Gå til innhold



Foto

Justering av dieselpumpa 3.3TD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 16:19

Jadda, dette har vært oppe tusen ganger før, men jeg drar det frem nok en gang...

Jeg har montert IC, 3" eksos og 0.7 bar i laddetrykk.. Dieselpumpa er justert på skuren bakpå Boost-compenastoren. Skruen er justert inn 2 omdreininger fra skruen tar i fjæra inni der. Før trubotrykket kommer ryker den svart som bare juling, men når turbotrykket kommer ryker den absolutt ingenting. Den slutter også å dra over 2700 o/min. Jeg kan slevsagt dra den lengre, men det er ikke noe effekt å hente der.


Skruen bakpå boost-compenastoren

Har hørt snakk om en annen skrue også.. Fant en tråd her på forumet av en somhadde justert lit på en skrue på sia av pumpa.. Utifra bildet som lå der ser det ut som at den skruen er "Torque cam adjusting nut". Hva styrer/justerer den skruen? Jeg har ikke lyst til å ødelegge pumpa mi pga.. at jeg skrur på feil skruer...


"Torque cam adjusting nut"
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 19:00

Den du har skrud inn 2 omdreininger skal 2 omdreininger ut. Den andre har jeg skrudd helt ut. Har kjørt sånn i over 1 år. Det fungerer brillefint biggrin.gif

Min drar helt til 4000 o/min.

Edited by 1911, 23 October 2007 - 19:03.


#3 lyx

lyx

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 19:05

jeg har skrudd den på siden av pumpa helt ut nesten men d ga absolutt ingen virkning å snakke om.jeg skal justere på denn bak på pompa tenkte jeg,
Terje Pedersen
93289602

#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 19:47

QUOTE(1911 @ 23 Oct 2007, 19:00) <{POST_SNAPBACK}>
Den du har skrud inn 2 omdreininger skal 2 omdreininger ut. Den andre har jeg skrudd helt ut. Har kjørt sånn i over 1 år. Det fungerer brillefint biggrin.gif

Min drar helt til 4000 o/min.


Altså, så den får MINDRE diesel på den skruen bakpå? Den på sia skal altså skrur helt ut så den armen/halvmånen stopper i godset?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 21:35

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Nå har jeg testet. Har skrudd den skruen på siden nesten helt ut.. Fy F*n så den drar nå.. Tydelig at den har fått for lite diesel tidligere.. Turbotrykket økte til 0,85 med dette.. Lyden ble også mye råere... Ryker kankje litt mer før trykket kommer... Har kjørt meg en testtur og flirt hele veien...

Edited by wazzza, 23 October 2007 - 21:35.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 Rune75

Rune75

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 21:46

Skruen bak da, skrudde du den ut igjen ?? Hva er den til i tilfelle, viss det er den på siden som regulerer diesel mengden ? På min er bare den bak skrudd inn å den går forholdsvis godt.. Drar helt til 3500 ihvertfall, har ikke dratt den lengere, er jo en gammel motor.. Har passert 440 000 tusen...

Edited by Rune75, 23 October 2007 - 21:50.


#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 21:57

QUOTE(Rune75 @ 23 Oct 2007, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Skruen bak da, skrudde du den ut igjen ?? Hva er den til i tilfelle, viss det er den på siden som regulerer diesel mengden ? På min er bare den bak skrudd inn å den går forholdsvis godt.. Drar helt til 3500 ihvertfall, har ikke dratt den lengere, er jo en gammel motor.. Har passert 440 000 tusen...


Nei, har ikke skrudd den ut igjen.. Den skruen bakpå regulerer dieselmengden til en viss grad. Den justerer set-punktet på boost-compenastoren, men når turbotrykket øker overtar trykket for fjæra om jeg har forstått det rett.. Min har iværtfall gått for magert... Turbotrykket økte nå som den andre skruen ble justert på...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 peter.e

peter.e

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 07:50

QUOTE(wazzza @ 23 Oct 2007, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Nå har jeg testet. Har skrudd den skruen på siden nesten helt ut.. Fy F*n så den drar nå.. Tydelig at den har fått for lite diesel tidligere.. Turbotrykket økte til 0,85 med dette.. Lyden ble også mye råere... Ryker kankje litt mer før trykket kommer... Har kjørt meg en testtur og flirt hele veien...

Hej läser med spänning om vad ni har gjort med dieselpumpen.Har gjort likadant med min,skruven på sidan har jag skruvat ut helt,och den bak in 2varv.Det händer ingenting,bilen går precis som vanligt mad.gif

#9 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 27 December 2008 - 02:32

Hei å hå på dere.
Har dere en bilde hvor den skruen er, og er det ikke en vakumklokke som styrer turboen på 3,3

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#10 4x4ing4fun

4x4ing4fun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 10 January 2009 - 21:35

Hei, jeg melder meg på lista over de som ønsker nærmere forklaring av hvordan dette fungerer. Har selv prøvd å skru skruen på siden helt ut, og skrudd den bakpå pumpa helt inn, men med svært små økninger i effekt og ingen forandring i turbotrykk?!

#11 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 11:35



"Torque cam adjusting nut"
[/quote]

Er det den skruen som går i gjenom gotsen med en låsemutter på?
Som går til en liten rund tubeditt ting?
Den skal så skrues ut mot torpedoveggen?

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#12 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 09:50

QUOTE(4x4ing4fun @ 10 Jan 2009, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, jeg melder meg på lista over de som ønsker nærmere forklaring av hvordan dette fungerer. Har selv prøvd å skru skruen på siden helt ut, og skrudd den bakpå pumpa helt inn, men med svært små økninger i effekt og ingen forandring i turbotrykk?!



