Gå til innhold



Foto

Land Rover Defender. Noe å satse på ??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
77 replies to this topic

#21 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Jeg har tidligere på nlrk.no etterspurt "dokumentasjon" på at RødeKors skal gå over til Defender. Det var en som vistnok hadde lest det i et eller annet blad, jeg fikk ikke svar. Fint om noen kan hoste opp litt info på dette. For meg er det like sannsynlig som at muslimene bestemmer seg for at svinekjøtt er helt ok..
RødeKors bytter vel ikke til en bil som LandRover har planlagt å slutte produksjonen på? Og når det gjelder kvaliteten så er vel egentlig ikke det noe å diskutere..

MEN skal du ha deg Defender så kjør i vei mener nå jeg. Dritkule biler, kvalitet er ikke alt (bare for meg). Men regn med oljelekkasjer samme hvor ny den er (LC 60'en min på 20 år lekker ikke en dråpe, men det er en Japse ting..smile.gif)



håvard : BJ42




#22 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 05 August 2005 - 23:00

De som tror at kostebilen må kjøre bak Land Rovere for å koste opp deler som faller av må tro om igjen, jeg mener at en kan lide med ikke så høy kvalitet som med japsene å heller få en bil som har personlighet og framkolighet som ingen andre bilmerker her i verden..... Hmmmm det er vel ikke uten grund at Røde kors verden over dumper vek LC og setter inn Defendere??? LR sjenerelt er et veldig godt merke i dag!

Land Rover VS Jeep, jeg har et problem.....

#23 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Dette med "Røde kors ditt" og "Røde kors datt" eller for den saks skyld alle rykter om FN og Land Rovere er bare preik!!!!!!!!!!! Finito!

La oss se litt på hvor vi ser at det benyttes Land Rovere:

Europa: Tyskland, Danmark, England... Tyskland, Danmark osv: Vanskelig å heve eller bygge om noe som helst, markedet velger biler med god bakkeklaring orginalt. England: Samme grunn til at "alle" har Volvo i Sverige.

Australia: Kjappe 4x4 salgstatistikker: Nissan: ca 1000 pr måned, Mitsubishi: ca 1000 pr måned, Toyota: ca 1500 pr måned, Land Rover ca 20 pr måned!!!!!!!!!!!!!!!

Afrika: Land med frie markedskrefter: Toyota som gjelder. Land med handelsboikott eller totalitære regimer som innfører enormyt høye importskatter: Land Rover serie III som er igjen fra kolonitider. Øvrige Afrikanske land: Gammel serie III eller nyere defender som er solgt inn rimelig i et halvshady forsøk fra Engelsk regjering på å redde Landrover samtidig som de kunne skryte på seg U-hjelp tidlig på 90-tallet.

Man skal ikke snakke mye med tidligere hjelpe-arbeidere eller misjonærer før en får en ide av hvilke biler som var populære da de var "nedover".. Sansynligvis de som funket oftest c",)

USA: Finnes nesten ikke, kun NAS-spek med kul motor, veltebur+++

Sør-Amerika: De eneste TV-bildene jeg har sett derfra med en Land Rover har vært fra Camel Trophy video'ene.

Asia: Mest på film...ligger nære produsentland for mange andre merker!

Militæroperasjoner: Hva hadde dere trodd Engelskmennene kom til å kjøre rundt i? For øvrig skal Royal Army om noen år bytte ut en mengde av de lette kjøretøyene sine, og Land Rover var ikke i stand til å levere en testbil som møtte kravene som ble stillt...

Noen som husker TV-bildene fra Irak før krigen nå sist ?? Våpeninspektørene suste rundt i Nissan Patrol y60 hele bunchen.

For tre utgaver siden av Land Rover Owner INTL (Verdens mest leste LR blad) skrev entusiastbladet selv at LandRover nå sto i forhandlinger om å selge et antall biler til Røde Kors i Afrika, noe som var historisk da dette ikke hadde skjedd siden Serie III-tiden!


