Gå til innhold



Foto
- - - - -

Per's Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 08 January 2014 - 13:30

Har lest endel på dette forumet de siste åra og tenkte nå det var på tide å lage en garasje.

 

Denne bilen ble anskaffet før jul nærmere bestemt i september og var vel egentlig litt impulskjøp, men sånn er det av og til.

 

Det er en 2002 Tahoe, gått 160 k, den er klasse B, har gassdrift og var grisemøkkete når jeg overtok den.

 

Gassanlegget fra BRC fikk jeg tatt service på umiddelbart og så virket det igjen.

Tåkelys virket ikke, det ene manglet glass, setetrekket på førersetet var helt ødelagt, ene vindusheisen virket ikke, lys i bryterne manglet,   så det ble en stor bestilling fra USA umiddelbart.

Hadde lyst på kufanger, men jeg skjønte at det kom til å være vanskelig å få godkjent så det droppet jeg.

 

h side foran.jpg

 

Ettersom det var en stund siden den hadde blitt antirustbehandlet så tok jeg den like godt til Funderud antirust og fikk den behandlet der.

Det virket lurt, men det luktet gammel sau i månedsvis etterpå.

 

Bilen hadde dessverre ikke stigtrinn det kjøpte jeg fra Westin i USA.  Det var veldig mye jobb å få brakettene på plass fordi du må flytte på rør til gass, ac og varmeapparat bak, men her er nå noen bilder av dem.

 

stigtrinn på plass comp.jpg

 

stigtrinn høyre side comp.JPG

 

Har tatt strøm til stigtrinnene fra courtesy lights inni bilen.

 

i mørket lyser de fint comp.JPG

 

Så var det installasjon av nye tåkelys....

 

tåkelys i eska.jpg

 

tåkelys installert.jpg

 

Syns ikke ryggelysene var så mye å skryte av så jeg satte på et ekstra på hengerfestet bak.

 

ryggelys montert comp.JPG

 

Lys manglet som sagt nesten alle steder så varmeapparatmodulen var et av stedene jeg satte lysdioder :

 

varmeapp med lysdiodercomp.JPG

 

Har koblet opp releer til hovedlysene samt koblet tilbake DRL vha eksterne releer så jeg slipper å kjøre med hovedlys på dagtid.

 

Virker som den delen av BCM som skal skru på tåkelysene foran ikke virker og jeg gidder ikke koste på meg ny BCM pga at tåkelysene ikke virker så jeg isolerte de to ledningene som går inn og ut av BCM for tåkelysene. 

Så  lagde jeg en relekobling av flere små releer som får en latche funksjon slik at jeg kan bruke den originale trykkbryteren for å få på tåkelysene. Det fungerer bra.

 

Nettopp fått DEPO lykter fra USA, ny motstandsmodul til varmeapparat, pluggledninger samt et lite ryggekamera så det blir det neste som skal på plass i tillegg til nye plugger og ekstralys foran.

 

Sånn så den gamle motstandsmodulen ut som jeg byttet i går.

 

IMG_20140107_204458.jpg

 

Etter dette hadde jeg vifte på alle trinn :-)

 

Sånn ser de nye DEPO lyktene ut sammen med de gamle lyktene mine.

 

IMG_20140107_171859.jpg

 

IMG_20140107_172036.jpg

 

Det var egentlig litt nedtur fordi den elektriske høydejusteringen av lyktene passer ikke så hvordan jeg får tatt denne med meg over på depo lyktene blir en utfordring for å si det mildt :-(

 

Andre som har fått dette til må gjerne komme med innspill....

 

Så kom DEPO lyktene på etter mye om og men, droppet helt enkelt den elektriske høydejusteringa på lykta, de er ikke beregnet for dette.

Når jeg kjenner på innfestingen til lyktene skjønner jeg hva de mener på endel amerikanske forum hvor de snakker om "the foosball trick" for det er helt klart at en tennisball bak lyktene vil nok støtte dem bedre opp fordi den originale innfestingen til DEPO er så som så.

