Jump to content



Photo
* * * * * 1 votes

Pajero 2.5tdi 1995


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 04 October 2015 - 00:19

Hei.

Da har jeg kjøpt meg en god bil igjen.
En Pajero fra 1995. Har kjørt noen mil med den nå og er kjempe fornøyd. Akkurat byttet motor i denne pga at den brukte mye olje, så når jeg kjøpte denne så var det jo litt å gjøre med den.

*Turteller virker ikke
-Fikset (sensor)

*Standar blink i 4x4 systemet.
-Fikset (sensor)

*Må bytte servopumpen.
-Fikset

*Dårlig med lys bak
-Fikset (møkkete kontakter og brudd på kabel)

*Skuring når jeg svinger til venstre
-Heve bilen og stramme hjullager

*Motor går litt høyt på turtallet
-har løsnet gassvaier, men tror jeg må justere dieselpumpen litt ned.

*Reparere litt rust som er på taket
-jobber med saken.


Planer videre for bilen er å gå over alle fôringer under og få byttet det som trengs. Har fått montert arbeidslys bak, men syntes den ser litt mikemus aktig ut så tror jeg må spandere på meg roofrack eventuelt og gå over til LED bar's

Kjerringa ville ha Pajero hun å, så ble nødt til å kjøpe en til. De er nesten like så har litt å sette finga i. Skal ta endel bilder i dag så dere får sett begge bilene på godt og vondt. :) innspill langs veien taes i mot med stor takk.


6e3e7b6f38b9d234ddc2c7fcb1e83f05.jpg
fdf75a7b4c8a7591ffa58f077d628de5.jpg
e6fcdad0028ec9c4a4a73311a30e6251.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by Ghost00, 26 October 2015 - 12:11.


#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 04 October 2015 - 09:28

- Giver til turteller skal være en stor "bolt" med ledninger i som sitter skrudd inn i dieselpumpa på siden som vender mot toppen, er det den klumpen du snakker om? Men på mine biler hadde jeg ingen vacuum-tjafs inn der, men det var etpar 1gen.

- Du har fylt etter nok servoolje og luftet systemet? Hviner det fortsatt? Men selvsagt, er det lite olje har du en lekkasje noen plasser...

- Husker ikke lengre hvordan manifolden er festet, men det kan være en grunn til at det mangler to bolter. Da tenker jeg enten at det skal være pinnebolt i toppen som er knekt, evt at festeboltene er knekt av inni toppen, blir mye rust på eksosmanifolden. Så det blir nok litt ekstraarbeid for å få satt i nye bolter.

- lys bak, lov og lov, egentlig er lysene nede i fangeren fordi reservehjulet kan komme i veien for lysene i skjermen hvis vinkelen blir stor nok... Dusteregel, med andre ord. Du kan evt koble opp begge plasser, men jeg tror ingen vil noensinne gi deg pes for å ha lys i skjermene, spesielt ikke hvis du blender lyktene i støtfangeren. Du mangler både brems og baklys? Begynn med å sjekke tilhengerkontakten! Den er ofte roten til mye vondt!

- Går det an å montere MINDRE dekk??? :P Prøv heller å hør om det er noen som vil bytte dekkene dine mot noen AT-dekk f.ex. Evt reine veidekk i 31". For små hjul ser rart ut på en så stor bil.

Edited by HardKåre, 04 October 2015 - 09:29.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 04 October 2015 - 11:15

8a170b45fe51a53741e14a40492d2a2f.jpg

Se midt på motoren så ser du den jeg snakker om. Den er svart, med nippler og kabler på. Er en stang på den å. Hva er det?

Dekk, ja du sier noe der. Kunne godt ha tenkt meg bf at dekk. De er vell litt mer vei vennlig? Selv om set ser tøft ut med de hjula som sitter på da

Lys, ja vil tro det bare er dårlig kontakt ett sted. Det er jo en ledig plass på de øverste lyktene. Der kunne jo tåkelysene vært. :) får se litt på hvordan jeg gjør det. Liker ikke å ha lysene i fangeren. De er så utsatt for ting når de er der.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 04 October 2015 - 11:29

Hehe er endel nyere enn det jeg er vant til å skru på det der... :D

AT er mer veivennlig ja, men det er nok fortsatt litt mer støy enn rene veidekk. Men du finner alltids noen som vil bytte AT i MT... :)

Er mye penere også med lysene i skjermene. Hvis du ser nyere Pajero (gen4) så har de reservehjulet midt på bakluka, da er det plutselig ikke behov for ekstralykter i støtfangeren... Men som sagt, sjekk tilhengerkontakten først! Har du jordingsfeil der f.ex så går strømmen ut i hengerfestet i stedet for ut i pærene... ;)
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 04 October 2015 - 11:43

Glemte helt å skrive at jeg akkurat har satt på ny hengerkontakt :) når jeg har på henger så virker hengern som den skal, men ingen brems eller kjørelys

Du får skrike ut vist du finner ut hva den på pumpa er :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by Ghost00, 04 October 2015 - 13:11.


