Gå til innhold



Foto

Automatkasse trøbbel 1995 6.5 Chevrolet pickup.

6.5 chevrolet pickup automat 1995 lockup overdrive silverado 1500

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Jon

Jon

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 20 September 2019 - 18:42

Hei!

Trenger litt automatkasse bistand på en Chevrolet 1995 6.5  Silverado pickup.

Bilen har gearet som den skal frem til i går kveld. Stoppet bilen for å hente noe småtteri. Startet oppsetter den i D, og nå er det som om den står konstant i 3 gir. Girer ikke videre, ligger på ca 3000 omdreininger i 70 kmh. Dette kom plutselig. Heller ingen endring om bilen settes i3, 2 eller 1 gir, bremser heller ikke på girene, og ingen kickdown. Synes også det er litt merkelig gassrespons på den. Er det noen sensorer eller andre elektroniske duppeditter, gasspedal "føler" eller type "hjerner, moduler har slått seg vrang?   Eller er det rett og slett utslitt kasse?

Flott hvis noen har konstruktive gode innspill.

Er i Trondheim frem til 27.09, hvis noen kjenner til er dyktig verksted, raske deler, eller har lyst til å skru litt, så ta kontakt.

 

Hilsen Jon Unstad
















 


#2 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 20 September 2019 - 21:39

3000 omdreininger i 70 km/t er kanskje 2. gir eller? Hvis du kun har 2. gir virker det som girkassa har gått i "limp mode". Det kan være mange årsaker til at den går i nødmodus, enten elektrisk feil eller noe mekanisk styringsenheten oppdager som igjen trigger nødmodus.

 

Du burde forsøke å lese av feilkoder på bilen din. 1995 modell har vel OBD1 system så jeg vet ikke om du får ut feilkoder til girkassa med binders metoden eller om du må koble til et scanneverktøy.

 

https://www.troublecodes.net/gm/

 

Et sted å starte er det grunnleggende; sjekk automat olje, rett mengde, rett farge og at den ikke lukter brent.

Sjekk også ledninger og plugger på girkasse. Se etter fukt i konnektorer, rengjør og spray med CRC e.l.

 

Du kan også koble fra batterien(e) en stund for å se om kassa resettes slik at feilen forsvinner.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#3 Jon

Jon

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 21 September 2019 - 16:40

Takk for svar.

Skal få sjekket opp i løpet av søndag/mandag. Begynner med sakene du nevner, så får vi se om jeg finner ut av det.
















 


#4 Jon

Jon

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 23 September 2019 - 15:32

Sjekket feilkoder i dag her er resultatet.

 

Kode 77 - Digital EGR #3 – solenoid error/faulty

 

Kode 78 - Turbocharger (TC) waste gate regulating valve - circuit malfunction    /Wiring, TC wastegate regulating valve, ECM

 

Kode 81 - Transmission shift solenoid (SS), 2nd-3rd -circuit malfunction   /Wiring, SS, ECM

 

Kode 82 -Transmission shift solenoid (SS), 1st-2nd -circuit malfunction   /Wiring, SS, ECM

 

Kode 83 -Torque converter clutch (TCC) solenoid, pulse width modulated -circuit malfunction   /Wiring, TCC solenoid, ECM

 

Kan vel enten tyde på at jeg må bytte litt solenoider, eller at det er noe el som er jordet dårlig/dårlig kontakt noen plasser.

 

Hva trur folket?
















 


#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 23 September 2019 - 21:47

Det virker lite sannsynlig at tre solenoider tar kvelden samtidig, tyder muligens på en overliggende feil.

Det kan hende at noen av kodene er gamle. Anbefaler å slette de for deretter ta en kjøretur for å se hvilke koder som dukker opp igjen.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 Kimb90

Kimb90

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 04 March 2020 - 18:45

Hei, fant du ut av dette? 😊