Gå til innhold



Foto

Hjelp.hverdagstrim pajero 2,5 4d56


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Arespajero

Arespajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 01 December 2014 - 13:38

hei.

Er det noen som kan hjelpe meg litt? har en pajer glx 1997 mod 2,5tdi og den går noe sykt dårligt:)

Har søkt litt rundt på forum men det eg finner er stortsett enkle forklaringer som "skru opp diesel trykk og ladetrykk", men eg har ikke vært så mye borti diesel trim.

er det noen som har noen bilder med beskrivelse hvordan dett gjøres?

er ikke ute etter en hysterisk maskin men noe som gjør hverdagen litt enklere:)

på forhånd takk.

mvh arild

 



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 December 2014 - 17:22

1997, da har du kanskje elektronisk styrt pumpe? Da er det ikke like lett å bare skru opp diesel og ladetrykket. Da må du inn med chiptunig for å øke dieseltilgangen.


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 December 2014 - 17:37

Hvis du har manuell dieselpumpe så starter du ut med å montere turbotrykksmåler. Så bytter du ut originaleksosen med 2,5" og bytter til et større luftfilter.
25inch007.jpg

Sportsfilter.jpg
Så er du klar til å pøse på med luft. Det gjør du med å øke turbotrykket. Det gjøres enklest med å legge stoppskiver under festebraketten til wastegaten, den du ser i hånda mi.
effekt004.jpg
PASS PÅ at du ikke justerer trykket noe særlig over 1bar, det liker ikke disse aluminiumstoppene.

Så kan du mate på med diesel.
effekt003.jpg
Den skruen du ser er dekket av et metalldeksel som skal dras rett bakover. Du bruker et flatskrujern på skruen, og du kan skimte en fastnøkkel inn mot pumpa for motholdsskruen. Skru MAX 1/4 omdreininger inn om gangen. Ryker det sort i motbakkene har du lagt på litt for mye, og skrur 1/8 tilbake.

Dette er bilder fra en 1992 2,5 TD.


Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by HardKåre, 01 December 2014 - 19:57.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 Arespajero

Arespajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 01 December 2014 - 19:13

Supert. Mange takk:) da skal det prøves litt i morgen etter jobb:)

#5 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 02 December 2014 - 09:16

Kamaksel slites ofte og da blir det lite futt. Sjekk den før du skrur opp mengden.

#6 Arespajero

Arespajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 08 December 2014 - 13:41

Har desverre ikke fått skrudd noe enda da det har vært mye jobb og jakt i det siste.

Lafterolf: trur ikke den går dårligere en normalt for en slik motor, men som kjent så er det ikke noe å rive skinne av pølsa med disse motorene :thumbsup:


Edited by Arespajero, 18 December 2014 - 07:40.


#7 Arespajero

Arespajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 26 February 2015 - 08:45

uploadfromtaptalk1424936448467.jpg uploadfromtaptalk1424936474630.jpg
Har sett litt på pumpen eg der hvor dere beskriver at justeringsskrue for diesel er; er det en sort plastikk boks med noen ledninger. Betyr det at det er elektronisk justert??
snakket tidligere med en som jobbet på motor forum og han sa at så sant trykket ikke overstiger 09 så klare pumpen å fore nok diesel. Men synes bilen lugger endel når eg ligger med jevnt pådrag og 09 I trykk.
Har og tilgode å se noe sort røyke ved belastning så her trur eg det er forliste diesel. Noen tips??

Edited by Arespajero, 26 February 2015 - 08:47.


#8 janerik171187

janerik171187

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 10 October 2015 - 23:09

følger med på denne da har 96mod selv som gjerne kan gå litt bedre :P

 

har forøvrig en 92 delebil om noe er "bedre" på den for at den skal trimmes litt.

 

og bumper den litt i samme slengen om noen har noe vettugt å komme med :P


Edited by janerik171187, 10 October 2015 - 23:10.


#9 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 19 October 2015 - 21:35

Om en 4D56 går "sykt dårlig" så er det noe galt; det er greit med futt i disse slik de kom fra fabrikken.

Sjekk turbo, intercooler, slanger, wastegate, dieselfilter.

 

 

Alternativt kan en kjøpe seg en VW eller et annet såpestykke om en må kjøre fortere....


Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#10 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 01 December 2015 - 11:02

Bilane e lagd for å dra seg framøve i skogen, ikkje spinna blårøyk ned E39 :P

#11 Arespajero

Arespajero

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 07 April 2016 - 06:39

hehe ser dere tolker det som om at pajeroen skal delta i dragrace:) men bakgrunnen er at jeg trekker mye henger å lift så er for det meste for å få litt mer skyv i bakkene.

er heller ingen bakdel å ha litt ekstra boost når man kjøre i skogen for å hive sørpa uta mønsteret for å få bedre grep:)

 

men nok om det, er det noen som kjenner igjen den pumpen jeg har lagt ut tidligere? hvor det ser ut som det er elektronisk styrt??

kjenner ikke til dette men ser ikke lik ut som den hardkåre la ut tidligere i tråden.

er det eventuelt muli å bytte til en litt eldre pumpe? uten formye tilpassninger? 



#12 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 07 April 2016 - 12:21

Har sånn svart boks på min galloper å.
Justeringsskruen sitter litt ned å inn mot motoren fra den boksen ;)

#13 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 07 April 2016 - 23:52

Igjen, sjekk basics først. Drar jevnt tungt med min korte -97modell som nå er satt opp slik den kom fra fabrikk (ikke såååå artig å bytte topp..). 

 

Er alt som det skal være og det enda ikke er nok futt begynner du å styre med "trimming".


Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#14 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 03 May 2016 - 15:59

den sorte boksen bak på pumpa er startsperren

mengde skruen du leter etter er innafor den boksen, mot blokka. er metalldeksel over den skruen.

 

øke turbotrykk så shimser du bare opp festet til wg klokka

 

ønsker du tidligere turbotrykk så kan du justere litt på røykbegrenseren (klokka oppå dieselpumpa) justerer du stemplet ned så vil pumpa gi mer diesel på lavt turtall

(mer diesel = mer eksos og turbo har noe å jobbe med)

 

ve_pump_adjustments.jpg



#15 Hans Arne

Hans Arne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 04 May 2016 - 20:40

Hvordan vil dette slå ut på avgass måling i EU kontroll ? Noe problem?


Sent from my iPhone using Tapatalk