Gå til innhold



Foto

EMPI forgasser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#21 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 19 June 2009 - 09:51

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Jun 2009, 23:51) <{POST_SNAPBACK}>
Du trenger en G motor dvs G10 G13 eller G16 som har down draft mens det vanlige på 410 er F8 eller F10 (absolutt vanligst) og de har side draft forgasser og der kan du ikke bruke den.

Forgasseren er avhengig av å monteres liggende ovenpå et hull hvor luften suges ned i innsugsmanifoilen.

Din bil har mest sannsynlig en innsugsmanifoil hvor luften suges inn sideveis i innsuget og det er samme som på en motorsykkel. Det går an å bruke diverse mc forgassere på F motoren men da vil det ofte være behov for å bytte dyser.

Jeg vet at det vil vrenge seg litt hos folk som kan forgassere med det jeg sier nå men skal du bytte forgasser så finn en som er justert for en motor som suger omtrent like mye luft som motoren i bilen din. Rått sagt kan du prøve med en forgasser som har matet en fem-sekshundrekubikker motorsykkel hvor det er rundt 50 til 70 HK. Det kan godt hende det går bra. Men vær obs på at du ikke får så mager blanding at det brenner stemplene dine, får du tenningsbank så kutt ut med en gag og ikke kjør med det.


Takk for glimrende forklaring Gunnar smile.gif Tenker jeg bare lar motoren få beholde orginal forgasser så lenge jeg har 410. Så får modifisering vente til en evnt 413 står i oppkjørselen. Den forgassern jeg har i dag fungere bra, men alt som kan sprite opp de stakkars 48 hestene som ligger under panseret er jo intresant biggrin.gif Men har egentlig infunnet meg med at 410 har liten motor...å jeg må bare være fornøyd med det. Men 413 står på ønskelista cool.gif

Stian
Fis en bris...

#22 Evil T

Evil T

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 19 June 2009 - 20:02

QUOTE(sven @ 18 Jun 2009, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
dersom EMPI gasseren er en kopi av weber 32/36 er det begrensede muligheter for omdysing... venturiene er støpt i portene, samme med halsringene....

den gasseren er egentelig litt i største laget for 1300, så jeg vil tro den uten problem kan brukes på en 1600, på en 1300 går det ikke nok luft igjennom, så gasseren vil forstøve litt dårlig...


Hva slags forgasser vil du anbefale på en 413 med trimkam(Edelbrock), header + 2" eksos?
[/indent][indent=1]

#23 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 20 June 2009 - 08:35

weber, EMPI, myside, alle er bra valg.

#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 June 2009 - 23:22

QUOTE(Evil T @ 19 Jun 2009, 21:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hva slags forgasser vil du anbefale på en 413 med trimkam(Edelbrock), header + 2" eksos?


På en standard G13 motor er min erfaring at en med 32/36 får litt for liten luftmengde slik at ved full gass klarer den ikke skikkelig å forstøve all bensinen. Kaskje din motor vil få bedre effekt ut av enslik forgasser og i utgangspunktet er den jo anbefalt for de som har nettop trimcam og header med 2" eksos, noe som gjør at motoren puster litt lettere.

På en helt original motor skal en ikke se bort fra at en 32/32 kunne gitt bedre resultat med bedre samsvar mellom bensinforbruk og effekt med over 80% pådrag på gassen.

På min motor som er original med en 32/36 fører det siste hakket på gasspedalen kun til litt mer lyd, svært liten effektølning men enmassiv økning i bensinforbruk.

Når jeg kjører motorveg med tung henger (300 til 500 kg på hengeren) og øker fra å ligge på 75 til 85 km/t til å ligge i 90 til 95 km/t så øker forbruket antagentlig med mellom en halv og trekvart liter pr mil.

