Gå til innhold



Foto

Problemer med 4-hjulstrekken


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 hansen103

hansen103

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 08 December 2010 - 11:16

Har nettopp byttet en drivaksel (høyre forann) på min opel campo 2,5D 1993 modell.

Etter dette fungerte 4-hjulstrekken supert, i lav fart vell og merke.
Når jeg kjørte opp i høyere hastighet med 4-hjulstrekken koblet inn begynte hele bilen å humpe litt. (gikk over når jeg kobla tilbake til 2-hjulstrekk)
Det jeg også la merke til etterhvert var at i lav fart så bremset bilen opp mye fortere av seg selv (med clutchen inne).
Jeg synes det virker som om det som blir kobla inn ved 4WD gir mye større motstand. Er dette normalt? Noen som har vært borti noe lignende?

Takk smile.gif

#2 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 11 December 2010 - 01:06

Det med at det humper i større hastighet høres jo ut som er kast i akslingen din.
Kanskje gå over og trekke etter bolter, se om alt har entret riktig.
Det at bilen triller tyngre med 4wd inne er helt normalt, det gjør min 22 år gamle Isuzu og min 2 år gamle.
Alle 4x4 har noe som kalles for forspinn på frem hjulene, fremhjulene går noe % fortere rundt enn bak hjulene.
Ellers ville den blitt håpløs å kjøre, dette gjør jo også at den ruller tyngre.
Dette er også grunnen til at det står i bilene at du ikke skal bruke 4x4 på noe annet enn løst underlag som snø og grus.
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#3 hansen103

hansen103

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 14 December 2010 - 09:45

QUOTE(dalbek @ 11 Dec 2010, 01:06) <{POST_SNAPBACK}>
Det med at det humper i større hastighet høres jo ut som er kast i akslingen din.
Kanskje gå over og trekke etter bolter, se om alt har entret riktig.
Det at bilen triller tyngre med 4wd inne er helt normalt, det gjør min 22 år gamle Isuzu og min 2 år gamle.
Alle 4x4 har noe som kalles for forspinn på frem hjulene, fremhjulene går noe % fortere rundt enn bak hjulene.
Ellers ville den blitt håpløs å kjøre, dette gjør jo også at den ruller tyngre.
Dette er også grunnen til at det står i bilene at du ikke skal bruke 4x4 på noe annet enn løst underlag som snø og grus.


men det er ekstremt som motstanden øker. Det er jo akkuratt så jeg bremser litt svakt og det blir bare værre og værre. Og når jeg vil koble ut igjen 4-hjulstrekken må jeg kjøre noen meter før den gir fra seg et kraftig smell, og da slipper 4-julstrekken. Dette kan da ikke være riktig?


#4 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 25 December 2010 - 22:56

Det høres ikke bra ut,voldsomt til belastning i drivverket høres det ut som.
Litt usikker på hva det kan være da, har du hatt opp klokka når du byttet akslingen?
Tenkte på om det har skjedd noe inni der så det går tungt rundt, er jo lagre som skal draes igjen så du får rikktig rulle motstand i di.
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#5 hansen103

hansen103

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 29 December 2010 - 20:53

QUOTE(dalbek @ 25 Dec 2010, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
Det høres ikke bra ut,voldsomt til belastning i drivverket høres det ut som.
Litt usikker på hva det kan være da, har du hatt opp klokka når du byttet akslingen?
Tenkte på om det har skjedd noe inni der så det går tungt rundt, er jo lagre som skal draes igjen så du får rikktig rulle motstand i di.


nei jeg hadde ikke opp noe. der var bare å føre akslingen rett inn.