Gå til innhold

Foto

Krysset på mellomaksling?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 notrecordable

notrecordable

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 14:43

Hei

Prøver å tegne hva som har skjedd på min 05 Bombardier Outlander 400:

På det nederste bildet ser du der jeg har satt ett grønt kryss. Der har akslingen knekt av. Rett i festet til bremseskiva.

Mange snakker om at krysset i mellomakslingen har lett for å gå,er det denne de snakker om?

Mvh!

#2 can-am

can-am

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 16:48

slike så det ut på min renegade 800 etter et smell i 90 km/t
på verkstedet byttet dem mellomakselen og begge kryssene men kunne ikke forklare hvorfor dette skjedde. er en gummimansjett over akslingen før det bakerste krysset så lurer på at det er en delt aksling,altså et lite stykke som er ramlet av?
ser gummien bakerst på akslingen min og om det ikke er noe av akslingen som mangler på bilde så vet jeg ikke hvordan dette har gått til siden variator og klokka på bakstellet sitter i rammen og ikke kan bevege seg,hvordan har da akslingen kommet seg ut av krysset?

#3 okelbo

okelbo

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 18:01

Hei du!
Kan ikke si at jeg har hørt at det er en svakhet på 400.
Men jeg har lest at det skjer av og til på 800"en, men den er jo rå i motorkraften så noe må vel gi seg etter hvert rolleyes.gif

#4 notrecordable

notrecordable

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 18:37

Omtrent sånn ser det ut til meg.

Nei godt spørsmål hvordan du fikk den ut der :S Det beviser bare hvor store krefter som finnes i maskina. Men om en liten ting går galt i 90km/t smeller det! Da har sentrifugalkraften i tillegg til kraften motoren skyver gjennom STOR kraft! tongue.gif Men uansett. Rart at ingenting annet knakk.

Men i forhold til min sykkel.
Jeg har fremdeles 1,5års garanti (ikke spør hvorfor).
Kan dette være en garantisak?
Jeg kjenner en gårbruker som kjøpte en 05 lik min (max) splitter ny. Han har aldri smurt, og sjelden vasket. Ingenting utenom oljeskift. Han kjører HARDT og på de verste stedene. Ja, for å si det sånn så er det jeg av alle de jeg kjennner som kjører roligst tongue.gif

Jeg spør igjenn; Kan dette være en garantisak?

Attached Thumbnails

• nykam051_1.jpg

#5 can-am

can-am

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 21:05

om du ringer forbrukerrådet for du fort svar på hva du har krav på.
eller se på http://forbrukerportalen.no/

jeg fikk til svar at det er samme rettigheter som bil.
ting som er ment å holde i 2-5 år er motor/drivverk/elektrisk anlegg+ noen småting jeg kansje har glemt av

#6 okelbo

okelbo

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 21:25

Jeg ville ta kontakt med forhandleren, legge frem problemet for de og se om ikke det finnes en løsning på dette! Ta og post her så vi kan høre hvordan det går. noexpression.gif

#7 notrecordable

notrecordable

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 23:22

spørsmålet bunner vel i om det skyldes min bruk og mitt vedlikehold? som jeg mener er godt.

har uansett garanti, men er uvist hva den i det hele tatt gjelder tongue.gif

#8 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 10:15

QUOTE(notrecordable @ 4 Dec 2007, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
spørsmålet bunner vel i om det skyldes min bruk og mitt vedlikehold? som jeg mener er godt.

har uansett garanti, men er uvist hva den i det hele tatt gjelder tongue.gif

Du har flaks at det ikke akslingen slo i stykker hele Bombardieren når du kjørte 90 km/t. Dette kan være temmelig farlig når slikt skjer i så stor fart. Har hørt om tilfeller der mellomakslingen har har slått hull i bilen når slikt skjer. Hadde en gang en toyota Hilux der mallomakslingen hoppet ut av krysset, det skjedde når bilen traffen kraftig dump, og deretter spratt bilen opp slik at akslingen hoppet ut.

#9 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 18:56

QUOTE(toppkraft @ 5 Dec 2007, 10:15) <{POST_SNAPBACK}>
Du har flaks at det ikke akslingen slo i stykker hele Bombardieren når du kjørte 90 km/t. Dette kan være temmelig farlig når slikt skjer i så stor fart. Har hørt om tilfeller der mellomakslingen har har slått hull i bilen når slikt skjer. Hadde en gang en toyota Hilux der mallomakslingen hoppet ut av krysset, det skjedde når bilen traffen kraftig dump, og deretter spratt bilen opp slik at akslingen hoppet ut.

Akslingen på Bombardieren skulle vert beskyttet av ett kraftig stålrør slik det er på Kymco 500 MXU. Ryker krysset vil ikke akslingen ødelegge atv maskinen, men den vil rulle rundt inne røret til man får stoppet. Egentlig litt merkelig Bombardier som er ett kjent merke ikke har tenkt på dette pga sikkerheten og skadene som kan oppstå hvis for eks krysset ryker i fart.

#10 notrecordable

notrecordable

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 20:04

når jeg bestilte delene trodde de nesten ikke på meg tongue.gif
heller ikke leverandøren i finland hadde aldri sendt ut denne delen pga. et slikt tilfelle.

at de ikke har stålrør rundt kan komme av flere grunner;
- liten sjangse for at noe skjer
- varmeutvikling
- utiljengelighet
- vekt

Jeg vet ikke. Tror ikke de så på det som en nødvendighet.

#11 can-am

can-am

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 21:20

jeg har hørt fra flere hold at bombardier/can am ikke har sterke kryss, eller de er ikke vel egnet for veikjøring men dette blir bare for dumt å si siden atvene er reg for vei.
er bare å stå på kravet om å få dekket denne reparasjonen på reklamasjon.
greit kansje garantitiden er gått ut men dette er en reklamasjon etter min mening og burde dekkes av forhandler/produsent.

når jeg kjørte min sykkel sund begynte dem å skylde på at jeg hadde kjørt for hardt,dette så dem på loggen som kom opp på pcn når sykkelen ble koblet opp.
må flire litt av en sånn kommentar siden det ikke har noe med saken å gjøre, drivverket skal holde ihop uansett hvordan man kjører og om motoren har gått på høyt turtall så skal motoren gi seg først etter min mening.
nå er sykkelen min inne til rep for 3. gang siden juni og den ble kjøpt i april!!!! sad.gif sad.gif sad.gif

#12 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 07:41

QUOTE(can-am @ 5 Dec 2007, 21:20) <{POST_SNAPBACK}>
jeg har hørt fra flere hold at bombardier/can am ikke har sterke kryss, eller de er ikke vel egnet for veikjøring men dette blir bare for dumt å si siden atvene er reg for vei.
er bare å stå på kravet om å få dekket denne reparasjonen på reklamasjon.
greit kansje garantitiden er gått ut men dette er en reklamasjon etter min mening og burde dekkes av forhandler/produsent.

når jeg kjørte min sykkel sund begynte dem å skylde på at jeg hadde kjørt for hardt,dette så dem på loggen som kom opp på pcn når sykkelen ble koblet opp.
må flire litt av en sånn kommentar siden det ikke har noe med saken å gjøre, drivverket skal holde ihop uansett hvordan man kjører og om motoren har gått på høyt turtall så skal motoren gi seg først etter min mening.
nå er sykkelen min inne til rep for 3. gang siden juni og den ble kjøpt i april!!!! sad.gif sad.gif sad.gif

Bombardier fabrikken burde ta reklamasjonene seriøst og fikse svakhetene hvis dette er ett problem på Atv maskinene. Etter min oppfatning er dette en farlig svakhet hvis kryss og aksling er for svake. Har lest på både Norske og Svenske sider at det er mange som har problemer med aksling, kryss, og div. Bombardier har jo ett bra rykte på seg, og jeg har inntrykket av at Bombarier har mange kjøpere pga navnet.

#13 can-am

can-am

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 16:30

helt enig,burde iallefall fått kjøpt sterkere kryss og aksling... har ellers ingenting å klage på når det gjelder min maskin.
alt fungerer,ja kansje ikke fløyta,den kommer og går men den blir liksom ikke brukt! er virkelig morro å komme opp i lyskryss på flerfeltsvei og det dukker opp en ungdomsbil med ivrig fører!! whistle.gif
en ting jeg er mer enn fornøyd med er hvordan renegade 800 går!!! devil.gif