Gå til innhold



Foto

Land Rover Defender. Noe å satse på ??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
77 replies to this topic

#1 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Er fysen på en Defender 90 som ikke er for gammel. Disse bilene har jo et dårlig rykte og jeg skrur minimalt sjøl. Er de nyere årgangene bedre eller bør jeg skygge unna ?? Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter !

#2 gammern

gammern

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 28 August 2005 - 23:00

Hei. Mye morsom argumentasjon i denne "topicen", og mange friske meninger. Men som flere skriver, så er det pris, smak, lyst etc som avgjør hva folk kjøper. Og bil har lite med fornuft å gjøre, skulle vi kjøpt bil utfra fornuft så hade det sikkert gått mange Skoda på veien med dieselmotor.

Noen fakta, som jeg husker i farten:
Defenderimporten til USA opphørte pga manglende air-bag. Fram til dette skjedde var det stor etterspørsel etter biltypen.
0,7 på mila er ikke en TD5-motor, men en 200TDI. Det er forbruket i Discovery I det henvises til. 300 TDI var også en motor som brukte, og bruker, lite drivstoff.

Jeg har flere 10-år med 4WD-litteratur, på svensk, norsk, engelsk (både engelske og amerikanske magasiner), tysk og fransk og har derfor lest mye teknisk om alle biler som faller inn under vår hobbie.

Når det gjelder samholdet i det norske motormiljøet er det ofte slik at vi skal "hakke" litt på hverandre istedefor å dra i samme retning. Det er hovedgrunnen til at vi i Norge ikke får til de store tingene, vi småkrangler for mye istedetfor å trekke i samme retning.

Et av de gode innleggene er han som tar for seg akselavstand, fjæring etc og hva du setter oppå av karosseri er likegyldig. For det er understellet som er viktig for framkommelighet kombinert med lav vekt.

Og det er jo det alt handler om. Folk som ikke er fornøyd med bilen sin bygger den slik de vil. En god "kriger" er en Willy's fra krigens dager modifisert med Ford eller Chevrolet V8 og Volvo eller Toyota aksler. Slik var det tidligere, og sånn er det ofte nå også.

Biler hvor det "pløyes" ned 50 til mangehundre tusen i modifiseringer og dekk må bli bra. Og det gjelder uansett om utgangspunktet heter Toyota, Mitsubishi, Suzuki, Land Rover, Mercedes osv.

Jeg har kjørt rundt i diverse 4-hjulstrekkere i 25 år nå, og har også eid en del vanlige biler. Og hovedtrekkene er for mitt vedkommende slik: japanske biler starter alltid og går og lekker ikke olje og har ofte litt plast-lock og -gnisninger, tyske biler er personlighetsløse og ofte solide, franske biler har sjarm, italienske biler har noe eksotisk over seg, amerikanske biler har litt pondus, engelske biler har sjel og/eller klasse. Kunne sikkert fortsatt lenge med slik liste. Et hovedtrekk alle biler har/har hatt. De ruster/korroderer. Enten i vitale deler som oppheng, eller under lakken, eller i hjulbuer og skjermer og kanaler og bakluker.

Det positive med forum er at så mange som holder på med hobbiene våre har også tid til å sette seg ned og skrive. For dermed får vi fram manges erfaringer, og oppgulp. Og det er bra, for rundt omkring sitter det en masse erfaringer om alle typer firehjuls-, eller flerhjuls-, trekkere. For ingen kan med hånden på hjertet si at de ikke har modifisert bilen sin litt eller veldig for at den skal bli slik de selv ønsker.

Og umodifiserte biler kan også ta seg godt fram i terrenget. Jeg har sett originale "krigere", originale Reinlendere (Land Rovere), originale små Suzuki etc gjøre det veldig bra i konkurranser og annen terrengkjøring. Og da mener jeg originalt, med "kappeskiver" som hjul også. Og disse har klart seg bra i konkurranse med de "store gutta" fordi det har vært dyktige sjåfører som har gjort det beste utav hva de hadde til rådighet.

Jeg har hatt "kriger", Land Rover og Range Rover. Bilen jeg kjører idag har V8, spiralfjærer, alukarosseri og rusten bakluke. Den er 30 år og jeg har hatt den de 15 siste åra. Den har passert 600 tusen kilometer eller 700 tusen. Jeg klarer ikke helt å følge med. For å få en bil til å vare så lenge i Norge så må du skifte slitedeler og reparere rust, og jeg har skrudd litt på bilen min. Men jeg er rimelig fornøyd med den da.

Og jeg drar på et treff i året, det er enten i LR-miljøet eller i Offroad-miljøet. Og alle steder føler jeg meg like velkommen, evt like lite velkommen. Og jeg kjenner en drøss med folk innen dette miljøet og stort sett er det bare trivelige mennesker, og stort sett er alle litt "småskrudde" i hodet sitt. Og det er bra, for hvis alle hadde vært like ville vi levd i en kjedelig verden.