Jeg personlig er helt enig i at Land Rover Defender har tonnevis av sjarm og personlighet og har en mengde gode løsninger med tanke på terrengkjøring. Ikke jeg heller bryr meg noe om det bråker litt i bilene jeg kjører, og jeg synes også at det er praktisk med en bil som er noenlunde firkantet innvendig slik at den er lett å laste opp. Og det er jo kult med relativt lett aluminiumskaraosseri (som ikke ruster, men som korroderer som F... mot inntilliggende ståldeler LR presterer å ikke lakkere før montering!!!)....men jeg synes det rett ut begynner å bli slitsomt å høre om dette "Best4x4xfar"-opplegget som enkelte av LR-fantastene tror på selv!

Hva er det som er så forbannet bra med Land Rover som ingen av de andre merkene i verden kan tilby? Dette med spiraler og sånt er jo fint, men det bruker jo alle nå til dags uansett! Japsene tilbyr langt høyere kvalitet og driftsikkerhet og pusher ut så mye flere biler at tettheten av verksteder og deler rundt om er mye bedre. Og hva hjelper vel sjarm når man står med en ødelagt bil? Det er ikke uten grunn at Land Cruiser/Patrol er så tunge biler, det er valgt relativt tykt gods i både akslinger og girkasser. Mercedes G-wagen kom med spiraler omtrent samtidig som LR. Og de har sperrer foran og bak orginalt, noe som løser problemet med diagonal-spinn, noe man OFTE ser Land Rovere slite med på treff rundt om, hovedsakelig for at de fleste kjører rundt med mye mindre last baki bilen enn det Land Rover har spesifisert at man skal for at fjærsystemet skal funke orginalt.

Rutinemessig hører man om Land Rover-eiere som legger ivei om at bilene går på 0,7 l på mila osv,osv....Det skjer ikke! Den stakkars BMW TD5-motoren leverer ikke slike tall i en personbil engang! Hvis man får slike måleresultater er det for at LR ikke klarer å produsere en tripteller som teller rett... Og skal man først ha en bil som sluker drivstoff, hvorfor ikke velge Amerikansk slik at det beveger seg samtidig?

Og før noen parerer med det klassiske argumentet: Jammen, Land Rover står jo bak Range Rover som er verdens mest luxeriøse SUV, eller Free Lander som var Europas mest solgte mini-SUV...Dette har vel ikke mest med Defender å gjøre?? Ingen som sammenlikner Honda CRV med Jeep Rubicon heller...

Nei, Land Rover har flotte biler, men kjøper du deg en slik må du belage deg på å tre inne i et meget eksklusivt miljø: Miljøet av de som vet utenfor enhver tvil at de har funnet verdens beste bil! Det fine er at du slipper å se andre bilmerker når dere har treff heller, for de er nesten aldri invitert eller velkommen...

#24 Jernbanemannen

Jernbanemannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 60 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Jeg er å jakter en del i Sør-Afrika, der brukes Defenderen sammen med Toyotaen,
Når vi drar ut på jakt er det ikke snakk om veier eller stier, uttørrede elveleier, sumpmark og ditto.

Her blir defenderen satt på skikkelig test, med ¤hjulsdriften inne på lavgir med sperrer innkoblet er det ingen ting som stopper den, tilogmed fossefall laget av blokkstein uten vann klatrer denne bilen opp igjennom.

Toyota Landcruiser og Hi lux er også mye brukt.
Landcruseren er en pickup utgave av LJ73. men det sitter en 4 liters sekser i den. 99 modeller og nyere.

Det snakkes omat drivaksler er et svakt punkt, ikke skjønner jeg det, da det ikke skulle værtdrivaksler eller drivverk igjen etter behandlingen disse Landroverene får i bushen.

