Gå til innhold



Foto

Dempere vitara 96. heve?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
45 replies to this topic

#21 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 08:12

Den lange blir ikke heva så mye med de fjørene desverre, vet ikke hvor mye det hever faktisk, 1-2 tommer...? Noen som vet?

Fort gjort å snu festene, skru av selve demperbolten, så de tre små boltene som holder dempern på plass, sšer det bare å plukke det av og snu det, og sette alt på plass igjen tongue.gif Du får nok innflex, holder i massevis cool.gif

Du bør kanskje ha et sett camberbolter, det finner du sikkert på ebay (bits4vits.com) http://www.bits4vits...mp;productId=22 , jeg fikk dette av sven engang i tiden, men de ligger fortsatt fint i bua, og har aldri blitt montert desverre dry.gif

Ta deg en titt på bits4vits, kanskje du heller går for spacere wink.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#22 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 08:27

En lang Vitara vil vel få samme heve høyde som en kort, men har det for meg at jeg har hørt at det er mindre plass til større hjul bak på en lang Vitara.

Jeg kjørte vel i nesten 5 år med BT dempere bak, bøyde riktignok ett sett med dempere, men det pga at jeg røsket i stykker hjulopphenget (rusten ramme). Og den Vitaran har blitt brukt! Har i grunn ikke kjørt i stykker så mye, selv med 33x12,5 hjul på. En locker sperre bak er som natt og dag på en Vitara. Noe som kan ryke foran er manskjettene hvis de er gamle, de vil få en helt annen vinkel å jobbi og da ryker de. Men setter du på nye så vil det ikke bli noe problem.

Må si at jeg savner den bilen nå som det blir diskutert så mye om det. Nesten så jeg får lyst til å ta den frem igjen.
Tlf: 98883546

#23 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 09:04

Mener å ha lest at noen i statene bruker fjørene fra en lang en, for å heve en kort en...Men vet ikke, men ville vel være naturlig at BT fjørene blir litt mer sammentrykt på en lang en, ettersom den veier mer...Men de blir nok nokså like høye da wink.gif

Frister litt å ut å kjøre vitara igjen ja, merket det når jeg starta min for første gang i år i forrige uke cool.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#24 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 13:08

Er ikke sikker på hvor mye tyngre den lange er mot den korte?
Passer meg sikkert ganske bra om den blir 1-2" høyere en org. smile.gif
Slipper vell da å tenke på camberbolter også smile.gif

Kunne vært greit om noen med lang bil kunne dele erfaringer med biltema sett, evt andre løsninger.

Har du delenr til biltema for de demperne og fjærene som brukes?

Du snakket om spacere? håper ikke du tenker på hjulspacere da? da må jeg skaffe meg skjermbreddere også, for dekka bygger såpass ut at det er i grenseland til va som er lovt smile.gif

Dere snakker om å ta frem bilen? brukere dere de kun til offroad? min skal rulle på veien den, husk på det biggrin.gif

#25 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 13:46

Både min og Roar sin har vært daglig brukt de siste årene, min står å venter på litt oppussing, og roar sin er vel begynt oppussing på wink.gif

Mente ikke hjulspacere, mente coilspacere (sjekk bits4vits.com, der er det litt forskjellig hevesett, men uten TUV. Bare så du får en basic ide), men dropp det om BT settet hever såpass på lang Vitara, så bruker du det. Vanskelig for evt kontrollører langs veien å se at det ikke er orginal fjøroppsett og, ikke fult så vanskelig om en har noen orange coilspacere på toppen tongue.gif

Kan finne frem del.nr'ene til kveldn når jeg kommer hjem tenker jeg, om ikke noen andre har de lett tilgjengelig rolleyes.gif
Tror ikke det er så mange her inne med den lange, desverre, eller det er vel ikke kjempemange av oss med vitara i det hele tatt huh.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#26 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 19:36

Har surfa att og frem på bits4vits nå, å var jeg usikker før på hvilken løsning jeg ville gå for, så er jeg ihvertfall usikker nå tongue.gif
En kombinasjon av alt man fant dær, så burde jo bilen begynne å bli en meter høyere en org biggrin.gif

Ser han kjører på monroe adventure dempere med grand vitara fjærer fremme, samt at det er noen fjærspacere som gir 1,25" løft som så fine ut tongue.gif

Hva tror dere som kan om å benytte slike fjærløftere sammens med nye org fjærer og monroe adventure gas dempere, sånne spacere på demperfester bak og snu demperfestet forran for å heve ca 1,25"? det burde vell kunne gå gjennom som "godkjent"?
Evt kanskje grand vitara fjærer fremme, org bake med spacere?

Det frister en del å ha noe som er tilnærmet lovlig, men samtidig frister det å handle på biltema og benytte de sparte pengene på andre ting smile.gif

#27 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 19:43

Jeg hadde mye heller handla BT settet, for bits4vits er like lite lovlig som det, og mye mer synelig av evt kontrollører mellow.gif

Ikke kjøp spacer til bakdemper'n, det ødelegger for innflexen, nissan sunny dempere 1982 og eldre funker bra.
Vil du ha noe som ihvertfall ser lovlig ut, kjøper du BT settet, det greiene fra bits4vits er så "flashy"...Mine 2cent ihvertfall dry.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#28 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 20:56

QUOTE(Double Toy @ 27 Apr 2010, 20:43) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hadde mye heller handla BT settet, for bits4vits er like lite lovlig som det, og mye mer synelig av evt kontrollører mellow.gif

Ikke kjøp spacer til bakdemper'n, det ødelegger for innflexen, nissan sunny dempere 1982 og eldre funker bra.
Vil du ha noe som ihvertfall ser lovlig ut, kjøper du BT settet, det greiene fra bits4vits er så "flashy"...Mine 2cent ihvertfall dry.gif


Det høres jo igrunn fornuftig ut cool.gif
Nissan sunny dempere? Nissan sunny er jo "en liten lekebil" tongue.gif Du sa tidligere du kjørte på skoda pickup dempere?
Bare å si ifra når du finner den biltema oppskrifta som funker,så får vi se korsn det blir biggrin.gif
Brukes det sunny dempere rundt hele bilen? evt hvilke?

#29 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 20:59

Ser også at det ikke finnes slike sunny dempere i biltemakatalogen, kanskje den har gått ut ettersom det er gamle biler det er snakk om?

#30 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 21:11

Her har du delliste:
Forran - Mercedes w202 C180 94-95 modell art.nr:67-376, og standar dempere med snudd feste (her må du kanskje ha 6 nye bolter og muttere, M8?)
Bak - Audi 80, alle modeller nyere enn 92 art.nr: 67-501, og Nissan Sunny dempere 82-85 (Eller Skoda pick up bakdempere, 93 eller eldre, men disse er det fjørskæl på oxo)

Sunny er utgått ja, men fikk ikke du bra priser på mekonomen, dem har dem nok smile.gif

Fjørene må kuttes litt i øverste ring, for å passe i fjørskåla på bilen smile.gif

Og ja, jeg kjører med skoda dempere, hadde de liggendes da jeg knakk en av sunnydemperne biggrin.gif så da ble det dem, og er fornøyd cool.gif

Edited by Double Toy, 27 April 2010 - 21:20.

Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#31 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 21:26

Takk takk smile.gif Skal se videre på dette i morgen smile.gif

#32 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 18:07

Og ja, jeg kjører med skoda dempere, hadde de liggendes da jeg knakk en av sunnydemperne biggrin.gif så da ble det dem, og er fornøyd cool.gif
jump.gif

Dæven kor blærat æ blei.
(skulle gjærne hadd samme høyden som dæ, med godkjenning.

Edited by Harald Th, 28 April 2010 - 18:08.

Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#33 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 20:03

Hei igjen.
Noen som kan si meg noe om forskjellen på dempere/fester/fjærer mellom vanlig vitara og grand vitara?
Ser at fjærene til grand vitara er litt lengre en til vanlig vitara, men demperne er myyyye billigere forran( i følge mekonomen.no)
Hvis det ikke er store forskjellen bortsett fra at demperne er myye billigere så hadde det vært fiint smile.gif

#34 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 22:15

QUOTE(Harald Th @ 28 Apr 2010, 19:07) <{POST_SNAPBACK}>
Og ja, jeg kjører med skoda dempere, hadde de liggendes da jeg knakk en av sunnydemperne biggrin.gif så da ble det dem, og er fornøyd cool.gif
jump.gif

Dæven kor blærat æ blei.
(skulle gjærne hadd samme høyden som dæ, med godkjenning.

Huh?

Tok ikke den helt jeg blink.gif he he

Tror ikke GV demper'ne er bolt on desverre, men dette er bare troing, vet ikke whistle.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#35 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 13:14

QUOTE(Double Toy @ 27 Apr 2010, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Her har du delliste:
Forran - Mercedes w202 C180 94-95 modell art.nr:67-376, og standar dempere med snudd feste (her må du kanskje ha 6 nye bolter og muttere, M8?)
Bak - Audi 80, alle modeller nyere enn 92 art.nr: 67-501, og Nissan Sunny dempere 82-85 (Eller Skoda pick up bakdempere, 93 eller eldre, men disse er det fjørskæl på oxo)

Sunny er utgått ja, men fikk ikke du bra priser på mekonomen, dem har dem nok smile.gif

Fjørene må kuttes litt i øverste ring, for å passe i fjørskåla på bilen smile.gif

Og ja, jeg kjører med skoda dempere, hadde de liggendes da jeg knakk en av sunnydemperne biggrin.gif så da ble det dem, og er fornøyd cool.gif


Har lest og summert litt at og frem og ser på flere innvirkende faktorer.
1: en lang vitara blir lavere en den korte med BT heving.
2: kan bruke org dempere forran, dvs nye org dempere.

Tenker at siden den blir høyere bak, men ikke så mye høyere så burde det vell gå greit å kjøpe org. monroe gass dempere og lage en spacer på ca 20 mm? løftet blir vell ca 35-50 mm over org, og med ca20 mm spacer burde vell dette gi grei inn og ut flex samt virke? eller er jeg på jordet nå? kan dere som vet drøfte dette litt.
Regner med en slik spacer kan jeg få laget greit uten at det blir dyrt. En plasmakutter og 10mm plate så kan man sveise sammen og shimse fra 10-30 mm med lengre festebolter for demper? regner med boltene i "toppen av demperen" bak kan byttes ut med lengre?

Regner med en slik løsning at jeg får samme løftet, litt mindre flex bak men får jo ikke mere flex forran uansett når skåla er snudd?
Tanken med å gjøre det slik er at hvis jeg blir stoppet i teknisk er det greit å bytte til de gamle fjærene, fjærne spacer bak og snu koppen fremme så er alt bra men "org".

Så, hva tror dere? blir en ok prismessig løsning også smile.gif

Har ellers en tanke om at monroe gassdempere vil være noe bedre, en billige sunny dempere?

#36 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 21:59

Det er ikke sikkert den blir lavere enn en kort en, Det finner vi ut av når du monterer det cool.gif

Om du absoulutt ikke vil kjøpe deg lengre dempere bak (noe som jeg anbefaler på det sterkeste) Så ville jeg lagd meg en spaver av et firkantrør 50mm eller no sånn. Du kan ikke bytte ut bolten i toppen av dempern, det går ann å forlenge den, men det ville ikke jeg gjort dry.gif Kan du ikke kjøpe deg noen Monroe gassdempere til en Sunny 82-85 da? Det hadde jo løst alle problemer smile.gif

Med tanke på evt etterkontroll ved stopp av teknisk, så sparer du bare på de gamle demperne som du skal bytte ut, så bytter du bare rundt om du blir stoppa...Men om du blir stoppa med BT-settet og sunny dempere så er det nok ikke noen som ser at bilen er heva sånn med en gang, men hiver du på en spacer på bakdempern er det jo som å be om å bli oppdaga...Men har tenkt samme baner som deg mange ganger før, men har kommet fram til at det ikke er noe poeng i å bruke spacer der, med en lang nok demper får du bra ut og INN flex...

