Gå til innhold



Foto

Jeg er LUUUUUUUR!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 22 November 2010 - 23:03

Noen som har peiling på hva som pleier å ta kvelden når vannet fryser på motoren på 413? whistle.gif

Bytta vannpumpe kvelden før treffet i sommer og hadde ikke noe frostvæske akkurat da, så ta tenkte jeg: " Jeg fyller på frostvæske med en gang jeg kommer hjem igjen smile.gif " det skjedde ikke dry.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#2 4-fun

4-fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 23 November 2010 - 00:01

Tja,blokk,topp...får håpe frostpluggene er sprengt ut slik at du kanskje har berget blokka.

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 23 November 2010 - 00:22

tine den sakte i alle fall. husk at det er det vatnet som ikkje har fryst enda som sprenger, ikkje isen i seg sjøl. vesker lar seg ikkje komprimere så når isen utvider seg vil den gjenståande veska utøve et enormt trykk.
Sakte tining gir minst trykkvariasjoner.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 23 November 2010 - 17:16

QUOTE(yakuza @ 23 Nov 2010, 00:22) <{POST_SNAPBACK}>
tine den sakte i alle fall. husk at det er det vatnet som ikkje har fryst enda som sprenger, ikkje isen i seg sjøl. vesker lar seg ikkje komprimere så når isen utvider seg vil den gjenståande veska utøve et enormt trykk.
Sakte tining gir minst trykkvariasjoner.

Kan vel legga til at øverste slangen fra radiatoren og til termostathuset hadde spretti av. og det kjentes ut som den nederste slangen var tom huh.gif får håpe det har gått en frostplugg da rolleyes.gif

Men er det noen som veit om/har 1.6 efi motor? Sånn i tilfelle rottefelle? whistle.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 23 November 2010 - 21:48

plenty høggere som har smile.gif evnt sjå etter vrak av Vitara/baleno el.l. eg kjøpte et balenovrak til 3500,- der bilen hadde gått 120k, solgte en god del deler frå den, plukka motor og alt elnikk som trengs, og dumpa vraket og fikk 1500,- lav pris pga 2wd og 1300.

Baleno er så lavt prisa at det skal ikkje store bulken til før dei blir kondemnert.
edit: ser det ligger plenty på finn.no. om du finner en med facelift så slepp du fordelerkresj med torpedoveggen.
f.eks: http://www.finn.no/f...nnkode=25598801
men med den vil nok fordeleren kresje med varmeapparatet. du må ha nyare enn 1998 for å unngå det.

Eg har adapterplater i alle fall smile.gif

Edited by yakuza, 23 November 2010 - 21:52.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 miniharris

miniharris

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 24 November 2010 - 19:47

QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 22 Nov 2010, 23:03) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har peiling på hva som pleier å ta kvelden når vannet fryser på motoren på 413? whistle.gif

Bytta vannpumpe kvelden før treffet i sommer og hadde ikke noe frostvæske akkurat da, så ta tenkte jeg: " Jeg fyller på frostvæske med en gang jeg kommer hjem igjen smile.gif " det skjedde ikke dry.gif



Pass også på å sjekke frostplugger i toppen under vippearm akselen. Poppa en der og olje og kjølevæske så nesten likt ut.

Jørn

#7 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 26 November 2010 - 11:09

Jeg frøys motoren pga dårlig blanding for et par tre år siden, men ikke fullstendig bunnfryst, mer slush, men det var på morgenen. Var MYE kaldere ila natta...

Det som umiddelbart var klart var at toppakninga gikk, røyk som et damplokomotiv... Etter en tid fikk jeg også blå-røyk, men det også pga toppakning. Jeg har hatt ut den motoren, og eneste andre feil jeg fanti tillegg til vanlig slitasje var skjørtet på stempel nr 4 var gått, men det tviler jeg på hadde noe med frysinga å gjøre....

Så det er min erfaring, men mulig jeg bare hadde hel i uhell.... Og jeg hadde så dårlig tid at jeg ble nødt til å hive på varmtvann for å få ut slushen...

I dag kjører jeg alltid på 50/50 smile.gif

Apropos: Ser at man får kjøpt ferdigblanda kjølevæske ned til minus 19 grader...! Unnskyld meg men, kan noen forklare hvordan det skal fungere når det er 30 blå ute?

-Eystein-

#8 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 29 November 2010 - 12:27

QUOTE(yakuza @ 23 Nov 2010, 21:48) <{POST_SNAPBACK}>
plenty høggere som har smile.gif evnt sjå etter vrak av Vitara/baleno el.l. eg kjøpte et balenovrak til 3500,- der bilen hadde gått 120k, solgte en god del deler frå den, plukka motor og alt elnikk som trengs, og dumpa vraket og fikk 1500,- lav pris pga 2wd og 1300.

Baleno er så lavt prisa at det skal ikkje store bulken til før dei blir kondemnert.
edit: ser det ligger plenty på finn.no. om du finner en med facelift så slepp du fordelerkresj med torpedoveggen.
f.eks: http://www.finn.no/f...nnkode=25598801
men med den vil nok fordeleren kresje med varmeapparatet. du må ha nyare enn 1998 for å unngå det.

Eg har adapterplater i alle fall smile.gif

Når kom disse motora med startsperre? Vurderer sterkt å handle baleno med tanke på alt køddet som er med forgasseren... dry.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge