Gå til innhold



Foto

Info om 2,8 td


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 10:07

Hei, jeg lurer på om noen av dere kan gi meg svar på følgende ang Rocky sin 2,8 td;
- HK og dreimoment orginalt
- Hva tåler den av oppskruing av diesel og turbotryk
- Hva er kritisk eksostemp
- Har man noe igjen for opptimalisering/trimming
- Er det en bra, problemfri motor som gir mye for pengene

På forhånd takk
PS jeg vurderer å montere en slik motor i en annen type bil, der den er vanlig brukt i steden for tørst bensiner smile.gif

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 22:39

QUOTE(Roar M @ 8 Mar 2008, 10:07) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, jeg lurer på om noen av dere kan gi meg svar på følgende ang Rocky sin 2,8 td;
- HK og dreimoment orginalt
- Hva tåler den av oppskruing av diesel og turbotryk
- Hva er kritisk eksostemp
- Har man noe igjen for opptimalisering/trimming
- Er det en bra, problemfri motor som gir mye for pengene

På forhånd takk
PS jeg vurderer å montere en slik motor i en annen type bil, der den er vanlig brukt i steden for tørst bensiner smile.gif



Ska du pell ut V8en no da??

Nu veit æ ikke så mye om denne motorn, men det e vel en toyota motor??? sa da sku den vel funk bra?
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 hår ball

hår ball

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 23:03

QUOTE(Roar M @ 8 Mar 2008, 10:07) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, jeg lurer på om noen av dere kan gi meg svar på følgende ang Rocky sin 2,8 td;
- HK og dreimoment orginalt
- Hva tåler den av oppskruing av diesel og turbotryk
- Hva er kritisk eksostemp
- Har man noe igjen for opptimalisering/trimming
- Er det en bra, problemfri motor som gir mye for pengene

På forhånd takk
PS jeg vurderer å montere en slik motor i en annen type bil, der den er vanlig brukt i steden for tørst bensiner smile.gif


HK er jeg usikker på, men det er 250NM orginalt i disse, vertfall sto det det i instruksjons boka på min 85mod..
Så vitt meg bekjent så er disse motorne meget slitesterke med tanke på oppskruing, folk flest skrur jo opp så den henger seg opp på gassen, og litt ned igjen.. og rundt 1,2 bars trykk..
Kritisk eksos temp? diesel og bensin er jo to forskjellige prinsipp når det kommer til trimming, får diesel motorene for lite suppe så senkes eksos tempen, men får den alt for mye vill den gå varm, så man har et mye større slingrings monn på diesel sammen ligna med trimma bensin...

Om trimming lønner seg? jo, helt klart, blir som natt å dag og kjøre..
Og jeg har pr i dag ikke sett/hørt om noen som har kjørt ihjæl en 2,8 td motor, eneste er jo slike random feil, vann pompe, toppdeksel pakning, topp pakning og helt vanlige slite deler, men aldrig sett noen som har kjørt ihjæl en råde eller noe nei..
jeg har planer om og prøve en 2,8 TD fra rocky i hiluxen om 2,4 dieselen går til helvette..
85 rocky 2,8TD: hilux akslinger og 35 to come.
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.

#4 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 23:34

Jeg er grønn når det gjelder TD og grønn når det gjelder Rocky. Men har nå en sånn en stående bak garasjen her og tenkte å stille opp litt trykk på turboen. Hvordan gjør jeg dette, noen som kan forklare en grønnskolling dette? Må sikkert ha det inn med teskje. Og vil den ha noe utbytte av grovere eksos, hvor grovt i såfall? Må jeg ha lyddemper?

En bare en bil som skal brukes i terreng, den har allerede fått SPOA og 33 tommere.
Tlf: 98883546

#5 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 07:59

Takker for svar. Jeg skjønner motoren tåler å blibrukt biggrin.gif
Er det noen som har fått målt effekten av en "trima" 2,8td.....eller kan noen si noe om hvordan kreftene er i denne motoren kontra yotas 2,4td ?
Jeg vurderer å hive ut en V8 ja, og konvertere til Rocky motor. Den er veldig mye brukt som erstatningsmotor i min bil tongue.gif

#6 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 10:27

QUOTE(Roar M @ 10 Mar 2008, 07:59) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar. Jeg skjønner motoren tåler å blibrukt biggrin.gif
Er det noen som har fått målt effekten av en "trima" 2,8td.....eller kan noen si noe om hvordan kreftene er i denne motoren kontra yotas 2,4td ?
Jeg vurderer å hive ut en V8 ja, og konvertere til Rocky motor. Den er veldig mye brukt som erstatningsmotor i min bil tongue.gif



Jah så en sånn en tell salgs før ei stund sia, me rocky motor smile.gif bi jo tøfft:)

Tru om rover v8en passa ned i en lada salooooon?wink.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#7 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 20:50

Jeg har for tiden 1 runde på pumpen og ingen wastegate, (kappet slangen til klokka og satt i en bolt).

Uansett om du skal trimme skikkelig så vil jeg anbefale skikkelig filter og skikkelig eksos, konfilter rett på turbon og minst 2.5" eksos helst 3" bare å kvitte seg med varmen fort.

Når jeg får eksos og styr så skal jeg stille på mer, ladder ca en bar ved fullt pådrag nå.

90hk originalt, blir utrolig mye sprekere bare etter en halv runde.



#8 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 13:35

QUOTE(Coltaine @ 10 Mar 2008, 20:50) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har for tiden 1 runde på pumpen og ingen wastegate, (kappet slangen til klokka og satt i en bolt).

Uansett om du skal trimme skikkelig så vil jeg anbefale skikkelig filter og skikkelig eksos, konfilter rett på turbon og minst 2.5" eksos helst 3" bare å kvitte seg med varmen fort.

Når jeg får eksos og styr så skal jeg stille på mer, ladder ca en bar ved fullt pådrag nå.

90hk originalt, blir utrolig mye sprekere bare etter en halv runde.


Når dere snakker om å justere opp pumpa, hvordan gjør dere dette? Sleng gjerne inn ett bilde av hvilken skrue/duppeditt det skal justeres på. Tenkte jeg skulle kappe slangen å sette i en bolt.

Tenkte å lage en snorkel med konfilter på. Trodde kanskje 3" eksos ble litt overkill, men er det best så blir det det. Men det blir vel litt vel mye bråk hvis jeg ikke har lyddemper?

Takker så mye for svar smile.gif

Håper å få bilen klar til påsketreffet. Må få sveiset ESAB bak og få hivd dekk på felgene jeg har breddet og flyttet senter på også.
Tlf: 98883546

#9 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 21:00

QUOTE(Roar Hovet @ 11 Mar 2008, 13:35) <{POST_SNAPBACK}>
Når dere snakker om å justere opp pumpa, hvordan gjør dere dette? Sleng gjerne inn ett bilde av hvilken skrue/duppeditt det skal justeres på. Tenkte jeg skulle kappe slangen å sette i en bolt.

Tenkte å lage en snorkel med konfilter på. Trodde kanskje 3" eksos ble litt overkill, men er det best så blir det det. Men det blir vel litt vel mye bråk hvis jeg ikke har lyddemper?

Takker så mye for svar smile.gif

Håper å få bilen klar til påsketreffet. Må få sveiset ESAB bak og få hivd dekk på felgene jeg har breddet og flyttet senter på også.


Sett inn en slags muffler, helst en sånn som du ser rett gjennom.

Også sett bakdiffen frem om du skal sveise, diffbremsen i rocky funker faktisk ganske greit.



#10 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 23:14

Som å forstå, så er det lite feil på 2,8 til rockyen.
Hva er bra og dårlig på disse 2,8 td
hva med Trooperen sin da 2,8 td

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#11 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 08 October 2008 - 23:21

QUOTE(tutti @ 7 Oct 2008, 00:14) <{POST_SNAPBACK}>
Som å forstå, så er det lite feil på 2,8 til rockyen.
Hva er bra og dårlig på disse 2,8 td
hva med Trooperen sin da 2,8 td


Har hittil bare bra og si om disse motorene. Starter lett, og tåler å bli burkt, jeg bruker min aktivt og den har ikke sviktet enda. Eneste jeg har som er negativt er at den lekker olje fra tappepluggen på bunnpanna, men det var en tosk som satt på en bulka kobberring sin feil.

2.8 i trooper aner jeg ikke noe om.





#12 Tom87

Tom87

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 15 February 2010 - 18:07

QUOTE(Coltaine @ 10 Mar 2008, 20:50) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har for tiden 1 runde på pumpen og ingen wastegate, (kappet slangen til klokka og satt i en bolt).

Uansett om du skal trimme skikkelig så vil jeg anbefale skikkelig filter og skikkelig eksos, konfilter rett på turbon og minst 2.5" eksos helst 3" bare å kvitte seg med varmen fort.

Når jeg får eksos og styr så skal jeg stille på mer, ladder ca en bar ved fullt pådrag nå.

90hk originalt, blir utrolig mye sprekere bare etter en halv runde.


Jeg har satt på en bleed-ventil og justert pumpen så den lader 0,7-0,8 bar. Har prøvd å gå høyere, men ble plaget med at gassen hengte seg opp før jeg nådde en bar, og det ble en sinnsyk svartrøyk huh.gif Hva må jeg gjøre annerledes? Vil hente ut mer krutt av denne, for potensialet er jo ikke utnyttet i d hele tatt!