Og jeg har ikke tid å sitte å skrive sånn veldig ofte, men idag er jeg hjemme fra jobb med influensa og feber.

Når det gjelder bil får jeg "feber" når jeg ser en Range Rover Sport 2005/2006 mod med kompressor. Og jeg kunne tenkt meg en Land Rover Serie I 80-tommer fra 1952 med 2-liters motor og at denne var urørt etter at den kom fra fabrikken (problemet med eldre kjøretøy av alle typer er at noen har skrudd alt i stykker eller droppet alt vedlikehold før man får kjøpt dette). Jeg ville hatt en CJ5 med original V8 og automat. For ikke å snakke om en ur-Broncho, noe av det stiligste som har vært laget etter min mening. Og en LJ 80 kunne vært moro og snodd seg rundt stener og trær med. Eller en Pinnsgauer eller hva de nå heter. Like stygg "som" en Volvo feltvign, men med et unikt hjuloppheng. Og en original kriger for de små turene, evt. på henger bak førstnevnte RR på tur til treff. For selv om originale krigere har sjarm, så mangler de totalt kjørekomfort på vei. Men de er jo snart 70 år også, når jeg blir 70 så mangler jeg nok mye jeg også.

Som svar på spørsmålet til han som ville kjøpe Defender: LØP OG KJØP.

Og hvis du spør meg om det er noe jeg mener de ikke har lært på Land Rover designkontoret etter snart 60 år: De kan enda ikke lage en ordendlig bakluke eller mekanisme for å lukke bakluka på en LR/RR. Se bare på den nyeste Discovery, bakluka der kan sammenlignes med ei bakluke på Citroen BX fra 1990, og der imellom er det milevis med år og ikke minst kostpris. Men BX-luka rusta aldri, den var av plast.

#3 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Ingen biler er problemfrie. Jeg sjøl har gelendewagen, det skjer ting dann og vann der også. Når det gjelder Land Rover er det imponerende å se hvor mange gamle Land Rovere som fortsatt er fit for fight. En stor fordel, når noe går i stykker, er at at det finnes et sinnsykt stort ettermarked med billige deler, noe andre merker ikke velsignet med. Skal en velge bil i en sånn kategori som 4x4 er det smak og følelser som bør avgjøre. Selv om jeg har GW er det fler biler som jeg syns har samme karismaen.
Biler jeg kunn "tenkt" meg foruten GW: Blazer K5, Tahoo fra 90 tallet, Land Rover series og Defender av kort type, Dodge Ram 80 tals.
Regner ingen av dem som problemfri men de har det lille ekstra i utsråling i mine øyne. Ingen japs? Kanskje en gammel Landcruiser kunne vært noe.
Hvis du syns Land Rovere er kule, løp og kjøp, drit i andre. Like bra kjøp som det meste.

#4 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Har en kjenning med 3 år gammel Defender TD5 han er kjemepefornøyd har ikke vært noen problemer med den. Prata med han tyskeren i den blå korte på bildet.... han hadde hatt bilen siden 98 Kort td5 ingen store problemer.

Komforten på TD5 er som på 80 talls rangerover... vi prater spiraler og stive axlinger, mange hakk bedre enn både paj gen1 og tidlig gen2 sikkert bedre en L200 også.

http://www.dinside.n...art.php?id=5352

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.




Opprinnelig postet av Henning



ja komforten med spiraler er jo bra, var de gamle med bladfjærer jeg tenkte på smile.gif men de heter jo ikke defender heller da...biggrin.gif


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#5 Kokken

Kokken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Ifølge en kompis med 2 Defendere,som brukes hardt,er de bedre enn sitt rykte,men du kan regne med et par oljeflekker i oppkjørselen:)

93 ZJ 5.2 V8 Laredo

#6 truls t

truls t

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 436 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

B)det er bare å ta laus.. nlrk skal ha sitt jubileumstreff på evje i uke 31.. ta deg en tur dit og sjekk forholdene hvis du har sjansen.. det med skruing og vedlikehold og oljeflekker kommer mye an på bruken.. kjøres den hardt og brukes tøft må du regne med mye vedlikehold.. sjekk garasjen min på offroad.no... lykke til mvh trulsuser posted image
fra høvelte i danmark.. standen til per glad
user posted image
min bil på samme treffet..


GET IN, SIT DOWN, SHUT UP AND HANG ON...

#7 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Et par-tre korte til inspirasjon smile.gif










Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.




#8 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Takk for bildene, akkurat noe sånt jeg drømmer om for tiden :-))

Stopper bare for tog og elefanter !

#9 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

eneste dårlige med disse bilene er utsenet og kjørekomfåren.. (plus rust på de eldre da..) men mer solide biler finner du knapt..


