Hei, av en eller annen grunn har jeg plutselig fått veldig lyst på en volvo valp/felt.
Og lurer på å kjøpe en som jeg kan bruke hver dag til jobb, og andre småærend.
Har også en Volvo 240, som jeg skal beholde, men den er straffa og slitt, så jeg vil ha en bil som starter hver morra og fungerer!
Disse er jo bortimot gratis å eie, pluss at de er dritkule. Og i tillegg kan jeg ha det litt gøy i skogen, og på vinteren.
Av hva jeg kan se, får man en grei valp til rundt 20 tusen, kan det stemme?
Er disse brukans som hverdagsbil? Hvordan er forbruk, og hvor solide er de?
Motordeler er jo en grei sak, men ellers... hva pleier å gå i stykker? Hva må jeg se etter?
Kom gjerne med tips og erfaringer
Vurderer Volvo Valp som bruksbil
#1
Posted 30 April 2013 - 22:34
#2
Posted 03 May 2013 - 12:06
Hei.
Jeg har hatt en Volvo Felt i noen år. Morsom bil. Er veldig fornøyd med den. Betalte 20.000 for den i bra stand. Men kjøreegenskaper og komfort er temmelig fraværende da. Kommer vel litt an på hvor langt du skal kjøre daglig. Min starter for så vidt greit, men har den stått noen uker, må jeg gi den en liten "dram" med bensin i luftfilteret. (Har montert KN-filter, og laget et lite hull i toppen til dette formålet.) Forbruk er ikke noe tema for meg. Når noen spør om hvor mye den bruker, sier jeg ca. en tank i året. Så jeg kjører ikke så mye med den, da. Men det er ikke noe billig bil å bruke til hverdags, når det gjelder forbruk. (1,5 l/mil??) Du må også tenke på årlig kjørelengde i forhold til forsikring. Min er forsikret som veteran, og da kan jeg kjøre 3000 km/år. Betaler vel i overkant av 500,- i forsikring. Vet ikke hva det koster å forsikre den som "vanlig" bil. Deler er det ingen problem å få tak i. Olav Teigen-Skotselv, Trollstein-Rudshøgda, og Hoff bilopphuggeri-Vestfold. Se hjemmesiden deres.
Hvis det er originale dekk på den du evt.skal kjøpe, så kan det være en fordel å bytte disse, da de kan være veldig harde. Ellers finnes det flere nettsider hvor du kan få hjelp med disse bilene. Veldig enkle å skru på.
Kjøper du en med canvas(presenning), bør du ha den under tak, da det kan være litt lekkasje gjennom sømmer.
#3
Posted 03 May 2013 - 15:52
Takk for svar!
Komfort spiller ingen rolle... Volvo felt er mann! Og da får det være prisen å betale
Helt ærlig blir den nok ikke 100% bruksbil. Jeg har jo tross alt 240en enda og kommer til å bruke den en del, men vil ha en bil til på sia som jeg kan bruke hvis 240en bryter sammen etter litt for mye straffing, eller hvis snuten klipper skiltene, hvis de tar seg bryet til å lete etter feil Er jo i hovedsak ute etter en med hardtop, da disse ser kulere ut, og virker med praktisk, og tett. Men har også garasje, så canvas går også.
Noe alla denne er jeg ute etter: http://www.finn.no/f...nnkode=41344122
Dekk burde være bra, men jeg jobber på dekkmann, så dekk fikser jeg greit.
Har ett spørsmål... Jeg ser at mange har ettermontert frihjulsnav. Hvorfor? Trekker den på alle 4 hele tia? Er bakhjulstrekk kun mulig i lavserie, om man ikke har frihjulsnav da!?
Takk for svar
#4
Posted 04 May 2013 - 08:38
Frihjulsnav blir montert for å spare bensin,kobler hjula/navene fri fra drivverket.(framhjulene(
Slipper å dra med mellomaksel og div rundt hele tiden = mindre motstand= mindre bensinforbruk.
(Noen monterer frihjulsnav på bakaksel også (automatgir) for å kunne bli tauet ved havari i skogen).
Lykke til med kjøp.
#5
Posted 04 May 2013 - 11:48
Ok, da skjønner jeg. Takk for svar!
#6
Posted 04 May 2013 - 13:44
Eneste grunnen til å montere frinav er å kunne kjøre i 2lav hvis du trenger det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#7
Posted 04 May 2013 - 17:39
Ok Men er vel ett pluss om det er montert!?
Ser mange av valpene som ligger til salgs har frihjulsnav...
Hva er 2lav?
PS: Jeg er ny innen offroad og kan så og si ingenting
#8
Posted 04 May 2013 - 19:32
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#9
Posted 05 May 2013 - 09:43
Monterte på en sj413 ,den minsket forbruket med 1-2 dl.
Den største forskjellen var støy og komfort (er vel egentlig det samme), og fikk følelsen av å kjøre en "vanlig" bakhjulsdrevet bil da forhjulene snurret fritt.
Kansje litt å tenke på ,da det høres ut som om den skal brukes ganske mye .
Prøv en med,og en uten frihjulsnav og gjør opp din egen mening. Husk at navene må kobles inn/ut manuelt.Står som regel on/off på vrideren.
#10
Posted 05 May 2013 - 20:39
Har hørt at frihjulsnav kan ryke. Blir vel et "svakt" punkt i drivlinjen. Men det kommer vel an på hvor hardt man kjører i terrenget.
#11
Posted 05 May 2013 - 22:55
Hva slags sperre er det i diffen bak på disse bilene?
#12
Posted 06 May 2013 - 08:58
Det er en såkalt diffbrems. D.v.s. at begge bakhjula driver likt, inntil det ene prøver å gå fortere enn det andre. (Det ytre hjulet i svinger.) Det hele er automatisk, og ikke noe du betjener. Det er viktig at du bruker riktig olje på bakdiffen. LS-olje. (Low slip) Ellers kan du skade lamellene der. Jeg kjøper slik olje på Felleskjøpet.
#13
Posted 06 May 2013 - 16:05
Lamelldiff ja, da skjønner jeg
Hva er orginal dekkdim til felt? 275/70 - 16... noe i den duren?
Hva tilsvarer det i tommer?
#14
Posted 06 May 2013 - 16:29
Er vel 8.90-16". Er ikke sikker på hva det er i "moderne" dimensjon.
#15
Posted 06 May 2013 - 23:04
Fant ut at orginaldimensjonen tilsvarer 35"
#16
Posted 10 May 2013 - 07:28
Hei, av en eller annen grunn har jeg plutselig fått veldig lyst på en volvo valp/felt.
Og lurer på å kjøpe en som jeg kan bruke hver dag til jobb, og andre småærend.
Har også en Volvo 240, som jeg skal beholde, men den er straffa og slitt, så jeg vil ha en bil som starter hver morra og fungerer!
Disse er jo bortimot gratis å eie, pluss at de er dritkule. Og i tillegg kan jeg ha det litt gøy i skogen, og på vinteren.
Av hva jeg kan se, får man en grei valp til rundt 20 tusen, kan det stemme?
Er disse brukans som hverdagsbil? Hvordan er forbruk, og hvor solide er de?
Motordeler er jo en grei sak, men ellers... hva pleier å gå i stykker? Hva må jeg se etter?
Kom gjerne med tips og erfaringer
Jeg har en til salgs..... se salgs siden!