Gå til innhold



Foto

Hel eller halvsyntetisk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 03 January 2018 - 08:22

Hei, e ska bytte olje på Galloper'n å lurte på åssen type olje folk anbefaler.
Har pleid å bruke 10w-40 halvsyntetisk, mn snakka med en beskjent i romjula å han anbefalte helsyntetisk så vart litt usikker.
Så lure på ossen helsyntetisk e burde bruke
5w-30 eller 5w-40? Eller skal e fortsette å bruke 10w-40 halvsyntetisk?

Takker for svar

#2 FixIt

FixIt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 03 January 2018 - 09:39

5W-30 helsyntetisk er helt glimrende for norske forhold. Det er ikke noe behov for å gå lenger ned eller opp i viskositet her i Norge, og større strekk mellom kald og varm-viskositet (f.eks 0w-50) kan lett gjøre oljen mer ustabil over tid, en olje med lite strekk har større forutsetninger for å gjøre en god jobb over lengre tid. Jeg foretrekker Royal Purple HMX, som er en noe dyrere olje (175,-/l), men som har lengre serviceintervall slik at totalen blir gunstig. Den er "full av" zink og fosfor, begge deler er godsaker, spesielt for maskiner som er kjørt litt. Bruker den selv på Pajero Sport med 3,0 bensin, samt 3,2 diesel i Pajero GenIII. Det er ingen argument for ikke å bruke helsyntetisk. Har du tikking i løftere på bensineren på kald motor, kan det lønne seg å ta en innvendig motorvask. Jeg kjører mellom ett og halvannet år på oljeskift når jeg bruker denne oljen sammen med et godt filter.


Kjerring og unger og garasje og hus og Pajero og Pajero Sport og Pajero Sport. Puh.

Livet er en lek. Tror jeg.


#3 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 03 January 2018 - 11:50

Takker for svar.
E tenkte å prøve me 5w-30 olja fra Biltema, da e har brukt 10w-40 på alle biler e har hatt uten problemer.

Mn om e merker no forbedringer i motoren så kan de hende e bytter til et dyrere merke etterhvert ;)

Edited by OleH, 03 January 2018 - 12:18.


#4 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 03 January 2018 - 12:16

Mn ett spørsmål til. Er det skadelig for motor'n om det ligger igjen litt halvsyntetisk olje, når jeg bytter til helsyntetisk?
Tenker da på de lille som blir liggende i oljekjøler'n.

#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 January 2018 - 13:08

Er ikke skadelig å blande hel- og halvsynt. Men det du skal være oppmerksom med hvis du bytter til helsynt er at motoren kan begynne å lekke... En gammel og sliten motor som har kjørt på mineral og halvsynt kan holde tett pga gamle avleiringer, som en tynn helvsynt kan komme til å løse opp. Da kan man argumetere for at motoren kanskje er moden for overhaling, men siden jeg bare kjører gamle motorer kjører jeg kun halvsynt. 

 

Har derimot motoren vært kjørt på helsynt eller er nyoverhalt, er det helsynt som gjelder! 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 03 January 2018 - 13:30

E har også kun kjørt på halvsyntetisk pga e har kun hatt gamle biler, mn dn begynte å kakle noe helt grenseløst når me kjørte ned te vestlandet når motor'n va kald.
Fyste tanken som slo meg var rådebank, mn me tanke på at me kjørte nesten 2000km så tviler e litt på at det er tilfellet. Mn som nevnt tidligere så fekk e tips om å bytte til helsyntetisk pga dn er tynnere å smører derfor bedre når de er kaldt.
Eller er det e som har misforstått?

#7 Dieseldamp

Dieseldamp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 04 January 2018 - 10:46

Om du opplever bankelyder fra kald motor, så kommer dette til og forsterkes ved tynn helsyntetisk olje, viktig ting på disse diesel motorer er hyppig oljeskifter, kjører på min Galloper 2,5 td -01mod halv synt fra biltema, og bytter hver 10 000 km, og glem ikke filter. Annen ting og bite merke til ved disse er bytting diesel filter, her kan du unngå havari av dieselpumpe eller dempe problemer med dritt fra tank system


RIDE SOFT EAT FAT, NO MONEY NO PROBLEMS

#8 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 04 January 2018 - 11:39

E å pleier å bytte for hvor 10.000 km.
Diesel filter byttes en gang i året.

#9 FixIt

FixIt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 04 January 2018 - 13:29

For å klargjøre litt.

Så lenge en olje har en viskositet f.eks 10W-30 så har den en viss tykkelse/viskositet etter en SAE-standard. Det spiller ingen trille om den mineralsk, halv eller helsyntet. Den er like tykk når den er kald, og like tynn når den er varm. Det er et visst slingringsmonn i denne standarden, men ikke noe du som bileier vil kunne merke. Altså: Syntet er IKKE tynnere enn mineralsk. Men den er i stand til å smøre selv om oljehinnen er svært tynn. Det er lettere å bryte oljefilmen på en mineralsk.

