FORHISTORIE
- nylig kjøpt LWB av HB med 280k på telleren. Forrige eier hadde problemer med clutchen ved at den ikke løste godt nok ut og bilen var vanskelig å få i gir med motoren i gang. Når motoren vat avslått gikk det lett.
- med på kjøpet fulgte hovedsylinder og slavesylinder.
- vel hjemme etter kjøpet bestemte jeg meg for å bytte både hoved- og slavesylinder.
BYTTE
- jeg demonterte begge og monterte de nye, som var kliss lik de gamle.
- på forhånd (av erfaring fra andre merker og feilproduksjon) sjekket jeg hovedsylinderen ved å fylle beholderen med bremsevæske og trykke på støtstanga. Alt bare velstand: væsken sprutet 1.5 meter ut av clutchrørhullet.
- så fylte jeg beholderen. Fikk hjelp av en kompis til å lufte rørsystemet via luftenippelen på slavesylinderen.
- sorgen nå var at pedalen ble mye mykere enn med gammel hoved- og slavesylinder; nesten null motstand i pedalen Og med motoren i gang fikk jeg hverken bilen ut eller inn i gir 🤕
LUFTING
Så gikk vi kanonsystematisk til verks:
1. Luftet ved rørkoblingen ut fra hovedsylinderen.
2. Deretter lufting ved skrukoblingen før "kollektoren" (sylinderformet beholder like før slavesylinderen).
3. Samme, men ved rørkobling etter kollektor.
4. Lufting ved bajonettkoblingen inn til slavesylinderen.
5. Lufting ut fra luftenippelen på slavesylinderen.
6. Sjekket også tetthet ved alle koblinger.
7. Ved alle sjekkpunkter kommer væske ut, men pedalen er myk.
Så hva gjør jeg feil? Hvorfor blir ikke pedalen hard?
Edited by Landmann, 28 September 2017 - 20:35.