Uansett hva du går for, lykke til biggrin.gif Vi vil gjerne se no bilder av resultatatet oxo tongue.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#37 Tdmice

Tdmice

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 22:09

QUOTE(Lite @ 29 Apr 2010, 14:14) <{POST_SNAPBACK}>
Har lest og summert litt at og frem og ser på flere innvirkende faktorer.
1: en lang vitara blir lavere en den korte med BT heving.



I front er det vesentlig forskjell på om det er lang Vitara med 2.0 diesel, 2.0 v6 bensin eller 1,6 liter 4 syl bensin.
Hvilken motor har du???????? Hvis du sjekker på www.trailmaster.de så vil du se at fjærene er tilpasset tyngden på bilen.
Noen av fjærene er like på kort og lang versjon og dermed vil "biltema" heving til noen av bilene gi ca likt resultat i front.

Bak vil lengden på bilen øke tyngden og derfor trenger stivere fjærer og "biltema" heving vil ikke heve nok, med mindre
du finner en stivere fjær fra en annen bil som passer. Heve fjærene til trailmaster er akkurat like lange som original fjærene, men er spunnet av tykkere fjærtråd.

Disse bilene er jo litt lave bak allerede så jeg ville foretrukket å heve 1-2 cm ekstra bak.

Hvis du ser på heve settene til trailmaster brukes samme demper nr fra 89-05 både foran og bak så det ser ut som grand vitara dempere (ikke xl7)vil passe på Vitaraen.





Vitara 2.0 Turbo Diesel Godkjent med 35mm fjærløft ,50 mm bodylift og bredda 56 mm med spacere

#38 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 22:36

QUOTE(Tdmice @ 29 Apr 2010, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
I front er det vesentlig forskjell på om det er lang Vitara med 2.0 diesel, 2.0 v6 bensin eller 1,6 liter 4 syl bensin.
Hvilken motor har du???????? Hvis du sjekker på www.trailmaster.de så vil du se at fjærene er tilpasset tyngden på bilen.
Noen av fjærene er like på kort og lang versjon og dermed vil "biltema" heving til noen av bilene gi ca likt resultat i front.

Bak vil lengden på bilen øke tyngden og derfor trenger stivere fjærer og "biltema" heving vil ikke heve nok, med mindre
du finner en stivere fjær fra en annen bil som passer. Heve fjærene til trailmaster er akkurat like lange som original fjærene, men er spunnet av tykkere fjærtråd.

Disse bilene er jo litt lave bak allerede så jeg ville foretrukket å heve 1-2 cm ekstra bak.

Hvis du ser på heve settene til trailmaster brukes samme demper nr fra 89-05 både foran og bak så det ser ut som grand vitara dempere (ikke xl7)vil passe på Vitaraen.

TAkker for tilbakemeldingene!

Jeg har 1.6 16v motor.
Tror som sagt at å heve 2 tommer holder i massevis for meg nå smile.gif Må se litt på de trailmasterfjærene,se om jeg blir noe klokere. kanskje jeg kan komme frem til en org. (grand)vitarafjær som gjør det jeg ønsker smile.gif

Blir glade for alle tips

#39 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 22:53

Om du syntes BT fjørene blir for høye, så kan du bare kutte dem ned litt mer, til ønsket høyde...

Om du putter på GV fjører, så er vel det like lite lovlig som BT..?
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#40 Lite

Lite

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 30 April 2010 - 07:22

QUOTE(Double Toy @ 29 Apr 2010, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>
Om du syntes BT fjørene blir for høye, så kan du bare kutte dem ned litt mer, til ønsket høyde...

Om du putter på GV fjører, så er vel det like lite lovlig som BT..?


Neida, va ikke fjærene jeg tengte på når det kom til lovlighet men demperne.
Grunnen til at jeg tenkte på gv fjærene var at det kanskje va lett å finne en "perfect fit" som gjorde akkurat det jeg ville bak(er jo et litt usikkert resultat hær) smile.gif
Det blir vell litt vanskeligere for noen å se at det ikke er helt som det skal være også, med ei fjær som ikke er kappa?

Takker igjen for alle innspill og all hjelp.