Gå til innhold



Foto
* * * * - 6 votes

TahoePeder


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
170 replies to this topic

#41 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 21:19

Spagetti på xenonlykta, men sånn e d når d e 4 ekstra "parklys" i enheten.  ;) Og to xenonsett :)

DSC_0024.jpg

 

Motoren på originallykta skal flyttes over til xenonlykta.

DSC_0026.jpg

Xenonlampa har manuell høydejustering som ser sånn ut.

DSC_0025.jpg

Forskjellige fester på de de to lyktene, litt mer med å skifte enn det så ut for, men nå er det gjort på den ene...

DSC_0028.jpg

Til og med disse "styringene" måtte skiftes.

DSC_0032.jpg

Der er n på plass. xenonpæra i langlys blir byttet tilbake til halogen. Mindre spagetti og det ble ikke spesielt mye bedre med xenon her. Blubpære kanskje, senere.

DSC_0033.jpg

Parklys har fått strøm fra nedre lykt tidligere. Har montert Orange pære i hjørnemarkeringa.

Tenker på og få kjørelys i de indre lys i nedre lykt, i dag er det parklys. Men det er jo en to-polet kontakt og pære, kun 5w som lyser..... Den blå ledningen gir ikke strøm, finner ikke feil på noen aktuelle sikringer. Kanskje noen vet hva den blå skal være for, ekstra blinklys? og hvor kan sikringen være/ merket som?

DSC_0034.jpg

 

Fant forresten en ekstra kontakt som står i blindmottaker rett innenfor de indre, mot radiator.

DSC_0036.jpg

 

Vurderer og ta styrestrøm til kjørelys fra dynamo og bruke rele med 87a slik at kjørelys slokker når park/nær/langlys brukes.

Samt at 10stk dioder er bestilt og vil koble slik at nær- virker sammen lang-lys. Fikk tips fra Reex i http://www.offroad.n...-tahoe-2003mod/ . Kostet mer i frakt for diodene enn dioden selv :)



#42 Bobbe1966

Bobbe1966

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 03 December 2013 - 10:55

Hei!

Jeg bor i Bodø. Har en Tahoe-03 og har ønske om å få den nedreg. 

Var innom BT i Bodø. De trengte et reg nr. for å se hva som var blitt gjort ifht nedregging. Jeg fant ditt reg.nr. på ett av bildene. Kan jeg bruke ditt reg.nr?



#43 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 03 December 2013 - 16:54

Ja, men du får ikke vise til tråden her ;)

 

Men tror ikke du får godkjent hos andre enn Risløkka BT. Da det er BT -øst som har godkjenningene fra GM og BT-øst bruker Risløkka til nedregistrering av disse bilene. Heldigvis finnes ett BT som fikser det, dessverre er det langt unna for mange :) .

Om du klarer og få Bodø BT til og godkjenne håper jeg du legger ut det, så det blir lettere for flere som bor noen mil unna hovedstaden.

 

Fikk forresten nytt vognkort i posten i dag :) .



#44 Bobbe1966

Bobbe1966

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 03 December 2013 - 17:58

Tusen takk og gratulerer med nytt vognkort!



#45 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 06 December 2013 - 22:33

Da har Tahoe`n vært i tjeneste, tur til hytta.

Har bestilt forhjulsjustering og justering av lys, time til uka. Men tenke ikke på at justeringen ble så feil etter montering av motor på hovedlysene.... :innocent: Samt at venstre lykt begynte å blinke i Åre, mulig den har blinket lenge men merket det først ved mørke. Til slutt sloknet den, javel pæra sikkert gåen. Men neida, etter prøving hjemme i garasjen så fant jeg ut at ballasten ikke virket. Tok da ballast av et annet sett jeg har liggende, brukt, det jeg byttet. Og hvorfor byttet jeg den gang ??? jo den ene der oppførte seg rart slår seg av etter hvert.... Så nå har jeg en ballast av hver sort, det har vel ikke noen betydning, verre med at den ene pæra er 4500 kelvin og den andre 6000....

Tror jeg bestiller nytt sett, eller skal jeg bruke et sett til jeg har som ikke er brukt, 50w og H7. Blir kanskje litt sterkt i nærlysene, og det er ikke rett kontakter. Kan jo bytte kontakter og kjøpe nye pærer. Sannsynlig nesten samme pris om jeg bestiller sett med rett pærer. Skal jeg velge 50 eller 35w i nærlys? Gi gjerne tilbakemelding/erfaring.

Positive er at xenon varmes opp/lyser godt mye fortere etter montert lysforsterkere. Kommer med bilder av monteringen etterhvert.



#46 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 07 December 2013 - 01:18

Strømforsterker til hovedlys:

 

6 mm2 strømledninger loddet til "batterikabel", ble koblet inn på batteri-boks. Da jeg ikke ville koble inn på toppen av batteri og sidekontaktene som er i bruk ikke er spesielt egnet til og koble inn på mer.

DSC_0042.jpg

 

Jordingskabel i samme størrelse klemt inn på øyekobling, som jeg skrudde fast i karosseriskrue rett bak lyktene, i lyktefeste. 

DSC_0043.jpg

 

Her kommer hovedstrøm og jord, mellom sikringsboks og batteri. sikring på alle strømledninger.

DSC_0044.jpg

 

Så lodding mellom 6 mm2 og gud vet hvor tynn originalledningen er, og noen i USA :jump:

DSC_0045.jpg

 

Lodding virket som eneste fornuftige måte for å få god kontakt. Litt tynnledning blir det men ca 5 cm er noe annet enn noen meter....

 

DSC_0046.jpg

DSC_0047.jpg

 

Dobbelt reele fra Biltema, er vel de jeg er mest skeptisk til. Men nå belastes det ene doble med 2x35w nærlys og 2x50w langlys, og Biltema opplyser 2 x 20amp i hvert dobbeltreele.

DSC_0048.jpg

Det andre doble gir strøm til tusinger, bør har litt å gå på da, selv med evnt 100wattere

 

Stive nok disse 6mm2 ledningene men det går med litt prakk. Teipet sammen for og holde mer orden på ledningene ut til lyktene og samtidig litt mer beskyttelse.

Seks kvadrat ut til lyktene også, som vist lengre opp i post . Hentet styrestrøm fra venstre hovedlykt, styrestrøm til tusinger fra bryter ved hovedlysbryter som var der fra før.

 

Så er det dette med kjørelys på lys dag..... finner ikke denne boks som noen har. Men etter nok en sjekk fant jeg fire eller fem avklipte ledninger inne i en strømpe ved rattstamme og en kobling som ikke har noen "motpart". Har Bergheim vært her, eller noen andre som har modifisert. Må vel få tid til å koble opp disse 7/27w pærene, liker ikke at nærlys er kjørelys, passer liksom ikke helt :angry:

 



#47 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 21:44

Du fant ikke ut noe om disse?

De to ekstra er helt like. Hva vil du gi for dem ? Vet ikke hva de koster normalt, da jeg ikke finner produsentnavn.

#48 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 22:00

Gratulerer!
 
bagasjenettingen - finner du noe navn/betegnelse/leverandør på det? - Kan du også ta et bilde og vise hvordan det er festet i taket og til gulvet. Vil det holde mye last eller er de et light lastenett?
Er det andre som kjenner til "gode" lastenett til tahoe 2000?

DSC_0053.jpg

Er ett slags klips-system i taket, og så monterte jeg surrefestene som stod i ramma til gasstanken i ramma til baksete. For så å hekte inn på lastenettet nede. Vil tro det holder lovlig nyttelast :warning:  Har jo litt mindre nå nyttelast nå....  :lol:

DSC_0057.jpg
 



#49 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 22:19

Tenkte å prøve med sånne beige plastplugger som sitter bl.a. på dørpanelet og på siden av midtkonsollen, tror de kan passe størrelsesmessig og gi en bra "factory look".. :)

 

Gummiplugg er det nærmeste jeg har kommet, litt bedre.

