Gå til innhold



Foto

Bodylift...step by step


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 EspenK5

EspenK5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 201 Innlegg:

Posted 26 March 2004 - 00:00

Dette er min beskrivelse av hvordan jeg utførte en 3" black diamond bodylift på min 1988 mod K5. Jeg tar ikke noe ansvar for fremgangsmåten eller opplysningene i denne teksten, dette er kun ment som en hjelp til å forstå og utføre ett karroseriløft.smile.gif

Bilens karroseri sitter festet via gummiforinger som vist på bildet i ett vist antall til ramma. På Blazeren var det 5 rader av 2 klosser parallelt langs bilens lengde. På dette bildet er heveklossen montert på en av festene under hytta på bilen:



her er ett bilde av ett 1" sett til suburban fra Billet. Disse er i aliminium, de jeg har sett sjøl er i hardplast.



Ta av linken mellom fordelingskassen og gulvskifteren. Den kan justeres etter heving ved å skru den ut og inn på gjengene. Noen har fortalt at de måtte kutte i gulvet og senke hele greia ned gjennom gulvet på nye braketter, men med mitt 3" sett holdt det og leke seg litt frem og tilbake med gjengene..




Så til motorrommet. Radiatoren blir med karroseriet opp, mens motoren og aller viktigst, vifta blir igjen nede på ramma. Derfor må radiatordekselet enten fjernes helt, eller kuttes i nerkant slik som gjort her:


Styrestammen vil få en brattere vinkel etter bodyliften. Det jeg gjorde var og løsne de to skruene på brannveggen i motorrommet, pluss de to du finner bak det lille dekselet under rattet. Der sitter det på noen justeringsskinner som gjør at rattstammen kan skli inn og ut av motorrommet. Når alt er løst så røsk litt i rattstammen og sjekk at det kan bevege seg fritt.



Og skru opp alle de gamle boltene vil ta litt tid. En skikkelig rustløsner som får lov og virke hjelper. Ta de som går lett først og la de som sitter få litt tid og marinere seg. Bruk en latmansarm og hansker når du tar i slik at du ikke skader hender, eller får skralla i kjeften når det glepper...mellow.gif

Hvis det er tailgate på bilen du skal heve, bør man ta hensyn til hjelpefjærene som går ned fra luka og bak fangeren. Hadde jeg gjort dette igjen hadde jeg tatt av støtfangeren og skrudd løs festet til disse fjærene. Jeg kuttet fjærene og luka blir litt tung og løfte opp uten disse, men det er ikke noe krise og leve uten de heller:).

Ettersom karroseriet kan vri seg litt mens man jekker det opp, kan det lønne seg og veive alle vinduer ned i dørene.

Håndbrekket av.

Når alle bolter er skrudd av og karroseriet er løst gjorde jeg følgende;

La ett par bolter sitte igjen løst, tredd gjennom hullene på motsatt side av den siden du begynner med. Du må ta en side av gangen slik som det står i bruksanvisningen.

Plasser jekken sånn ca under førerdøra på en stor og stødig stabel med planker, leca etc. Plasser en 2x4 under hytta for å spre trykket og begynn og sveiv forsiktig. Ha panseret oppe og sjekk med gjevne mellomrom at bremserør, ledninger, drivstoffslanger, håndbrekkwire osv ikke strekker seg for mye.

Her er ett bilde av drivstoff filteret mitt og forlengelsene jeg måtte lage der. Jeg oppdaget det ikke før etterpå, så de hadde vært bra stramm mens jeg jekket:blush:





Etter en god stund med jekking vil du begynne og se lys imellom karroserifestene. Fortsett helt til du får klossen(e) på plass, tre i bolten og entre mutteren men ikke stram til før helt til slutt.

Flytt jekken, eller å bruke 2-3 jekker langs hele bilen går og, hvis man har flere jekker tilgjengelig.

Når alle klossene er på plass på ene siden er det bare og jekke bilen på samme måte på andre side. Har man fått alt på plass, og alt ser greit ut er det bare og stramme til alle muttere og bolter.

Så ser bakstøtfangeren din slik ut:



Da kan man enten lage en plate til å dekke over gleppa, eller noen enkle braketter slik som dette:



Det er helt enkelt bare og parallelforskyve hullmønsteret opp 3 tommer, Jeg måtte lage ett spor i selve støtfangerbrakettet for å få vinkelen på den til å stemme, Det er også mulig og kutte braketten noget mer nøyaktig slik at man slipper det.



Sidestøttene borret jeg enkelt ett nytt hull i:



Slik var noen av utkastene mine:



Forann kuttet jeg ramma slik:




Og lagde en brakett slik:



Til sidestøtter foran lagde jeg noen flatjern med ett hull borret i hver ende. Ikke bilde av de desverre.

Og da ble resultatet fra dette:



til dette:



Beklage dårlig kvalitet på bildene, og at jeg ikke tok bilder av selve jekkingen (da var jeg veldig konsentrert:blush:) men får man gamleboltene av er resten ganske enkelt.

Lykke til!

#2 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 27 March 2004 - 00:00






<img src="http://www.offroad.no/snitz/uploaded/chevy4x4van/usaflag.gif" border=0> Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink <img src="http://www.offroad.no/snitz/uploaded/chevy4x4van/XXsmall62d.jpg" border=0>