Gå til innhold



Foto
- - - - -

zon`s niva-garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#21 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 18 June 2009 - 20:40

Krybba er montert . Bilde forfra:


Bakfra. Her ser man også de ekstra hullene som er laget for bensinrørene (den nye motoren har injection):


Slenger også med et bilde av de nye bremseskivene:


#22 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 22:26

Resten av drivverk og hjuloppheng er ferdig montert:


"Original" Lada alufelger produsert i Italia og slitte BF all-terrain (enn så lenge).


Eksosanlegget er montert, det måtte bygges om litt for å passe til krybba. laget en skjermplate i rustfritt, ettersom rørene kom så nærme gulvet.
Men nå ligger det hvertfall mye mindre utsatt:


Har begynt å lydisolere innvendig:


Ledningsnettet demontert. Såå mange ledninger...i en lada?? smile.gif :


Elektrisk begynner å komme på plass, og jaggu har gamle Ivan fått seg "hjerne" smile.gif :


#23 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 07 July 2009 - 08:38

Måtte lage et nytt hull til GM-ledningsnettet. Plasserte det så nærme som mulig der hvor det var på donorbilen:


lasteventilen måtte overhales:


Lufting av bremser og clutch gikk som en lek med hjemmelaget lufteverktøy:


Da har de viktigste delene funnet plassen sin i motorrommet:


Bilen startet på første forsøk! og selvfølgelig måtte jeg kjøre en liten tur:


#24 DStraX

DStraX

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 05 August 2009 - 01:27

dette er jo et fantastisk prosjekt ohmy.gif utrolig motiverende å se!


Tim

#25 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 05 August 2009 - 09:29

QUOTE(DStraX @ 5 Aug 2009, 02:27) <{POST_SNAPBACK}>
dette er jo et fantastisk prosjekt ohmy.gif utrolig motiverende å se!


Tim



Takk! Prosjektet står "standby" akkurat nå. Holder på med en ganske stor oppussingsjobb utvendig på huset mitt, men kommer til å fortsette for fullt igjen
om en måneds tid. målet er å få bilen "ferdig" før vinteren. Det som gjenstår er : sparkling, pussing, grunning, lakk, sette inn vinduer og interiør, litt justeringer og oljeskift o.l. så kan jeg hente skilter og begynne å bruke den. Etterhvert kommer jeg nok til å heve litt, montere kufanger og vinch osv.
ikke noe ekstremt, men den må jo se litt tøff ut og få et personlig preg biggrin.gif . Legger ut bilder etterhvert som jeg kommer igang igjen ( bilder sier som kjent
mer enn tusen ord) smile.gif .

Er det forresten noen som sitter med delebiler som har et dashbord å selge (gammel type). Jeg har prøvd å trekke om, men er ikke fornøyd med resultatet.
Kan gjerne komme å skru ut selv, om det er på østlandet.

#26 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 05 August 2009 - 09:39

QUOTE(DStraX @ 5 Aug 2009, 02:27) <{POST_SNAPBACK}>
dette er jo et fantastisk prosjekt ohmy.gif utrolig motiverende å se!


Tim


Ja, det får en si....
De lydisoleringsmattene så utrolig smart ut. Hvor får man kjøpt sånt, og pris på en hel bil? Har også en bråkebil....
Fis en bris...

#27 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 05 August 2009 - 10:04

Ja, det får en si....
De lydisoleringsmattene så utrolig smart ut. Hvor får man kjøpt sånt, og pris på en hel bil? Har også en bråkebil....
[/quote]


Kjøpte de på Biltema. Ganske dyre, har brukt ca en tusenlapp, men tror jeg trenger mer. Etter hva jeg hører andre si, tror jeg ikke jeg kommer til å angre
på at jeg "investerte" i lydisolering. Dette er tross alt en bil jeg kommer til å beholde i mange år (forhåpentligvis). Den har allerede kostet mer enn jeg noen gang vil få igjen dersom jeg selger. Lada ligger jo ikke akkurat høyt i pris smile.gif .
De lydisoleringsmattene jeg kjøpte kostet vel 80,- pr. stk. ( 50 x 100 cm ) , pluss at jeg hadde noe fra før. Jeg har tenkt å bruke en billigere type filt i dørene
og lignende som jeg limer fast med spraylim. Ellers er jo byggskum i alle hulrom et billig og effektivt alternativ, men ikke å anbefale i forhold til rustangrep smile.gif .