#25 Jernbanemannen

Jernbanemannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 60 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Jeg kan vel bare si en ting til :
Jeg har en Jeep Cherokee, denne kan jeg ikke drømme om at skal kunne klare disse strabasene i Sør-afrikas bushterreng som standardbil. (Børstraktor)
Defenderen er standard med 7" brede(smale) dekk utstyrt med spade og Jekk.
Dere skulle ha vært en tur nede i denne delen av verden og prøvd litt offroadkjøring.

#26 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg er å jakter en del i Sør-Afrika, der brukes Defenderen sammen med Toyotaen,
Når vi drar ut på jakt er det ikke snakk om veier eller stier, uttørrede elveleier, sumpmark og ditto.

Her blir defenderen satt på skikkelig test, med ¤hjulsdriften inne på lavgir med sperrer innkoblet er det ingen ting som stopper den, tilogmed fossefall laget av blokkstein uten vann klatrer denne bilen opp igjennom.

Toyota Landcruiser og Hi lux er også mye brukt.
Landcruseren er en pickup utgave av LJ73. men det sitter en 4 liters sekser i den. 99 modeller og nyere.

Det snakkes omat drivaksler er et svakt punkt, ikke skjønner jeg det, da det ikke skulle værtdrivaksler eller drivverk igjen etter behandlingen disse Landroverene får i bushen.

Opprinnelig postet av Jernbanemannen



Det er jo bare å melde seg inn i NLRK det å komme med en patrol ingen som kan nekte deg det, men det er jo litt teit å komme med en defender på et jeep treff??!!!

Du har vist lest mye teori du, men praksis er en ing som hjelper på, hva en spiral fjær burde klare og ikke er ingen vits å spekulere på når bilen i helhet er overlegen i forhold til andre merker, det finnest ikke en bil levert fra fabrikken (orginal bil) som kjører like bra som en defender, det kan dere bare glemme! Det at defenderen er konstruert for svak er noe av det mest tåpelig jeg har hørt, de har ikke hatt mindre en 60 år på i funne ut det så det tror jeg ingen ting på! LR er et merke som tørr å prøve ting, HDC kom i freelanderen i 1997 også dukket andre opp med et lignende system etter at de så at det virket, nå har Disco 3 og RR sport "terreng-respons" bare vent det er ikke lenge til andre dilter ette og kommer med noe lignende....

Å kjøpe seg n ny defender i dag er ikke nok dumt kjøp vist du ska ha en verdensmester uten for veg.... Alle ryktene om at kvaliteten er bare å stenge ute, et rykte er så mangt, det at bilen virker som den skal er heller mer å høre på!!!! Spør du en med toyota om hva han synst om LR så er svaret opplagt, opplagt av misunnelse!

Land Rover VS Jeep, jeg har et problem.....

#27 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

NLRK: For det første synes jeg nicket ditt er upassende.... for di som ikke gidder å trykke på profilknappen kan det se ut som det er Landrover klubbens offisielle mening du forfekter.

For det andre Land Rover Defender er ikke verdens beste bil på noen måter....ikke som ny bil/ikke som brukt bil/ikke som modifisert bil/ikke som orginal bil. At den kansje er verdens største og dyreste plakat som forteller at eieren er en aktiv friluftsmann og offroad entusiast... uten tvil bilen er jo et Ikon. Selv kunne jeg tenke meg en Defender ikke for at den er best, men for at bilen er jævli tøff....

Har nettop vært på SOT... der var det endel korte modifiserte Defender TD5 jeg ble ikke imponert av fremkommeligheten deres.

I prisklassen rundt 200K som er prisen for en grei TD5 kan du finne både Patroler og Cruisere og en og annen G-463...mye bedre biler og mye mere bil.. til det meste... men langt fra så tøff som en Defender.

Hva er bedre på en kort 00 Defender TD5 enn på en G-vogn eller en LC 70/73 fra midten på 80 tallet?