Jeg kjørte med flat pedal fra Drammen til Horten og da drakk den rundt to liter pr mil (tung henger og tungt lastet bil) og om jeg gjør samme men senker farten rundt ti km i snitt så går det rett i overkant av literen.
Så travelt vil ikke lommeboka mi at jeg skal ha det.

Særlig ikke når jeg testet ut den nye gasseren med nesten tom bil uten henger over fjellet og fikk to prikker og fem lapper i bot. Med en 413, slå den.

#25 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 08:40

Da har en stk empi 32/36 landet på døra mi, og har tulet den sammen på et vis :-)

Har begynt å tukle litt, og finner ut at det er ikke stort som skal kobles til på den: Vann inn/ut til choke, drivstoff inn, og en inngang til vakuum. Hva gjør jeg med alt som ikke skal kobles til, herav en masse ledninger og slanger som sitter på inntaksmanifoilen?

Jeg er ikke så veldig intuitiv når det kommer til gassere (kanskje derfor dette blir min 5. gasser på samme bil...? tongue.gif )

Gunnar; du har ikke mulighet til å ta et bilde av montert gasser, så jeg har noe å se etter?

På forhånd, Takk smile.gif

-Eystein-

#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 10:36

QUOTE(eybjerke @ 23 Jul 2009, 09:40) <{POST_SNAPBACK}>
Da har en stk empi 32/36 landet på døra mi, og har tulet den sammen på et vis :-)

Har begynt å tukle litt, og finner ut at det er ikke stort som skal kobles til på den: Vann inn/ut til choke, drivstoff inn, og en inngang til vakuum. Hva gjør jeg med alt som ikke skal kobles til, herav en masse ledninger og slanger som sitter på inntaksmanifoilen?

Jeg er ikke så veldig intuitiv når det kommer til gassere (kanskje derfor dette blir min 5. gasser på samme bil...? tongue.gif )

Gunnar; du har ikke mulighet til å ta et bilde av montert gasser, så jeg har noe å se etter?

På forhånd, Takk smile.gif


Jeg kan ta et bilde i kveld men alt annet kan du bare stenge av. du kobler bensin inn og så damp fra toppen inn på og så vakum til tenning. Vann til choke (jeg har plukket av hele choken og skal lage manuell med en wire i stedet) all annen skit setter du bare en plugg i og stenger av så det blir tett. Helt rett som du tenker.

Men jeg skal ta et bilde litt utpå kvelden når jeg går hjem.



#27 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 11:32

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 23 Jul 2009, 11:36) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kan ta et bilde i kveld men alt annet kan du bare stenge av. du kobler bensin inn og så damp fra toppen inn på og så vakum til tenning. Vann til choke (jeg har plukket av hele choken og skal lage manuell med en wire i stedet) all annen skit setter du bare en plugg i og stenger av så det blir tett. Helt rett som du tenker.

Men jeg skal ta et bilde litt utpå kvelden når jeg går hjem.


Nettopp!
Og damp fra toppen er den som stikker opp midt på topplokket?
Og vannet til vannchoken, hvor er det lurt å hente det vannet?
Det kommer en ledning inn på aisingasseren som, hvis du tar den ut, skrur av motoren. Skal denne noe sted på empi'n?

Edited by eybjerke, 23 July 2009 - 11:33.


-Eystein-

#28 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 11:51

QUOTE(eybjerke @ 23 Jul 2009, 12:32) <{POST_SNAPBACK}>
Nettopp!
Og damp fra toppen er den som stikker opp midt på topplokket?
Og vannet til vannchoken, hvor er det lurt å hente det vannet?
Det kommer en ledning inn på aisingasseren som, hvis du tar den ut, skrur av motoren. Skal denne noe sted på empi'n?


Monterer du effektfilteret eller originaltilkoblingen som satt på aisin? Om det er effektfilteret så skal den slangen fra toppen av ventildekslet inn på undersiden av luftfilteret. Det er med en hvit kobling som du setter på som passer på den slangen.