#28 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 05 August 2009 - 20:28

Megt pent arbeide du gjør på bilen din. Enkelt og rent uten dikkedarier! smile.gif

#29 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 06 August 2009 - 09:44

QUOTE(Benteruden @ 5 Aug 2009, 21:28) <{POST_SNAPBACK}>
Megt pent arbeide du gjør på bilen din. Enkelt og rent uten dikkedarier! smile.gif



Mange takk! Prøver å ha i bakhodet at bilen skal bli en "hverdags-sliter". Da er det enkle og praktiske løsninger som gjelder smile.gif .

Edited by zon, 11 September 2009 - 20:28.


#30 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 21:10

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her. Men det betyr ikke at jeg har gitt helt opp. Tvert imot. Jeg har sparklet, pusset, grunnet i et uendelig antall arbeidstimer dry.gif . Nå er bilen snart klar for å sendes til lakkering. Jeg har lakkert døråpninger, innside av panser, dører o.l. selv. Kommer nok til å lakkere taket også selv, og matte ned alt annet, slik at en proff kun trenger å sprøyte bilen. Har gjort det samme før med andre biler, og fått en hyggelig pris hos en lokal (meget dyktig) lakkerer.
Har ikke tatt noen bilder på en stund desverre.

En annen ting jeg synes det er verdt å nevne, er et produkt jeg har brukt på steder hvor jeg har slipt bort rust, før grunning.
Her har jeg tatt av dekorlista på takrenna, skrapet av løs rust og smurt på middelet:

Jeg har hatt denne lille kanna i flere år, og de stedene jeg har behandlet har holdt seg rustfrie etterpå (ihvertfall en god stund smile.gif ). Man kan ihvertfall tydelig se at det skjer en reaksjon når man tar det på bart metall.

#31 Chrispede

Chrispede

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 22:45

Sikkelig bra utført, gleder meg til å se videre hva du finner på. Får litt dårlig samvittighet over min egen Niva tongue.gif Må nesten ut i garasjen i morgen å gi den litt kjærlighet =)
I would rather push my Lada than drive an X5

Lada Niva Built for Siberia Not Suburbia!

Always half broken, But never breaks down!

#32 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 20 September 2009 - 18:44

Synes panserlåsen har vært litt treg tidligere, og vært litt engstelig for at wiren skulle ryke. Ettersom panseret åpnes fremover, er det så å si umulig å komme til dersom det skulle skje. Så nå har jeg montert dobbel wire, for sikkerhets skyld wink.gif .


#33 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 06 December 2009 - 21:29

På tide å oppdatere litt nå dry.gif . Bilen er lakkert, amatørmessig utført av undertegnede. Dører, ruter, lister, lys osv. er stort sett montert.
Har desverre ikke fått tatt noen gode bilder av bilen utvendig ennå.

Har kjøpt radio/mp3-spiller på clas ohlson. Den har SD, USB og AUX-innganger, men ikke CD. Kostet 500,-


Montert:


Har også montert el-vifte, etter oppskrift av "Gadgetboy":
http://www.lada.co.u...opic.php?t=9339




Kjørte en liten tur for å teste vifta (den funka smile.gif ) Dessverre rakk jeg ikke ta bilder mens det var lyst:


#34 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 07 December 2009 - 17:33

Detta blir bra! Moro at folk legger ned arbeid i restaureringa!
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#35 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 26 December 2009 - 22:35

Ladan fikk den beste julegava i år smile.gif . Nytt batteri:


Har også kjøpt lim til vinduslåsene, må bare vente til det blir varmegrader.


