Land Rover Defender. Noe å satse på ??
#1
Posted 20 July 2005 - 23:00
Stopper bare for tog og elefanter !
#2
Posted 28 August 2005 - 23:00
Noen fakta, som jeg husker i farten:
Defenderimporten til USA opphørte pga manglende air-bag. Fram til dette skjedde var det stor etterspørsel etter biltypen.
0,7 på mila er ikke en TD5-motor, men en 200TDI. Det er forbruket i Discovery I det henvises til. 300 TDI var også en motor som brukte, og bruker, lite drivstoff.
Jeg har flere 10-år med 4WD-litteratur, på svensk, norsk, engelsk (både engelske og amerikanske magasiner), tysk og fransk og har derfor lest mye teknisk om alle biler som faller inn under vår hobbie.
Når det gjelder samholdet i det norske motormiljøet er det ofte slik at vi skal "hakke" litt på hverandre istedefor å dra i samme retning. Det er hovedgrunnen til at vi i Norge ikke får til de store tingene, vi småkrangler for mye istedetfor å trekke i samme retning.
Et av de gode innleggene er han som tar for seg akselavstand, fjæring etc og hva du setter oppå av karosseri er likegyldig. For det er understellet som er viktig for framkommelighet kombinert med lav vekt.
Og det er jo det alt handler om. Folk som ikke er fornøyd med bilen sin bygger den slik de vil. En god "kriger" er en Willy's fra krigens dager modifisert med Ford eller Chevrolet V8 og Volvo eller Toyota aksler. Slik var det tidligere, og sånn er det ofte nå også.
Biler hvor det "pløyes" ned 50 til mangehundre tusen i modifiseringer og dekk må bli bra. Og det gjelder uansett om utgangspunktet heter Toyota, Mitsubishi, Suzuki, Land Rover, Mercedes osv.
Jeg har kjørt rundt i diverse 4-hjulstrekkere i 25 år nå, og har også eid en del vanlige biler. Og hovedtrekkene er for mitt vedkommende slik: japanske biler starter alltid og går og lekker ikke olje og har ofte litt plast-lock og -gnisninger, tyske biler er personlighetsløse og ofte solide, franske biler har sjarm, italienske biler har noe eksotisk over seg, amerikanske biler har litt pondus, engelske biler har sjel og/eller klasse. Kunne sikkert fortsatt lenge med slik liste. Et hovedtrekk alle biler har/har hatt. De ruster/korroderer. Enten i vitale deler som oppheng, eller under lakken, eller i hjulbuer og skjermer og kanaler og bakluker.
Det positive med forum er at så mange som holder på med hobbiene våre har også tid til å sette seg ned og skrive. For dermed får vi fram manges erfaringer, og oppgulp. Og det er bra, for rundt omkring sitter det en masse erfaringer om alle typer firehjuls-, eller flerhjuls-, trekkere. For ingen kan med hånden på hjertet si at de ikke har modifisert bilen sin litt eller veldig for at den skal bli slik de selv ønsker.
Og umodifiserte biler kan også ta seg godt fram i terrenget. Jeg har sett originale "krigere", originale Reinlendere (Land Rovere), originale små Suzuki etc gjøre det veldig bra i konkurranser og annen terrengkjøring. Og da mener jeg originalt, med "kappeskiver" som hjul også. Og disse har klart seg bra i konkurranse med de "store gutta" fordi det har vært dyktige sjåfører som har gjort det beste utav hva de hadde til rådighet.
Jeg har hatt "kriger", Land Rover og Range Rover. Bilen jeg kjører idag har V8, spiralfjærer, alukarosseri og rusten bakluke. Den er 30 år og jeg har hatt den de 15 siste åra. Den har passert 600 tusen kilometer eller 700 tusen. Jeg klarer ikke helt å følge med. For å få en bil til å vare så lenge i Norge så må du skifte slitedeler og reparere rust, og jeg har skrudd litt på bilen min. Men jeg er rimelig fornøyd med den da.
Og jeg drar på et treff i året, det er enten i LR-miljøet eller i Offroad-miljøet. Og alle steder føler jeg meg like velkommen, evt like lite velkommen. Og jeg kjenner en drøss med folk innen dette miljøet og stort sett er det bare trivelige mennesker, og stort sett er alle litt "småskrudde" i hodet sitt. Og det er bra, for hvis alle hadde vært like ville vi levd i en kjedelig verden.
Og jeg har ikke tid å sitte å skrive sånn veldig ofte, men idag er jeg hjemme fra jobb med influensa og feber.
Når det gjelder bil får jeg "feber" når jeg ser en Range Rover Sport 2005/2006 mod med kompressor. Og jeg kunne tenkt meg en Land Rover Serie I 80-tommer fra 1952 med 2-liters motor og at denne var urørt etter at den kom fra fabrikken (problemet med eldre kjøretøy av alle typer er at noen har skrudd alt i stykker eller droppet alt vedlikehold før man får kjøpt dette). Jeg ville hatt en CJ5 med original V8 og automat. For ikke å snakke om en ur-Broncho, noe av det stiligste som har vært laget etter min mening. Og en LJ 80 kunne vært moro og snodd seg rundt stener og trær med. Eller en Pinnsgauer eller hva de nå heter. Like stygg "som" en Volvo feltvign, men med et unikt hjuloppheng. Og en original kriger for de små turene, evt. på henger bak førstnevnte RR på tur til treff. For selv om originale krigere har sjarm, så mangler de totalt kjørekomfort på vei. Men de er jo snart 70 år også, når jeg blir 70 så mangler jeg nok mye jeg også.
