Gå til innhold



Foto
- - - - -

Prosjekt oppussing Pajero gen 1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
208 replies to this topic

#41 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 01 October 2010 - 05:06

QUOTE(TeamVest @ 30 Sep 2010, 23:14) <{POST_SNAPBACK}>
Mulig å montere motor på ramma FØR jeg setter karosseriet på plass igjen?
Vil det være nok plass til å få motoren gjennom?



Det går så det suser biggrin.gif

Jeppz, bilder bilder bilder tongue.gif
Jeg vil også se på...he he he.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#42 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 October 2010 - 05:43

Stressa litt me å laste opp bilder her da de var så store.
Ligger mye på www.pajerofun.no

Edited by TeamVest, 26 December 2010 - 13:55.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#43 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 October 2010 - 22:33

Noen som har lyst å legge ut bilder av frem og bakfanger som er modifisert for bodylift? Og hvordan dette er gjort?
Har lyst på tips til hvordan jeg bør gå frem for best mulig resultat;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#44 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 05 October 2010 - 20:12

Ingen med tips til bygg av fangere???

Lurer nå litt på drivverket..

Mellomakslingen som er i pajen har en ytterdiameter på den tingen i girkassa på 37mm

Skal ha girkassa fra donorbil over også, men mellomaksling på denne har en ytterdiameter i girkasse på 39,7mm.
Kunne jo bare tatt med akslingen over fra donorbil, men denne er lang og min kort:p

Noen som har forslag til hva jeg må gjøre?

Mulig å montere over kryssa? eller må jeg ha ny aksling?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#45 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 21:44

du kan jo hvertfall måle kryssene - om disse er like, så er det jo bare å bytte over...
sjekk kryssa i begge ender...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#46 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 21:46

Hvordan går jeg frem for å demontere og montere kryssa da?
Aldri gjort noe sånt før..
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#47 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 06 October 2010 - 23:36

Det du kan gjøre med fangerene er å skjære til rektangulære stålplater i god dim. Så borer du opp hull med lik dim og plassering som de originale fangerfestene nederst på plata, og likt 2-3" høyere opp på plata (alt ettersom hvor mye bodylift du skal ha). Så skrur du platene fast i fangerfeste i ramma, og fester fangeren til platene igjen. Da vil fangerene løftes likt som karossen. Bak må du vel lage kutte ut til rammevangen i underkant av fangeren, da denne er tredd innpå rammevangene. Håper det var forståelig wink.gif

Edited by Pajexe, 06 October 2010 - 23:36.


#48 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 08 October 2010 - 23:27

ok. ja skjønner;)

Men hvordan går jeg frem for å skifte over kryss i mellomaksling?

Og hva er alle rørene som går på kryss og tvers oppå bensintanken? Er de viktige? Var jo j**li rusta;O
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#49 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 08 October 2010 - 23:38

Det med brakettene til fangeren er vel den mest vanlige måten å gjøre det på, tror jeg. Det er også enkelt å montere tilbake til originalt, da du ikke modder verken ramme eller fanger wink.gif

Jeg og hadde ned tanken i sommer, og funderte litt på det rørnettverket. Det er lufting til tanken, og vel komplisert for å hindre at dieselen renner ut hvis du lander oppned eller noe. Det var kun det siste røret mitt som var rusta istykker heldigvis. Løsna da den biten fra gummislangen, og fikk lirka det løs fra den u-braketten det er festa med. Kjøpte kobberør og fikk låne sånn rørklemmer av en kompis, for å bule ut enden på røret sånn at gummislangen sitter. Bøyde det til og fikk lirka det inn-under bøylen tilbake på plass. Så det gikk egentlig enklere enn forventa!

#50 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 10 October 2010 - 17:33

se litt ned på denne: http://www.offroad.n...stik-t9890.html

bare å løsne mellomaksel og finne fram kopper i riktig str. og en hammer/lita slegge...husk å pirk ut låseringene før du begynner å slå for mye...skrustikke er også kjekt å ha...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#51 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 10 October 2010 - 19:00

takk for den;)

Nå over til behandling av ramma.
Skal til sandblåsing i uka og etter sveising skal jeg sette den inn med godstoff;)

Har da 2 alternativer jeg har tenkt på;

1.
Sprøyte owatrol overalt.
Sprøyte rikelig med tectyl over.

2.
Male hele greia med 2-komponent maling

Hvilken er best?
Eventuelt andre bedre løsninger?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#52 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 10 October 2010 - 22:43

Ville gått for olje istedenfor tectyl. Sistnevnte blir nemlig stiv ettervært, og kommer det fuktighet på baksida ruster det bak tectylen mens det ser helt og pent ut på yttersida (been there). Olja holder seg klam hele tida, og fungerer bedre. Det blir litt mer griseri og skru, men men wink.gif Her www.antirust.no kan du lese litt om det!