 

Lyktene ble justert inn på 25 fot avstand og de lyser godt må jeg si, fjernlyset er også bedre enn det originale på Tahoen.

 

IMG_20140107_171859.jpg

 

IMG_20140111_131408.jpg

 

IMG_20140111_131327.jpg

 

Noen som vet hvorfor det står HB4 pærer i både fjern og nærlys originalt på de norske Tahoene, lykta for fjernlys er jo merket med HB3 ?  Connectorene for pærene er også for HB4.

 

Fikk byttet plugger og nye pluggledninger også ettersom bilen har passert 160 k...

 

gamle plugger...

 

IMG_20140112_191839.jpg

 

vs nye plugger og pluggledninger

 

IMG_20140112_192210.jpg

 

 

 


Edited by perg1, 13 January 2014 - 10:53.


#2 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 13 January 2014 - 10:59

Glemte å si at de nye pluggledningene hadde mye lengre plugghette noe som gjorde at de er mye lettere både å få på samt å trekke av pluggene.

De originale var helt forferdelige å få av, det løste seg etterhvert med vannpumpetang og brekkjern.



#3 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 14 May 2014 - 11:00

Ettersom setetrekket på førersetet var veldig slitt og hadde en stygg flenge så kjøpte jeg nytt trekk og stopping fra theseatshop i statene.

Løsnet de to mutterne under seteplaten, løsnet setebeltet og trakk det ut samt alle ledningene under setet, bryterpanel for setejustering og så var det bare å trekke hele sitteputen ut.

 

DSC_0076.JPG

 

Bare å vippe plastkanten løs fra setet så løsner hele setetrekket.

 

DSC_0075.JPG

 

Hmmm....lurer på om dette forklarer hvorfor varmetrådene ikke virker....

 

DSC_0077.JPG

 

Så er ny stopping, nytt varmeelement og nytt trekk lagt på 

 

DSC_0079.JPG

 

Nytt varmeelement loddet til den gamle tilførselskabelen

 

DSC_0080.JPG

 

Og seteputen ferdig installert i bil, nesten som ny bil xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

DSC_0081.JPG

 

eneste ulempen er at nå vil fruen også ha nytt trekk på sin side  :mellow:

 

 

 

 

 

 



#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 14 May 2014 - 18:47

Så bra! Hva kostet det for ny sittepute?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 15 May 2014 - 07:50

Ligger ut nå for 200 USD for trekket og 115 USD for skumgummien, og mhp frakt er vel Jetcarrier / båtfrakt billigst.

Varmeelement kjøpte jeg på Biltema.



#6 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 14 January 2015 - 16:20

Tenkte jeg skulle vise noen bilder fra når jeg fikk byttet børster på dynamo på Tahoen.

 

Å demontere dynamoen på Tahoe er utrolig enkelt, det tar ca 20 minutter.

Koblet fra negativ pol på batteri først for å unngå problemer.

 

Hekta på en liten bagasjestropp som jeg festet i nærheten av batteriet før jeg løsna spennet på serpentinreima med en fastnøkkel.  Dette var bare for at reima ikke skulle dette av alle de andre hjulene slik at jeg hadde måttet tre den på nytt.

 

Det er kun to bolter som holder dynamoen, her er bilde før jeg hekta av reima.

 

DSC_0209.JPG

 

Koblet av pluss ledning til batteri og firepolet plugg på venstre side her.

 

DSC_0208.JPG

 

Etter å ha tatt ut de to store boltene som holdt dynamoen brukte jeg en stor skrutrekker og vippet dynamoen opp og ut.

Tok av plastlokket bak vha en flat skrutrekker som vippes inn på baksiden.

 

DSC_0218.JPG

 

Det er tre skruer som må skrues ut, jeg har tatt ut to av dem på bildet, 

Tok en veldig tynn flat skrutrekker og var veldig forsiktig når jeg vippet av det lille svarte plastlokket (her vist med bokstaver) dumt å brekke låsetappene.