Nei LR Defender er som Harley Davidson du betaler myyye for å få livstilen med på kjøpet, bruk heller nesten alle pengene på feks nyere Patrol, så kan du kjøpe en Serie 2 til kosebil smile.gif

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#28 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
NLRK: For det første synes jeg nicket ditt er upassende.... for di som ikke gidder å trykke på profilknappen kan det se ut som det er Landrover klubbens offisielle mening du forfekter.

For det andre Land Rover Defender er ikke verdens beste bil på noen måter....ikke som ny bil/ikke som brukt bil/ikke som modifisert bil/ikke som orginal bil. At den kansje er verdens største og dyreste plakat som forteller at eieren er en aktiv friluftsmann og offroad entusiast... uten tvil bilen er jo et Ikon. Selv kunne jeg tenke meg en Defender ikke for at den er best, men for at bilen er jævli tøff....

Har nettop vært på SOT... der var det endel korte modifiserte Defender TD5 jeg ble ikke imponert av fremkommeligheten deres.

I prisklassen rundt 200K som er prisen for en grei TD5 kan du finne både Patroler og Cruisere og en og annen G-463...mye bedre biler og mye mere bil.. til det meste... men langt fra så tøff som en Defender.

Hva er bedre på en kort 00 Defender TD5 enn på en G-vogn eller en LC 70/73 fra midten på 80 tallet?

Nei LR Defender er som Harley Davidson du betaler myyye for å få livstilen med på kjøpet, bruk heller nesten alle pengene på feks nyere Patrol, så kan du kjøpe en Serie 2 til kosebil smile.gif

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

Opprinnelig postet av Henning



Jeg hold på en halv time for å finne et nick som ingen andre hadde, jeg kan gjærne bytte nick vist det går ann, så blir du kansje fornøyd? **** Riskoker passer vel lit bedre!

Land Rover VS Jeep, jeg har et problem.....

#29 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg har tidligere på nlrk.no etterspurt "dokumentasjon" på at RødeKors skal gå over til Defender. Det var en som vistnok hadde lest det i et eller annet blad, jeg fikk ikke svar. Fint om noen kan hoste opp litt info på dette. For meg er det like sannsynlig som at muslimene bestemmer seg for at svinekjøtt er helt ok..
RødeKors bytter vel ikke til en bil som LandRover har planlagt å slutte produksjonen på? Og når det gjelder kvaliteten så er vel egentlig ikke det noe å diskutere..

MEN skal du ha deg Defender så kjør i vei mener nå jeg. Dritkule biler, kvalitet er ikke alt (bare for meg). Men regn med oljelekkasjer samme hvor ny den er (LC 60'en min på 20 år lekker ikke en dråpe, men det er en Japse ting..smile.gif)



håvard : BJ42




Opprinnelig postet av håvard



Jeg har også lest det i et blad og salgssjefen for Land Rover her i ålesund sier at det er helt sant, Røde kors har testet X antal defender med full oppakning, 2 tons tung hengere i alle slags forhold, de har kjørt gjenom steinbrudd, ørken, elver, snø, gjørme og bilen etter mange måneders råtøft bruk, var ikke det en enest feil på en av bilene, noe selv ikke LC klarte når den ble testet!!!! Men kvalitete en jo selvfølgelig elendig! slik er du det bare for det vet alle som har vokst opp og fått inn med teskje at kvaliteten på Land Rover er dårlig, Jeg sier bare VOKNE OPP vi lever i 2005, vist kvaliteten var så bårlig som alle skal ha det til ville Land Rover gått konken for lenge siden, og det har de ikke gjort enda så! Land Rover har akkurat like lite feil som alle andre merker!!!

Land Rover VS Jeep, jeg har et problem.....