Vær obs på at den ekstra messinkoblingen som tilsynelatende kan kobles på bensininntaket på forgasseren ikke har rett type gjenger. Der må du i såfall bruke en overgang. Men du har ikke bruk for den. Det står allerede en nippel på forgasseren og den trer du bare den originale bensinslangen inn på.

Choken har jeg som sagt ikke koblet på så den husker jeg ikke i farten hvor skal være koblet, men skal se på det. Men den starter uten choke de første ukene fremover.

Elektrisk ledning skal ikke kobles inn på forgasseren.



#29 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 18:23

hvorfor vises ikke bildene jeg har lastet opp. jævla skit

Nå fikk jeg lyst til å rappe til noen med et balltre igjen.

Edited by Nöcke Gunnar, 26 July 2009 - 18:28.


#30 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 18:26

Bare pass jævli godt på at du låser den mutteren som holder hele det trauet som gasswiren festes i. Jeg brettet ned blekket over mutteren men har tydeligvis ikke gjort det godt nok slik at alt sammen falt av for meg.

Et problem er at gjengene der ikke er mm men sannsynligvis tommer. For jeg fangt ingen skruer hjemme som passet på gjengene. Og alt som er litt spesilt er pakket ned sammen med verktøyet mitt.

Et annet problem er at når dette løsner faller leddet som griper inn i styringen av port nr. 2 av. Det som skjer er at port 1 går tilbake til tomgang, men port to går til FULL ÅPNING. Midt i en sving mister jeg altså all kontakt med forgasseren. Port 2 som er 36 mm står pip åpen og siden port 1 er lukket får den bedre luftstrøm slik at den virker faktisk optimalt bilen skyter fremover med full guffe. Det var ikke noen morsom opplevelse. Slår en av tenninga kan en risikere at rattlåsen går på. I en sving i 80 km/t går det til helvete i så fall, og akurat i det refleksen skulle til å slå av tenninga kom jeg på den problemstillingen. Styrte meg gjennom svingen med bremsen og så slo jeg av med hovedbryteren som jeg har satt inn.

Virkelig en tankevekker på hvor fort det kan gå. Hadde en uerfaren sjåfør lånt bilen av meg der ville det med stor sannsynlighet endt veldig ille.

Skruen er borte så det er bare å kjøre på en midlertidig løsning med en slange tredd over skruen der mutteren satt og så ei slangeklemme for å holde alt på plass.

Det bør holde til jeg får tak i en ny mutter med tommegjenger. Det er aberet med amerikanske varer, tommer.
26072009092.jpg
Ellers legger jeg noen bilder av hva som er plugget igjen når jeg tok vekk Aisin-gasseren. Jeg har ikke koblet på vann til choke på forgasseren for jeg skal lage manuell choke for det har jeg mer tillit til.


26072009090.jpg
26072009093.jpg
26072009091.jpg
26072009094.jpg
26072009095.jpg
26072009096.jpg

Edited by Nöcke Gunnar, 26 July 2009 - 23:42.


#31 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 21:48

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Jul 2009, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
Bare pass jævli godt på at du låser den mutteren som holder hele det trauet som gasswiren festes i. Jeg brettet ned blekket over mutteren men har tydeligvis ikke gjort det godt nok slik at alt sammen falt av for meg.

Et problem er at gjengene der ikke er mm men sannsynligvis tommer. For jeg fangt ingen skruer hjemme som passet på gjengene. Og alt som er litt spesilt er pakket ned sammen med verktøyet mitt.

Et annet problem er at når dette løsner faller leddet som griper inn i styringen av port nr. 2 av. Det som skjer er at port 1 går tilbake til tomgang, men port to går til FULL ÅPNING. Midt i en sving mister jeg altså all kontakt med forgasseren. Port 2 som er 36 mm står pip åpen og siden port 1 er lukket får den bedre luftstrøm slik at den virker faktisk optimalt bilen skyter fremover med full guffe. Det var ikke noen morsom opplevelse. Slår en av tenninga kan en risikere at rattlåsen går på. I en sving i 80 km/t går det til helvete i så fall, og akurat i det refleksen skulle til å slå av tenninga kom jeg på den problemstillingen. Styrte meg gjennom svingen med bremsen og så slo jeg av med hovedbryteren som jeg har satt inn.

Virkelig en tankevekker på hvor fort det kan gå. Hadde en uerfaren sjåfør lånt bilen av meg der ville det med stor sannsynlighet endt veldig ille.

Skruen er borte så det er bare å kjøre på en midlertidig løsning med en slange tredd over skruen der mutteren satt og så ei slangeklemme for å holde alt på plass.

Det bør holde til jeg får tak i en ny mutter med tommegjenger. Det er aberet med amerikanske varer, tommer.

Ellers legger jeg noen bilder av hva som er plugget igjen når jeg tok vekk Aisin-gasseren. Jeg har ikke koblet på vann til choke på forgasseren for jeg skal lage manuell choke for det har jeg mer tillit til.
[attachment=
31333:26072009093.jpg]

Sitter på bussen på vei hjem til Oslo, fikk en langhelg på hytta så jeg rakk å male hytteveggen tongue.gif
Men det høres ihvertfall ut som om jeg skal gå over igjen og sjekke at jeg har skrudd fast ting ordentlig... Vil virkelig ikke prøve det du beskriver her... :s
Satser på å få Suzukien igang ila av uka en gang... Takker for bilder, jeg gleder meg til å kjøre skrusuki igjen biggrin.gif

-Eystein-

#32 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 22:36

hvor store er de stussene til choken??

dersom choken er lik som på weber funker den egentelig ganske bra..

er stussene 10/12 mm i dia bruker du tilkoblingene som står på gasseren originalt, er de 16-18mm kobler du den inn på slangen som går mellom innsuget og gjennomføringa til varmeapparatet på torpedoen, tar du den andre slangen som er koblet mellom torpedoen og røret langs motorblokka kan choken bli helt feil... det er returen fra varmeapparatet, og der vil jo temperaturen bli lavere enn motortempen...


#33 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 23:27

hvor mye kom gasser`n på totalt med frakt, toll og diverse? har aldri bestilt deler fra utlandet. må man betale på forhånd. eller er det oppkrav?

hvor er det best og bestille fra?
Suzuki Sj 413 85mod cab

#34 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 July 2009 - 23:36

QUOTE(sven @ 26 Jul 2009, 23:36) <{POST_SNAPBACK}>
hvor store er de stussene til choken??

dersom choken er lik som på weber funker den egentelig ganske bra..

er stussene 10/12 mm i dia bruker du tilkoblingene som står på gasseren originalt, er de 16-18mm kobler du den inn på slangen som går mellom innsuget og gjennomføringa til varmeapparatet på torpedoen, tar du den andre slangen som er koblet mellom torpedoen og røret langs motorblokka kan choken bli helt feil... det er returen fra varmeapparatet, og der vil jo temperaturen bli lavere enn motortempen...


Stussene er drøye ti mm men de er ikke originale weber. Gammel ford tror jeg.

Jeg la opp en del bilder men det ble ikke noe ut av det. Bare filnavnet, merkelig. Får prøve igjen.

Om du betaler på forhånd eller oppkrav avhenger litt av hvor du bestiller. At du betaler når det sendes er det vanligste. Bruk visa.

Det en skal passe seg litt for er fraktkostnader. JetCarrier er rimelige og den store fordelen er at da får du en adresse i usa som du bestiller varene til. Mange firmaer vil ikke sende til Norge. or mange papirer når de sender ut av usa.

Om det er noe du lurer på kan du sende meg en pm med det du lurer på s¨å skal jeg svare deg. jeg har kjøpt inn alt fra små ting i en konvolutt til eksosanlegg og store ting som veier mye.

og om det oppgis e pris under en viss sum så blir det mye billigere wink.gif men det gjør vi ikke for det er ikke lov, så fy.

#35 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 20 September 2009 - 23:44

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Jul 2009, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
Bare pass jævli godt på at du låser den mutteren som holder hele det trauet som gasswiren festes i. Jeg brettet ned blekket over mutteren men har tydeligvis ikke gjort det godt nok slik at alt sammen falt av for meg.

Et problem er at gjengene der ikke er mm men sannsynligvis tommer. For jeg fangt ingen skruer hjemme som passet på gjengene. Og alt som er litt spesilt er pakket ned sammen med verktøyet mitt.

Et annet problem er at når dette løsner faller leddet som griper inn i styringen av port nr. 2 av. Det som skjer er at port 1 går tilbake til tomgang, men port to går til FULL ÅPNING. Midt i en sving mister jeg altså all kontakt med forgasseren. Port 2 som er 36 mm står pip åpen og siden port 1 er lukket får den bedre luftstrøm slik at den virker faktisk optimalt bilen skyter fremover med full guffe. Det var ikke noen morsom opplevelse. Slår en av tenninga kan en risikere at rattlåsen går på. I en sving i 80 km/t går det til helvete i så fall, og akurat i det refleksen skulle til å slå av tenninga kom jeg på den problemstillingen. Styrte meg gjennom svingen med bremsen og så slo jeg av med hovedbryteren som jeg har satt inn.

Virkelig en tankevekker på hvor fort det kan gå. Hadde en uerfaren sjåfør lånt bilen av meg der ville det med stor sannsynlighet endt veldig ille.

Skruen er borte så det er bare å kjøre på en midlertidig løsning med en slange tredd over skruen der mutteren satt og så ei slangeklemme for å holde alt på plass.

Det bør holde til jeg får tak i en ny mutter med tommegjenger. Det er aberet med amerikanske varer, tommer.
26072009092.jpg
Ellers legger jeg noen bilder av hva som er plugget igjen når jeg tok vekk Aisin-gasseren. Jeg har ikke koblet på vann til choke på forgasseren for jeg skal lage manuell choke for det har jeg mer tillit til.


26072009090.jpg
26072009093.jpg
26072009091.jpg
26072009094.jpg
26072009095.jpg
26072009096.jpg



ser du har montert gasser`n motsatt vei i forhold til meg.
jeg monterte med største hullet på gasser`n mot det største på manifolen. pluss litt sliping for og få dem større. jeg har weber. er vel like de eller?
Suzuki Sj 413 85mod cab

#36 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 05 April 2010 - 18:45

Kan jo ta med her at både Gunnar og jeg kjøpte Empi ca samtidig og Sectio kjøpte Weber (som er helt lik), og nå er det bare jeg som har enda.

Problemer som har oppstått med gasseren:
- Vanskelig å justere tomgangen.
- Veldig høyt bensinforbruk
- Bare mer bråk når port to åpner.
- Stopper plutselig på tomgang.
- Fryser/ iser ved veldig kalde temperaturer, selv med forvarming.

Et problem er at gasseren i utgangspunktet er for stor for en 1.3 liter, og kanskje gir et bedre resultat på 1.6L med 1.3-toppen (?)

Gjerne gi mer tilbakemeldinger...

Jeg skal ta med min ned på forgasserservice i ved Tønsberg Drøbak og se om de kan få ned forbruket litt... (edit)

Edited by eybjerke, 05 April 2010 - 18:48.


-Eystein-

#37 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 06 April 2010 - 00:32

QUOTE(eybjerke @ 5 Apr 2010, 18:45) <{POST_SNAPBACK}>
Kan jo ta med her at både Gunnar og jeg kjøpte Empi ca samtidig og Sectio kjøpte Weber (som er helt lik), og nå er det bare jeg som har enda.