#6 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 05 October 2015 - 23:14

Fått orden på lysa. Var en dårlig kontakt. Men har ikke funnet ut hva den tingen på pumpa er enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

#7 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 12 October 2015 - 21:12

Hadde meget flaks i går! Monterte boostmåler, la en vakuum slange på radiatoren når jeg var ferdig og glemte hele slangen, startet bilen og gledet meg til å sjekke ut hvor mye trykk jeg hadde, men gleden varte ikke lenge. Ca 20meter så ble det stopp. Motoren gikk veldig urent og var så vidt den ville starte. Den vakuum slangen jeg glemte hadde ramlet ned og låst diesel pumpe hjulet som gjorde at den hadde hoppet over ett hakk. Etter mye skruing i dag så går den veldig pent og faktisk litt penere enn den gjorde før. Noe godt kom det nå ut av det. Skal legges til at jeg mangler det øverste reg dekslet. Har fått ordnet det nå altså. Første pri til helgen blir å rydde opp i motor rommet. :) har lagt til før og etter video. Høres litt vell rart ut på den siste, men det er pga at jeg står inni en garasje (metallplater) er ikke 100% ferdig på den siste videoen. Driver å lufter.






Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by Ghost00, 12 October 2015 - 21:18.


#8 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 12 October 2015 - 21:20

Virket ikke den siste linken, men det var en video av at bilen var i orden. Så nå gjenstår det bare å få ned tomgangen litt, ligger på litt over 1000. Skal sjekke ut hvordan olje folk bruker inni rammen :) rammen min har litt smått med brun farge, er det greit å starte å fjerne dette her da, så det ikke blir bruk kjeks. Pleier folk å bruke, stålkost?

Er ikke så lett å knipse bilder fordi kona driver å stikker av med bilen hehe :)

Edited by Ghost00, 15 October 2015 - 18:00.


#9 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 03 November 2015 - 14:01

er bildet av 2,8motoren jeg monterte i fjallasportpajeroen "buss'n" du har..

er noe annen pumpe på 2,8 vs 2,5...

2,8 pumpa har en funksjon som gjør at retur blir stengt ved oppstart og når du gir flat pedal.. for å øke dieseltrykket i pumpa



#10 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 03 November 2015 - 14:07

OK jeg har 2.8l pumpe jeg da. For pumpa mi er helt lik :) den klumpen er ikke koblet til. Så det var noen vakuum slanger som eventuelt skulle vært koblet til der.?


Sent from my iPhone using Tapatalk

#11 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 posts

Posted 07 February 2016 - 05:48

ok liten oppdatering her.. lenge siden jeg har vært her nå.i det siste har jeg hatt ett dyamo problem. byttet to stk. :D men nå ser det ut til at den er stabil :) jeg har montert ryggekamera og dvd spiller. kjekt å ha når man er ute å kjører langt med unga. hele greia kosta meg 400kr. jeg har ett sett med ryggekamera med skjerm og sensorer tilovers vist noen vil ha.

 

har enda ikke gått justert ned tomgangen. det er den teite svarte greia sin skyld. :) driver å tenker på å fjerne den stanga som går ut i fra den svarte saken. så løser det seg nok.

 

driver å lurer litt på om jeg skal lage egene sjakler bak til denne. Jeg har 2-3mm stål. det burte vel holde. blir det veldig press og vridning på det? tenkte å heve 2.5-3" :) noen som har mål på dette? grunnen til at jeg vil heve er at når jeg skal hente ved så setter jeg meg fast og må ut å måke. (det samler seg snø under bilen og hever den litt) :) hehe høyere bil = større dekk. 2.5-3" heving da burte vel 33-35" gå greit på?



#12 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 13 February 2016 - 23:08

er ikke bare bare å lage sjakler til spiralfjærer :)

 

ligger innimellom fjærspacere til salgs på ebay, vanligvis på 1-2"

 

noe mer enn 2" så vil du få rånerstuk siden du ikke vil  kunne heve fronten så mye.

kan vel nærme deg 2" løft på torsjon hvis du bytter ut bumpstopperne til noen som er litt tynnere...

enveis fjæring forran er ikke helt heldig :)

 

2" løft er nok sammen med litt frisering av plastikk forran for å få plass til 35"

 

fjallasport bygde pajeroen som  jeg hadde kun med 30mm fjærspacere, løftet 25mm på torsjon og 35" hjul

bilde av den når den var ferdig hos fjallasport

 

Pajero3b_zps537fbbb1.jpg