#53 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 05:02

Nå var vel et alternativ både olje, så tectyl over.
Men det anbefales ikke??

Olje rett på bart stål?

Edited by TeamVest, 11 October 2010 - 05:23.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#54 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 10:01

Ops, var muligens litt upresis tongue.gif. Teorier om hva som er best finns det vel like mange av som det er rammer, så det kommer vel ann på hvem man spør. Jeg er av den oppfatining av uansett hvor godt stålet er pakka inn i lakk, så kommer rusta til. Har derfor stor tro på owatrol som er penetrerende og ikke herder seg steinhardt som f. eks hammerite. Skulle jeg behandla hele ramma mi fra grunnen av ville jeg starta med et par strøk rein owatrol, så et par strøk med svart benga med arcanol tilsetning (den blanke boksen) blanda med 20% owatrol. Tilslutt sprøyter du ramma med olje for å holde salt og dritt unna, samtidig som olja holder ramma "klam".

Benga er jall til lakk nettopp fordi den ikke blir skikkelig stiv, men dette er igjen en fordel på understellet. Tar du borti noe flaker den ikke, og det er bare å ta fram penselen og fikse.

Dette er altså min oppfating av hva som kan gjøres, og det trenger ikke å bli så forbaska dyrt. Det beste hadde selvsagt vært å behandle alt bart stål med gulrotsaft aka blymønje, men det er jo en smule, tja, lite lov wink.gif

#55 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 17:22

Ikke tectyl i det hele tatt da altså?

Men blir ikke arcanol ofte brukt som en slags grunning under bengalakk?
Har du prøvd ut dette med godt resultat?
I tilfelle går jeg for den:P

Hva med inni ramma?
Tenkte begynne med owatrol der også, men bør vel ha noe mer??
Her er det også vanskelig å male.. Løsninga blir vel ei tectylsprøyte med slange tenker jeg....

Edited by TeamVest, 11 October 2010 - 17:23.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#56 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 17:47

Jeg kommer aldri til å tilgi tectyl for hva den gjorde mot min bil tongue.gif Jeg skulle i utgangspunktet sveise et lite hull i ramma og et par i hjulbua, men bilen så ikke verden utenfor garasjen på 7 mnd når jeg begynte å banke. Alt så helt og pent ut fra utsiden. Nå hadde det rusta en god del fra innsida av vangen selvfølgelig, men blei på gråten over alt tectylen sjulte. Så lenge den er tett fungerer det som den skal, men kommer det fukt bak får rusta jobbe i fred. Jeg har brukt metoden med owatrol og arcanolgrunninga, men har ikke olja enda da bilen skal på etterkontroll, så tenkte å være grei og vente til etter det. Har altså ikke prøvd det ut i saltsausen enda, men har stor tro på det, og lest godord om det på flere forum.

Inni ramma har jeg tenkt til å sprøyte 2-3 lag med owatrol, og sagkjedeolje etterpå. Leser du innlegget mitt i garasjen til jasswass ser du hvordan jeg fikk sprøyta owatrol innvendig:)

EDIT: du får kjøpt bengagrunning som er tilsatt arcanol, det er den jeg har brukt!

Edited by Pajexe, 11 October 2010 - 17:49.


#57 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 17:52

ok..
Men owatrol og sagkjedeolje, vil det bli sittende?
Tenker om jeg får vann i dritt inni, vil det ikke tynne det ut liksom?
Har den oppfatning at ting må være seigt å jævligt for å feste seg noenlunde:p
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#58 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 18:29

Owatrolen stivner jo, så den blir sittende, pluss at den trekker inn i stålporene. Poenget med olja er bare at den må være tjukk. Litt forskjellig hva folk bruker, men sagkjedeolje har jeg skjønt at er mye brukt. Men som sagt så har jeg ikke sprøyta olja enda, så kan ikke gi av egen erfaring. Ramma innvendig tar jeg med sagkjedeolje, utvendig setter jeg bort til funderud wink.gif

Du gjør forresten en grundig jobb ser jeg - Hva blir fargevalget?! cool.gif

#59 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 19:30

Ja tenkte å ta alt når jeg først er i gang.
Den blir værende hvit;)
Tror det blir bra i kombinasjon med svarte bushwacker-breddere, fangere, felger osv;)
Handla lastebillakk så satser på den holder en stund. Iallefall billigere enn vanlig. Kun 600kr literen ca;)


Tenkt på hvordan du skal få sprøyta olja inni ramma med tanke på at den er tykk?

Edited by TeamVest, 11 October 2010 - 19:31.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#60 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 22:36

Blir å gjøre et forsøk på å bygge om den sprøyta med tank og stivt rør dem har på biltema, og bytte ut stussen med slange. Har ikke tenkt helt gjennom enda, men det blir en løsning på det tongue.gif Har stor tro på prosjektet ditt, hva er tidsplanen? Dekkvalg?