#30 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

he he NLRK .... Landrover er jo holdt kunstig i live av først BMW og så Ford biggrin.gif

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#31 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Hilket blad?
Er ikke sinna eller ute etter å ta noen, er bare genuint interessert.
(salgssjefer vet jeg ikke helt om jeg stoler på da, men smile.gif)


håvard : BJ42




#32 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

http://www.humanitar...lishFinal_1.pdf

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#33 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

jeg trodde at Land Rover var et merke som alle godtok når det er snakk om Off Road men der tok jeg vist skrekkelig feil, Har fått intrykk om at det er veldig mye musunnelse ute å går, folk skal ha med til å tro at SJ kjører i fra defender 90 i terrenget osv, en sj er det jeg kaller en trøstepremie når det gjelder terrengkjøretøy og en Defende koster mange 100 000 kr! kan ikke de som har penge til det få lov til å kjøpe seg slike biler uten mange sure toner av MUSUNELSE!!!

Jeg synst i stede for å kverulere og diskutere om smaksanser så kan vi heller stå sammen alle sammen og lage et god netverk av kjøremuligheter i Norge, det er alt fr få blasser en kan få kjøre litt i skogen!

Land Rover VS Jeep, jeg har et problem.....

#34 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Jeg må si at slik "argumentasjon" begge veier i denne tråden så absolutt er med å å gjøre kløften mellom LR folket og offroad folket bare enda større og dypere.

Alle biler, uten unntak, har fordeler og bakdeler men dermed er det ikke sagt at det er noe møl for den saks skyld.

For min del synes jeg hele dette emnet har sklidd ut og mange innlegg ikke burde ha vært postet. Miljøet vårt, og da tenker jeg på de både med og uten LR trenger ikke å splittes enda mer opp enn det er, heller tvert om.

Jeg synes folk heller burde sette pris på at vi er forskjellig og sette pris på at ikke alle er A4 og kjører samme bil. For å få til noe i dette landet der ting blir bare mer og mer strammet inn, trenger vi alle med interesse i samme retning til å enes om å få til noe, enten det er godkjenninger eller kjøreområder.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
"Det viktigste er ikke HVA du holder på med, med du holder på med NOE"

#35 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Fin PDF, men den sa ikke så mye smile.gif

Har du lysst på Defender så kjøp det! De fleste har vel forskjellige argumenter for å kjøpe bil, kjøper man en Deff/Jeep/Gammel LC/Patrol så er det jo ikke "fornuften" som taler. Men man kan vel få lov til å si ifra hvis noen mener at de kvalitetsmessig er på høyde med Toy og Nissan. Det er vel viktig at fyren som skal ha Deff får vite alle sidene.

Les deg i søvn på lrforum.com så ser du mange feil og like mange positive sider ved bilen. Personlig er jeg misunnelig på AluKarosseriet deres..

håvard : BJ42




#36 Ranger

Ranger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Er fysen på en Defender 90 som ikke er for gammel. Disse bilene har jo et dårlig rykte og jeg skrur minimalt sjøl. Er de nyere årgangene bedre eller bør jeg skygge unna ?? Mvh Odd.
Opprinnelig postet av Buhund


Defender 90 og 110 med TD5 motor er en tøff og kapabel offroad bil. Bla har de elektronisk TC som opsjon:
http://www.landrover.../Defender90.pdf

Eldre modeller/motorer ville jeg holdt meg unna.
Anbefaler verdens beste LR forum på det varmeste cool.gif
http://www.lrforum.com/

Lykke til med valg av bil.

mvh Christian
Range Rover V8 -75 - Range Rover V8 -87


#37 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Du "NLRK"...

Før du begynner å begi deg ut på å mene det ene eller det andre om noen som helst andre og spesielt prøve å mene noe som helst på andre sin bekostning så bør du putte fingen i jorden og finne ut hvor du står hen og hva du vil.

Du skjemmer ut både de som har LR, de som synes at LR faktisk er en rimelig ok og kul bil og gjør narr av deg selv slik du skriver det i ditt siste inlegg her.

Selv har jeg ikke LR, men har vært medlem av NLRK i flere år og har et rimelig godt forhold til LR folkene i mitt distrikt og forsåvidt andre steder i landet.

