Gå til innhold



Foto

Olje Type


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 Rozzy

Rozzy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 23 May 2004 - 23:00

Hvilken type olje burde jeg dra å kjøpe til min Blazer 6.2d
statoil, shell, esso er besin stasjonene vi har hær

#2 suburban91

suburban91

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

hvor mye olje skal/bør en 6.2 bruke, på min -91 må jeg etterfylle "endel" innimellom :-)
har gått ca. 220 000 km

#3 colt6

colt6

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Hei
Jeg har en tahoe 6,5 og kjørte med shell helix ultra fullsysntetisk.Det førte til at ventilene begynte å tikke og det begynte å lekke i toppdekselpakningen.Nå har jeg byttet til Texaco Ursa 15/40 mineralolje og begge problemene er borte igjen.Så min mening er at mineralolje er å foretrekke på det sterkeste.

#4 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

Vil bare tilføye noen egne observasjoner.
Bytter olje hver 3000 miles og dette står beskrevet som veldig viktig i shop manual hvis du kjører mye i by eller mye start og stopp.
Jeg kjører på 15-40 mineral olje kendall eller texaco på sommern og 10-30 på vintern.
Har nå kjørt 130000 km på 5 år og hadde sund motorn for 3 år siden og byttet register.Motorn var helt ren inni og ingen avleiringer men dette kan jo også bety at de som hadde bilen før meg har brukt syntetik olje eller olje beregnet for diesel som renser bedre.
Bilen har forresten gått ca5-600000 km og det jeg vet er at det er originalmotorn .Før jeg kjøpte 6,2 hadde jeg ikke tro på disse motorene men etter 5 år er jeg blitt litt imponert av hvor lite problemer det har vært.
Tror mange havari kunne vært unngått hvis oljeskift ble bedre fulgt opp,.

#5 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 27 May 2004 - 23:00

Jeg skal prøve å forklare dette en gang til hvorfor det ikke bør brukes syntetisk olje på en gammel motor som har gått med mineral før.

Det som ble sagt om 10-40 olje er selvfølgelig riktig, men denne viskositeten har ikke vert tilgjengelig som mineralolje for mer enn ca 5år siden. derimot fantes det 10-40 syntetisk olje, og det er dette jeg tror de sikter til i instruksjonsboka med "do not use". Jeg har gått oljekurs hos BP og vet endel om oljer. 10-30 og 15-40 er hentet fra instruksjonsboka og i mange tilfeller selges ikke disse typene lenger, nettopp fordi 10-40 erstatter dem.

en motor som har gått med mineralolje hele livet vil som nevnt bygge opp endel slam og partikler rundtom i systemet, dersom du skifter olje til syntetisk, vil denne oljen angripe og løsne dette slammet resultatet kan bli tette oljekanaler og dermed at oljen ikke kommer frem dit den skal med påfølgende motorhavari. Dette er ikke noe jeg har funnet på, dette er simpelthen aksepterte fakta i bransjen.

noen nyere motorer krever syntetisk olje dette er naturligvis fordi at motoren er laget med så små toleranser at det minste skitt eller avleiring i et lager kan få konsekvenser.

Har man en eldre motor som bare har brukt mineralolje -fortsett med mineralolje, den lille smussen og dritten som legger seg inni motoren er ikke farlig så lenge ikke motoren blir "konekjørt".

Dette ble langt og komlisert men motorer ER kompliserte.


-Knut

1978 Blazer K5

#6 Leo

Leo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 500 Innlegg:

Posted 25 May 2004 - 23:00

Har erfart at den syntetiske olja er hard mot hydrauliske ventilløftere på dem fleste eldre am. Desuten hvorfår kaste bort masse kr på rådyr olje når en vanlig 15-40 olje duger i massevis. Hyppig olje å filterskift er mer viktig.

