Gå til innhold



Foto
- - - - -

Prosjekt oppussing Pajero gen 1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
208 replies to this topic

#1 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 13 July 2010 - 18:54

Har startet et lite prosjekt her i garasjen.
Har hatt en 1987 2,6bensin pajero et par år nå, med planer om restaurering, uten at noe har skjedd til nå.
I sommer bestemte jeg meg for å fikse den, og begynte demontering.
Den står per dags dato uten motor, og karosseriet er skilt fra ramma.
Kjøpte en 91mod lang pajero 2,5TDI som skal være donor for motorbyttet.
Motor er 97mod og kjørt 150.000km.

All info om prosjektet står forresten på pajerofun.no

Dette er gjort:

-Sandblåse og lakke ramme
-Det meste av understell nytt. Foringer, bremser, dempere, fjærblad osv..
-35" dekk
-PTO + winch
-Bodylift 2" (Godkjent 28/2-12 og skrevet inn i vognkort:D)
-Keyless entry, keyless go. dvs jeg skal ikke bruke nøkkel en eneste plass på bilen.
-Alarm som ringer meg ved innbrudd.
-GPS tracking med killswitch via tlf
-Stereoanlegg
-Takgrind m/arbeidslys
-V6 drivverk
-ARB air locker bak
-Lakkering av karosseri , lastebilhvit
-Bremsekraftforsterker fra v6 da dem har større ratio
-Lakkering av interiør
-Nytt taktrekk

Videre planer:
-Montere Audi S6 seter
-ARB air locker fremme
-2stempla caiiptere fra gen2
-Montere bushwacker bredderne
-gå ned til 33" dekk

Innspill mottas med takk;)

Edited by TeamVest, 02 March 2012 - 22:29.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 July 2010 - 21:01

Spennende... smile.gif
For min egen del hvis jeg har god tid å vente på delene ville jeg brukt www.milner.co.uk for deler. Billige deler. Ellers bruker jeg mye www.bilextra.no og www.mekonomen.no, da de har butikk like i nærheten av meg. Betalte 1700 for komplett clutck (med noen rabatter) hos bilextra fex, leveri løpet av 2 dager! God service!

Ellers, ringer du til www.bgnor.no så skaffer de sjakler som hever litt, hevesjakler fra gammel HiLux, faktisk. De vet hva du vil ha... smile.gif De kan også hjelpe med utbyggere.

Ellers, når du alt er i gang, sjekk om du har samme giring på den du har og donorbilen, kan anbefale å montere over bakdiffen fra den lange hvis du ikke allerede har diffbrems... biggrin.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 EvenH

EvenH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 13 July 2010 - 23:15

http://www.ebay.co.uk og http://www.ebay.com har mye deler til pajero, spesielt den engelske (den første linken) mye godeler til pajero i Storbritania. Tror komplett clutch med trykkplate, lamell og utløserlager var ca 8-900 med frakt eksl toll og moms (om du er heldig kan det vere at du slipper å betale dette).

Sjakler kan du alltids få laget/ lage selv. smile.gif Mine ble laget av broren til en kamerat, og ser og fungerer veldi bra. Skjert ut med laser og sveist i jigg etc. Tipper dette blir en del billigere enn å kjøpe hilux sjakler. Men du må nesten garantert ha nye sjakkelforinger. Desse gror fast noe så inni helvette, så her må du framm med slegga. Om du har kort bil kommer du heldigvis til å slå ut gamle sjakkelen.

Skjermbreddere til grei pris har ikke jeg klart å oppdrive, så du får si ifra om du finner tak i noen som ikke koster flere tusen. smile.gif Jeg har begynt å lage noen hjemmelagede, bare en plastbit skjært ut fra en slik stor plastikktønne. Ikke pent, men funksjonabelt. Og billig.

Fangerene dine må du sveise på en brakett på orginalfestene/modifisere orginalfestene slik at de bygger nedover, slik at du får fangeren lengre opp.