 

DSC_0058.jpg

 

Skal prøve og skaffe beige plastplugger, til både stolpe og golv (30mm), der gasslangene var før.



#50 FrankieToyBoy

FrankieToyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 23:57

De to ekstra er helt like. Hva vil du gi for dem ? Vet ikke hva de koster normalt, da jeg ikke finner produsentnavn.


Send meg en pm med telefon-nr så kan jeg ringe deg.

#51 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 10 December 2013 - 23:41

Har lett etter godt koblingskjema for vekslende lysrele på nettet :pc: , og spurt flere bilfolk :innocent: . Men ingen fasiter, men fulgte rådet til han som solgte rele, du får veksle deg fram :unsure:

Også etter litt forsking i garasjen fikk jeg det til. Har koblet kjørelys som virker når det er lyst ute og kjørelys/nærlys slår seg på ved mørke. Det vil si to forskjellige kjørelys :thumbsup:  Trenger ikke og ha en caps el liggende over føleren i frontruta.

 

Fikk kjøpt ett vekslende rele 87A i dag.

  • 87A pinne koblet ut til kjørelys, den pæra som er 7/27Watt, koblet inn på blå ledning(27W).
  • 87 pinne bruker jeg ikke.
  • 86 pinne koblet inn til nærlysledningen, med sikring.
  • 85 til jording.
  • Tok signal fra dynamo, den brune ledning med 12 V når lader, inn på pinne 30. med sikring. Kunne sikkert tatt fra tenningslås...

Dette blir litt annerledes enn å koble vanlig ekstralysrele. Men nå bryter rele når nærlys kommer.

 

Når jeg slår på tenning ( og det er lyst) lyser ingen lamper utvendig på bilen. Når motor har startet (dynamo lader) lyser 27w pærene, og ingen andre. Når det blir mørkt slår nærlys/kjørelys inn, etter hvert, noen sekunder.. Eller jeg manuelt slår på nærlys. Om jeg slår på parklys vil ikke det virke inn på de 27W.

Når jeg slår på langlys lyser 27W igjen, helt til jeg får diodene  og koblet om slik at nærlys lyser sammen langlys :jump:

Begynner å få det lik jeg liker. Blir lysjustering i morgen ;)



#52 FrankieToyBoy

FrankieToyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 11 December 2013 - 07:07

Har lett etter godt koblingskjema for vekslende lysrele på nettet :pc: , og spurt flere bilfolk :innocent: . Men ingen fasiter, men fulgte rådet til han som solgte rele, du får veksle deg fram :unsure:
Også etter litt forsking i garasjen fikk jeg det til. Har koblet kjørelys som virker når det er lyst ute og kjørelys/nærlys slår seg på ved mørke. Det vil si to forskjellige kjørelys :thumbsup:  Trenger ikke og ha en caps el liggende over føleren i frontruta.
 
Fikk kjøpt ett vekslende rele 87A i dag.

  • 87A pinne koblet ut til kjørelys, den pæra som er 7/27Watt, koblet inn på blå ledning(27W).
  • 87 pinne bruker jeg ikke.
  • 86 pinne koblet inn til nærlysledningen, med sikring.
  • 85 til jording.
  • Tok signal fra dynamo, den brune ledning med 12 V når lader, inn på pinne 30. med sikring. Kunne sikkert tatt fra tenningslås...
Dette blir litt annerledes enn å koble vanlig ekstralysrele. Men nå bryter rele når nærlys kommer.
 
Når jeg slår på tenning ( og det er lyst) lyser ingen lamper utvendig på bilen. Når motor har startet (dynamo lader) lyser 27w pærene, og ingen andre. Når det blir mørkt slår nærlys/kjørelys inn, etter hvert, noen sekunder.. Eller jeg manuelt slår på nærlys. Om jeg slår på parklys vil ikke det virke inn på de 27W.
Når jeg slår på langlys lyser 27W igjen, helt til jeg får diodene  og koblet om slik at nærlys lyser sammen langlys :jump:
Begynner å få det lik jeg liker. Blir lysjustering i morgen ;)

Ser bra ut, eneste feilen er at du ikke får "parklys" når du trenger det....

#53 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 11 December 2013 - 09:09

Ser bra ut, eneste feilen er at du ikke får "parklys" når du trenger det....

 

Får parklys når jeg trenger det thumbsup.gif.pagespeed.ce.5Lb6QFdTlw.gif

 

Kjørelys er to lys framme, trenger ikke lyse sammen med parklys. Slik er det på mange biler og maskiner. Men kjørelysene skal slokke når nærlys slåes på.

For min del så er det nå slik på Taho`n:

  • Kjørelys, kun to pærer som lyser framme, 27w
  • Parklys kan lyse sammen kjørelys om bilen lader, må jeg vri på hovedlysbryter. Lader ikke bilen lyser kun park.
  • Parklys virker fortsatt sammen tåke, nærlys og langlys. :thumbsup:
  • Og markeringslys virker kun om parklys er på.


#54 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 13 December 2013 - 12:11

Da ha n vært på forstillingsjustering og lysjustering, på Naf-senteret på Levanger.

Forstillingsdata var ikke i dataprogrammet, for Tahoe. Men Camaro, Trax, Cruze, Aveo, etc. Ringte en "guru", det tok kanskje 5 min, og verdien ble opplest :thumbsup:

Justerte spissing og caster. Måte fjerne den "faste" plastikkstyringa, har sikkert stått på siden Tahoe forlot fabrikken.

 

Justerte lys, ble justert helt opp, så mye det gikk. Og da ble høyden rett oppunder standard, ble vel slik etter overføring av motoren på lysene til de uoriginale lyktene. Men det er jo helt greit, også fungerer høydejusteringen fra dashbord :thumbsup:

 

Monterte diode mellom HI og Low- Beam rele. Så nå har jeg 4-ON-HI; nærlys lyser også sammen med fjernlys. Skal bli godt med nærlys som lyser godt med engang ved nedblending ;)

DSC_0079.jpg

 

DSC_0068.jpg

 

DSC_0080.jpg

 

Mine tåkelys har virket sammen park, nær og fjern, tidligere. Bruker "aldri" tåkelys, kun bruk ved helt spesielle værforhold. De burde være mer kurvelys/ bedre "kutt off", om man skulle bruke de.

 

Kjørelys

DSC_0008A.jpg

 

Ryggelys 2x 27w led

DSC_0060.jpg

 

Baklykt med markeringslys

DSC_0065.jpg

 

Tanker:

Markeringslys i stigtrinn, og evnt 3 stk på hvert ?

Koble slik at ryggelys kan brukes til arbeidslys (les: blende de som kjører med langlys i ræva mi ! )....?

 

 

Garasjen tar nå i mot et annet prosjekt:

DSC_0076.jpg

Så nå skal denne prioriteres før vinterlagring :wave:

 



#55 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 13 December 2013 - 12:57

Eg likte det du har gjort her, noe àla det eg har tenkt å gjøre på min egen 2002 modell, men e det riktig at kjørelysene dine e på sammen med nærlys og corner lights ?

Syns det så ut som de dimmet ned når du slo på fjernlyset....

Ryggelysene va jo helt konge, kor ha du kjøpt de ?



#56 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 13 December 2013 - 13:27

Eg likte det du har gjort her, noe àla det eg har tenkt å gjøre på min egen 2002 modell, men e det riktig at kjørelysene dine e på sammen med nærlys og corner lights ?

Syns det så ut som de dimmet ned når du slo på fjernlyset....

Ryggelysene va jo helt konge, kor ha du kjøpt de ?

 

Kjørelysene som var før er nærlys med park og markering.