#7 blæser

blæser

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 25 May 2004 - 23:00

BRUK HVA DU VIL
de fleste oljeproduktene i dag er stort sett av god kvalitet.
ALLE motorer kan anvende syntetiske oljer, men det betinger at
motoren er i god kondisjon, dvs. at den ikke er for slitt, da den i ut-
gangspunktet vil ha et større forbruk med syntetisk olje.
syntetiske oljer har en lengre levetid, og ergo lengre skift intervald,
dvs. ca. 20.000 km, eller et skift i året, ved normal kjøring.
men uansett skal du bytte oljefilter ved de foreskrevne km inter-
vallene som står i manualen.
ALLE motoroljer, syntetisk som mineralske er BLANDBARE om hverandre, ( natokrav ).
men de ulike slagene har ulike adjetiver, dvs, tilsetninger, som skal forbedre oljens egenskaper, f.eks rensing av motoren ( sot ).
og for å øke evnen til å tåle høye tempraturer, som f.eks i en
tubomotor og motorer som blir utsatt for ekstreme belastninger.
så i en "normal" motor uten turbo, kan du bruke hva du vil.
prøver du syntetisk, og den får et unormalt høyt oljeforbruk,
kan du etterfylle med mineralolje og, forstette med det til du skal skift.
wink.gif


blæser

#8 Dennis

Dennis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 25 May 2004 - 23:00

Helt riktig! Det er såååå mange som uttaler ble at syntetisk olje blir for tynn. Alt kommer selvfølgelig an på viskositet betegnelsen oljen har, men hovedsaklige egenskaper syntetisk olje har fremfor mineralsk er at den holder seg tynnere ved kalde temperaturer og tykkere ved varme temperaturer. En W15/30 olje er tynnere ved varme temperaturer enn en W15/40 olje, men har samme viskositet ved lave temperaturer, uansett om det er syntetisk eller ikke. Helt teoretisk: skulle du kjøpt en olje som var bra både for ekstremt kalde og varme temperaturer samtidig, ville en W0/60 olje vært noe av det beste, og det dyreste du kunne skaffet. Den vil være tynnere enn W15/40 oljen ved kalde temperaturer og tykkere ved varme temperaturer. Det å gå over fra mineralsk til syntetisk olje på en gammel bil er faktisk i de fleste tilfeller absolutt å anbefale. Siden syntetiske oljer generelt sett har bedre rensende egenskaper, ville den renset gammel slam som sitter i motoren. Gammel slam virker i mange tilfeller som tettemiddel, noe som da kan medføre at motoren begynner å bruke litt olje hvis denne slammen fjernes. Dette må i så fall bli det eneste negative ved syntetisk olje, men skadelig for motoren er den ikke. Jeg anbefaler personlig Mobil 1, etter studering av forsjellige samenligninger har det vist seg at den stort sett har de beste egenskapene (spesielt rensende). Castrol´s Magnatec har veldig gode oppstatrsegenskaper, men har hørt rykter om at "pick-up" røret i oljesumpen kan tette seg grunnet oljens egenskaper til å feste seg til metallet.

#9 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 25 May 2004 - 23:00

Vet du hvorfor det står det???? Fordi GM har Testet motorene sine på 10/30 og 15/40 da de ble immisjonsgodkjent i USA... andre oljetyper har ikke GM testet ut og kan derfor ikke garantere at emisjonskravene blir infrid.... (ganske strengt bla i california...) men her i Norge der vi skal ruse litt en gang i året,eller hvert 2 for den saks skyld (latterlig) så spiller ikke dette noen rolle, da våre avgasskrav på diesel er mye dårligere en f.eks California....Den eneste bakdelen med synt. olje er nok at den har lettere for å lekke ut av gamle pakninger etc. men så finnes det da sjelden en tett 6.2B). Hvorfor skulle en 6.2 ikke ha 10/40, men kan ha 10/30 og 15/40???? egentlig ingen andre logiske svar... da det første tallet betyr flyteevne ved en viss kald temp. og det siste flyteevnen ved en viss varm temp... så derfor vil 10/40 ha samme egenskap som 10/30 på vinteren og 15/40 på sommeren... Kom gjerne med flere innspill wink.gif
Mvh Eyvind

