Jump to content



Photo

Trenger litt hjelp med bilen min.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 PiXeL

PiXeL

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 24 March 2010 - 11:30

Jeg kjøpte meg en 94' mod. Opel Frontera 2.3 TDI for et par måneder siden.
Selgeren kom kjørende fra Kristiansand og jeg møtte han ca i Porsgrunn ved en bensinstasjon.

Gleden var stor når jeg satte meg bak rattet på den "nye" bilen min og satte kursen hjemover - til Tyristrand.

Men etter ca 3 km var det en vannslange som hadde morkna tvers igjennom med det ressultat at toppakninga røyk og bilen varmskjærte seg.

Vi fikk Viking til å frakte bilen tilbake til den bensinstasjonen hvor jeg i utgangspunktet henta bilen, siden han Viking fyren skulle ha 6000 for å kjøre bilen hjem til Tyristrand - i cash...
Slukøra satte jeg meg i bilen til kompisen min som kjørte meg og satte kursen hjemover igjen.

En uke senere fikk vi henta bilen på henger og begynnte å skru.
Kjøpte slipesett og ny toppakning på Mekonomen og fikk bytta ut de nødvendige pakningene på bilen.

Men når vi ivrig skulle starte bilen etterpå viste det seg at vi muligens har rota det litt til med registerkjedet.
Bilen gikk kjempefint i et minutt eller to - kanskje litt "hardt" bare - før motoren bråkutta.
Vi skrudde av topplokket og så da at en vippearm hadde knekt.

Jeg kan overhode ikke mekke på bil og han som har hjulpet meg så langt vet ikke hvordan han skal få fikset dette han heller.
Det skal vel være noen merker på tannhjulene men hvordan disse skal stå ovenfor hverandre aner vi ikke.

Finnes det en snill sjel i Ringerike/ Modum som kan komme og hjelpe meg med å finne ut av dette?
Bilen står i Geithus, og jeg har både lokale og verktøy tilgjengelig.
Har kjøpt ny vippearm.


...

Attached Thumbnails

  • tingogtang_014.JPG


#2 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 posts

Posted 24 March 2010 - 11:59


Mårn Ove.

Kjipt å plages med drittproblemer ja..


Tatt av toppen og sjekket ventiler og stempel etter at det gikk åt skogen igjen?
Det er jo ikke heelt usannsynlig at iallefall en ventil har fått seg en smell.. :/


Qrt

#3 PiXeL

PiXeL

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 posts

Posted 24 March 2010 - 14:00

QUOTE(Kurt (kvasi) @ 24 Mar 2010, 11:59) <{POST_SNAPBACK}>
Mårn Ove.

Kjipt å plages med drittproblemer ja..


Tatt av toppen og sjekket ventiler og stempel etter at det gikk åt skogen igjen?
Det er jo ikke heelt usannsynlig at iallefall en ventil har fått seg en smell.. :/


Qrt

Hei Kurt! smile.gif

Nei, har ikke tatt av toppen enda. Han kompisen min som kan litt om dette mente at det antageligvis hadde gått bra med stempler og ventiler - men det vet vi jo ikke 100%.

#4 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 posts

Posted 22 March 2011 - 18:28

Kan veldig lite/ ingen ting om Opel, men vippearmer knekker ikke ofte av seg selv.
Det som kan ha skjed er at dere bommet hårfint på timingen så motoren rakk å gå noen runder før det buttet.
Jeg hadde tatt av toppen(sikkert ikke gøy)og kontrollert ventilene/stempeltoppene før jeg hadde montert noe mer nytt.
Når alt er kontrollert og montert så snurr motoren manuelt noen ganger og kjenn etter om det er noe som butter i mot eller noe som ikke virker helt riktig.
Vet ikke åssen dieselsystem du har men du kan ha bommet med timingen på diesel pumpen og fått hydr.låsing. Det ser du som regel hvis det er diesel søl over alt.

#5 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 posts

Posted 23 April 2011 - 23:21

Hei! tragisk uhell det der men, hadde jeg kjøpt en bil som hadde motor ras etter 3KM så hadde jeg jaggu klart å få pengene igjen tongue.gif

overrettmerkene på kam og veiv skal stemme når 1 sylinder er på topp på kompresjonstakten, da skal det også være et visst antall ledd mellom kamdrev og veivdrev.

Du er nødt til å demontere toppen og se om ventilene har vært i kontakt med stempel. Dieselmotorer har HØY kompresjon, så det er sansynlig. har Ventiler og Stempel tuchet hverandre er det 100% sikkert at de er skjeve og trenger bytting, dette er ingen billig affære og det begynner for å lukte byttemotor.

Jeg regner sterkt med at motoren har gått endel km og det betyr at du ikke bare kan bytte en vippearm helt uten videre.
Kam, Vippearm, Ventiler og fjærer skal slites inn likt ellers får du bare en ny skjæring et eller annet sted i tillegg til at det blir hysterisk vanskelig å få dette justert noenlunde likt. igjen.... dette lukter byttemotor, i det minste bytte topp.

Det trenger ikke å være noen undergang, en topp eller en motor til denne bilen må da kunne finnes på en hugger et eller annet sted?