Gå til innhold



Foto
- - - - -

Prosjekt oppussing Pajero gen 1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
208 replies to this topic

#21 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 August 2010 - 14:21

Det sitter et drev inne i gearkassa ja, som du bare skrur ut og bytter. Skru ut wiren så er drevet festet med èn skrue og et klips. Får du det ut så kan du telle antallet tenner, og bestille et med "rett" antall tenner hos Mitsubishi. Hvis du ser der drevet er festet så står det anmerket på kassa hvordan du skal "feste" drevet med forskjellig antall tenner, husker ikke helt hvordan det var men det ser du.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#22 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 18 August 2010 - 18:44

Noen som veit pris på ARB-sperrer?

Får man dette både til fremre og bakre aksling på gen 1?

Og hvordan blir det med utveksling med arb-sperrene?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#23 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 09:21

Får det bare bak. BGNor veit prisen... wink.gif
Rumour has it at Starion eller var det V6'ern til Paj kan montere ARB men da må du bytte framakslingen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#24 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 09:43

QUOTE(HardKåre @ 19 Aug 2010, 10:21) <{POST_SNAPBACK}>
Får det bare bak. BGNor veit prisen... wink.gif
Rumour has it at Starion eller var det V6'ern til Paj kan montere ARB men da må du bytte framakslingen.


Er V6´en annerledes enn vanlige fremme den da?

Ingen mulighet for å få sperre fremme?
Bygge om å montere over fremaksel fra gen2 mulig? For så å kjøpe ARB-sperre til gen2?

En annen ting, om det blir med bare ARB-sperre bak, så vil vel fremkommeligheten bli rimelig rå allikevel?
Gen1 har vel ikke diff på mellomaksel?

BGnor skulle forresten ha 9700kr for sperra. Pluss kompressor 1300kr-2600kr etter hvilken størrelse jeg valgte.
Hva er fordel med stor kompressor?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#25 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 09:43

dobbelpost

Edited by TeamVest, 19 August 2010 - 21:50.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#26 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 21:16

6'ern har visst større diff. Og en stor bensiner er mer attraktiv i US og Australia enn en liten bensiner eller enda verre en diesel. Ingen senterdiff på Paj nei, derfor bryter det litt i sving med 4x4. Husk at med sperre fremme har du INGEN sving. Med sperre bak vil du uansett trekke på 3 hjul konstant, og, ja,en syk fremkommelighet.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#27 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 19 August 2010 - 21:49

hmm. Men hva tåler en slik ARB-sperre da? Er det lett å ødelegge om jeg skulle komme ut for å glemme å slå den av f.eks?
Den sperra kan komme godt med til vinteren og vil jeg tro..
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#28 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 August 2010 - 20:54

Sperre er IKKE noe å anbefale på vinterføre. Da er det bedre med brems. Hvis du har en aksling hvor begge hjulene går konstant med samme hastighet vil de søke å gå rett frem. For å kunne gjennomføre en sving er du avhengig av at det ytterste hjulet tilbakelegger lengre distanse enn det innerste. Det kan nevnes at korte Pajeroer stort sett ikke ble levert med brems i bakakslingen i det heletatt på Gen1, mens lange blde levert med. Det skyldes at de korte ble "skumle" på glatt føre med brems pga den korte akselavstanden.

Men hvis du kjører deg fast derimot, og trenger god fremkommelighet rett frem, DA finner du ikke noe bedre enn sperrer... smile.gif Sier han, som kun har brems... whistle.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#29 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 21 August 2010 - 09:18

QUOTE(HardKåre @ 20 Aug 2010, 21:54) <{POST_SNAPBACK}>
Sperre er IKKE noe å anbefale på vinterføre. Da er det bedre med brems. Hvis du har en aksling hvor begge hjulene går konstant med samme hastighet vil de søke å gå rett frem. For å kunne gjennomføre en sving er du avhengig av at det ytterste hjulet tilbakelegger lengre distanse enn det innerste. Det kan nevnes at korte Pajeroer stort sett ikke ble levert med brems i bakakslingen i det heletatt på Gen1, mens lange blde levert med. Det skyldes at de korte ble "skumle" på glatt føre med brems pga den korte akselavstanden.

Men hvis du kjører deg fast derimot, og trenger god fremkommelighet rett frem, DA finner du ikke noe bedre enn sperrer... smile.gif Sier han, som kun har brems... whistle.gif


ja er fullt klar over det;)
Hr tidligere sveist sperre på volvo 360 og bmw 316 så vet hvordan det er på vinterføre;)
Egentlig er det ganske så kjekt:p
Men nå tenkte jeg på om det skulle bli ekstremføre og jeg ikke kommer frem;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#30 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 03 September 2010 - 18:51

Har en stund vert i dialog med biltilsynet, og de sier at jeg muligens kan få godkjent pajeroen med 3" bodylift uten Tüv papirer;)
De vil vurdere det etter kontroll av bilen.
Dette er jo ikke noe sikkert, men det er et lite håp der;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#31 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 20 September 2010 - 22:43

Idag ble det bestilt deler fra milner;)
Kom på £550 og veier ifølge netshop 87kg:p

Noen som veit hva leveringstiden fra milner er sånn ca?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#32 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 21 September 2010 - 01:10

God aften! Bestilte et godt lass derfra (64 kg) for et par uker siden, og det tok ca 10 dager fra jeg bestilte til det lå på døra. Riktig fraktpris kommer ikke opp på bestillingen, så jeg fikk en mail med riktig pris, og spørsmål om jeg fortsatt ville ha varene. Frakta kom på 100 pund levert på døra med DHL. Fikk også avtalt med mannen i lastebilen om at han kunne sette det fra seg uten at jeg var der, så jeg slapp å stresse med å være hjemme midt på dagen. Alt i alt veldig godt fornøyd med servicen hos Millner, og kommer nok til å handle der igjen! wink.gif

#33 Bjorn78

Bjorn78

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 23 September 2010 - 06:18

Jeg bytta bladfjærene... Etter 15 år så ser de mere ut som flattstål enn bladfjærer...

Det var det mest effektive hevekittet jeg har vært borti!! Løfta hekken på bilen med ca 10-15 cm. Og det 110% lovlig!! :-)

#34 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 23 September 2010 - 20:59

bladfjærer er noe av det jeg bestilte, så da får jeg se hva som skjer;)
Skulle kanskje hatt meg nye torsjonsstaver også men..
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#35 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 25 September 2010 - 00:36

Bladfjærpakkene fra millner ser foreløpig ganske ålreit ut. Det jeg la merke til var at det i motsetning til mine gamle bladfjærer, så har de nye to blader i hele lenged. Det har ikke de gamle, og "vandringen" til det nest lengste bladet har nesten spist seg igjennom det øverste bladet. hadde jeg venta lenger så hadde det nok knekt.

#36 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 28 September 2010 - 19:56

Har nå venta siden den 20. uten å høre noe som helst fra milner.
Litt skuffende, så jeg sendte en epost idag og spurte om hva som skjer;)

Måtte du gi fra deg personnummer når du bestilte derfra? Stod noe om det i leveranseinfoen på siden deres.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#37 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 28 September 2010 - 23:50

Nei, måtte ikke oppgi noe personnr. Ikke som jeg kan huske hvertfall wink.gif

#38 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 29 September 2010 - 10:43

Fikk nettopp mail fra dem;)
Hadde visst sendt mg mail tidligere mn den kan ikke ha kommt frem.
Frakt ble 140£ og jeg fikk 50£ rabatt på ordren;)
Sendes idag, så da er det ikke lenge igjen;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#39 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 30 September 2010 - 23:14

Mulig å montere motor på ramma FØR jeg setter karosseriet på plass igjen?
Vil det være nok plass til å få motoren gjennom?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#40 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 01 October 2010 - 02:23

Man løfter jo karossen rett av ramma med alt komplett, så det burde jo gå som hånd i hanske. Når får vi se noen bilder her forresten? wink.gif