Så lenge motoren er i rimelig god teknisk stand, vil den i teorien (i teorien fordi tilsetningene i de forskjellige oljene kan utløse forskjellige egenskaper, uavhengig av hva som er basen til oljen) bruke mindre olje med helsyntet enn med mineralsk. Syntet har som hovedregel høyere kokepunkt enn mineralsk, derved blir det mindre fordamping fra en slik olje.
Syntet er mer stabil for oksydasjon ved høye temperaturer. Derved vil en syntet kunne ta til seg mer drit over lengre tid, noen kan sågar være med på å rengjøre allerede eksisterende slagg. Det skal mye mer til for at en syntet kokser og slagger. Har du en motor som har gått mye og for lenge på dårlig olje slik at det har lagt seg slagg overalt, så vil en syntet kunne fjerne dette, forsiktig og over tid. Derved vil du f.eks få bedre kompresjon fordi oljeslagg i stempelringer blir mindre. Ulempen er at om du har en sliten motor som har gått for lenge på dårlig mineralsk olje, så kan den og ta med seg slagg som tetter rundt pakninger/oringer/etc. Den syntetiske oljen vil altså IKKE ødelegge noen pakninger, men der hvor pakningene alt er sliten så vil ikke gammel slagg kunne hjelpe med å holde motoren tett.
En stor fordel med den syntetiske er at ved kaldstarter, hvor den største slitasjen på en motor som regel skjer, har den syntetiske en sterkere oljefilm enn en mineralsk, ved ellers like vilkår.

SÅ har du en gammel ut henimot utslitt motor, så ja, du kan få mer oljeforbruk i form av lekkasjer, men årsaken er altså at pakningene alt er sliten. Du kan kompensere med å tilsette tettestoff. Gode tettestoff vil gjøre at mye deler av gummi og kork vil svelle litt opp, og derved kunne tette. Dog er det ikke uproblematisk å bruke tettestoff på alle motorer. F.eks er ventilløfterne på din 3.0 bensiner ikke særlig glad i tettestoff, det vil faktisk kunne øke tikkingen som du gjerne alt har litt av ved kald motor. Tikkingen på disse motorene er forøvrig såpass normal å ha ved kald motor at det er nevnt i brukermanualen i min Pajero Sport.
Er motoren din i brukbart god teknisk stand, og serviceintervall er sånn noenlunde overholdt, så er det ikke noe økt forbruk med å gå over til syntetisk olje, faktisk tvert om.

Dog er det stor forskjell på kvalitetene på de forskjellige oljene, også blant de syntetiske. Oljen jeg nevnte over, er ikke en olje du bør bruke på en bil som er under garanti. Rett og slett fordi det er for mye smørende stoffer i den, som feil sammensatt i kombinasjon med dårlig konstruert partikkelfilterløsning, kan ødelegge partikkelfiltre. Denne oljen er dokumenter til ikke å ødelegge partikkelfiltre, men den bør altså ikke brukes i motorer som fremdeles er under garanti. Les gjerne litt mer her. Og her. Her. På en velbrukt motor som fremdeles er i rimelig god teknisk stand, vil den oljen gi deg merkbart mindre mekanisk støy, mindre mekanisk motstand i motoren, med påfølgende bedre drag/mindre forbruk. Dette er ikke noe tant og fjas jeg kommer med, jeg har brukt den HMX-oljen på snart et tyvetalls motorer nå, og resultatet er akkurat det samme. Vår egen Pajero Sport (som har 3-liter bensin og automat) har gått fra 11l/100KM til rett under 10l/100KM på nokså identisk kjøring (500KM i en strekk, ca 60KM/t snitt). Vår Pajero Dakar med 3.2 185HK/500Nm og automat har gått fra 11,5l/100KM til 10-10,5l/100KM. Den er det fruen som kjører, og hun bryr seg katten om hvilken olje, hun kjører samme runden hver eneste dag: hjem-barnehage-jobb-butikk-barnehage-hjem og liker å bruke gasspedalen. Rundt 30.000KM/år. Eneste vi har gjort med Pajeroen er å bytte olje på motor og renset innsuget (men innsuget ble renset før vi startet å måle).
Der finnes og mange andre virkelig gode syntetiske oljer der ute. Både Mobil, Valvoline, Castrol og mange fler har oljer med ekstra fosfor og zink. Det koster litt mer, men gjør "underverker", dog fikser den ikke opp en motor som er mekanisk utslitt.

Det er forøvrig lett å tenke rådebank når kakleriet fra en diesel setter i gang, men det kan altså ha mange andre årsaker. Som feiljustert dieselpumpe, sprekk og derved lekkasjer i topp (2,5 literen er beryktet for sprekk i topp), tett innsug, og mer.


Kjerring og unger og garasje og hus og Pajero og Pajero Sport og Pajero Sport. Puh.

Livet er en lek. Tror jeg.


#10 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 05 January 2018 - 07:11

Takker meget for forklaringen 😉
E kommer til å prøve med et enkelt olje bytte fyst, å hvis de itte hjelper, så komme e gå litt mer dyptgående inn i motor'n.
Har planlagt å ta ut motor å bytte diverse pakninger i sommer, å kommer da til å prøve Royal Purple olja

#11 Dieseldamp

Dieseldamp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 05 January 2018 - 19:15

Har en 4D56 2,5 td Pajero motor Km 180 000 , kjøpt fra dansk hugger, tatt ut da vi huggde bilen pga rust.


RIDE SOFT EAT FAT, NO MONEY NO PROBLEMS