Som svar på spørsmålet til han som ville kjøpe Defender: LØP OG KJØP.
Og hvis du spør meg om det er noe jeg mener de ikke har lært på Land Rover designkontoret etter snart 60 år: De kan enda ikke lage en ordendlig bakluke eller mekanisme for å lukke bakluka på en LR/RR. Se bare på den nyeste Discovery, bakluka der kan sammenlignes med ei bakluke på Citroen BX fra 1990, og der imellom er det milevis med år og ikke minst kostpris. Men BX-luka rusta aldri, den var av plast.
#3
Posted 21 August 2005 - 23:00
Biler jeg kunn "tenkt" meg foruten GW: Blazer K5, Tahoo fra 90 tallet, Land Rover series og Defender av kort type, Dodge Ram 80 tals.
Regner ingen av dem som problemfri men de har det lille ekstra i utsråling i mine øyne. Ingen japs? Kanskje en gammel Landcruiser kunne vært noe.
Hvis du syns Land Rovere er kule, løp og kjøp, drit i andre. Like bra kjøp som det meste.
#4
Posted 21 July 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Har en kjenning med 3 år gammel Defender TD5 han er kjemepefornøyd har ikke vært noen problemer med den. Prata med han tyskeren i den blå korte på bildet.... han hadde hatt bilen siden 98 Kort td5 ingen store problemer.
Komforten på TD5 er som på 80 talls rangerover... vi prater spiraler og stive axlinger, mange hakk bedre enn både paj gen1 og tidlig gen2 sikkert bedre en L200 også.
http://www.dinside.n...art.php?id=5352
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.
Opprinnelig postet av Henning
ja komforten med spiraler er jo bra, var de gamle med bladfjærer jeg tenkte på men de heter jo ikke defender heller da...
Follow your dreams
www.bilbygging.no www.volvoland.se
#5
Posted 20 July 2005 - 23:00
93 ZJ 5.2 V8 Laredo
#6
Posted 20 July 2005 - 23:00
fra høvelte i danmark.. standen til per glad
min bil på samme treffet..
GET IN, SIT DOWN, SHUT UP AND HANG ON...
#7
Posted 20 July 2005 - 23:00
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.
#8
Posted 20 July 2005 - 23:00
Stopper bare for tog og elefanter !
#9
Posted 20 July 2005 - 23:00
Follow your dreams
www.bilbygging.no www.volvoland.se
#10
Posted 20 July 2005 - 23:00
Stopper bare for tog og elefanter !
#11
Posted 20 July 2005 - 23:00
Komforten på TD5 er som på 80 talls rangerover... vi prater spiraler og stive axlinger, mange hakk bedre enn både paj gen1 og tidlig gen2 sikkert bedre en L200 også.
http://www.dinside.n...art.php?id=5352
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.
#12
Posted 24 July 2005 - 23:00
Hadde en Defender 110 tidligere, og det eneste jeg savner nå er litt bedre plass.... ellers er 90 bedre på det meste.....
Husk: gi den service og omsorg og du har en venn for livet
Land Rover Defender TD5 90 soft top
www.stroppen.com
#13
Posted 24 July 2005 - 23:00
De som har LC har vel færre timer på garasje gulvet enn noen med LR har jeg inntrykk av.
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.
#14
Posted 24 July 2005 - 23:00
Trondhjemmer i eksil.
Hakke flytta frivilig. Ble deponert.
#15
Posted 25 July 2005 - 23:00
Land Rover Defender TD5 90 soft top
www.stroppen.com
#16
Posted 30 July 2005 - 23:00
70-serien er vel den LC`n man skal kunne sammenligne med LR rent bruksmessig. Disse er fortsatt å få kjøpt nye, og det går faktisk noen få ganske så nye i Norge både som Pick-up, lange 11 setere (bushtaxi) og ikke minst en del ommbygde bergingsbiler hos Viking og Falken. Det er mulig å ta inn slike eller andre selv. Hvis man har råd:fish: vel å merke, for dette er biler som koster omtrent like mye som en Range Rover eller LC 100.
Legger ved noen bilder og info av Hzj73 som er LC`s svar på Defender 90 (tror ikke det er mer plast i denne, heller ikke fullt så kjedelig) Disse bilene blir også levert med en 4.2l diesel eller 4.5l bensin.
Rett skal være rett!
Hilsen Roall
HJ61 89mod. med OME. 33"BF/AT
BJ75 (pick-up)
#17
Posted 30 July 2005 - 23:00
Har selv en Defender 90 TD5 2000 mod og er kjenpefornøyd har vel egentlig ikke hatt noe galt med denne.
Hadde tidligere en eldre 110 også.
Defender annbefaler jeg på det sterkeste og event velkommen i klubben og lykke til.
#18
Posted 31 July 2005 - 23:00
OJ....det går det!?
Tlf 98204312
#19
Posted 03 August 2005 - 23:00
Pajero 7 seter.. Til for å brukes.
#20
Posted 03 August 2005 - 23:00
www.finn.no
www.autodb.no
www.landrovernorway.com
www.nlrk.no
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp