Gå til innhold



Foto

Hvordan gi 6,2'n mere luft :


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Hvorfor???

Jo, den orginale 6,2 dieselen er strupet ned med en slags lyddemper boks. Inni denne er luftrøret kun 5 cm i diameter.
Ved å bruke ett Ø 100mm rør fra filterboksen og rett til grillen, vil du øke motorens luftmengde ved forbrenning. Dette er steg1 mot oppskruing av dieselpumpa.

Ulemper: Du vil høre diesel-rakklingen litt bedre, men det er det absolutt værdt.


Dette trenger du:
100mm ALU-flex rør. Skaffes på C.Ohlson, ventilasjonsfirmaer, ect
100x350 mm blikk-plate
Sterk tape
store slangeklemmer til alu røret.
1 patron sikaflex

Slik gjør du:
Fjern luftfilteret, dekk til innsuget. Fjern allt som har med innluft til motoren å gjøre. Det gjelder også "lyddempern" og plastgreiene i grillen.

Blikkplaten formes som en O, etter innsiden av alu-røret.
Poppnagle og tett skjøten med sifaflex. Denne lille tuten skal nå bli det nye luftfilterinntaket i luftfilterboksen.
Form denne tuten til en oval form, som passer over det orginale luftfilterinntaket på filterboksen. Merk av på filterboksen med tusj, og klipp ut metallet.
Tre inn den nye tuten 1-2 cm inn i filterboksen. Klipp nå på innsiden, mange små hakk i den delen av tuten som er på innsiden. Disse "leppene" bretter du så bakover mot filterboksveggen. Dette hindrer den nye tuen å falle ut.
Klin på med sikafleks mellom "leppene" og filterboksen. Klin også på litt på utsiden, for å få det helt tett.
La Sikaflexen tørke.

Alu røret formes etter det nye inntaket, forsterkes i enden med tape. (her brukte jeg jørst kjæretape, så elektikkertape).
Sikre enden med slangeklemme tilslutt.
I grillen/frontplata på Subb/K5/P-U er det ett 100mm+ hull som den andre enden av røret skal inn i. På noen biler er dette hullet blendet, men er stanset ut slik at det kan fjernes.


------------------------------------------------------------------

Her er noen bilder av denne prossessen:


Her er bilder av gammelt smalt rør, og det nye ALU røret. Det MÅ jo bli bedre dette:







Her er den nye tuten på luftfilterboksen:





Slik ser det ut i motorrommet på en PickUp:




Og slik innenifra på en van (på denne er det to inntak og Ram Air Scoop):



Forfra på van hvis du bruker ett inntak og orginalt front-inntak:



Forfra med Ram Air Scoop:




Jepp, det var en liten "oppskrift". Håper andre kan dra nytte av dette.

Mvh.Trond


Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#2 chevy4

chevy4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 29 June 2004 - 23:00

Og sån ser det ut på Pick-upen min biggrin.gifuser posted image


www.motorgarasjen.com

#3 r6blue

r6blue

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 268 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Prater vi om noe vesentlig effektøkning her eller?

1988 Blazer K5 Silverado

#4 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Prater vi om noe vesentlig effektøkning her eller?

1988 Blazer K5 Silverado

<i><div align="right">Opprinnelig postet av r6blue</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Ja, men bare hvis du har en pumpe som ikke allerede er skrudd max. Det hender de er det fra fabrikk.
Husk også at du MÅ få inn mere luft, hvis du mater inn mere diesel.

På van min har jeg merket en god bedring i akselerasjon, trekkraft i oppoverbakker, ect. Jeg har i tillegg en god fungerende automat med lockup, det har også mye å si for kjørefølelsen.

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#5 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Ja emne om pumpeskruing har vært helt topp.
Det er sikkert mange med meg som lurer på hvordan det fungerer.

Subben og mazdaen selges, Send pm for informasjon.

#6 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Jeg bruker KN filter på van. Dette filteret er mulig blir satt på pick-up'n.
Jeg merket ingen forandring når jeg satt på dette filteret.
Det er et erstatningsfilter for det orginale.

Størst forskjell merket jeg ved å bygge om hele anlegget med alu rør, og skru opp dieselpumpa. Avgassene på PKK kontrollene har også gått ned, selv med 1/4 turn på pumpa.( Pumpeskruing tenkte jeg å lage ett eget emne om)

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#7 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Da tolker jeg det sån at dette ikke er den beste løsningen. Får bli alu rør i løpet av sommeren.

Bruker du KN filter på VAN eller PU:wtf:wtf.gifwtf.gif Kan det være en fordel:wtf:wtf.gifwtf.gif SS skal ha ca 800 for et sånt filter.

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#8 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Jupp, det går utmerket.
Jeg har denne løsningen på Sub-Up'n min. Desverre ingen bilder....men det kan ordnes...

Jeg skar rett å slett ut den midtre seksjonen av luftfilteret. På denne måten fikk jeg bunn og topp, med ett åpent luftfilter rundt.

MEN: Ulempene å gjøre dette på en diesel er store.
Du vil nå suge inn lufta i motorrommet, og denne luften blir utrolig varm. Ved varm luft vil motoren gå dårligere (det er derfor det er så mye effekt å hente ved å montere intercooler på turbobiler).
Ved å gjøre det på "hillbilly-Air" måten tar du lufta fra grillen, ikke motorrommet.
(På sub-up'n har feg minimale skjermer og ikke innerskjermer, så der blir det ikke så varmt..wink.gif)

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#9 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Du Sheriff.

Naboen har 350 med KN filter på gasseren. Da er det bare en rund talerken på toppen av gasseren, med et gjenge stag i senter gjennom filteret og i gjennom lokket på filteret. Egentlig skjønner jeg ikke hva jeg selv skriver.

Det jeg mener, kan jeg ha denne typr løsning på subben??? filteret ligger ikke i en rund boks som nå, men med ett lokk på topp og bunn.

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!