Gå til innhold



Foto

Heving av TJ


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#21 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 13 December 2003 - 00:00

Hvordan er det å få godkjent 2,5" Emu heving og 1" body lift ??

Er det noen merker som ikke godkjennes eller.... Og hva er evnt priser på sånt ?

Stein

#22 morten

morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 825 Innlegg:

Posted 13 December 2003 - 00:00

Sitat:

Hvordan er det å få godkjent 2,5" Emu heving og 1" body lift ??

Er det noen merker som ikke godkjennes eller.... Og hva er evnt priser på sånt ?



Du får med skikkelige TÜV-papirer på Old Man Emu hevesett, i hvertfall dersom du kjøper det fra 4x4 Supply. Ellers så forhandler også BGNor Procomp-hevesett med godkjenningspapirer til TJ.

--
Morten A. Middelthon
http://flipp.net/
http://jeep.flipp.net/

#23 jeeptj

jeeptj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 13 December 2003 - 00:00

Ville absolutt gått for OME, har prøvd begge deler.

Erik

#24 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Sitat:
Har også et spørsmål om bodylift hevingen min. Girstanga må nok byttes da den akkurat stanger i bakkant. Det går greit, men den burde ha litt mer vandring bakover. Hvor får man tak i en lengre spak, evnt en rettere en ?? Er det noen som har en liggende ??


Gearstangen din må forlenges, på mitt BL kit er denne forlengelsesdelen inkludert. Men det er bare en kort metallstang tilsvarende løftet på kittet, så en sånn finner du lett hvis du ikke fikk den med.
Ta av gearkule, gummibelgen og midtkonsoll. Så må du ta av en gummiplate som sitter på kardangtunnelen, slik at du får adgang til hylsen som fester gearstangen til gearkasse. Denne løsner du ved å presse hylsen ned og samtidig vri(mot klokken så vidt jeg kan huske)ca 1/2 omdreining. Denne er fjærbelastet og spretter opp når den løsner, enkelt men jæv.... trangt. Nå kan du trekke ut gearstangen.
Med gearstangen ute, merker du deg hvordan den ser ut slik at du får den rett sammen igjen. Den er to delt, den nederste delen banker du av med hammer. Denne kutter du i to på midten, for så å sveise inn forlengelsesdelen her. Veldig viktig at du merker opp alt før du kutter, slik at alt haver i rette vinkler(og hva som frem og bak osv) når du sveiser sammen.
Alt settes så på plass i motsatt rekkefølge av demonteringen.
Lykke til!

Tread heavy...it will grow back!

#25 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 13 December 2003 - 00:00

Sitat:
Flott bil! Hvor har du kjøpt kufangeren? Produsent? Har lenge vært på jakt etter noe til min TJ, men ikke funnet noe som jeg liker.
Liker looken på jeepen din uten hevesett smile.gif Flat og 'mean'.


Har tatt en sjekk og finner ingenting av tall eller bokstaver på fangern i det hele tatt. Men bilen stammer fra Drammens område så jeg vil tippe at gutta på 4X4 Supply kjenner til typen ???

Stein

#26 Rudi

Rudi

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Erik, var du på Rena i August med en Rød TJ?
I så fall har jeg bilde av deg på rampa, det er vel ikke OME du får så mye flex med???
Viktig emne dette her, har lyst til å finne det rette hevesettet på første forsøk, så det er greit å vite hva andre har, og hvordan det funker...



For Haugland 4springarlag
Rudi
Kreativ konsulent og sjefssjenker

#27 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Han jeg kjøpte vinsjen min av hadde TJ med OME. Det var helt sprøtt, når han satte beinet på støtfangern ble bilen 10cm lavere så det ut som.. det må være de mykeste fjærene jeg har sett. Jeg ville øyeblikkelig ha TJ!

Når det gjelder rullemotstand, har du prøvd å eksperimentere litt med lufttrykket? Dvs. mere luft? Med for lite luft triller bilen utrolig tungt, merker det selv på 31"'ene mine. Prøv å blås i 30 en gang, det er sikkert alt for mye så det hopper og spretter, men bare for å teste rullemotstanden... er ikke sikkert det er dekka sin skyld i seg selv. Ellers kan jeg anbefale Goodyear Wrangler MT/R, som jeg har selv.