De jeg koblet opp er alene, kun to pærer foran som lyser, da kun når dynamo lader og det er lyst nok ute. Ved skumrining/mørke kommer de som var før(nærlys). Nye kjørelys er på 27watt og når nærlys/fjernlys settes på kobler de på 27w ut. Men 7w lyser i samme pære som originale parklys. Så en slags dimming er det vel.

 

Det eneste som kan være bakdel er at for å få kun parklys, kan ikke motoren gå/ dynamo lade, en mulighet er jo en ekstra bryter.... men det bryr jeg ikke meg om ;)

Mange tror at kjørelys må lyse sammen med parklys, men nye biler har det ikke slik.... Om en PKK- kontrollør krever dette, vil jeg legge en caps/ teipe over føler i frontruta, også lyser ikke de "nye kjørelys", da nærlys lyser ved at tenning settes på :)

 

Ryggelys er handlet fra Kina. Pris 350- 400kr stk, litt avhengig av frakt og dollarkurs.

Har en bestilling inne nå på tusenmetringer, xenon. Kommer vel om to-tre uker. :jump:



#57 FrankieToyBoy

FrankieToyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 15 December 2013 - 10:48

Har sendt deg en PM

#58 FrankieToyBoy

FrankieToyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 24 December 2013 - 00:16

Gleder meg til å se resten av lys-settingen, og type lys du har bestilt, og lysbilde på de xenon lyktene.

God jul ønskes.

#59 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 22 January 2014 - 18:32

Etter flere henvendelser fra folk som ikke finner rett vei inn for å skaffe dokumentasjonen for nedvektingsdokument, har jeg en litt mer detaljert oppskrift. Fram til innfylling av bilens og eiers opplysninger:

 

 

Søk:   www.knowmotive.eu

velg:   VDOCS, your online rescource for vehicle dokuments!

velg:   Order Your VDOCS!

velg:   chevrolet

velg:   Tahoe

velg:   2000-2004  (årsmodell)

velg:   Permissible masses statement

 

fyll inn med fakta om bil og eier etc.... Lykke til! :thumbsup:

 

Noen fler som har fått utført nedreg, uten å bruke firma?

 

 

 



#60 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 23:26

Da er det nye settet med 50w xenon i nærlys, 50w halogenblub i langlys og nye 50w xenon tusenmetere med mer spredt lys. De orange sidemarkeringslysene har blitt hvite... biltema, må vel skaffe nye som holder seg i farge. De nye xenonpærene som skulle være 4300K er minst like blå som de jeg hadde, noen i kina som har blingsa i pakkinga?...

Tenkte å ta bilde av lysbilde, som er blitt bra :) Men:

Bilen står i garasjen med defekt bremserør, røk på tur inn i garasjen... Har ikke vært under bilen ennå, men ser bremsevæske mellom ramme og bensintank. Tanken må vel ned og da er det sikkert lurt og bytte noe med lufting og feste til måleren, mener jeg har lest om at det er "vanlig"... Spørsmålet er om jeg skal gå for kobber eller noe galvanisert.... regner med det blir kobber. De originale har jo vart i ti år, og da holder det sikkert med kobber....

 

post-26355-0-97103900-1390861134_thumb.j

 

Har bytta ut midtsete med midtkonsoll, ble liksom mer "bil" :thumbsup:

post-26355-0-91866300-1390861157_thumb.j

 

En liten utfordring det er tre uttak for strøm og kun den med sigarettenner virker. Sikring? om jeg ikke finner feilen blir det ny ledning fra tenningslås, så det blir strøm når tenning er på.

post-26355-0-97164100-1390861245_thumb.j

 

Har vist glemt hvordan jeg får bildene i "naturlig" størrelse inn i teksten og ikke helt til slutt. Tips...?

Attached Thumbnails

  • 040.JPG
  • 042.JPG
  • 043.JPG

Edited by TahoePeder, 27 January 2014 - 23:31.