Edited by EvenH, 13 July 2010 - 23:17.

1981'Toyota LandCruiser HJ60

I'm not stuck,
just temporarily lacking traction!

#4 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 14 July 2010 - 21:53

Takk for svar;) har sjekket ut og funnet mye kjekt.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny startkrans? vil ha splitter ny når jeg allikevel har motoren utav da den som er nå begynner å bli dårlig.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 July 2010 - 19:50

En så spesiell del kan det hende du må på Mitsubishi for å finne. Men søk litt rundt på nevnte steder, og spør i butikk så kan det hende du kan finne uoriginalt. Den gamle startkransen deler du, så kar du svinghjulet i fryser'n og startkransen i steikovnen så skal den være grei å banke på plass.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 EvenH

EvenH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 16 July 2010 - 23:24

Om du ikke har hell med det kan du alltids prøve å oppdrive et brukt svinghjul med bra startkrans. smile.gif

Edited by EvenH, 16 July 2010 - 23:24.

1981'Toyota LandCruiser HJ60

I'm not stuck,
just temporarily lacking traction!

#7 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 18 July 2010 - 21:48

Trenger hjelp til valg av dekk.

Bilen er hevet på torsjon og sjakler.
Må blir det også 2" bodylift.

Tenker da å ha 35" dekk på bilen.
Noen formening om dette vil gå bra uten at jeg må kutte i karosseri?

Hvilket innpress bør jeg se etter ved kjøp av felger?
Og hvilken bredde kan jeg ha på dekka?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#8 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 20 July 2010 - 17:46

bump..

Er forresten interessert om noen har dekk og felger liggende;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#9 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 20 July 2010 - 21:21

Har brukt mye forskjellig dekk på pajero, kommer litt an på hvordan du bruker bilen (bruksbil, kø, by, landevei, offroad)?
33" er lettest å unslippe BT og police med og sliter minst på understellet på en bruksbil. 35" er jo tøft på en offroader, krever litt kutting.


#10 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 July 2010 - 21:26

Tøfft ja, men tror du må kutte endel for å slippe skraping under sving og flex? Ergo ville jeg selv kanskje nøyd meg med 33 på en offroader, 35 hvis det skal se tøfft ut...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#11 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 21 July 2010 - 19:52

hmm. bilen skal vel hovedsaklig ikke brukes offroad, og målet er jo at den skal se noe tøff ut:P
Mye slitasje på understell ved 35" kontra 33"?

Litt kutting må jeg vel tåle. (Mulig jeg kan sveise større plass til dekka?)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#12 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 26 July 2010 - 19:07

Blir 33" om jeg finner noe komplett til salgs.

Må dieseltank og dieselrør over eller kan jeg bruke bensintanken?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 July 2010 - 20:16

Jeg byttet ikke tank. Skylte gjennom tanken med vann, og lot den stå en tid med påfyllinga åpen og bunnpluggen ute for å tørke ut restbensinen før jeg hadde på diesel. Husker også at jeg tok meg jobben med å suge diesel gjennom slangene med munnen i stedet for å la motoren gjøre det for å sikre at det ikke skulle være noe bensin igjen før jeg startet motoren. Vet ikke om det var nødvendig, diesel smaker helt for jæv*** Alternativt bruker du bare handpumpa på dieselfilteret med jeg fikk det ikke til å funke når det var luft i slangene.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 26 July 2010 - 20:38

takk for svar;) Da gidder ikke jeg heller å hive over tanken.

En annen ting.

Den lange delebilen har sperr bak ser det ut for.
Utveksling tror jeg er 1:4,625 på denne.

Den korte jeg fikser på har ikke sperr og jeg tror utvekslingen er 1:4,875

Lurer på om jeg skal hive over sperra eller ikke.
Jeg har lyst på den, men siden jeg skal ha 33" dekk kan det være kjekt med utvekslinga jeg har i bilen nå uten sperr.