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#10 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Jeg synes de ser ut akkurat som en skikkelig 4X4 skal :-))) Liker veldig godt at slike biler er firkanta og enkle uten unødvendig fjas som bare blir borte etter en tur i småskauen. Min gamle L200 er en slik bil men er rett og slett for lang. Kjørekomforten er sikkert helt fraværende og det er jeg også vant med fra før :-)) Slike biler SKAL humpe og bråke litt på vanlig vei, synes jeg. Mvh Odd

Stopper bare for tog og elefanter !

#11 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Har en kjenning med 3 år gammel Defender TD5 han er kjemepefornøyd har ikke vært noen problemer med den. Prata med han tyskeren i den blå korte på bildet.... han hadde hatt bilen siden 98 Kort td5 ingen store problemer.

Komforten på TD5 er som på 80 talls rangerover... vi prater spiraler og stive axlinger, mange hakk bedre enn både paj gen1 og tidlig gen2 sikkert bedre en L200 også.

http://www.dinside.n...art.php?id=5352

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.




#12 Willenfeldt

Willenfeldt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 24 July 2005 - 23:00

Har en Defender 90 2003 modell med TD5 motor, og er kjempefornøyd med den biggrin.gif Den er god på vei, og suveren i terrenget, blir nok enda bedre nå siden jeg satte på 285/75 16 BF Goodrich mt dekker i dag cool.gif

Hadde en Defender 110 tidligere, og det eneste jeg savner nå er litt bedre plass....wink.gif ellers er 90 bedre på det meste.....

Husk: gi den service og omsorg og du har en venn for livet wink.gif

Land Rover Defender TD5 90 soft top

www.stroppen.com

#13 Turbolux

Turbolux

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1086 Innlegg:

Posted 24 July 2005 - 23:00

Kvalitet i forhold til en LC er vel å bøye ordet modig.
De som har LC har vel færre timer på garasje gulvet enn noen med LR har jeg inntrykk av.

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.

#14 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 24 July 2005 - 23:00

Enig der, Turbulux. Holder en knapp på japansk, og Toyota i særdeleshet. Men smaken er som baken. Det er mangfoldet som er moro.



Trondhjemmer i eksil.
Hakke flytta frivilig. Ble deponert.

#15 Willenfeldt

Willenfeldt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 25 July 2005 - 23:00

Blir vel aldri enige mht dette smile.gif, og LC er jo sikkert en meget driftsikker bil osv osv, men jeg kjører Defender privat og LC på jobben (begge 2003 modeller) og jeg er ikke lei meg når arbeidsdagen er over og jeg kan sette meg inn i Defenderen cool.gif LC er jo rett og slett så utrolig kjedelig........kun plastikk wink.gif, men den ligger godt på motorveien:D

Land Rover Defender TD5 90 soft top

www.stroppen.com

#16 rory

rory

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 30 July 2005 - 23:00

Skal ikke gi meg ut på noen "hvem er best-diskusjon", men vet at kunnskapen om Lc er ganske begrenset blant folk flest. Av nyere modeller så henvises det nesten alltid til 90 og den nye 120 serien som selges i Norge når det sammenlignes mot bla. LR. Dette blir naturlig når det i Norge selges kun noen få av LC-modellene som finnes på markedet forøverig.

70-serien er vel den LC`n man skal kunne sammenligne med LR rent bruksmessig. Disse er fortsatt å få kjøpt nye, og det går faktisk noen få ganske så nye i Norge både som Pick-up, lange 11 setere (bushtaxi) og ikke minst en del ommbygde bergingsbiler hos Viking og Falken. Det er mulig å ta inn slike eller andre selv. Hvis man har råd:fish: vel å merke, for dette er biler som koster omtrent like mye som en Range Rover eller LC 100.

Legger ved noen bilder og info av Hzj73 som er LC`s svar på Defender 90 (tror ikke det er mer plast i denne, heller ikke fullt så kjedelig) Disse bilene blir også levert med en 4.2l diesel eller 4.5l bensin.

Rett skal være rett!








Hilsen Roall

HJ61 89mod. med OME. 33"BF/AT

BJ75 (pick-up)

#17 grizzly

grizzly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 238 Innlegg:

Posted 30 July 2005 - 23:00

Tøff den beige der ja.

Har selv en Defender 90 TD5 2000 mod og er kjenpefornøyd har vel egentlig ikke hatt noe galt med denne.
Hadde tidligere en eldre 110 også.

Defender annbefaler jeg på det sterkeste og event velkommen i klubben og lykke til.

#18 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 31 July 2005 - 23:00

Her er noen til inspirasjon, bildene er fra Ultimate Challenge i Englan 2004.











OJ....det går det!?
Tlf 98204312

#19 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 03 August 2005 - 23:00

hva ligger de på i pris disse bilene? (Kort eldre)

Pajero 7 seter.. Til for å brukes.

#20 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 03 August 2005 - 23:00

Det klare du å finne ut sjøl wink.gif

www.finn.no

www.autodb.no

www.landrovernorway.com

www.nlrk.no

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp