Gå til innhold



Foto

Galloper Starter tregt. Tips Ønskes!

tungstartet tips ønskes!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Dieseldamp

Dieseldamp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 19 January 2018 - 07:45

Har en 2001 Galloper som er i topp stand kjørt ca Km 240000, bruker ikke olje, drar helt korrekt, ergo ingen svakhets tegn, men er for jævlig tungstartet ved frost, joda har byttet glødeplugger to ganger til og med, men nada bedre.

Har vært slik siden jeg fikk den, har byttet register komplett for Km 20000, dette er korrekt montert, så finns ingen fornuftig forklaring så langt, justerte ventiler også under register byttet, samt ny turbo ble montert.

Om jeg benytter motor varmer starter den helt topp, og på drifts varm er det like god startings, Kan det være start sperre som tuller ved frost? ser om jeg fyrer opp på frost, så hoster det masse sort uforbrendt diesel ut eksosen, så det virker som den får nok av dette, men mangler gløding, har målt på glødeplugger 11v ca under glødingen, det er vel slik det skal være.

Har forsøkt flere gløde runder før start ikke særlig bedre resultat.

Noen tips på neste steg.


RIDE SOFT EAT FAT, NO MONEY NO PROBLEMS

#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 January 2018 - 09:50

Du har riktige glødeplugger? :) Hvis du kjøper hos noen som ikke kan 4D56-motoren så får du plugger i nesten lik utførelse, men som er beregnet på treggløding og ikke hurtiggløding. (Been there, doen that)

Hvis glødeplugger er rett, (11v høres rett ut), sjekk at ettergløding virker: Når du slipper nøkkelen skal glødepluggene ha 6v i 10-20sek. Hvis dette og er på plass så bør du få overhalt dysene: Hvis de ikke klarer å forstøve dieselen nok, blir den tungstartet når kald, PG blåser uforberent diesel gjennom.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Dieseldamp

Dieseldamp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 21 January 2018 - 14:50

Dyser kan selvfølgelig være noe tull med, de er jo kjørt 240 000km, men den er relativt fin på forbruket, på by kjøring drar de ca litern på vintern, og det virker være rett, men ser om den drar tung vogn 2000kg så kan en lett få sort røyk om en har lavt turtall og mye gass, så er litt frustrert over og ikke knekke koden på starting, disse motorene går jo normalt en gang over topp før de fyrer opp.

Skal ta en runde til og påse at det er riktige jeg får, så blir det dyser som testes, har en god motor som er kjørt 200 000km, og denne startet som et skudd okke som temperatur.


RIDE SOFT EAT FAT, NO MONEY NO PROBLEMS