Hva ville dere gjort?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#15 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 July 2010 - 22:17

Hvis du vil bruke bilen i terreng også og orker å ta jobben tror jeg jeg ville hevet over sperra. Men du må huske å bytte utveksling fremme også. Jeg fant tak på en donorbil med samme utveksling som min, og det ble en sinnssykt bra fremkommelighet med brems sammenlignet med uten. Men jeg vet ikke hvor mye jobb det e å bytte utveksling, du må kanskje bytte stikkakslingene også? Da begynner det å bli mye jobb...

PS! Det er ikke sperre på Pajero det er Limited Slip Diff. Det betyr at det er en clutchlamell i bakakselen som kobler inn når det ene dekket spinner og drar med seg det andre så du spinner på 2 hjul. Men får du hjulløft så vil desverre ikke lsd'en klare å dra med det andre og du blir hengende mens hjulet i lufta spinner. Den er helautomatisk og det er ingenting du kan kjøre for å koble den inn eller ut. På kort Paj kan derimot lsd gjøre bilen litt mer ustabil på glatt føre, da du kan risikere at bakhjulene plutselig går med samme fart gjennom en glatt sving. Derfor kom ofte lange biler med lsd, korte uten. Men kjører du med hodet er det ingen problem.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#16 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 09 August 2010 - 17:46

Blir ikke til at jeg hiver over sperra med det første da.

Breddere er forresten på vei;)
Bushwacker til jeep
Hadde håpet noen hadde tips og gjerne bilder av hvordan disse tidligere er tilpassa pajero;)

Kjøper også snart 35" dekk til den.
I den forbindelse lurer jeg på;
Noen som vet hvordan jeg kan få dreva om speedometeret slik at det passer med 35" hjul?
Kunne alltids laget ny sjablong med nye tall og montert inni speedo, men litt greit om km-teller også stemmer;) hehe
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#17 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 09 August 2010 - 21:17

Bildene av den korte pajero'n med bushwackere som er omtalt tidligere her husker jeg noe fra. Åpningen på selve bredderen får du jo ikke gjort så mye med, men både pajero og jeepen har noe firkanta hjulbuer, så det vil utseendemessig se riktig ut, men den ligger sikkert ikke helt riktig. Videre må du muligens trimme anleggesflaten mot karossen, for å tilpasse mot falsen. Det som kladder mest er imidlertid drivstoff-påfyllinga, da bredderen går skrått over halve lokket. Det eieren av den omtalte bilen gjorde var å skru lokket av hengsla, og lage en skinne i den enden, og beholde låsemekanismen. Da åpnes lokket på vanlig måte, men dras på skrått ut av hullet, og er løst. Etter fylling trer man det tilbake, og låser fast. Håper du skjønte forklaringa wink.gif

#18 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 10:05

ja har hørt om denne. men kunne tenke meg bilder:p hehe

Ellers ang speedometeret, noen som har en ide der?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#19 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 11:19

Vel, konvertering av speedometeret er noe BT krever ved endring av hjuldim. Nå vil uansett ikke denne bilen bli godkjent med 35" med den gjengen som sitter på makta idag, så da sitter du igjen med at det er kun for egen interesse. Når du da skal ha bilen på PKK, evt selge den på originale hjul el. får du da et speedometer som ikke stemmer. Billigste og enkleste måten er vel 1. Bruke en gps og finne ca differanse i ulike hastigheter, og lære seg disse, eller 2. Kjøpe seg en billig gps. I tillegg er gammal pajero en ukurant bil når det gjelder slike ting, da det stort sett er til nyere biler som trenger godkjenning at slike ting brukes (arctic gutta). Leiter man nok på ebay finner man det sikkert uansett da tongue.gif

#20 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 11:26

hmm. det burde da ikke være så vanskelig?
er jo wire på speedometeret, så da sitter det et drev der og spinner, måtte da kunne få skiftet dette evnt?
Håpet noen hadde gjort dette før:p
Og ja, for egen interesse.
Jeg liker å vite hvor fort jeg kjører, samt hvor langt;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no