Gå til innhold



Foto

Mellomaksel på suburban GMT/98 CK


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 01 November 2009 - 00:19

Håper på en Moderator kan legge denne som en prioritert tråd

Mellomakselen er det flere typer av
-One piece
-Two piece
-Three piece

Jeg har kun erfaring fra min som var One piece
Da den kun sitter festa i "Fixed yoke" på bakaksel og det som er på kassa sitter bare løst og dytta inni på en "slip yoke"

Demontering her er fort gjort...
I mitt tilfelle av seg selv etter ei mutter på Fixed yoke har forsvunnet.
Eneste jeg fant ut hvor mye den Pinion flange nut skulle sitte med var på en Dana 60, og da skulle den sitte med 600Nm (jeg klinte godt inn med Locktite og dro til alt jeg klarte mens jeg lå under bilen, blei sikkert ikke nok. Men skal skjekke nøyere siden når jeg skal ta en EU med evt rep.)


Demonteringen er i seg selv meget enkel
-Løft opp bil på bukker eller sett bakhjula opp på noe som holder vekta (jeg valgte det siste med Europall under hvert hjul)
-skru av bakre krysset med en 11mm fastnøkkel (du kommer ikke skikkelig til med skralle)
det sitter med låse bøyle(retainer) på krysset.
Når det er gjort kan du ta en kraftig skrutrekker o.l. og vippe akslingen fremover og så kan du dra den ut fra kassa

Kryssa originalt er det ikke smørenippler på, men det har jeg fått satt inn nå

Monteres i motsatt rekkefølge men ikke bruk noe verktøy til å presse krysset fast i fixed yoke igjen med..
det går med vanlig fingermakt
Retainerboltene til retainer bøylene skal sitte med 20Nm


Tilleggsopplysninger kan legges inn som er relatert til mellomaksel

Prøv å unngå unødig chat på prioriterte tråder.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF