Gå til innhold



Foto

Volvo felt sivil utgave


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Kjetil O.

Kjetil O.

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 31 May 2009 - 21:12

Da har jeg skaffet meg en volvo felt etter å ha vært på hugget etter en slik en tid nu, kom over en sivil utgave 81 modell. Noen som kan gi meg litt generell info om disse, vet de opprinnelig var dyrer og hadde endel andre løsninger en den militære....denne skal ha en B20 motor stående i. Null rust, ingen svetting...det eneste eiere hadde å påpeke var at den trengte å få en gjennomgang av bremsene før den gikk gjennom eu kontroll.
Bilen var forøvrig registrert som varebil 2 seter, noen som vet om jeg trenger noen spesielle papirer for å få den registrert som personbil, alternativt om jeg trenger sikkerhetsseler til setene bak også, tror ikke det var orginalt egentlig. Men med BT i disse dager så kan det være greit å være føre var en etter snar.....

Kjetilo.

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 May 2009 - 21:39

har ingen rephandbok, men det kan du sikkert få om du leter litt på laplander.nu...

Disse er så langt jeg vet kun typegodkjent som varebiler, og derfor får man ikke godkjent de med bakseter...

Denne biler er ingen Volvo Raufoss feltvogn, men en Volvo Laplander... av forskjeller er det et mer påkosta interiør i bilen, aksler med annen utveksling, og uten LSD bak, pluss at de har Volvo B20 som du sier...

Tror og at de er godkjent med 1600 kg hengervekt...


#3 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 31 May 2009 - 21:42

Sjekk www.terrangbil.net dær finner du masse om den bilen du spør om.

#4 Kjetil O.

Kjetil O.

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 02:27

QUOTE(sven @ 31 May 2009, 22:39) <{POST_SNAPBACK}>
har ingen rephandbok, men det kan du sikkert få om du leter litt på laplander.nu...

Disse er så langt jeg vet kun typegodkjent som varebiler, og derfor får man ikke godkjent de med bakseter...

Denne biler er ingen Volvo Raufoss feltvogn, men en Volvo Laplander... av forskjeller er det et mer påkosta interiør i bilen, aksler med annen utveksling, og uten LSD bak, pluss at de har Volvo B20 som du sier...

Tror og at de er godkjent med 1600 kg hengervekt...



Så vidt jeg vet så finnes disse bilene typegodkjent som minibuss....en annen slektning av meg har en maken og den ble tatt inn fra sverige som minibuss.... vel da var den bekymringen løst.
kan noen forklare meg hva som er greia med diffsperra, c202 har ikke dette men L3314 har det, fordeler og ulemper??

#5 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 08:12

L3314 har ikke diffsperre, den har diffbrems. Ei sperre låser driften på akslingen så du får lik kraft på begge hjul. En brems overfører kraft til det hjulet som spinner. Er bremsen slitt blir denne effekten dårligere.

C202'en er også kjent for å ha dårligere akslinger en den gamle L3314 bilen.



Skal du ha sperre så vil jeg heller anbefale deg en C 303, den har sperre forran og bak. Med på kjøpet får du også portalakslinger som tåler mye juling.


Edited by 1911, 01 June 2009 - 08:15.


#6 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 09:13

http://forum.terrang...-valp-felt-c202

#7 Kjetil O.

Kjetil O.

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 11:02

QUOTE(1911 @ 1 Jun 2009, 09:12) <{POST_SNAPBACK}>
L3314 har ikke diffsperre, den har diffbrems. Ei sperre låser driften på akslingen så du får lik kraft på begge hjul. En brems overfører kraft til det hjulet som spinner. Er bremsen slitt blir denne effekten dårligere.

C202'en er også kjent for å ha dårligere akslinger en den gamle L3314 bilen.



Skal du ha sperre så vil jeg heller anbefale deg en C 303, den har sperre forran og bak. Med på kjøpet får du også portalakslinger som tåler mye juling.



Det var selvsagt diffbrems jeg mente og ikke diffsperre i mitt spørsmål, burde jo vite hva begge delene erg da både jeg og fruen har hver vår 4x4 stående på yttersiden. Akkurat det med akslingene har jeg lest meg fram til allerede, synd. Men bilen er ikke planlagt for ekstrem offroad kjøring, mere etter middels dårlige traktorveier tenker jeg. Men bilen var billig og da får jeg heller bygge den om hvis det skulle bli et problem i ettertid, har MYE å gå på før jeg når prisen på en L3314 ugave i god stand. Noen som vet hvor jeg får tak i billige dekk slik at jeg får den gjennom EU kontrollen?? Ikke villig til å bruke masse penger på dekk som knapt blir brukt da jeg uansett har planer om å skifte dekkene ut med noe større dim.

Når det gjelder C303/TGB 11 så syns jeg den ble litt for dyr i forhold til hva jeg hadde planlagt å bruke bilen til.......men den er fin den og selvsagt....

Edited by Kjetil O., 01 June 2009 - 11:20.


#8 Kjetil O.

Kjetil O.

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 03 June 2009 - 21:02

Er det noen praktiske forskjeller på 12 v anlegg kontra 24 v? Er 24 volt bedre/dårligere osv en 12 volt?
På den min er det 12 volts anlegg orginalt....

Er det noen som har fargekode på forsvarets orginal mørk grønn matt? Skal få lakket den midlertidig og tar sprøyta fatt så er det raskt gjort om jeg finner fargekode/lakktype....