Problemer som har oppstått med gasseren:
- Vanskelig å justere tomgangen.
- Veldig høyt bensinforbruk
- Bare mer bråk når port to åpner.
- Stopper plutselig på tomgang.
- Fryser/ iser ved veldig kalde temperaturer, selv med forvarming.

Et problem er at gasseren i utgangspunktet er for stor for en 1.3 liter, og kanskje gir et bedre resultat på 1.6L med 1.3-toppen (?)

Gjerne gi mer tilbakemeldinger...

Jeg skal ta med min ned på forgasserservice i ved Tønsberg Drøbak og se om de kan få ned forbruket litt... (edit)



ikke for og være negativ. men jeg hadde ikke problemer med og justere tomgangen, min er det manuel choke på. kan jo være litt letter da. greier å få den til og gå pent på 500 ruder. at bensinforbruket er høyt det er sant. og det bråker mere når port 2 åpner. men det går desto fortere også wink.gif har ikke hat noe problem med at den stopper på tomgang (utenom når jeg manglet en halv ventil) men den fryser lett. (-15 grader og kaldere) lurte meg unna det. med og fylle en liter rødsprit på vær tank. kjempe god gasser for en bil som mest blir brukt på gata. og den kan fort renne over ved krafige motbakker. i skogen.

dette er da min erfaring. ikke noe vondt ment eybjerke men ja. det er jo en grunn til at jeg byttet den ut.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#38 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 April 2010 - 11:03

QUOTE(Sectio @ 6 Apr 2010, 01:32) <{POST_SNAPBACK}>
ikke for og være negativ. men jeg hadde ikke problemer med og justere tomgangen, min er det manuel choke på. kan jo være litt letter da. greier å få den til og gå pent på 500 ruder. at bensinforbruket er høyt det er sant. og det bråker mere når port 2 åpner. men det går desto fortere også wink.gif har ikke hat noe problem med at den stopper på tomgang (utenom når jeg manglet en halv ventil) men den fryser lett. (-15 grader og kaldere) lurte meg unna det. med og fylle en liter rødsprit på vær tank. kjempe god gasser for en bil som mest blir brukt på gata. og den kan fort renne over ved krafige motbakker. i skogen.

dette er da min erfaring. ikke noe vondt ment eybjerke men ja. det er jo en grunn til at jeg byttet den ut.



Ikke vanskelig å få motoren til å gå fint på 6-700 omdreininger med den forgasseren. Det er bare å justere opp co til rundt 10-12% så går den så fint på tomgang.

Men om co justeres ned til der den skal ligge for å bli godkjent så får du et helvetes problem med tomgangen. Jeg har ikke noe problem med choke for min choke er så manuell det går an å bli, den ligger i en eske i garasjen. wink.gif

MEN når jeg skulle bruke SJ som flyttebil og trekke tungt lastet tilhenger og det var nærmere 300 km hver vei da var den forgasseren gulle god, bare jeg passet på så jeg ikke gav mer enn 90% gasspådrag, med full gass suger den minst 2 liter på mila. Om ikke mer, jeg orket bare ikke måle.

Nå skal jeg forresten ut og skru litt forgasser, for bilen bør snart på etterkontroll EU, fristen var i juli i fjor og jeg har ikke lyst til å levere skiltene.

#39 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 April 2010 - 11:08

QUOTE(Sectio @ 21 Sep 2009, 00:44) <{POST_SNAPBACK}>
ser du har montert gasser`n motsatt vei i forhold til meg.
jeg monterte med største hullet på gasser`n mot det største på manifolen. pluss litt sliping for og få dem større. jeg har weber. er vel like de eller?


Tror monteringssettet er forskjellig.

Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte weber for jeg har en misstanke om at weber er satt opp litt anderledes og fungerer bedre. Faktisk.

Pluss at choken på kopien er hentet fra en gammel Ford eller noe annet skrums og reservedeler er håpløse å finne. Original weber choke er det lett å finne deler til så jeg burde satt på en slik choke, men jeg legger gasseren på hylla så lenge.