Og, ja, det nicket ditt bør du sende en mail til admin, Anders og Anders (CJ7 er nicket til en av dem) for å få forandret.
Kunne jeg få foreslå LFfan17 eller noe i den dur ?

Synes at forkortelser på klubber osv burde forbeholdes bruk i klubbens regi, på lik linje som f.eks. "NBF ferdighetsseksjon" om du skjønner.

Du snakker hverken på vegne av NLRK som klubb eller majoriteten av LR folk slik du holder på.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#38 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:

folk skal ha med til å tro at SJ kjører i fra defender 90 i terrenget osv, en sj er det jeg kaller en trøstepremie når det gjelder terrengkjøretøy og en Defende koster mange 100 000 kr! kan ikke de som har penge til det få lov til å kjøpe seg slike biler uten mange sure toner av MUSUNELSE!!!
Opprinnelig postet av NLRK



Buuuu huuuu, bilen min kosta bare 25 000 da jeg kjøpte den, da er den litt bedre enn en suzuki til 10.000 men mye dårligere enn defender til 100.000... men når jeg blir stor skal jeg kjøpe meg en patrol med bakseter og masse a/c og gps til 800.000! Den er selvsagt mye bedre i terrenget enn de billigere bilene.

Du har skjønt det! blink.gif


Jeg har også en høne å plukke med et par andre her, som babler om at "land rover er bra for den brukes i røde kors", "toyota er best terrengbil for den brukes der hvor det er dårlig vei" osv. Hallo! Tenk dere om littegrann. Ta to aksler, 170cm sporvidde, 245 cm akselavstand, sett på et sett 33" BFG Mud Terrain. Sett sperrer i begge aksler, fjærer som gir x cm fjæringsvei på hvert hjul. Og så setter du et land rover-kaross oppå. Eller en landcruiser? Eller en jeep? Eller en korando, patrol, osv osv. HVEM BLIR BEST i terrenget? Vekt er selvsagt en viktig faktor, men det er ikke så mye forskjell på disse bilene. OPPSETTET besemmer... ikke karosseriet! Vennligst se litt lenger enn deres egen nesetipp, nedfellbare frontrute eller buklete popnaglede karosseriplater... akkurat som i menneskets verden er det er understellet som bestemmer blink.gif


Forresten, mulig jeg sporet av. Jeg er opptatt av framkommelighet, når det gjelder andre egenskaper er det en helt annen diskusjon, og der er det selvsagt andre ting som bestemmer, og andre biler som er best...

#39 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Jan ikke jeg få ha det nicket jeg vil, uten at andre skal bry seg??? Jeg snakker ike på vegne av noen.... Det kan vike som folk er veldig på høgget her (blom) jeg vil ikke kalle dette et hyggelig forum nei, jeg har nå sagt mitt her, jeg gidder ikke å gå i stikke fingeren i jorden så lenge jeg har benene på joren så får det holde....


Kunne jeg få foreslå LFfan17 eller noe i den dur ?

Kan jeg få fåreslo noe for deg da? Hr.misternesevis!!!!

Land Rover VS Jeep, jeg har et problem.....

#40 LR110V8

LR110V8

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

På en gammel seriebil kan man oppleve mye rart siden det er mange hobbymekanikere som har skrudd på disse og modifisert dem med egne løsninger på det elektriske f.eks, noe som gjør feilsøkingen vanskelig. Men på nyere biler 90/110/defender er dette sjelden noe problem og mitt inntrykk er at de fleste bilene er i god stand, men det er jo litt avhengig av hvordan forrige eier har holdt bilen, men det gjelder jo alle bilmerker. Det er også enkle biler å skru på om det skulle være behov og du har lyst til å skru selv. Jeg har ikke hatt så billig bilhold før (om man ser bort fra drivstoffutgiftene) som etter at jeg sluttet å kjøre vanlige biler og bare begynte å kjøre defender.