#10 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 24 May 2004 - 23:00

I papirer fra fabrikken står det. 10-40 Do not use

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#11 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 24 May 2004 - 23:00

Jeg vil absolutt fraråde å bruke syntetisk på en motor som er kjørt med mineralolje og 6,2D er ikke engang beregnet for syntetisk olje derfor kjør mineral olje 15-40 om sommeren evt. 10-30 om vinteren dersom du bor på steder der det er kalt.

-Knut

1978 Blazer K5

#12 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 24 May 2004 - 23:00

15/40 MINERALOLJE året rundt.
Bytt olje og filter hver 5-7000 km.

IKKE syntetisk.....

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#13 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 23 May 2004 - 23:00

Statoil har jeg mest erfaring med.... Kjører nå med Truckway 10/40 helsyntetisk... gikk over fra mineralsk.... Funker som bare det:D (selv om ikke alle er enige i det... hehe)

#14 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
hvor mye olje skal/bør en 6.2 bruke, på min -91 må jeg etterfylle "endel" innimellom :-)
har gått ca. 220 000 km

Opprinnelig postet av suburban91



ca 1 liter pr 1000 km er normalt forbruk på en 6,2 diesel. bruker den mere så er det noe galt med motoren.smile.gif

****Behov for billig bildeler levert RETT HJEM til deg? Besøk min webside.****

#15 CHEVVYAZER

CHEVVYAZER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Det er nok best og kjøre med olje som har de specs som er
foreskrevet til bilen din ! Tror heller ikke motoren din setter noe mer pris på en syntetisk olje kontra en mineralsk !
Det viktigste du gjør på en gammel motor som begynner og få noen km på baken er og korte ned på intervallene og bestandig bytte filter !
Jeg har halvert intervallen på min !

#16 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Normalt oljeforbruk er nok ikke 1 liter pr 1000 km..... da er det på tide å tette noen lekkasjer og overhale topper snart :-) !! Min gamle 6,2 bruker en liter olje på ca 4-5000 km... heller på en liter og kjører 1000 km til før jeg bytter olje og filter. kunne nok ha skiftet olje oftere, men en gang hver 2,5 mnd er sånn passe.... 6,2'en rekker jo ikke å bli kald engang på sommeren.... :-)

#17 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 01 October 2004 - 23:00

en annen ting som er verd å merke seg når du sier at de har større klaringer er at mineralolje smører faktisk bedre enn den syntetiske olja og danner en sterkere oljefilm på lager og glidepunkter enn syntetisk.

Begge oljene har sine bruksområder så velg riktig.
6.2D skal ha mineralolje.

-Knut

1978 Blazer K5

#18 Rozzy

Rozzy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 28 May 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Det er bare å "save'", den texten din, Knut.

Det blir nok ikke siste gang dette spørsmålet komme opp her på forumet...

Trond


hehe d trur nesten æ åså.. men fikk æ svar på mitt spm, + enn masse info om olje æ ikke har hørt om...


Takk for svar! men bare kom med innspill hvis du/derre ser at d mangler noe om olje hær.

D ble 15/40 fra statoil.

#19 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

traktor universal vil antageligvis være den motorolja som tilfredsstiller selv de strengeste krav, den er godkjent for både motor, gir(ikke automat), drivverk(ikke med ls-sperre) og hydraulikk. dette er hvis man ser bort ifra ekstreme forhold (f.eks hydraulikk på anleggsmakiner)

Chevy Diesel Drivers Norway

#20 Chevrolet

Chevrolet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Bruk 15w/40. Kan også bruke 15/40 Multi Grade. Bytte filter rundt 3000miles, AcDelco!