Dempere vitara 96. heve?
#21
Posted 27 April 2010 - 08:12
Fort gjort å snu festene, skru av selve demperbolten, så de tre små boltene som holder dempern på plass, sšer det bare å plukke det av og snu det, og sette alt på plass igjen Du får nok innflex, holder i massevis
Du bør kanskje ha et sett camberbolter, det finner du sikkert på ebay (bits4vits.com) http://www.bits4vits...mp;productId=22 , jeg fikk dette av sven engang i tiden, men de ligger fortsatt fint i bua, og har aldri blitt montert desverre
Ta deg en titt på bits4vits, kanskje du heller går for spacere
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#22
Posted 27 April 2010 - 08:27
Jeg kjørte vel i nesten 5 år med BT dempere bak, bøyde riktignok ett sett med dempere, men det pga at jeg røsket i stykker hjulopphenget (rusten ramme). Og den Vitaran har blitt brukt! Har i grunn ikke kjørt i stykker så mye, selv med 33x12,5 hjul på. En locker sperre bak er som natt og dag på en Vitara. Noe som kan ryke foran er manskjettene hvis de er gamle, de vil få en helt annen vinkel å jobbi og da ryker de. Men setter du på nye så vil det ikke bli noe problem.
Må si at jeg savner den bilen nå som det blir diskutert så mye om det. Nesten så jeg får lyst til å ta den frem igjen.
#23
Posted 27 April 2010 - 09:04
Frister litt å ut å kjøre vitara igjen ja, merket det når jeg starta min for første gang i år i forrige uke
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#24
Posted 27 April 2010 - 13:08
Passer meg sikkert ganske bra om den blir 1-2" høyere en org.
Slipper vell da å tenke på camberbolter også
Kunne vært greit om noen med lang bil kunne dele erfaringer med biltema sett, evt andre løsninger.
Har du delenr til biltema for de demperne og fjærene som brukes?
Du snakket om spacere? håper ikke du tenker på hjulspacere da? da må jeg skaffe meg skjermbreddere også, for dekka bygger såpass ut at det er i grenseland til va som er lovt
Dere snakker om å ta frem bilen? brukere dere de kun til offroad? min skal rulle på veien den, husk på det
#25
Posted 27 April 2010 - 13:46
Mente ikke hjulspacere, mente coilspacere (sjekk bits4vits.com, der er det litt forskjellig hevesett, men uten TUV. Bare så du får en basic ide), men dropp det om BT settet hever såpass på lang Vitara, så bruker du det. Vanskelig for evt kontrollører langs veien å se at det ikke er orginal fjøroppsett og, ikke fult så vanskelig om en har noen orange coilspacere på toppen
Kan finne frem del.nr'ene til kveldn når jeg kommer hjem tenker jeg, om ikke noen andre har de lett tilgjengelig
Tror ikke det er så mange her inne med den lange, desverre, eller det er vel ikke kjempemange av oss med vitara i det hele tatt
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#26
Posted 27 April 2010 - 19:36
En kombinasjon av alt man fant dær, så burde jo bilen begynne å bli en meter høyere en org
Ser han kjører på monroe adventure dempere med grand vitara fjærer fremme, samt at det er noen fjærspacere som gir 1,25" løft som så fine ut
Hva tror dere som kan om å benytte slike fjærløftere sammens med nye org fjærer og monroe adventure gas dempere, sånne spacere på demperfester bak og snu demperfestet forran for å heve ca 1,25"? det burde vell kunne gå gjennom som "godkjent"?
Evt kanskje grand vitara fjærer fremme, org bake med spacere?
Det frister en del å ha noe som er tilnærmet lovlig, men samtidig frister det å handle på biltema og benytte de sparte pengene på andre ting
#27
Posted 27 April 2010 - 19:43
Ikke kjøp spacer til bakdemper'n, det ødelegger for innflexen, nissan sunny dempere 1982 og eldre funker bra.
Vil du ha noe som ihvertfall ser lovlig ut, kjøper du BT settet, det greiene fra bits4vits er så "flashy"...Mine 2cent ihvertfall
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#28
Posted 27 April 2010 - 20:56
Ikke kjøp spacer til bakdemper'n, det ødelegger for innflexen, nissan sunny dempere 1982 og eldre funker bra.
Vil du ha noe som ihvertfall ser lovlig ut, kjøper du BT settet, det greiene fra bits4vits er så "flashy"...Mine 2cent ihvertfall
Det høres jo igrunn fornuftig ut
Nissan sunny dempere? Nissan sunny er jo "en liten lekebil" Du sa tidligere du kjørte på skoda pickup dempere?
Bare å si ifra når du finner den biltema oppskrifta som funker,så får vi se korsn det blir
Brukes det sunny dempere rundt hele bilen? evt hvilke?
#29
Posted 27 April 2010 - 20:59
#30
Posted 27 April 2010 - 21:11
Forran - Mercedes w202 C180 94-95 modell art.nr:67-376, og standar dempere med snudd feste (her må du kanskje ha 6 nye bolter og muttere, M8?)
Bak - Audi 80, alle modeller nyere enn 92 art.nr: 67-501, og Nissan Sunny dempere 82-85 (Eller Skoda pick up bakdempere, 93 eller eldre, men disse er det fjørskæl på oxo)
Sunny er utgått ja, men fikk ikke du bra priser på mekonomen, dem har dem nok
Fjørene må kuttes litt i øverste ring, for å passe i fjørskåla på bilen
Og ja, jeg kjører med skoda dempere, hadde de liggendes da jeg knakk en av sunnydemperne så da ble det dem, og er fornøyd
Edited by Double Toy, 27 April 2010 - 21:20.
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#31
Posted 27 April 2010 - 21:26
#32
Posted 28 April 2010 - 18:07
Dæven kor blærat æ blei.
(skulle gjærne hadd samme høyden som dæ, med godkjenning.
Edited by Harald Th, 28 April 2010 - 18:08.
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#33
Posted 28 April 2010 - 20:03
Noen som kan si meg noe om forskjellen på dempere/fester/fjærer mellom vanlig vitara og grand vitara?
Ser at fjærene til grand vitara er litt lengre en til vanlig vitara, men demperne er myyyye billigere forran( i følge mekonomen.no)
Hvis det ikke er store forskjellen bortsett fra at demperne er myye billigere så hadde det vært fiint
#34
Posted 28 April 2010 - 22:15
Dæven kor blærat æ blei.
(skulle gjærne hadd samme høyden som dæ, med godkjenning.
Huh?
Tok ikke den helt jeg he he
Tror ikke GV demper'ne er bolt on desverre, men dette er bare troing, vet ikke
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#35
Posted 29 April 2010 - 13:14
Forran - Mercedes w202 C180 94-95 modell art.nr:67-376, og standar dempere med snudd feste (her må du kanskje ha 6 nye bolter og muttere, M8?)
Bak - Audi 80, alle modeller nyere enn 92 art.nr: 67-501, og Nissan Sunny dempere 82-85 (Eller Skoda pick up bakdempere, 93 eller eldre, men disse er det fjørskæl på oxo)
Sunny er utgått ja, men fikk ikke du bra priser på mekonomen, dem har dem nok
Fjørene må kuttes litt i øverste ring, for å passe i fjørskåla på bilen
Og ja, jeg kjører med skoda dempere, hadde de liggendes da jeg knakk en av sunnydemperne så da ble det dem, og er fornøyd
Har lest og summert litt at og frem og ser på flere innvirkende faktorer.
1: en lang vitara blir lavere en den korte med BT heving.
2: kan bruke org dempere forran, dvs nye org dempere.
Tenker at siden den blir høyere bak, men ikke så mye høyere så burde det vell gå greit å kjøpe org. monroe gass dempere og lage en spacer på ca 20 mm? løftet blir vell ca 35-50 mm over org, og med ca20 mm spacer burde vell dette gi grei inn og ut flex samt virke? eller er jeg på jordet nå? kan dere som vet drøfte dette litt.
Regner med en slik spacer kan jeg få laget greit uten at det blir dyrt. En plasmakutter og 10mm plate så kan man sveise sammen og shimse fra 10-30 mm med lengre festebolter for demper? regner med boltene i "toppen av demperen" bak kan byttes ut med lengre?
Regner med en slik løsning at jeg får samme løftet, litt mindre flex bak men får jo ikke mere flex forran uansett når skåla er snudd?
Tanken med å gjøre det slik er at hvis jeg blir stoppet i teknisk er det greit å bytte til de gamle fjærene, fjærne spacer bak og snu koppen fremme så er alt bra men "org".
Så, hva tror dere? blir en ok prismessig løsning også
Har ellers en tanke om at monroe gassdempere vil være noe bedre, en billige sunny dempere?