Komforten i en defender har blitt diskutert her. På min forrige 110 stod det oljedempere og stabilisatorstag bak. Det er sjelden har jeg kjørt en så myk og behagelig bil på dårlige byveier og skogsbilveier (om man ser bort fra motorstøyen på 2.5 TD), men den jeg har nå har gassdempere og ikke noe stabilisatorstag bak, men er mye hardere, men er bedre å kjøre på svingete vei.

Hvem som selger best i andre land eller her i landet bryr ikke jeg meg så mye om, men en tanke som har slått meg er hvor lite felles f.eks en defender eller en LC eller en Patrol som selges i Norge har med en tilsvarende bil som selges i f.eks Afrika. Der selges ofte bilene med en helt annen og mye enklere motor, og skulle jeg velge ville jeg nok hatt en slik afrikansk varient fremfor de som selges her i landet for å slippe alt tullet som man kan risikere med all elektronikken som dyttes i nye biler som lages i dag og kunne ha et mest mulig vedlikeholdsfritt bilhold om noen år uten at gjørmen har tatt knekken på all elektronikken.

På et Land Rover treff kan man stille med andre biler enn LR-produkter så lenge man er medlem i NLRK. På Landstreffet nå var det jo bl.a. noen som stilte med japanske biler. Også på andre treff har folk stilt med andre merker. Den eneste gangen jeg har opplevd at de har blitt avvist var en gang kjøretillatelsen i terrenget bare gjaldt LR-produkter og en gang det skulle kjøres i et litt myrete område og en fyr stilte i en diger Chevrolet som ikke var skikkelig skodd.

TD5 motoren til Land Rover (ikke BMW) er sikkert grei nok, men TDi 200/300 er heller ikke noen dumme motorer, spesielt de uten elektronikk som er lette å vedlikeholde uten mye spesielt verktøy. De gamle sugedieselene og turbomotorene uten intercooler kan være litt svak i en slik bil. Før hadde jeg en bil med en TDi 300 motor, og det var ikke noe problem å komme ned i 0,7 l/m. Og man trenger ikke å ha en amerikaner for at ting skal flytte på seg. Det er jo bare å finne seg en 90/110/defender med V8 slik som jeg har som har et forbruk som varierer mellom 1,2 og 1,4 l/m.

Noen nevner også korrosjon på alu-delene her, og det er noe som kan forekomme, akkurat som rust på andre biler. Du kan finne en gammel bil som er perfekt, og du kan finne en gammel bil (eller nesten ny) som allerede har fått mye rust/korrosjon, uansett om det er en LR eller en Toyota. Behandlingen og vedlikeholdet til de tidligere eierene bestemmer mye av dette. På min 21 år gammel bil finnes det ikke antydning til korrosjon noen steder, og den markerer heller ikke reviret sitt, og ja, det er olje på den.

Og helt til slutt NLRK, hvem som er best i skogen bestemmes ofte av underlaget og omgivelsene. Av og til kan en SJ være best, andre ganger en Niva, andre ganger en 90, og det er heller ikke alltid det hjelper å ha verdens beste bil om man er en dårlig sjåfør i terrenget. Det kan kompensere for mye, men ikke alt. Du bør også gjøre som andre her har nevnt og bytte nick. NLRK er så innarbeidet som en forkortelse for Norsk Land-Rover klubb at det kan virke som om du representerer dem. Og som noen andre her også har nevnt, slik som du ordlegger deg, og med de meningene du har så skjemmer du ut oss som kjører rundt i eller liker LR. En fanatiker er en fanatiker, uansett hvilket bilmerke man representerer, og i mine øyne er ikke en LR-fanatiker noe bedre enn en Toyota-fanatiker. Land-Rover er ikke perfekt, og er heller ikke verdens beste bil, ikke Toyota heller, eller andre merker. Alle har sine fordeler og ulemper, men det vil du kanskje oppdage når du en dag selv får lov å kjøre bil og kan få litt erfaring.