#36 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 18:38

Har ikke blitt gjort så mye på en stund nå. Jeg ble far til ei lita jente i Desember biggrin.gif , så har ikke like mye tid til bilen lengre.
Dessuten har det rett å slett vært for kaldt.

I går og i dag har jeg derimot fått gjort litt. Fikk tilsendt en del fra Sverige i går. Det er en modifisert aksel til transfer-kassa.
Den vil gjøre utvekslingen på de lave girene enda lavere. Med andre ord: STEINKRYPER-KASSE cool.gif .

Denne modifikasjonen er i Lada Niva-kretser kjent som "The French Mod" (bl.a.).
For dere som ikke kjenner til dette fra før, så er det kort fortalt: En aksel i transfer-kassa har to drev, ett for høy og ett for lav.
Lav-drevet blir dreid ned, og drevet fra diffen blir "krympet" på akselen. Den ser da slik ut:



Deretter må drevet som går imot det mod. drevet byttes ut. Da bruker man 3.-giret fra en vanlig gearkasse.

Forskjellen på original og modifisert utveksling (modifisert til venstre):



Det som så gjenstår er å slipe litt i "huset", for at drevet skal få plass:



Og slipe eller dreie ned diffen, som også er "i veien" for det nye drevet:



Prøvemontert:




Alt i orden! Da er det bare å vente på nye lager og pakninger, som ble bestillt tidligere i dag biggrin.gif .


#37 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 21:15

Da er det duket for en kosedag foran arbeidsbenken:



Når jeg først er i gang å skru på transferkassa kan jeg også fikse en annen svakhet samtidig.
Utgående aksel bakover er veldig kort på Nivan, noe som gjør at simmerringen blir fort slitt og begynner å lekke olje.
Jeg har rett og slett byttet ut et åpent lager og en simmerring, med to lukkede lager.
Dette burde bli "stødigere" og minske vibrasjoner.
For å kunne erstatte simmerringen med et lager måtte det dreies en rørbit som passer utvendig på medbringeren og innvendig i lageret:


Da var kassa satt sammen:



Ny utveksling på lavgir: 3:1 (original 2:1)
Høygir er uforandret.

Blir spennende å se hvor stor forskjell det er. Kommer nok ikke til å sette på denne kassa på en stund enda.
Må først kjøre litt med originalkassa, for å kunne oppleve forskjellen bedre.

#38 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 12 April 2010 - 19:04

Da er påsken over og noen fridager gikk med til å holde på med bilen. Har endelig fått montert vinsjen som har ligget å samlet støv i kjelleren siden den ble overhalt i sommer.
Vinsjen er en WARN M4500 (ca 2tonn), frontfangeren er fra en Lada 1500s.



Rørene som går inn i ramma har 5mm godstykkelse, og i bakendene er det sveiset inn flattjern (siden det er så lite gods bak bolthullene).
I tillegg har jeg satt inn to vannrette bolter mellom rammebalkene.




Har også satt inn fjernlys i blinklyshullene på 1500-fangeren.


Relepakka er plassert under panseret. Det er en hovedstrømbryter mellom den og batteriet. Kablene er koblet til på framsiden av batteriet (ikke synlig på bildet, men Optima-batteriet har to ekstra poler i front, som jeg har blitt fortalt er spesielt til chevrolet).


#39 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 20:00

Har kjøpt "hevesett" til bilen. Det hever ikke stort (1-2cm), men gir litt bedre fjærgang. I tillegg er bilen blitt litt bedre å kjøre på veien smile.gif .
Settet er brukt, og kjøpt av Ragnar0202 her på forumet.


fordemperne er ca 4 cm lengre enn originalt:


bakdemperne er ca 6 cm lengre enn mine gamle (som ikke er originale):


Her er Larvik Niva Forening på utflukt biggrin.gif :


Fikk testet vinsjen, steinkryperkassa og de nye demperne/fjærene, og alt fungerte perfekt!

#40 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 17 May 2010 - 18:36

Da har jeg slaktet et originalt hengerfeste og laget avtagbart hengerfeste/drakrok:





Kommer nok ikke til å dra henger med denne bilen så ofte, men det er greit å ha muligheten.