Hummer - Dodge crash.
#21
Posted 05 October 2004 - 23:00
Halvlitern på mila,og livet som innsats.
Det er ikke bare bakdeler med en tung bil;)
Blazer 77 -83-83-78-89+suburban k10 83
mob nr 95142673
#22
Posted 06 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Hvis en amerikansk rammebil hadde truffet det treet som bmw en traff så hadde treet gitt etter og ikke bilen.
Halvlitern på mila,og livet som innsats.
Det er ikke bare bakdeler med en tung bil;)
Blazer 77 -83-83-78-89+suburban k10 83
mob nr 95142673
Opprinnelig postet av blazerteam
Skal jeg være 100% enig med deg i...!!
#23
Posted 06 October 2004 - 23:00
#24
Posted 06 October 2004 - 23:00
2) Kjør med måte, hvertfall i sving og hvor det er trær langs veien,
(men dessverre får vi alle sammen svi lavere fartsgrenser ... 70 sone så man holder på å sovne overallt) bare pga. ungdommer som driver kappkjøring lørdagsnatta, og ender opp rundt et tre som vist ovenfor.... Jeg tror vel de fleste kjører med måte i Norge, bare så irriterende at det skal gå ut over oss moderate og forsvarlige " råkjørere" (vi som kun ligger 20 km over fartsgrensen hvor mulig)
Når det gjelder rammebiler, jeg synes dem ser ut til å bli veldig flate i taket ved rundkast eller kjøre av veien å treffe trær..
Ved en typisk norsk utforkjøring hvor man skrenser av veien og ned en skråning, og treffer et tre med siden av bilen, så tror jeg ikke forskjellen mellom rammebil og selvbærende er så stor. Man treffer ofte treet med taket først, og da hjelper det lite med ramme-bjelker under. Rammen sitter forholdsvis langt inn under bilen, og man blir vel ofte drept mot treet før rammen tar av veldig mye.
Dessuten er noen av ramme-bilene tyngre, det gjør vel at taket blir lettere "banket flatt" enn om en lettere personbil ruller rundt.
Dessverre dødsulykker skjer med alle biler, Men nå etterhvert kommer det enda mer airbag-gardiner på sidene også i større 4wd biler.
Dessuten gjør Staten/Veivesenet så godt dem kan med å gjøre kantene "myke", ved å glatte ut fjellskjæringer og fjerne trær som står langs veien. Dette er bra, og sammen med midt-delere mellom motsatt kjøreretning, så må man vel snart oppnå lavere dødstall i trafikken.
Imidlertid synes jeg dem har gått alt for langt når det gjelder å sette ned farten. Personlig vet jeg at jeg er mye mer konsentrert når jeg kjører langs f.eks E18 i 90 km/time enn om jeg skal kjøre samme veien i 70 km/t... Dette er bare helt latterlig hvor sakte det går der nå, og det værste er at man vanligvis kommer bak en "mann med hatt" som for sikkerhetsskyld ligger kanskje 7 km/time lavere enn fartsgrensen også
Hilsen
Gsimon
#25
Posted 06 October 2004 - 23:00
Her er en som er rullet.
sig
Suburban is the answer (what was the question again?…)
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394
#26
Posted 06 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Men slik ser en BMW 3-serie ut etter crash med tre
Opprinnelig postet av gsimon
Helt feil!! Sånn ser en Ford Escort ut etter krasj med tre..
Morten.
`99 Jeep Cherokee Sport Jamboree 2.5TD
http://www.offroad.n...de=View&RID=160
Goodyear Wrangler MT/R
31x10,5-15
3,5" Rubicon Express + JKS sjakler
#27
Posted 06 October 2004 - 23:00
Her er bilder av krasjen min i sommar..trudde med ein gong då de skjedde at no e de over og ut me både bilen og meg..rev med meg ca 5-6 meter autovern, pluss at eg var 1,5 til 2 meter over bakken med bilen..sjå og bedøm sjølv om eg og bilen hadde flaksB)
Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
Alltid foran Kjøsen
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150
#28
Posted 08 October 2004 - 23:00
fant bildet av den røde bilen på nettet, og der stod det at det var "Bmw" men det er jo helt feil, for det er en escort <94.
Chevy, bildet du viser av rullet Sub er nok på flatmark, ikke mot et tre... men jeg skal være enig, Sub må være blant de sterkeste.
Har selv gjort oppretting på en Vitara som hadde rullet og hadde nesten helt flatt tak, Der var det veldig tynne takstolper, Vitara er jo en japansk ramme-bil, men på slike biler virker det som dem har kompensert for ramme-vekten med å lage resten av bilen i ultra-tynne plater!
hilsen Gsimon
#29
Posted 24 October 2004 - 23:00
Det er vel bare et tidsspørsmål før bilene blir mer deformerbare som H2'en. Som CHEVYAZER sier, det er bedre hvis hastigheten bremses ved at fronten deformeres kontrollert. Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet. Det må jo være med hensikt at H2'en er myk helt forran. Dessuten minst halvparten av crashene i norge er vel 1 bil mot norsk natur, (fjellskjæringer eller trær) ...
#30
Posted 18 October 2004 - 23:00
hvis det er noe resten da???
solbakken
skulle hatt seg...4x4
#31
Posted 24 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Det er litt egoistisk tanke du har Driving, Sub'en din som er så hard i nesa har større sjans å drepe motparten. Er vel ikke så trivelig det heller, å komme fra en crash men tenke på hva som skjedde i årevis etterpå fordi man knuste en personbil.
Det er vel bare et tidsspørsmål før bilene blir mer deformerbare som H2'en. Som CHEVYAZER sier, det er bedre hvis hastigheten bremses ved at fronten deformeres kontrollert. Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet. Det må jo være med hensikt at H2'en er myk helt forran. Dessuten minst halvparten av crashene i norge er vel 1 bil mot norsk natur, (fjellskjæringer eller trær) ...
Hvor skal vi starte her da .
Jeg eier ikke, kjører ikke, bruker ikke Suburban ! Har aldri skrevet det noe sted, ikke noe galt med subber men syns de er en smule for store for min del.
Kopi av melding:
Det er vel bare et tidsspørsmål før bilene blir mer deformerbare som H2'en.
Haha... hvor i huleste har du det ifra.... det eneste grunnen til at H2 ser ut som den gjør er at den møtte en som var kraftigere bygd !
H2 er bygd på tahoe understell, les rammebygg. Dvs ingen spesielle deformasjonsoner i H2 slik det er på nye personbiler idag. Har du noen gang sett under/ i fronten på H2 ?.... H2 er en av bilene som har fått kritikk for ikke å ha noen deformasjons soner(på samme måte som selvbærende bygg) siden dette er en ganske ny bil, dette kombinert med vekt og høyde på fronten gjør at H2 ikke er spesielt koselig å møte med en mindre personbil.
Rammebiler har stort sett ingen spesielle deformasjons soner slik som selvbærende karroseri har !.(kommer vel mer etterhvert på enkelte bilvarianter men langt ifra alle av helt naturlige grunner).
Kopi av melding:
Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet.
Det håper jeg da !.... men også ! hva har det med saken å gjøre.
Kopi av melding:
Dessuten minst halvparten av crashene i norge er vel 1 bil mot norsk natur, (fjellskjæringer eller trær) ...
Sitter ikke på den statistikken akkurat nå men det skulle overraske meg stort om du har rett. Kanskje 10 % maks, tenk bare på så mange folk som bulker hver dag !... Og de fleste bulker i Oslo...
Biler og mennesker er igrunn ikke laget for å kollidere og jeg tror vi alle satser på at vi slipper det. Skulle man først kollidere så for man vel prise seg lykkelig hvis alt går bra.
Har ingen egoistiske tanker rundt dette temaet... Ramser bare opp fakta og ønsker megselv ikke vondt... Syns det er for ille hvis folk mener at det å krasje i en toyota starlett er dødskult og mye bedre å krasje med enn en sub for eksempel ! Fordi den har deformasjons soner !!!
For ordens skyld:
Hvis jeg skal kollidere med en fjellvegg og lignende så vil jeg gjerne ha en bil med deformasjons soner.
Hvis vi levde i den ideelle verden hadde alle typer kjøretøy hatt deformasjons soner og et ubrekkelig "bur" rundt kupeen. Og vekten til alle bilene hadde vært identisk og det fantes bare en måte å krasje på !
http://www.m4x4cn.com
#32
Posted 23 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Obs taket skal ikke deformeres hvis den skal holde noe i nærheten av 5 stjerner...
Obs gjelder ikke så veldig mye på cab !!!.... Tak konstruksjonen på cab har lissom ingen mission i den strukturelle oppbygningen av karroseristivheten på kupen av slike biler...
#33
Posted 22 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
....ser faktisk ut som om H2'n har fått mest juling:o:o:o:fish:
512TR
Opprinnelig postet av 512TR
BLAZER S-10 (Sport???)
#34
Posted 22 October 2004 - 23:00
sig
Suburban is the answer (what was the question again?…)
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394
#35
Posted 22 October 2004 - 23:00
Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
Alltid foran Kjøsen
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150
#36
Posted 24 October 2004 - 23:00
I en smell er det bil mot bil, kroppen mot bil. og indre organer mot kroppen. Ferdi ferdi. Slik er det.
Når det gjelder bilulykker, er det to utfall. Enten hadde du kanon flaks,
eller så hadde du uflaks. Det værste er at det faktisk stemmer.
#37
Posted 24 October 2004 - 23:00
#38
Posted 27 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Som CHEVYAZER sier, det er bedre hvis hastigheten bremses ved at fronten deformeres kontrollert. Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet.
Opprinnelig postet av gsimon
Blir litt off-topic:
Renaulten min fra 1978 har såkalt dempende front. Dvs. at rammevangene som motoren er festet i(ja det er rammevanger på renaulten) skal krølle seg sammen som et trekkspill og dermed dempe krasjen.
Ser at enkelte japsemerker reklamerer med at de har utviklet denne "revolusjenerende" teknologien i 2004.......
__________________________________________________
"Outer diameter of all pipe must exceed the inner diameter. Otherwise the hole will be on the outside."
#39
Posted 28 October 2004 - 23:00
ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N
#40
Posted 28 October 2004 - 23:00
Egentlig litt "trist" tema, har selv hatt trafikkdødsfall i familien. Det som i jeg ikke har sett nevnt her, er at NCAP stjerner deles ut innen flere vektklasser (småbil, mellomklasse, storbil) og er ikke, jeg gjentar ikke sammenlignbare mellom biler i forskjellige vekt klasser. En stor tung bil vil alltid "vinne" mot en mindre og lettere. Eks. Mercedes E-klasse mot Renault Clio (Begge 4 stjerner ca. 2001 mod.). Vet hvilken jeg ville sittet i. Poenget er at dette kan virke misvisende i testene. En bil på 2000 kg. mot en bil på 1000 kg. vil uansett ha fysikkens lover på sin side, Stjerner eller ikke...