1 justering av pumpen gir mer disel mer røyk bile går litt bedre(fjer mesinheta bak på pumpa"skruen ska ut ca 2-4 omdreiniger)
2 Torque cam adjusting nut" er den som reguler røykgasen "med å bare juster på den liten forskjel"skues hel ut...
3 turbotrykke kan juster på følgene vis,juster på stage som gå til vakumkloka ,så det blir lengre(trøblete)ved å fjerne den lille slangen som går fra turboen til vakumkloken å koblen inn en Justerbar bleed ventil,kan trykke enkelt justeres opp
4 oppjustering av turboentryke bør diselmenden skrus opp samtidig+røygasen/for mer å få mer efekt monter ic å 3"exsos....motor kan nu ta skade,så tenk på tistane på den..

Når man monter 3" exsos øker somregel turbotrykke,ic er en stor fordel
På 3.3 er det orginale stusen på innsuge trant å snevrer efekten på motoren.på min har æ laget ny stus på innsuge2.5" tomer ,orginal knap 1", det fører til mer dremomen å efekt,turboen jober lettere,mer lutft på lavft trykk
Har fjærna stusen bak turboen å laga 3"toms raka rør ut fra turboen,med 35 luger går den imponer bra,kan lade me 1.4 ,er sjelden oppe i dette ladetryke

Edited by Nismek, 13 January 2009 - 23:39.


#13 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 21:45



1 justering av pumpen gir mer disel mer røyk bile går litt bedre(fjer mesinheta bak på pumpa"skruen ska ut ca 2-4 omdreiniger)
2 Torque cam adjusting nut" er den som reguler røykgasen "med å bare juster på den liten forskjel"skues hel ut...
3 turbotrykke kan juster på følgene vis,juster på stage som gå til vakumkloka ,så det blir lengre(trøblete)ved å fjerne den lille slangen som går fra turboen til vakumkloken å koblen inn en Justerbar bleed ventil,kan trykke enkelt justeres opp

Når man monter 3" exsos øker somregel turbotrykke,ic er en stor fordel
På 3.3 er det orginale stusen på innsuge trant å snevrer efekten på motoren.på min har æ laget ny stus på innsuge2.5" tomer ,orginal knap 1", det fører til mer dremomen å efekt,turboen jober lettere,mer lutft på lavft trykk
Har fjærna stusen bak turboen å laga 3"toms raka rør ut fra turboen,med 35 luger går den imponer bra,kan lade me 1.4 ,er sjelden oppe i dette ladetryke
[/quote]

Ja ja. hva er dette ( Justerbar bleed ventil,kan trykke enkelt justeres opp) og hvor kan man skafe en slik ting.
Fins det noe bilder på den tingen.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#14 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 01:17

Bleedventil er en ventil som lager en kontrolert luftlekkasje og derfor senker trykket til wastegate-klokka.
Lavere trykk i klokka = høyere turbotrykk

#15 4x4ing4fun

4x4ing4fun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 15 January 2009 - 19:29

Bleedventil er jo veldig enkelt og greit, dog må jeg gjøre om litt, da jeg monterte turbotrykksmåleren til den slangen tongue.gif Skulle gjerne hatt et bilde av den skruen bakpå pumpa, som det var snakk om...som jeg skjønte det så var det 3 stk skruer som regulerer dieselmengden?? Er litt vanskelig når man er grønn på det, uten bilder...men takk for hjelpen så langt! =)

#16 jaranfg

jaranfg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 29 March 2009 - 12:56

Litt OT.

Er det samma måte å stille det på, på ein 2,8TD 97mod? og viss, hvor mye kan den justeras uten å gjøre no ana? (turbotrykksmåleren viser 0.8Bar nå)
Ein bil uten turbo, suger!

*MB 190E 2,6-12v*
*Patrol 2,8TD 98mod* (te salgs)
*MB 190KE, 2,0TIC Carlsson* (blei ikkje no)
*MB 190E, 2.0 aut. 90mod* (solgt)
*MB 190E, 2.0 man. 88mod* (spiker)
*Lifan LF50QGY* 125ccm

#17 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 26 June 2009 - 20:12

Jeg har lest gjennom denne tråden uten å bli helt sikker på hva jeg skal justere for å gi bilen mer diesel. Tok to bilder i dag, og ringet inn de skruene jeg tror skal justeres. Kan noen fortelle meg om jeg er på rett plass?

Denne skruen var plombert, og sørger for at gasswire`en kan strammes litt mer.



Denne skruen var også plombert. Dere ser hvor den sitter i forhold til oljefilteret.

Offroad-bilder og filmer her

#18 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 June 2009 - 23:20

På det første bildet har du tatt bilde av skruen til maks turtall virker det som. Tviler på at denne gir noe mer diesel. Pumpa begynner vel å dra ned på dieselmengden ca 500 omdr. før du når maks som er ~4300 omdr, iværtfall på min. Så for å få mer opp mot rødstreken kan det hende det hjelper, uten at jeg kan bekrefte det. På det andre bildet har du tatt bilde av boost-compensatoren. Denne skruen skal inn..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#19 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 26 June 2009 - 23:33

Takk for svar!
Da har jeg funnet den ene skruen.

Skruen jeg har ringet inn på detta bildet, er det den skruen som skal skrus ut noen runder?


Offroad-bilder og filmer her

#20 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 June 2009 - 23:41

Jepp. Den heter torque cam adjuster i boka, men hva den gjør aner jeg ikke. Resultatet på min ble at den dro MYE bedre når jeg får opp turbotrykket. Den drar også mye lengre på turtall nå. Den skruen er faktisk borte hos meg...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363