Gå til innhold



Foto

Suzuki Vitara 1,6 16V cab - noen spørsmål


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 06 November 2014 - 00:35

Har klart å kjøpe meg en 1996-modell Suzuki Vitara cab. Hvor smart det var, kan vel diskuteres, men jeg hadde i grunn lyst på en slik. Den later til å være teknisk kurant, selv om det er et par småfiks. Motoren ble byttet for to år siden og skal ha gått under 100 000 km. Bilen selv har gått 183 000. Må vel si jeg falt litt for den i og med at den også har hardtop. Hadde ikke kjøpt den ellers, faktisk, siden den i hovedsak skal brukes på dårlige skogsveier under høstjakta. Greit å ha en litt tettere bil enn bare med kalesje.

 

Har noen spørsmål:

 

1: Hva er typiske svakheter ved denne bilen med tanke på det tekniske? Det er to, tre ting jeg må se på i hvert fall:

- Den lugger i motbakker. Vil liksom ikke akselerere. Fylte på en flaske kondensfjerner, og det går litt bedre. Regner med det er bensinfilter?

- Det er en liten tikking, men det antar jeg er en ventilløfter? Høres kun på tomgang. Er det noe jeg MÅ gjøre noe med kjapt? Er jo ikke svære greiene akkurat da, men det var tiden man har til å gjøre slik...

- Varsellampa for bremsene kommer på i humper og svinger og når jeg bremser. Bremsene fungerer helt fint. Ingen problemer av noe slag. Hva kan dette være? Ser ut som om det er nok bremsevæske og, men får sjekke en gang til.

 

2: Hvordan er den mot rust? Finner ikke karosserirust på den, men det kan jo hende det har vært noe, i og med at den er lakkert nedentil (denne lakkeringsjobben liker jeg egentlig dårlig, så kan hende det skjer noe der etter hvert, om jeg finner en billig, men god løsning). Følger med i hvert fall, men hvordan er det under bilen? Fant litt småstygg rust, da jeg kom hjem selvsagt, i høyre hjulhus bak. Nedre del av innerskjerm var borte, rett og slett. På den andre siden var det ingenting. Pussig at jeg ikke klarte å se det med en gang. Må vel gå over litt grundigere her og der. Hvordan er rammene på disse bilene? Ved første øyekast, ser den bra ut, men mitt første øyekast oppdaget jo ikke rusten i innerskjermen...

 

3: Kunne kanskje tenkt meg et par, tre cm høyere bil, siden hjulene fyller ut hjulhusene ganske godt. Det sitter ganske nye BF Goodrich 30x9,5x15 på den. Ser at man kan få rimelige fjører på Ebay, som bygger 30 mm. Må jeg bytte dempere med såpass lite heving? Hvor nøye ser man på slik på EU-kontroll (er et drøyt år til neste gang)? Det er jo ikke voldsomme greiene, det her. Regner med at det ikke er Tüv-papirer på slike fjører. Godkjente hevesett koster vel både skjorta og havrelefsa...

 

4: Hvor ofte skifter dere olje på motor, gir og differensialer? Hva slags olje bruker dere? Er det smørenipler rundt omkring på denne? Tror jeg får skaffe meg en Haynesbok eller lignende.

 

5: Hvor godt er egentlig 4x4-systemet? Det er vel rimelig basic, det her? Må vel stoppe, røske i spaken og så kjøre, vil jeg anta. Hva skjer om et hjul løfter fra bakken? Står jeg der? Er vant med Pajero II fra før. Den er jo grei med tanke på sperre bak. Knotten, som bilen har fått som navn, har vel ikke noe i nærheten av noe slikt! Titter litt på Youtube-snutter, på offroadfilmer med Vitara. Litt vanskelig å vite om det er originalbiler eller ikke, men de virker jo som litt "klartremus" da. :-)

 

Til slutt, jeg hentet den på mandag og kjørte ca seks timer på vei hjem. Det gikk som bare det. Ukomfortabel som h...ete egentlig, men likevel, bedre enn fryktet. Elendig akselerasjon og heftig giring i motbakker, selv med hastighet på vel 80 km/t, gjorde det litt slitsomt, til jeg fant på å prøve kondensfjerner. Da ble det litt mer liv. Det støyer fælt, men den var veldig stødig på veien, selv i 120 km/t gjennom Vestfold (effektivt ca 110, tenker jeg, som fartsgrensen). De store dekkene var merkelig gode, selv om den hadde litt lyst på filskift uten at jeg ville det en gang i blant, men særlig sporing var det ikke. Den tar små ujevnheter veldig fint. Den står faktisk ikke tilbake for en kort Pajero, synes jeg. :-)

 

Et par artige detaljer. Det er skinninteriør i den. Passer meg bra, i og med at jeg ofte er bløt og møkkete etter jakta. Greit bare å tørke av setene. I tillegg er det jaggu fast mobiltelefon! Denne funker selvsagt ikke, så den rives ut med det første. Greit utstyrt doning da den var ny i grunn. Det mest overraskende med bilen er at varmen i setene fungerer, selv etter 18 år! Dette er jo vanligvis noe av det første som ryker av elektrisk utstyr i biler.

 

Selv om jeg nok ga minst ti tusen for mye for bilen, tror jeg på sikt det kan bli en rimelig og god bil til mitt (lille) bruk. Fruen har allerede prøvd den og kom småflirende inn døra. "X3'en min (2011-modell) er hakket bedre å kjøre", var kommentaren. Men samtidig syntes hun den var litt kul. Ellers er det jo en kjekk sommerbil. Et argument som gjorde at jeg fikk lov å handle... :-)


Edited by kaos, 06 November 2014 - 00:36.