 - 14:14
Edited by Lowsmoke, 27 November 2010 - 18:23.
#125
Posted 27 November 2010 - 23:41
Rotet meg innpå hit etter at jeg nå etter 10år med tyske biler har fått lyst på noe jeg kan kjøre over brøyteskavler med, og ikke trenger å bekymre meg for parkeringsbulker på.
Keep up the good work!
#126
Posted 28 November 2010 - 01:36
Nei, den har jeg aldri vært borti. Men på et kjapt Google-søk fant jeg kun at P1656 var Wastegate. Er nok at du ikke har den plugga i.
Kan du ikke bare plugge i wastegatesolenoiden igjen og se om koden forsvinner da?
Hvorfor har du kobla den fra?
Rotet meg innpå hit etter at jeg nå etter 10år med tyske biler har fått lyst på noe jeg kan kjøre over brøyteskavler med, og ikke trenger å bekymre meg for parkeringsbulker på.
Keep up the good work!
Takker!
Da har du nok funnet de rette bilene
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#127
Posted 28 November 2010 - 10:39
Hadde en oppryddning kan du si. Wastegaten er nå fjærbelastet. Men dette er mange måneder siden jeg fjerna, rart at koden p1656 kom nå. Kanskje den kom sammen med timing koden. Motor lampa har ikke vert på tidligere. Første gang jeg har sett den , -når den kom på fredag med timing kode.
#128
Posted 28 November 2010 - 13:20
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#129
Posted 28 November 2010 - 14:37
ja, den kommer tilbake med en gang tenninga vris på.
Så kobla jeg på kun wastegate solenoiden, da gikk den vekk. Men rart at koden kom så lenge etterpå. Kanskje koden har vert der hele tiden, men pæra til motorlampa har ikke lyst, pga dårlig kontakt.
#130
Posted 29 November 2010 - 06:57
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#131
Posted 01 February 2011 - 23:41
Den nye motoren omsider levert, etter mye mas, 5 uker over lovet frist og halve motoren forhåndsbetalt.
Til slutt ble jeg nødt til å si at jeg "kommer i morra og henter den".
De sto og skrudde for harde livet da jeg kjørte inn på tunet der. Jeg var ikke spesielt blid..
Jeg er selv nøye med å holde avtaler, og da blir jeg provosert når andre tydeligvis gir blaffen.
Jeg hadde vel også forventa at blokk og topper var lakka opp...
Men.. nok om det! Jeg dro med meg motoren hjem den kvelden/natta, og inn smatt den noen dager seinere.
Mange bilder som har forsvunnet her ser jeg, men jeg skal legge ut det jeg har. Resten ligger vel på garasje-pc'n..
Oppfreshing part II
Jeg bestemte meg for å lakke opp plastikkdekselet over innsuget
Siden jeg ville ha full kontroll over turbotrykket på denne motoren, laga jeg en TurboMaster av et aluprofil, ei bremsefjør, ei batteriklemme og et par skiver. Funker gull!
Jeg borra og gjenga opp nytt uttak til turbotrykk i nedre del av innsuget, så slipper jeg å tenke mer på det hvis den øvre delen skal av (pumpebytte etc)
Synes ikke på bildene her men.
Alle jordinger fra batteri til motor, ramme og karosseri ble også gått over. Slange til varmeregister i kupe + den berømte koblinga ved termostathuset ble bytta.
Oppstart
Etter litt kinning uten glødeplugger kom oljetrykket, og vi var klare for første start.
Det hjalp også å koble jordingene til motoren... hehe
Nye glødeplugger (AC Delco G60) ble satt inn, og motoren fyra på første forsøk og fikk gå i 20 sekunder.
Når jeg var sikker på at alt funka var det på tide å koble på aggregater og kjøling. Så fort jeg hadde fylt kjølevæske var det oppstart igjen.
Denne gangen rant det godt med kjølevann i bakkant av motoren. Spora det til et blendelokk i bakkant av toppen.
Det viste seg at motorbyggeren kun hadde brukt flytende pakning, og ikke gjort en god nok jobb der.. Antar det var et resultat av stresset siste kvelden.
Jeg bytta det ut med en ordentlig pakning og sealer på begge sider, siden jeg ikke er fan av å gjøre ting to ganger.
Reservebilen hadde tatt kvelden, så denne natta var det ingen vei tilbake. Jeg måtte på jobb dagen etter, og jeg fikk vel 1 times søvn den natta.
Etter en tur/retur Oslo ble olja tappa og filteret sjekka/bytta. Alt så fint ut.
Injeksjonspumpa og TDC offset ble justert, og Turbomaster ble bygget.
Innsug og eksos ble etterstramma.
Jeg kjørte i en måned med originalt turbotrykk før jeg satte det opp til 12psi med TurboMastern. Høyere skal jeg ikke.
Husk at denne motoren har kompresjon 19:1, så den tåler fint 12 psi trykk.
Hvordan funker det?
Joda, det funker fint! Motoren virker kvikkere enn den gamle, og kvikkere enn fatters Suburban 6,5TD.
Har kjørt 8000km med den nå, og eneste problemet er ei dyse som har hengt litt til tider. Hadde i litt totaktsolje i dieselen, og har ikke kjent det siden.
Høres ut som det fiser i en eksospakning når den er kald, men det forsvinner når den blir varm.
Kikker på dette til sommern, da det er lite viktig. Kaldt nå, og verkstedet er opptatt av en Camaro uten motor og gir.
Forbruk? Like tørst som den forrige motoren
Håper jeg slipper å tulle mer denne bilen nå. Trenger en bil som funker, ikke et mekkeobjekt.
Har nok med å pelle Camaro'n i biter i vinter. Blir ny motor i den også. 383 stroker med 700-kasse bak.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#132
Posted 02 February 2011 - 00:12
Laga meg TurboMaster for å kunne styre turbotrykket bedre.
Dette er noe man også kan lage seg hvis wastegate eller solenoiden tar kvelden. Eller hvis man fjerner vakuumpumpa.
Men for all del... Gjør aldri dette uten en trykkmåler! Høyt turbotrykk VIL drepe motoren din. Trust me..
Denne ble laga av et aluprofil jeg fresa ut. Brukte den originale braketten som mal.
Kroken med gjenger er ei Biltema batteriklemme som jeg kappa og bøyde (for å få gjengene langt nok ned).
Fjøra er ei bremsefjør fra den gamle bakakselen til Tahoen. Den hadde nyoverhalte bremser da den tok kvelden.
I tillegg er det brukt et par skiver.
Da er det bare å skru til man oppnår ønska trykk. Fjøra er akkurat passe stiv, så detta funka helt fint.
Kostnad: så og si ingenting..
Før fjøra ble komprimert:
Etter ønsket trykk var oppnådd:
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#133
Posted 19 January 2012 - 16:12
Tahoe skal ha kryss: Precision 534G, med 1 1/8" koppdiameter (såkalt 1344-kryss, eller Saginaw 44, S44, 3R)
Denna type aksel skal ha: 1350-kryss, med 1 3/16" koppdiameter
Overgangskrysset blir da: Precision 447 eller Neapco 2-1153
Tack för hjälpen har precis bytt på en tahoe. Så slapp jag leta efter vilket kryss jag behövde. Fin Garage med massa bilder de tycker vi om!!
Mvh Manfred
#134
Posted 19 January 2012 - 17:27
Takker takker
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#135
Posted 10 January 2013 - 13:57
Interior part 2
Bakseter
Den 30. Mai 2007 var det 10 år siden registrering i Norge, og bakseter kunne settes opp
Bilen blir da personbil OVER 3500kg, så alle de kjipe reglene gjelder fortsatt.
Fordelen er at man kan ha med seg noen "høner" på tur, og ikke bare bestekompisen.
Jeg liker uansett ikke å ha kjerringer i bilen, da de har en tendens til å tråkke på teppet.
Hva trur du mattene er der for??? hmmz..
attachment
Anyway - hva må gjøres for å få detta godkjent?
Slå opp/montere baksetet (jøss)
Ingen av beltene i bilen er E-merka (jepp, det blir krav om dette når bilen blir personbil)
Beltene bak i Tahoe tilfredsstiller allikevel kravet om dobbel låsing, og de låser når du napper i dem, så de er greie.
Beltene foran derimot, må byttes ut. De har dobbel pendellåsing, men låser ikke når du napper i dem.
Jeg kjøpte et sett med frontbelter på Torshov Bilrekvisita som jeg registrerte ned bilen med.
Etter bilen ble godkjent, skrudde jeg selvfølgelig på plass de originale beltene. Myyye bedre.
Godkjenningsbeltene er nå videresolgt, så jeg låner dem ikke ut mer.
Sånn ser en Tahoe ut med bakseter:
attachmentattachmentatta
chment
Hmmm...
Kjedelig med det åpne rommet under setet a gitt..
Greit å ha en plass man kan stue ting, så jeg laga meg ei tilpassa MDF-plate som jeg kledde og laga dør på:
attachment
Hva vil jeg fikse på?
Grinda ble montert i taket og gulvet.
Hullet i gulvet er tetta, og teppet skjuler detta pent.
Hulla i taket derimot...ikke pent..
attachment
Må vel finne en ekstra "krok" som jeg kan sette der ellerno..
Tahoe 96 Personbil reg. med 2 seter.
Forstår æ dæ rett?
-Når jeg monterer bakseter blir bilen automatisk C1?
-Man må Installere NYE belter for og få det godkjent?
-Man må til trafikkstasjon for og få den registrert NED igjen ?
Har ikek C1 :/
Vet du forresten hvor jeg kan finne bakseter i gråttskinn til min bil? har e-postet de fleste som spesialiserer seg på bakseter men ingen som har. evt. om noen selger brukt?
Mvh William
MFKWEB.ORG - Sagen
F@cebook - William Sagen
"Bil er ett svarthull med 4 hjul, som du mater med penger"
#136
Posted 10 January 2013 - 14:54
Tahoe 96 Personbil reg. med 2 seter.
Forstår æ dæ rett?
-Når jeg monterer bakseter blir bilen automatisk C1?
-Man må Installere NYE belter for og få det godkjent?
-Man må til trafikkstasjon for og få den registrert NED igjen ?
Har ikek C1 :/
Vet du forresten hvor jeg kan finne bakseter i gråttskinn til min bil? har e-postet de fleste som spesialiserer seg på bakseter men ingen som har. evt. om noen selger brukt?
Mvh William
Nå skjønner jeg ikke helt..
Min er i dag personbil, 5-seter, totalvekt under 3500kg (b-lappen)
Den var først lastebil (3501kg), så ble den tung personbil 5-seter (3501kg).
Det kom til slutt regelendringer som gjorde at jeg kunne få ned totalvekta.
En lastebil blir personbil i det øyeblikket du monterer bakseter, og personbil har andre regler for belter.
Beltene foran må byttes (hvis de husker å sjekke det da...) og beltene bak skal duge så lenge de låser når du napper i dem.
Samme hva slags belter du bruker for godkjenningen, så lenge de er lange nok til vanlig bruk og har E-merking.
Jeg monterte de originale igjen etter godkjenning, og har aldri hatt problemer siden.
Jeg har aldri hørt om personbil med 2 seter. Som regel er de da varebiler under 3500kg totalvekt.
Du må se på totalvekta. Den blir ikke endret selv om du monterer bakseter.
Så.. Se i vognkortet igjen.. Hva er totalvekta, og hvilken kjøretøygruppe er bilen registrert i?
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#137
Posted 10 January 2013 - 14:55
Vet du forresten hvor jeg kan finne bakseter i gråttskinn til min bil? har e-postet de fleste som spesialiserer seg på bakseter men ingen som har. evt. om noen selger brukt?
Mvh William
Bakseter.no - gjør et google-søk.
Kan dessverre ikke hjelpe deg der..
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#138
Posted 10 January 2013 - 15:09
Nei, jeg synds også det er merkelig, har hvite skilt, om det har noe og si ? men om din var lastebil, sååå ble jeg klokere, trodde den var Lett lastebil i første omgang
har tilatt totalvekt på 3480kg
teknisk gruppe M1
avgift gruppe 101 Personbil
Godkjente sitteplasser 2
er det noe lurerier i registreringen eller ? ble litt nervøs nå jeg
MFKWEB.ORG - Sagen
F@cebook - William Sagen
"Bil er ett svarthull med 4 hjul, som du mater med penger"
#139
Posted 10 January 2013 - 16:18
Sorry, mente lett lastebil.
Da er bilen din både lett og klar for bakseter da.
Du skal ikke trenge annet enn å montere seter + belter (som sikkert er der fra før), og vise bilen på nærmeste trafikkstasjon.
Så får du 5 sitteplasser i vognkortet, og ingen andre endringer.
Mye rart som er gjort her og der. Kan hende forrige eier ikke hadde baksetene, men ville kaste seg på bølgen da det var mulig å registrere ned disse bilene.
Det har jo hendt at slike muligheter har blitt borte, og de som var trege fikk aldri nedregistrert.
Så har han nedregistrert bilen med kun 2 seter, men da fikk han hvertfall "sikret" seg totalvekt under 3500kg.
Tror nok ikke det er noe lureri
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#140
Posted 10 January 2013 - 16:29
Flott takk, da var det oppklart
MFKWEB.ORG - Sagen
F@cebook - William Sagen
"Bil er ett svarthull med 4 hjul, som du mater med penger"