P.S. Han med TJ'n hadde også kappa litt i overkant av brakettene til undre bærearmer foran (og muligens bak, er ikke helt sikker på hvordan det ser ut der). Dette er noe jeg har tenkt å gjøre selv når jeg får råd til lengre dempere og bremseslanger, er nøyaktig samme opplegg foran på XJ'n. Der er det bærearmen som butter i braketten på forakselen som begrenser droppet. Med et lite snitt kan man få ganske så mye bedre dropp.

Endret av - amund on 15 des 2003 11:50:16

#28 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 25 January 2004 - 00:00

Sitat:

Hei Tomas

Den front-fangeren var fin. Har du kjøpe den hos BGNOR? Hva møtte du gi for den?

Solo

-OIIIO-



Hei Solo, Fangeren på bildet av TJ med winch, er en smittybilt fanger, riktig. Med winch feste. Den er kjøpt hos BGnor, og jeg gav rett over 4000 kroner tror jeg.
Hadde en helt maken fanger tidligere, uten winch feste. Den hadde lyktefester istedet. Har solgt den.

01-TJ / 31x10,5 MTR

#29 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Sitat:
Ville absolutt gått for OME, har prøvd begge deler.


- Hvordan ble bilen å kjøre ?
- Hva kostet Emu-settet ?
- Hvor enkelt var det å montere ?

Mange spørsmål, men bilen min er lav. Det fant jeg fort ut på søndagen som var !!

Stein

#30 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Svarer meg selv litt jeg!!

EMU 2" 6150,- + mva Godkjent
Pro Comp 2,5" 5900,- + mva Godkjent

Emu bodylift 3" 2655,- + mva IKKE godkjent
Pro Comp bodylift 2" 1800,- + mva Godkjent

Alle settene leveres 100 % komplette ifølge leverandørene, men emu settet innebærer mere jobb ved å måtte senke transferkassa (???) og noen stag +++

Noen sier at Emu settet er best, Hva skiller ?? og hva er lurest ??

Stein

#31 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

har selv wrangler mt/r 31x10,5 og kjører med rundt 30 i dekka. og ja, det humper litt mye noen ganger, men det er uten heving.
Når det var snakk om luft trykk, hva er anbefalt på slike dekk? noen som har eksperimentert noe i forhold til slitasje og rullemotstand??

01-TJ / 31x10,5 MTR

#32 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Sitat:

Svarer meg selv litt jeg!!

EMU 2" 6150,- + mva Godkjent
Pro Comp 2,5" 5900,- + mva Godkjent

Emu bodylift 3" 2655,- + mva IKKE godkjent
Pro Comp bodylift 2" 1800,- + mva Godkjent

Alle settene leveres 100 % komplette ifølge leverandørene, men emu settet innebærer mere jobb ved å måtte senke transferkassa (???) og noen stag +++

Noen sier at Emu settet er best, Hva skiller ?? og hva er lurest ??
Stein



Jeg vil ikke si noe om hvem som er best, derimot:
Spør her (eller andre steder) om du kan få prøvekjøre en TJ med
de forskjellige settene du vurderer.
Selv om du må kjøre en time eller 2, så er det verdt det...
Spør så eieren hvorfor han gjorde det valget han(hun) gjorde.

Lift kit er (som alt annet) kompromisser.


Regards,
PerJ

#33 myggen

myggen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

har nylig montert 2"ome på min TJ det tar ca.2-3 timer (er ikke akkurat bil mekaniker) å senke transferkassa tok ca 5-10min.så den jobben er ikke noe å bekymre seg for. "noen stag"det er en brakett som festes til eksisterende feste for panheard stag(vet ikke om dette er riktig skrevet)på bakakselen,enkel jobb.ingen store forandringer på kjøre egenskapene etter heving,ble muligens noe "bløtere"å kjøre i svinger. så ome settet kan anbefales

#34 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Tja, Ingen dum ide om å treffe likesinnede biler med de forskjellige settene. Ser at Myggen kjører en TJ og bor i buskerud, Kanskje vi kunne treffes ved en anledning ? Hvordan er det med Tomas ? Du har jo hatt et par TJ´er ser det ut til ??

