Gå til innhold



Foto

Varmepperat sj


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Endres

Endres

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 20:06

Godkveld folkens. cool.gif
Nå som vinteren nermer seg raskt og snøen har begynt å dale ned, så lurer jeg på hvordan varmeapperatene i sj`ne deres er?
Har misstanke om at det er noe krøll med vifta mi.
Har ikke noe problem med varmen, men vifta blåser svert dårlig.
Den blåser på alle trinn, men veldig dårlig.

Er det slik på disse bilene, eller skal det blåse bra? huh.gif
1987 Toyota Hilux 2.4d 33x12,5
1997 Audi A4 1,9tdi Quattro, konebil
2006 Suzuki RM-Z 450

Sætt innj støte!

#2 zr2

zr2

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 20:11

QUOTE(Endres @ 6 Nov 2010, 20:06) <{POST_SNAPBACK}>
Godkveld folkens. cool.gif
Nå som vinteren nermer seg raskt og snøen har begynt å dale ned, så lurer jeg på hvordan varmeapperatene i sj`ne deres er?
Har misstanke om at det er noe krøll med vifta mi.
Har ikke noe problem med varmen, men vifta blåser svert dårlig.
Den blåser på alle trinn, men veldig dårlig.

Er det slik på disse bilene, eller skal det blåse bra? huh.gif

Da er pollen filteret ditt tett vettu.....kjapt å bytte og ikke dyrt. nei for pokker...har ikke det på sj kansje tongue.gif men noe er nok tettet seg til hvis vifte går som den skal... eller lekasje i boks\rør. eller kansje rør fra boks er falt delvis av...

Edited by zr2, 06 November 2010 - 20:14.


#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 06 November 2010 - 22:11

Det er såklart ikkje noko pollenfilter på en SJ frå 80-talet smile.gif

Dette er ei kjent svakheit på en SJ og den stammer frå rusk og rask som daler ned og inn i varmeapparatet og samler seg opp i registeret. 20+ år samler masse dritt..

det enklaste som hjelper minst er å sjekke om spjeldet nederst i apparatet nede ved golvet stenger skikkelig. om ikkje kan det hjelpe og rette ut staget på høgre side slik at det kjem ekstra trykk der. sjekk også at luftekanalane på sidene av boksa nederst ved golvet stitter der dei skal så lufta blir sendt opp til vindu.

neste trinn er å tømme varemapparatet for rusk og det klart beste då er å ta ut heile driten. en storjobb, men er nokså grei skruing og gjort på nokre timar..
Den late varianten er å kappe høl i sida på varmeapparatet og stikke inn støvsuger. MEN det hjelper lite sidan det er rusket i sjølve radiatoeren som bremser luftstrømmen.
Skal til å gjere samme jobben på min bil. Berre så vidt det suser..

Edited by yakuza, 06 November 2010 - 22:12.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 Endres

Endres

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 07 November 2010 - 01:14

oki. takker for svar!
Da blir det vel så jeg river ut hele dritten, og rengjør det skikkelig over helgen wink.gif
Lei av dårlig vifte nå! tongue.gif
1987 Toyota Hilux 2.4d 33x12,5
1997 Audi A4 1,9tdi Quattro, konebil
2006 Suzuki RM-Z 450

Sætt innj støte!

#5 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 07 November 2010 - 09:31

Jeg brukte måten med borring av plastkåpen på varmeapperatet støvsugde og blåste forsiktig med blåsespiss.
Det ble det meget bra resultat fikk bra med luft ut av vifta.

Her er en link om rengjøring av varmeapparetet.

http://www2.izook.com/?page_id=258
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 November 2010 - 18:43

For når varmeanlegget er i orden og termostaten på kjølevannet er i orden så varmer anlegget noe vanvittig bra. Jeg har overlevd lange turer i 30 til 35 grader i cab. Nytter ikke sitte i T-trøye men i den kulda klarer ikke splitter nye dieselbiler holde varmen skikkelig heller.

Men min Citroen C4 har varmegjennvinner i eksosen så den er alltid varm, uansett.

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 November 2010 - 23:01

det er et sted til lufta forsvinner har jeg sett...

sjekk under dashen når du har den ute.... der kanalene opp mot frontruta sitter imot dashen der skal det være tett rundt, ellers forsvinner endel av lufta til frontruta ut under dashen...

når jeg reingjorde mitt både første og andre gangen(har bytta varmeapp engang) tok jeg registeret og endel av de andre delene i oppvaskmaskinen, det funka bra og blei gullende reint:) Bare pass på at du får pakning mellom viftehuset og registeret


#8 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 November 2010 - 15:02

QUOTE(sven @ 11 Nov 2010, 23:01) <{POST_SNAPBACK}>
når jeg reingjorde mitt både første og andre gangen(har bytta varmeapp engang) tok jeg registeret og endel av de andre delene i oppvaskmaskinen, det funka bra og blei gullende reint:)


Den operasjonen med oppvaskmaskin og bildeler er avogtil ikkje kompatibel med kone berre så det er sagt.. (ikkje mi erfaring men..)

Edited by yakuza, 12 November 2010 - 15:03.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 November 2010 - 13:07

TIMING Arnfinn.... TIMING

Passer seff på når hun ikke er hjemme biggrin.gif

men når man bytter ut oppvaskmaskinen er det ikke dumt å ta med den gamle i garasjen:)

Edited by sven, 14 November 2010 - 13:10.