Gå til innhold



Foto

Vitara cab - litt høyere?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 13 January 2015 - 17:41

Vitaraeiere må være en utdøende rase. Ikke mange innom og svarer i hvert fall, men sånn går nu dagan.

 

 

Menmen, kan jo hende noen streifer innom for å svare. Selv har jeg altså en kort vitara, en cabriolet. Lurer på litt "økonomiheving", fortrinnsvis uten at EU-kontrolløren pirker for mye. Med andre ord er jeg ute etter et par cm, bare det lille ekstra. :-) Det lille ekstra kan være kjekt å ha på dårlige skogsveier på jakt (veier som jeg har lov å kjøre på, vel å merke).

 

Mener å ha lest et sted om noen som har fått en slik litt høyere ved å bruke fjører fra lang Vitara. Passer de? Slike ligger da vel strødd rundt på de ulike bilopphuggeriene. Siden de er til Vitara, er det jo bare å vise papirer på at de faktisk er til Vitara ved en eventuell kontroll. Hvor mye høyere kan den i så fall bli?

 

Finnes det evt alternativer som er uhyre billig? Har ikke lyst å sprenge statsbudsjettet med bilen heller. Tross alt ga jeg tjue tusen for mye for den i utgangspunktet, med tanke på at jeg kjøpte den som rustfri - noe den overhodet ikke var (har sendt forespørsel om rettigheter til NAF, som medlem, men antar at jeg må bite i gresset), samt at jeg har måttet koste på annet småtteri, som feks varmeregister til to og et halvt tusen... :thumbsdown:

 

Grunnen til at jeg lurer på andre fjører, er at jeg nok må av med dem, og dempere, for å få mer klaring under bagasjeromsgulvet til å fikse ferdig all rusten som er der! Kan kanskje se etter alternative fjører når jeg først må dille med slik.



#2 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 23 January 2015 - 18:57

Ikke så mange av oss tror jeg, dessverre.  Jeg er heller ikke innom her så ofte. Det meste går dessverre over facebook for tiden, virke som forum er utdøende. . . 

Ja fjærer fra en lang passer, men det blir stivere, hvor mye heis er jeg ikke sikker på, kanskje 25-30mm?  Du kan og bruke spacere mellom fjære og feste.  Det hadde jeg på min for jeg byttet med TUV godkjent hevesett. Jeg hadde 50mm spacere, tror det kostet ca. 500 kr.  Du vil og trenger eksenter bolter for å rette opp hjulene etter heving.  Du kan finne alt her: http://www.bits4vits.co.uk   

Bruker du fjærer fra en lange hadde jeg ikke sagt noe.  Spacere er litt annerledes, ser de det på EU kontroll så blir det ikke godkjent.

Du kan og gå for karosseri heving.  Det er ikke så vanvittig dyrt og kan kombineres med 50mm fjær heving senere.  Du vil ikke få bedre bakke klaring men du vil få mer plass til større dekk.

 

med spacere:

 

IMG_3738.jpg

 

med Trailmaster 50+50 hevesett:

 

IMG_6205_zpsc8afa14f.jpg

20140721_191923_zps59e390cf.jpg



#3 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 26 January 2015 - 19:40

Takker for svar. :-) Kommer nok til å se meg om etter "langfjører" tenker jeg. Får bli ferdig med resten av bilen først. Den mangler litt karosseri her og der, for å si det sånn... Blir sveising av gulv og kanaler og få på nye framskjermer plusst at det er litt småtteri her og der før jeg begynner å "fiffe" den opp litt.

 

Tøff tass, forresten! :D

 

Også har jeg meldt min ankomst på Offroad.no på Facebook... :-)