Gå til innhold



Foto

Stanadyne DB2 pumpe justering.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 27 June 2004 - 23:00

OK diesel-dyr, la oss justere pumpa!!!!!

Prosedyre for justering av Stanadyne DB2 pumpa til 6,2 og ’92-’93 6,5 diesel:

Før du starer lønner det seg å gi motorrommet en omgang med høyttrykkspylern.
Dumt å få grus og dritt nedi pumpa.

Fjern luftfilterboksen.

Sett på tenninga og ta av og på den rosa ledningen som sitter på en conector på toppen av dieselpumpa. Dette er ledingen som slår av og på avstengingsventilen til dieseltilførselen.
Husk hvordan det klikker i den. Dette er viktig når du skal sette sammen pumpa etterpå. Setter du den feil, kan du risikere å måtte kjøre dieseltom for å få stanset.

Kople fra ledningene og merk hvor de sto.

Kople fra returslangen på toppen av dieselpumpa.
Gasswire brakett og cruise-controll brakett kan bli i veien, så løsne disse.

Topplokket til pumpa sitter i 3 skruer. Vær forsiktig når du skrur av disse. De kan sitte godt, og jeg har vært borti at de kan knekke. Da er det ikke lett å få ut restene....

Løft topplokket opp og av. Merk hvordan armen på avstengings-solinoiden skal sitte.

På bildene under ser du en pinnebolt som går inn og gjennom kammeret. Denne løsnes og skal skrues ut. Memorer hvordan og i hvilken rekkefølge fjørene sitter på pinnen/akselen. De skal inn igjen samme vei. Dette er den litt ”triky” delen av opperasjonen....
Pinne skal ut, men hold fjørene fast, så de beholder rekkefølgen. Når pinnen er ute, skal fjørpakka ut. Nå må du sannsynligvis rotere ”gass-spjel” akselen ( tverrgående aksel i pumpehuset) samtidig, for å få ut fjørene.







Du er nå klar for å lete etter mate-skruen.....
Nedi pumpehuset ser du nå et hull, se bildet under.




Nedi hullet er det en aksel. Du må nå rotere motoren for hånd (latmannsarm og 15/16 pipe på svingningsdemperbolten f.eks.), til du ser ett hull i denne akselen. Roter med klokka
IKKE bruk startern, for nå har du fjerna Avstengingsventilen!!!!

Nedi dette hullet er det en umbraco skrue, 5/32 (tomme verktøy her vettu).

Denne skal skrues med klokka for mer diesel.
Så mye skrur du :
1/16 – 1/8 omdreining: For 6,2 diesel som ikke har fått noen oppgraderinger, og som ikke ryker grått/sort ved stor belasting/pådrag.

1/8 -1 /4 omdreining: For motor med eksos og innsugsforbedringer. Eller ved innsetting av turbo.

Dette er bare tommelfingerregel. Ryker det MYE ved pådrag, bør du stille tilbake.
Ved for mye mating, øker du IKKE effekten, men kan få farlige høye avgasstemperaturer, som kan igjen kan resultere i sprekket topp eller toppakkning.


Jeg pleier å fjerne dieselen i pumpehuset (suge det opp med papir, ect.), gjør du det husk å fylle opp med diesel får du monterer toppen.
Skulle du likevel glemme det, kan du skru av returventilen og fylle derfra.
Returventilen er den ”dingsen” som returslangen sitter på.

Lykke til med å ”tune” 6,2 vidunderet.....


Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#2 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 28 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er det samme dieselpumpe på alle 6,2 wtf.gif

Trodde det fantes mange forskjellige typer:wtf: I så fall, hvordan ser jeg hva slags pumpe jeg har:wtf:

Eskild
<i><div align="right">Opprinnelig postet av eskild</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Det finner bare en type pumpe til 6,2 dieselen og den heter Stanadyne DB2.
Men det finnes mange varianter av denne pumpen.
Alt ettersom du har en lett eller tung bil, om den skulle overholde avgasskrav for California, ect.
Og GM økte HK på 6,2 motoren opp gjennom 80tallet, så dermed ble det også forandringer inne i pumpa.
Men utvendig, og en del "basic" parametere ble beholdt, som f.eks mateskruen.

Under er en liste over noen forskjellige pumpenummer.
Finner du ikke din pumpe i lista, kommer det av at Stanadyne har forandret nummer på disse opp gjennom årene. Lista viser hvilket nummer som skal brukes ved bytte.

Model Year Engine Stanadyne Model GM Part Number
1982-83 6.2 Light Duty DB2-4126 14050587
1982-83 6.2 Heavy Duty DB2-4153 14050588
1984-87 6.2 Light Duty DB2-4502 23500400
1984-85 6.2 Heavy Duty DB2-4267 14077179
1986-88 6.2 Heavy Duty DB2-4544 23500346
1988-89 6.2 Light Duty DB2-4554 23500931
1989 6.2 Heavy Duty DB2-4723 23503998
1990 6.2 Light Duty DB2-4790 10149609
1990 6.2 Heavy Duty DB2-4779 10149610
1991 6.2 Light Duty DB2-4894 10183929
1992 6.2 Light Duty DB2-4977 10154613
1992-93 6.2 Heavy Duty DB2-4949 10154615
1993 6.2 Light Duty DB2-5056 10154684
1992-93 6.5 Heavy Duty DB2-4911 10183901


TIPS:
Har du en Light duty diesel (c-diesel) kan du bytte til Heavy duty pumpe av samme årgang. Fjærn bare alt avgass-fjaset, sett på J-innsug, forbedret luftinntak.
Har du C diesel, kan du få tak i J topper, og gjøre som nevnt over. I tillegg kan du bruke en 4949 eller 4911 pumpe.
Setter du inn en "bedre" pumpe uten å gjøre forbedringer ellers, risikerer du at den får for nye diesel, med svartrøyk, høy avgasstemp., og sprekkte topper som resultat.

Trond


Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#3 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 27 June 2004 - 23:00

Er det samme dieselpumpe på alle 6,2 wtf.gif

Trodde det fantes mange forskjellige typer:wtf: I så fall, hvordan ser jeg hva slags pumpe jeg har:wtf:

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want