 

DSC_0217.JPG

 

Når lokket er av kunne børstene med en flat liten tang trekkes enkelt ut. Husk å ta ut skruen først. Denne skruen har en isolerende skive på seg, Viktig å ikke miste denne da blir det problemer med kortslutning når du skrur sammen igjen.

 

DSC_0216.JPG

 

Slik så mine børster ut når jeg tok dem av.

DSC_0210.JPG

 

De nye børstene visstnok til en Mitsubishi tror jeg....

 

DSC_0211.JPG

 

Klippet dem av helt inntil terminalen, men tok vare på fjærene og strømpen inni for gjenbruk. Så loddet jeg dem på, brukte to små strips på fjærene for å ta av spennet på dem under lodding. Slik ser det ut da.

DSC_0212.JPG

 

Så er det bare å sette inn børstene igjen, pass på retningen se slipehakk øverst i bildet her, denne skal være øverst som den ligger på bildet.

DSC_0214.JPG

 

Børstene kan ikke byttes om de passer bare en vei og på en plass, litt prøving og feiling så fant jeg ut hvordan dette skulle være.

 

Satte på plastlokket over børstene, de tre skruene, og baklokket på dynamoen så var dynamoen klar for å settes inn i bilen igjen.

 

For å få dynamoen på plass igjen trengtes en bestemt hånd, men den kom på plass og det var deilig å se at ladespenningen var tilbake på litt over 14V. .

 

 

 

 



#7 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 15 January 2015 - 23:04

Hei

Jeg har lykter som er temmelig lik dine. Jeg har flyttet over høydejusteringen, var litt plunder... Men det går, brukte litt smørespray på "plastfestene" for å få de ut av de firkanthulene. Har postet litt av dette i garasjetråden min, post 41 eller der omkring.

Lykke til :)



#8 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 27 January 2015 - 10:25

Hei

Jeg har lykter som er temmelig lik dine. Jeg har flyttet over høydejusteringen, var litt plunder... Men det går, brukte litt smørespray på "plastfestene" for å få de ut av de firkanthulene. Har postet litt av dette i garasjetråden min, post 41 eller der omkring.

Lykke til :)

 

SKal kikke på tråden din :-)



#9 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 08 February 2017 - 12:13

Være en stund siden jeg har postet noe i garasjen min og har heller ikke noen bilder nå, men jeg har nå fått byttet både styresnekke og servopumpe siden sist.

 

Andre oppgraderinger som kanskje kan være interressant for andre med BRC gassanlegg er at jeg alltid har hatt problemer med at motoren fusket på lavt turtall på gass.

Aldri vært noe stort problem ettersom jeg bare dropper overdrive når jeg kjører i soner med lavere fartsgrense enn 80, men i fjor høst fikk jeg problemer med at en av keihin dysene på høyre bank sluttet å virke.  Denne ble byttet med en brukt og så kom problemet tilbake på nyåret.

 

Endte da opp med å kjøpe fire nye keihin dyser med rail til et Prinz anlegg. Måtte gjøre litt rørleggerarbeid pga kobling til MAP sensor på BRC som Prinz ikke har, men uansett det virker som et skudd og bilen ser så langt ut til ikke å fuske mer på lave turtall   :jump:

Her er tilsvarende den railen som jeg satte inn:

 

http://www.fahrzeugt...Prins-VSI-4-Zyl



#10 perg1

perg1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 20 February 2017 - 20:33

Så var det EU kontrollen da....stønn nye bremseskiver og klosser rund baut og parkbrems bånd.

Vindusheisen på høyre framdør har tatt kvelden så da ble det ny der og.

Godt man har Amcar rabatten hos Steinar Stolen....

 

Men å få mangel for at det er dugg på glasset til tåkelysa....den var ny.