#36
Posted 29 April 2010 - 21:59
Om du absoulutt ikke vil kjøpe deg lengre dempere bak (noe som jeg anbefaler på det sterkeste) Så ville jeg lagd meg en spaver av et firkantrør 50mm eller no sånn. Du kan ikke bytte ut bolten i toppen av dempern, det går ann å forlenge den, men det ville ikke jeg gjort Kan du ikke kjøpe deg noen Monroe gassdempere til en Sunny 82-85 da? Det hadde jo løst alle problemer
Med tanke på evt etterkontroll ved stopp av teknisk, så sparer du bare på de gamle demperne som du skal bytte ut, så bytter du bare rundt om du blir stoppa...Men om du blir stoppa med BT-settet og sunny dempere så er det nok ikke noen som ser at bilen er heva sånn med en gang, men hiver du på en spacer på bakdempern er det jo som å be om å bli oppdaga...Men har tenkt samme baner som deg mange ganger før, men har kommet fram til at det ikke er noe poeng i å bruke spacer der, med en lang nok demper får du bra ut og INN flex...
Uansett hva du går for, lykke til Vi vil gjerne se no bilder av resultatatet oxo
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#37
Posted 29 April 2010 - 22:09
1: en lang vitara blir lavere en den korte med BT heving.
I front er det vesentlig forskjell på om det er lang Vitara med 2.0 diesel, 2.0 v6 bensin eller 1,6 liter 4 syl bensin.
Hvilken motor har du???????? Hvis du sjekker på www.trailmaster.de så vil du se at fjærene er tilpasset tyngden på bilen.
Noen av fjærene er like på kort og lang versjon og dermed vil "biltema" heving til noen av bilene gi ca likt resultat i front.
Bak vil lengden på bilen øke tyngden og derfor trenger stivere fjærer og "biltema" heving vil ikke heve nok, med mindre
du finner en stivere fjær fra en annen bil som passer. Heve fjærene til trailmaster er akkurat like lange som original fjærene, men er spunnet av tykkere fjærtråd.
Disse bilene er jo litt lave bak allerede så jeg ville foretrukket å heve 1-2 cm ekstra bak.
Hvis du ser på heve settene til trailmaster brukes samme demper nr fra 89-05 både foran og bak så det ser ut som grand vitara dempere (ikke xl7)vil passe på Vitaraen.
#38
Posted 29 April 2010 - 22:36
Hvilken motor har du???????? Hvis du sjekker på www.trailmaster.de så vil du se at fjærene er tilpasset tyngden på bilen.
Noen av fjærene er like på kort og lang versjon og dermed vil "biltema" heving til noen av bilene gi ca likt resultat i front.
Bak vil lengden på bilen øke tyngden og derfor trenger stivere fjærer og "biltema" heving vil ikke heve nok, med mindre
du finner en stivere fjær fra en annen bil som passer. Heve fjærene til trailmaster er akkurat like lange som original fjærene, men er spunnet av tykkere fjærtråd.
Disse bilene er jo litt lave bak allerede så jeg ville foretrukket å heve 1-2 cm ekstra bak.
Hvis du ser på heve settene til trailmaster brukes samme demper nr fra 89-05 både foran og bak så det ser ut som grand vitara dempere (ikke xl7)vil passe på Vitaraen.
TAkker for tilbakemeldingene!
Jeg har 1.6 16v motor.
Tror som sagt at å heve 2 tommer holder i massevis for meg nå Må se litt på de trailmasterfjærene,se om jeg blir noe klokere. kanskje jeg kan komme frem til en org. (grand)vitarafjær som gjør det jeg ønsker
Blir glade for alle tips
#39
Posted 29 April 2010 - 22:53
Om du putter på GV fjører, så er vel det like lite lovlig som BT..?
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#40
Posted 30 April 2010 - 07:22
Om du putter på GV fjører, så er vel det like lite lovlig som BT..?
Neida, va ikke fjærene jeg tengte på når det kom til lovlighet men demperne.
Grunnen til at jeg tenkte på gv fjærene var at det kanskje va lett å finne en "perfect fit" som gjorde akkurat det jeg ville bak(er jo et litt usikkert resultat hær)
Det blir vell litt vanskeligere for noen å se at det ikke er helt som det skal være også, med ei fjær som ikke er kappa?
Takker igjen for alle innspill og all hjelp.