Gå til innhold



Foto

Heving av Grand Vitara


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 OddHjelen

OddHjelen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 10 August 2013 - 09:07

Hei igjen,

 

For ikke lenge siden kjøpte jeg en GV 2.0TDi 87hk 1999 mod. med varebiltak. Bilen er registrert om til personbil for noen år siden, og jeg liker varebiltak veldig dårlig så jeg sagde det av og limte på et lokk lagd av toppen på varebiltaket over hullet i originaltaket!  :thumbsup: Nå ser den normal ut i alle fall. Motor har gått knapt 180 000, akkurat skiftet komplett clutsj.

 

Planen er: lett heving, terrenghjul type all-terrain eller lignende, takgrind, snorkel, forlengede utluftingsslanger fra gir og akslinger, + noen småting. Dette skal ikke bli en ekstrem offroader på noen måte, men en bil mer kapabel for offraod og dårlig vei enn originalt, uten at dette påvirker kjøreegenskapene på veien alt for mye. Aller helst vil jeg ha alt godkjent, men er det ikke mulig uten så er man fleksibel på det også.

 

Det er så mye erfaring og kunnskap her på forumet så jeg spør igjen:

 

Det finnes hevesett type spacere som settes på fjærene og forlengere til demperne, feks fra bits4vits eller ebay. Har lest på andre forum da spesielt for sj og vitara at de som har dette sier bilen blir veldig stiv, jeg får ikke dette til å stemme om du samtidig med å montere spacere også forlenger demperne vil karakteristikken være den samme...??! Noen erfaringer med GV?

 

Vel, dette er vel ikke mulig å få godkjent i Norge, så da blir vel alternativene Trailmaster +35 eller EMU-sett, men begge disse er kostbare. Ser at Trailmaster ofte selger sett som består av bare fjærer eller komplett. Med bare fjærer vil du vel få et problem da demperne blir for korte, og da vil vel bilen bli stiv og ubrukelig offroad? Komplette sett koster 8k og så kommer jobben med å få det godkjent... 

 

Finnes det andre løsninger både godkjennigsbare og ikke som kan løfte litt uten å ødelegge kjøreegenskapene? Ser for meg 1,5" / +35mm løft i utganspunktet.

 

Venter spent på svar!  :jump:

 

Odd

 

 

 



#2 Boer

Boer

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 21 September 2013 - 10:11

Heisann! Jeg har kjørt med spacere,men kun bak da. Bilen min ble ihvertfall ikke noe stiv med det,og løftet den litt.

Nå har jeg Trailmaster hevesett,kjøpt fra Jimnybits. Det består av 4 fjærer,nye litt lengre bakdempere. Kjøpte også til forlengere til framdemperne og forlengere til bakdemperen,det ble kjøpt fra bits4vits.

Jeg flyttet festet til bremserør bak,og kuttet ut 2 av festene til håndbrekk bak. (De 2 festene oppå/over akslingen.) Dette ble gjort pga utflexen som ble.

Bilen ble litt stiv med dette oppsettet,men fungerer greit.

Jeg har ikke vist bilen enda,men har TUV papirer da.

jeg kjører med regummierte AT dekk,i størrelse 225/70-16,noe som er innenfor 5% regelen.

Ser kanskje litt pinglete ut,men det gjør nå nytten :)


Joda :)