Gå til innhold



Foto

Røyk, masse røyk.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 87 Cherokee

87 Cherokee

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 21 July 2011 - 13:51

Hei folkens.
Fikk tak i en 96 Frontera med 2,8 tdi Isusu motor for en tid tilbake. Den har seg en raptus en gang i blant og legger ett ganske imponerende røykteppe bak bilen. Det rare er at det er ikke noe "system" i røykinga. Noen dager er den helt røykfri mens andre dager blir det røyk etter feks å ha kjørt i noen dumper, over jernbanen e.l. Andre ganger når en slakker av etter å ha kjørt fort på motorveien kan det også bli ganske hvitt bak doningen. Noen ganger begynner den å røyke, holder på i 10 min, så er alt fint igjen.
Det er ikke spor av olje i kjølevannet eller vann i oljen og ingen ulyder eller hvining i turboen. Bilen nermer seg 200.000 km men det skulle ikke være noe problem for en slik motor.
Dette er min første diesel motor så derfor prøver jeg her for å høre om andre har hatt det samme, og evt hva som måtte til for å fikse det. huh.gif
94 Cherokee

#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 21 July 2011 - 14:48

QUOTE(87 Cherokee @ 21 Jul 2011, 14:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hei folkens.
Fikk tak i en 96 Frontera med 2,8 tdi Isusu motor for en tid tilbake. Den har seg en raptus en gang i blant og legger ett ganske imponerende røykteppe bak bilen. Det rare er at det er ikke noe "system" i røykinga. Noen dager er den helt røykfri mens andre dager blir det røyk etter feks å ha kjørt i noen dumper, over jernbanen e.l. Andre ganger når en slakker av etter å ha kjørt fort på motorveien kan det også bli ganske hvitt bak doningen. Noen ganger begynner den å røyke, holder på i 10 min, så er alt fint igjen.
Det er ikke spor av olje i kjølevannet eller vann i oljen og ingen ulyder eller hvining i turboen. Bilen nermer seg 200.000 km men det skulle ikke være noe problem for en slik motor.
Dette er min første diesel motor så derfor prøver jeg her for å høre om andre har hatt det samme, og evt hva som måtte til for å fikse det. huh.gif



Sjekk for vann i dieseltanken eller i vannutskiller.
Kommer dette gjennom pumpa så kan det ryke mye, men da relativt lys røyk.

Hvis dette er tilfellet så fiks det raskt. Turbo og vann er ikke særlig bra for stemplene .....

#3 87 Cherokee

87 Cherokee

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 22 July 2011 - 10:00

QUOTE(Newton @ 21 Jul 2011, 15:48) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekk for vann i dieseltanken eller i vannutskiller.
Kommer dette gjennom pumpa så kan det ryke mye, men da relativt lys røyk.

Hvis dette er tilfellet så fiks det raskt. Turbo og vann er ikke særlig bra for stemplene .....


Det er ikke noe vann i dieselen eller utskiller/filter, har sjekket og byttet. Det er olje som brenner som lager røyken, den bruker litt olje når den ryker.
94 Cherokee

#4 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 24 July 2011 - 10:22

QUOTE(87 Cherokee @ 22 Jul 2011, 11:00) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ikke noe vann i dieselen eller utskiller/filter, har sjekket og byttet. Det er olje som brenner som lager røyken, den bruker litt olje når den ryker.


Mange muligheter
"Av og til" symptomer kan være lageret i turboen som lekker.
Er problemet der hvis du frakobler turboen- (slik at den aldri blir varm)?

Andre veier olja kommer inn i brennkammeret er ventiler og forbi stempelringer,
men da er det hele tiden eller hele tiden etter motoren er varm.

Hvis det derimot er diesel og ikke olje som lager til dette problemet,
så er det jo dieselpumpa som ikke slår tilbake som den skal. Må smøres eller byttes.

wink.gif

Edited by Newton, 24 July 2011 - 10:25.


#5 87 Cherokee

87 Cherokee

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 25 July 2011 - 15:16

En annen ting jeg glemte å nevne innledningsvis er at det er veldig høyt oljetrykk på bilen. Det er jo labyrint pakninger på turboen så høyt trykk vill vel muligens presse olje igjennom der. Det er olje som blir brendt som lager røken, det lukter olje og minker på peilepinnen når den ryker så ingen tvil der.
Jeg gikk igjennom tegningene på motoren forleden kveld og har begynt å lure på om det kan være noe så enkelt som at avlastningsventilen i oljefilteradapteret kan ha hengt seg opp og ikke slipper av noe trykk fra pumpa men kjører alt rett ut i motoren med fult trykk.
Noen som har noen erfaring med det?
94 Cherokee