Er det andre TJ´er i nærheten som har lyst på et "bensinstasjon" møte e.l. ??

Ville vært morsomt å sett og prøvd noen biler.

Stein

#35 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Sitat:

har selv wrangler mt/r 31x10,5



Jeg har samme dekk og dim, men på Cherokee. Fant ut at 30 er alt for mye.. jeg gikk rundt og hata OME-fjærene mine, alt skranglet selv på striper på asfalten... men så var det bare for mye luft. Ikke mye for mye heller, cirka 25-27 foran og 25 bak er helt nyyydelig. Men har ikke fått forsket på verken bensinforbruk eller slitasje.

#36 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Har TJ med Emu sett, litt ekstra coilspacere og bodylift, og kjører 35" på dette oppsettet(se bilder på rigs). EMU settet er griselett å montere(hvis du finner garagen min, så ser du EMU montering på en ZJ, er ganske likt på TJ), det gjelder sikkert ProComp settet og! Senking av skidplate på Emu settet er vel optional. Du gjør det for å få en "snillere" vinkel på kryss og mellomaksel, og dermed unngå drivlinevibes, men det viser seg at en del TJ'er ikke får disse vibrasjonen når du hever 2,5". Det minsker dog også slitasjen på sikt, på mellomaksel og kryss.
Emu settet er klart mykere enn ProComp settet, og du får nok litt mer flex i terrenget med det. Anbefaler at du kjøper HD utgaven, hvis du kjøper EMU, spes hvis du har hardtop, havner fort litt mere stash på en sånn bil. Og alt veier litt...!
På vei er EMU settet veldig ok, mykere enn orginalt. ProComp settet er også veldig bra der, litt GTI følelse, krenger lite!



Tread heavy...it will grow back!

#37 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Så hvis jeg vil ha en god bruksbil, samtidig som jeg ønsker en morrobil til litt terreng, så kan Pro Comp settet faktisk være litt bedre?
Sitat:
ProComp settet er også veldig bra der, litt GTI følelse, krenger lite!


Og hvor mye slitasje snakker vi på sikt ? Drivledd-bytte om 1 år ller 5 år ?

Er veldig i tvil skjønner du.

Stein

#38 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 15 December 2003 - 00:00

Begge settene fungerer bra, du gjør nok ikke et dårlig valg uansett hva du velger. Det blir en smakssak! En kompis av meg, nick
"Marthe" har ProComp på sin TJ, han er fornøyd med sitt oppsett. Men han har lyst til å sette på EMU dempere, da han syntes det er noe stivt.
Slitasjen øker med hvordan Jeepen brukes, men delene vi snakker om er jo slitasjedeler, de skal byttes før eller siden, og prisene på feks kryss er ikke avskrekkende. På en så ny Jeep som du har, vil de nok holde en stund uansett.

Tread heavy...it will grow back!

#39 Rudi

Rudi

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 16 December 2003 - 00:00

Sætre, har du bare OME ++ på din rig
Hvor mye har du heva ekstra sånn ca
Hadde tenkt på 4" hevesett og 33", sånn at jeg kunne øke til 35" bare med en liten bodylift senere.
Kommer sikkert til å bruke TJen min daglig en tid fremover, så det må jo funke på veien og.
Sitat:
Lift kit er (som alt annet) kompromisser.

Tja, Skyjacker 8" long arm suspension er vel like kompromissløs som biltilsynet hadde vært om noen ville ha det godkjent


For Haugland 4springarlag
Rudi
Kreativ konsulent og sjefssjenker

#40 jeeptj

jeeptj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 16 December 2003 - 00:00

Sitat:

Erik, var du på Rena i August med en Rød TJ?
I så fall har jeg bilde av deg på rampa, det er vel ikke OME du får så mye flex med???
Viktig emne dette her, har lyst til å finne det rette hevesettet på første forsøk, så det er greit å vite hva andre har, og hvordan det funker...



For Haugland 4springarlag
Rudi
Kreativ konsulent og sjefssjenker



Ja jeg var på Rena i høst og det som står på bilen idag er OME langslagsdempere,orginale bærearmer(utskåret i brakettene)og Pro Comp
fjærer.
Jeg erfarte at foringene på bærearmene til ProComp settet ble oppspist
veldig fort, samt foringene på demperne

Erik